[WN] Lespaarden met shank

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Lespaarden met shank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:47

Ik denk dat deze paarden gewoon met de optoming lopen als waar ze normaal ook altijd mee gereden worden. Toen mijn pony een hoefzweer had mocht ik een paar lessen op het paard van mijn toenmalige instructrice rijden, ook met shank. Had dat nog nooit eerder gedaan, maar ben naar mijn mening toen wel goed begeleid. Het is mijn keus ook niet om een beginnende westernruiter met shank te laten rijden. Maar de ruiters zelf neem ik het iig niet kwalijk, want die vertrouwen op de gene die ze les geeft.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:13

rapido schreef:
Bij de DRHA in de GAG mag je ook 2 handig op een shankbit starten. Ik snap niet waar jullie je druk om maken!

Niet alle regels zijn even goed :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:49

capopjekop schreef:
Ik denk dat deze paarden gewoon met de optoming lopen als waar ze normaal ook altijd mee gereden worden. Toen mijn pony een hoefzweer had mocht ik een paar lessen op het paard van mijn toenmalige instructrice rijden, ook met shank. Had dat nog nooit eerder gedaan, maar ben naar mijn mening toen wel goed begeleid. Het is mijn keus ook niet om een beginnende westernruiter met shank te laten rijden. Maar de ruiters zelf neem ik het iig niet kwalijk, want die vertrouwen op de gene die ze les geeft.

Is ook wel waar. Aan de ene kant is het zo dat als alles goed bevestigt is met snaffle, je altijd de snaffle kan pakken. Elke trainer heeft denk ik zat hoofdstellen en bitten om voor beginners dat te kiezen.

Aan de andere kant, als een paard er al lang en goed op gereden is EN je hebt echte goede begeleiding, moet het wel kunnen. Dan moet iemand echt goed luisteren.

Je kan wel beter het principe leren van de snaffle is mijn persoonlijke mening.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:34

De regel dat je mag starten met 2 handen op shank is im mijn ogen ook belachelijk.
Maar dat is persoonlijk, heb zelf in de beginners ooit met 2 handen gestart op snaffle.... als je klaar was voor amateur of open ging je gewoon (naar de leeftijd van je paard en de klasse waarin natuurlijk) over op de shank.

Zelf rij ik regelmatig met beide optomingen, en ook mijn oude rot met correctional rij ik wel met 2 handen op shank, niks mis mee.
En de overgang van snaffle naar shank pak ik ook twee handen met de shank omdat mijn jonkie het net lekkerder aanleert op de shank dan op de snaffle... maar dat is ook persoonlijk.

In onze lessen liepen de paarden met een snaffle, nesriem en martingaal, om de mond te beschermen tegen de ruiter...Soms zijn paarden gewend aan de shank en lopen ze makkelijker ermee. Kan beter een beginner met shank op mijn oude paard zetten dan met een snaffle...maar dat is zijn mening...haha

Het is dus een beetje paard-afhankelijk....de een reageert anders dan de ande4r
Het is óók ruiter afhankelijk....hoestil zijn je handen, hoe ver ben je....
Het is instructie afhankelijk....
en ga zo maar door, maar over het algemeen ben ik het er wel me eens dat je soms mensen niet echt leuk ziet omgaan met de shank in de les..

johnnyrider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:18

Hoe dat precies de eerste keren was wat betreft bit, dat weet ik niet meer. Dat is wel ruim 10. Jaar geleden dat ik naar western overging . Buiten mijn eigen paarden rij ik met lessen ook nog veel verschillende handelspaarden, met shanks soms op 2 handen soms op 1 hand,

Mijn eigen jonge paarden net 5 jaar rij ik nog steeds met snaffle en zonder sporen. Heb er ook nog een Egypt Arab bij die rij ik absoluut zonder sporen, die is 17 nu.

Denk dat het, vooral als je begint, belangrijk is dat je weet wat die spullen doen. Dat shanks als een flinke hefboom werken en een heel andere uitwerking hebben met dezelfde druk als een snaffle.

Dat je met sporen(wieltjes) moet rollen en niet moet schoppen.

Aan die theorie wordt vaak te weinig aandacht besteed vaak. Mensen moeten het vaak zelf uitvogelen via forums en internet, boeken enzo, hoe dat allemaal werkt.

Paintless

Re: Lespaarden met shank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:16

ik ben begonnen op een manege waar martegalen, neusriemen, shanks en sporen verboden waren, want dat was zielig.
nu ben ik 8 jaar verder, heb eigen paard gereden maar zelf nog niet aan de shank toe gekomen.
achteraf ben ik wel blij dat ik op die eerste manege gestart ben. ook al vind ik nu iets minder snel zielig, ik bereid mijn paard goed voor op een shank. ik wil dat ze eerst met een snaffle goed te rijden is.