[WN] Het western theorieboekje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:27

Klopt, de trail beschrijving komt ook uit het regelboek.
Maar het laat duidelijk zien, dat je geen hesitate (of wat als twijfel kan worden uitgelegd) mag hebben bij de trail.
Succes verder en veel plezier. :j

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:34

Reinig komt niet het dichtst bij de engelse dressuur in de buurt, dat is de horsemanship.
Bij de reining heb je alles alleen in galop en de oefeningen stops, rollbacks, spins, galopswissels en cirkels en backup
In de horsemanship heb je ook de walk, jog en allerlei zijgangen en overgangen daartussen. Dit verschilt per proef. In de horsemanship heb je geen rollbacks, stops en spins.

Dus veel meer een dressuurproef als de reining.

Magrathea

Re: Het western theorieboekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 07:50

@sliding Okeee dan geloof ik je. Dankjewel! :D

@kabouter Ah, dat van horsemanship wist ik niet. Volgens mij had ik dat ook uit de wiki.. Mjaa. Als je horsemanship vergeet lijkt reining misschien ineens wel het meest op dressuur :P

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 19:23

Ik heb het boekje vluchtig doorgelezen en heb een opmerking.
Alle western ruiters die ik ken besteden veel aandacht aan het inleven in de denk- en leefwereld van hun paarden en van hier uit voeden ze hun paarden op.

Ik mis dus een stukje over de leef- en denkwereld van paarden : paarden zijn kudde en prooi dieren, rangorde in een kudde, hoe kunnen wij deze rangorde gebruiken in onze omgang, enz.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:14

Allereerst mn complimenten dat je (jullie) heel erg je best doen om een zo duidelijk mogelijk beeld te scheppen van het ongelofelijk veelzijdige westernrijden *\o/*

Even misschien ter verduidelijking van het prima antwoord van @Sliding over de Trail:
"Paarden worden beloond in de Trail als enz enz." Dat belonen moeten de kleintjes niet letterlijk nemen :o ; zeker in de shows mag je je paard niet belonen ( letterlijk dus) als ze een hindernis nemen 8-) Belonen doe je in je training met een kleine kriebel of gewoon "Brááf" en even helemaal met lange teugel stilstaan of hoe je je paard ook maar wil belonen.
Ik zeg dit alleen maar om duidelijk te maken dat niet alle westernpaarden na elke hindernis uitgebreidt geknuffeld worden of een koekje krijgen _O- :wow: +:)+

Heel veel succes verder! *\o/*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 20:27

MarcR schreef:
Ik heb het boekje vluchtig doorgelezen en heb een opmerking.
Alle western ruiters die ik ken besteden veel aandacht aan het inleven in de denk- en leefwereld van hun paarden en van hier uit voeden ze hun paarden op.

Ik mis dus een stukje over de leef- en denkwereld van paarden : paarden zijn kudde en prooi dieren, rangorde in een kudde, hoe kunnen wij deze rangorde gebruiken in onze omgang, enz.

Hmm ja, dat is inderdaad wel belangrijk.
Ik weet alleen niet in hoeverre dat aansluit op wat de kindjes interessant vinden.. Misschien is dit meer iets waar we ze tijdens een activiteit over kunnen vertellen, ipv in het boekje. En het mag niet te lang worden he ;) Want hier kan je denk ik wel flink wat pagina's over volschrijven.

@Dropje, dankjewellll *\o/*
Hihi ja dat snap ik, misschien dat ik daar ook kort even iets over kan zeggen. Moet er niet aan denken, na elk goed dingetje snoepjes gaan geven :P

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:30

Waar ik me vooral aan stoor is dat de manege 'Gipsy Horses' heet en niet 'gypsy horses' ;).

Ooit heb ik ook nog kampen mee gedaan met activak.
Ik lees ook nog even verder...

Edit: in western worden er heel weinig peesbeschermes gebruikt.
Vooral bandages of 3-in-1 beschermers gebruikt. Bij de hevigere takken (barrelrace en vooral reining), dragen de paarden stopbescherming (skidboots), die brandwonden aan de achterbenen voorkomt als de paarden een slidingstop doen.
Op reining of barrelrace wedstrijden zijn bijna alle paarden vierkant ingepakt, omdat ze toch wel vaak zichzelf raken.

Over het stukje rodeo: er zijn verschillende onderdelen in rodeo, maar je schrijft dat er telkens een zadel gebruikt wordt en dit is fout. Er wordt zeker niet altijd een zadel gebruikt. Je hebt saddlebronc, dan is het wel met een zadel en heeft de ruiter een touw vast dat aan het halster hangt en je hebt bareback, dit is rodeo met een rigging (een soort singel met handvat), cowboy heeft dit handvat dan vast, maar zit wel op de blote rug van het paard.

Naam van een zadeldekje is een 'pad' in het engels, het is ook mogelijk om een 'blanket' over de pad te leggen. Die heb je in verschillende kleuren en patronen.

succes!

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:50

Graag gedaan @Magrathea.
Met het belonen wordt hier natuurlijk, met punten bedoeld.
Net als het bestraffen.
Dit staat in een regelboek voor wedstrijden. ;)

Je mag zelfs tijdens de wedstrijden je paard niet aanraken, dus ook niet belonen. :+
Dus het stiekeme kriebeltje moet de judge eigenlijk niet zien.
Dit is, zodat je je geen extra hulpen kunt geven. :)

LindyH

Re: Het western theorieboekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:02

En om een DQ te versieren als je rit niet zo goed gaat. ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 23:31

Kirrr schreef:
Waar ik me vooral aan stoor is dat de manege 'Gipsy Horses' heet en niet 'gypsy horses' ;).

Ahem, oeps 8)7 Sorryy

Verdere dingetjes zal ik er zeker ook proberen in te stouwen ;) Thanks!

@sliding , oh mag dat nooit? Da's misschien een leuke voor wist je dat. :D

Het helpt ook wel als ik een keer tijd vrijmaak om alle verbeteringen door te voeren :')