[WN] Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:02

rapido schreef:
Om reining een slechte (nog slechtere!!) reputatie te geven moet je vooral zulke filmpjes hier op Bokt gaan plaatsen waar 9 van de 10 geen moer verstand van deze sport hebben en over alles zieluuuuug...... gaan roepen!

Ja laten we vooral dit soort dingen niet naar buiten brengen en net doen of het niet gebeurd.

Jouw eigen onderschrift is mooi van toepassing op deze (a-sociale) ruiter. ;)

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:03

Ik vind het toch wel een schokkend filmpje. Ik heb Craig Schmersal gezien in Den Bosch tijdens een clinic en toen vond ik dat heel interessant en leerzaam. Nu ik dit gezien heb weet ik toch echt niet wat ervan moet denken. Ik weet dat fenchen heel normaal is in de reining, maar je kan natuurlijk ook te ver daarin gaan en dat rukken en plukken terwijl paard echt niet verder kan nageven :( :( :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:08

Niels schreef:
Lekker makkelijk om slechts een selectie te maken van een trainingssessie.
Ik weet zeker dat we een minstens eenzelfde beeld zouden krijgen als we van anderen uit dit topic zouden krijgen. als we daar ook 3 minuten waarbij je paard net wat oppakt uit een sessie filmen.

Ik hoop toch van harte dat het onder de ruiters hier niet gebruikelijk/acceptabel is om een paard te "belonen" voor het keurig opvolgen van de hulpen door een serie rukken aan een teugel.
Discussie met paard hebben over hoe zich te dragen kan lelijke beelden opleveren, maar ik zie dit paard geheel niks fout doen wat zo'n discussie zou kunnen opleveren.

Ik vraag me trouwens af wat dat witte verband om die knie voor reden heeft. Lijkt me toch dat je met een blessure niet mag starten en ik krijg de indruk dat dat gewricht niet geheel stabiel is al kan dat net zo goed door het rijden komen.

essiedepessie

Re: Craig Schmersal en Miss Lil Addy Tude, FEI World reininigcup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:13

Dat is een kniebeschermer, zodat ze met spinnen niets beschadigen als ze aantikken.
Heeft niets te maken met blessures, en voor iedere wedstrijd op dit niveau zijn medische keuringen.

speculeren lijkt me nodeloos nutteloos.

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:16

Dat is geen verband maar een 'knee boot'.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:23

essiedepessie schreef:
Dat is een kniebeschermer, zodat ze met spinnen niets beschadigen als ze aantikken.
Heeft niets te maken met blessures, en voor iedere wedstrijd op dit niveau zijn medische keuringen.

Waarom slechts 1? Spinnen doe je toch beide kanten op?

Dutchstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:43

Nou moet je gewoon eerst goed nadenken voordat je wat zegt.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:49

haha.. idd, maar toch:

Als je 1 knie afdekt met neopreen is dat ook meteen een stootkussen voor de andere knie! ;)

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 20:52

Waar iedereen hier voor het gemak aan voorbij gaat, is dat dit een internationale FEI westrijd was, waar continue 3 of 4 FEI stewards bij de bak stonden te controleren.
Blijkbaar is alles dus volgens de FEI regelementen verlopen want anders had deze meneer een waarschuwing gekregen.

Daarbij: als je ervan uitgaat dat een trainingssessie over het algemeen ongeveer 1 uur duurt, en je filtert er 3.16 minuten uit (alleen op de momenten dat een ruiter corrigeert), dan maakt het niet uit welke ruiter het is (jaja, ook mensen die hier reageren), dan ziet het er altijd afschuwelijk uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:07

essiedepessie schreef:
haha.. idd, maar toch:

Als je 1 knie afdekt met neopreen is dat ook meteen een stootkussen voor de andere knie! ;)

Klopt, maar krijg je geen problemen door gewichtsverschil en verschil in beendikte? lijkt mij dan dat paard spieren ongelijk gaat gebruiken.
Hier pony die 1 kogel open tikt. Toch 2 kogelbeschermers om, anders lijkt mij dat paard benen zeg maar scheef(schever) onder het lijf gaat plaatsen, omdat 1 beschermer andere been iets opzij drukt, terwijl 2 beide benen vanuit middenpunt iets naar buiten drukken waardoor belasting weer gelijk wordt. Vandaar dat ik het slechts 1 gebruiken niet snap.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:13

Lekker corrigeren dan.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:15

tamary schreef:
essiedepessie schreef:
haha.. idd, maar toch:

Klopt, maar krijg je geen problemen door gewichtsverschil en verschil in beendikte? lijkt mij dan dat paard spieren ongelijk gaat gebruiken.
Hier pony die 1 kogel open tikt. Toch 2 kogelbeschermers om, anders lijkt mij dat paard benen zeg maar scheef(schever) onder het lijf gaat plaatsen, omdat 1 beschermer andere been iets opzij drukt, terwijl 2 beide benen vanuit middenpunt iets naar buiten drukken waardoor belasting weer gelijk wordt. Vandaar dat ik het slechts 1 gebruiken niet snap.

zo dik is deze beenbeschermer niet, dit weegt niks. Dus nee, geen problemen met 1 kniebeschermer...

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:38

Gisela schreef:
Daarbij: als je ervan uitgaat dat een trainingssessie over het algemeen ongeveer 1 uur duurt, en je filtert er 3.16 minuten uit (alleen op de momenten dat een ruiter corrigeert), dan maakt het niet uit welke ruiter het is (jaja, ook mensen die hier reageren), dan ziet het er altijd afschuwelijk uit.

Nou dat vind ik wel een heel negatief beeld van alle ruiters hoor ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 21:41

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:02

Sorry, maar sinds wanneer is het wenselijk dat een westernpaard met zijn neus zo ongeveer op haar borst loopt? En dan maar rukken.. bah.

Toen ik het nieuwsbericht las vond ik het een beetje raar dat er ophef werd gemaakt over dat er op de muur moest worden gestopt, dat oefen ik namelijk ook in mijn les. Maar toen zag ik dat filmpje.. ik moet in mijn les dan nog wel op tijd stoppen, niet zo ongeveer ín de muur zitten :S

Het is trouwens ook weer niet zo dat 'alle correctiemomenten' eruit zijn gefilterd. Als ik het zo zie zijn het 2 of 3 stukjes film achtereen gezet, niet enkel correcties

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:32

Ik weet niet wat ik wagelijker vind. Het filmpje of het feit dat er mede bokkers zijn die dit bagatalliseren en doen alsof het ok zou moeten zijn alleen maar omdat we dit allemaal op elke western wedstrijd in binnen en buitenland tegenkomen en het als "normaal" gezien wordt binnen de westernsport. Als je deze manier van rijden trainen nog onder het kopje sport kan scharen... :n

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:03

Let him who is without sin cast the first stone.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:08

paafke schreef:
Ik vind het toch wel een schokkend filmpje. Ik heb Craig Schmersal gezien in Den Bosch tijdens een clinic en toen vond ik dat heel interessant en leerzaam. Nu ik dit gezien heb weet ik toch echt niet wat ervan moet denken. Ik weet dat fenchen heel normaal is in de reining, maar je kan natuurlijk ook te ver daarin gaan en dat rukken en plukken terwijl paard echt niet verder kan nageven :( :( :n

ben jij dan bij een andere clinic geweest als ik? ik heb er 2 dagen bijna fulltime gezeten.
en jusit dit 'rukken en plukken' is iets wat hij meermaals duidelijk heeft uitgelegd en mensen heeft gezegt te doen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:11

rapido schreef:
Om reining een slechte (nog slechtere!!) reputatie te geven moet je vooral zulke filmpjes hier op Bokt gaan plaatsen waar 9 van de 10 geen moer verstand van deze sport hebben en over alles zieluuuuug...... gaan roepen!

Nee, fout.
Deze ruiters bezorgen reining (en western) een slechte naam....
Niet de klokkenluiders :n

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:13

tamary schreef:
Ik hoop toch van harte dat het onder de ruiters hier niet gebruikelijk/acceptabel is om een paard te "belonen" voor het keurig opvolgen van de hulpen door een serie rukken aan een teugel.
Discussie met paard hebben over hoe zich te dragen kan lelijke beelden opleveren, maar ik zie dit paard geheel niks fout doen wat zo'n discussie zou kunnen opleveren.

.

kijk en daarom scoort hij een 75 met een paard en jij (met alle respect) niet. omdat het om perfectioneren van details gaat. en ja, dan zie je als buitenstaanden (en zeker als leek) vaak niet wat het paard 'fout' doet en waarom hij een correctie krijgt. maar hij weet en voelt dat wel.
daarom kan hij die scores die rijden. omdat hij zo gedetaileerd kan voelen wat een paard (verkeerd) doet.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:23

Ja ik geloof best dat het paard iets niet 100% vlekkeloos doet, ik ben echter van mening dat je dan maar geen 75 moet rijden als dat de consequenties daar van zijn! Als je een 75 wil rijden en daarmee het paard zo moet behandelen moeten we gewoon ons gaan afvragen wat we wensen te zien op show. Kijk ik toch liever naar een L3 ruiter op een bitloos hoofdstelletje dat misschien maar een meter stopt en niet 4 spins binnen een halve minuut draait, maar waarbij t paardje t prachtig mooi vindt om naar show te gaan dan dat ik naar graig kijk en weet hoe dit paard behandelt wordt! Er is dan gewoon met de sport dan ook iets mis! Maar weet zo een handjevol trainers in de open klasse te noemen die niet zo hun paarden trainen! Met of zonder camera's!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:25

hoi, ik ben even benieuwd naar wat hij probeert te bewerkstelligen volgens de kenners van reining onder jullie. wil hij nou dat het paardje loslaat, of minder trekt, of juist de hand op zoekt of iet anders? ken geen western rijden hoor, dus ben even benieuwd of het zo wreed is als het lijkt :o en reageert het paard in de sliding nou niet op de ophouding of trekt door of wat is er aan de hand? het ziet er uit of het paardje gewoon braaf zn werk doet maar er zal toch iets niet naar zn zin zijn waardoor hij zo lijkt te blijven "hakken" met het bit? je denkt als buitenstaander nu-tenminste ik wel :(:) -dat t dier niet lager en ook niet ronder enzo kan, dat t paard echt niet meer weet wattie moet!? nou ben benieuwd, groetjes deess

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:28

RG: noem mij die trainers dan eens. die dan wel ook daadwerkelijk sucesvol zijn in de reining (nrha) he.

ik kan er namelijk geen 1 noemen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:39

quarterH schreef:
tamary schreef:

kijk en daarom scoort hij een 75 met een paard en jij (met alle respect) niet. omdat het om perfectioneren van details gaat. en ja, dan zie je als buitenstaanden (en zeker als leek) vaak niet wat het paard 'fout' doet en waarom hij een correctie krijgt. maar hij weet en voelt dat wel.
daarom kan hij die scores die rijden. omdat hij zo gedetaileerd kan voelen wat een paard (verkeerd) doet.

Ik ben de lol van het wedstrijdrijden o.a. door het plaatje is alles doel flink wat jaren geleden kwijt geraakt. Genieten van het kijken naar een goede proef in om het even welke discipline gaat ondertussen ook aardig die richting op. Ik mis de samenwerking en het plezier van beiden bij teveel combinaties.
Dat paard lijf goed gebruikt is belangrijk en zal niet altijd op 1 pinkje eruit te rijden zijn, maar dit valt daar niet meer onder.

Ernstiger is het dat iedereen die paarden heeft problemen gaat krijgen met de omslag in de publieke opinie van niet paardenmensen (heel grote groep met stemrecht). Gaat dit zo door dan mag iedereen het rijden vergeten of komen de regels je pas echt de oren uit door het imago dat paarden hebben/rijden gelijk staat aan mishandeling.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 23:42

quarterH schreef:
RG: noem mij die trainers dan eens. die dan wel ook daadwerkelijk sucesvol zijn in de reining (nrha) he.

ik kan er namelijk geen 1 noemen.

Angelique Ferdinandus? Jan Pieter Koopman? Chantal Wielens? Mireille van Soldt? (dan heb ik het nu dus over Nederland he) Allemaal ruiters waarvan ik dit soort geruk nog nooit heb gezien (en dan heb ik ze toch vaak genoeg achter de schermen zien rijden)