[WN] trainer john pinell?? Jullie kijk hier op?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: trainer john pinell?? Jullie kijk hier op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:16

nee zo ben ik zeker niet nee als ik het paard niet aankan dan een ander ook niet,
op zo'n moment zou ik het paard verkopen als ik er niks meer mee kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:20

@ stuiter. Dat is je ego dat nu aan het woord is. Je hoort het woord "kluisteren" en je gaat al stuiteren zonder ook maar na te vragen wat ik daarmee bedoel. Je denkt het te weten, maar bedoel ik er echt mee wat jij denkt dat ik bedoel?

Een paard leren om niet te gaan knokken als hij merkt dat zijn benen vastzitten kan levensreddend zijn.
Kluisteren wordt over het algemeen geaccepteerd bij het natuurlijk dekken (en ja, dat gebeurt nog steeds, niet iedereen doet aan KI)
Maar als je je paard leert rustig te blijven als hij een keer met zijn been door een hek of het draad komt waar hij niet meer uitkan, en niet gaat staan knokken, kan dat een heleboel schade en blessures voorkomen.
Hoe komt het toch dat kluisteren om te dekken bij de meesten wel geaccepteerd wordt, en leren kluisteren om te voorkomen dat een paard de benen neemt, of in het ergste geval zichzelf dodelijk verwondt?

Parelli leidt zijn paard ook door een leadrope om zijn been te binden en daarmee te gaan longeren....heb er geen filmpje van, maar kijk eens hier?

http://www.youtube.com/v/O1k5w7BdCXc

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:22

@ cassidy ik had het niet daarover he ;)
of is dat verhaal niet voor mij?

ik bedoel dus dat ik niet zeg als ik een paard niet aankan dat een ander het ook niet zou kunnen,
een ander kan waarschijnlijk meer paarden aan als mij

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:26

ponylies schreef:
nee zo ben ik zeker niet nee als ik het paard niet aankan dan een ander ook niet,
op zo'n moment zou ik het paard verkopen als ik er niks meer mee kan

Waarom verkopen?

Ik heb ooit in een situatie gezeten met een paard wat zich gevaarlijk gedroeg richting mij... ik wilde hem niet verkopen omdat ik bang was dat hij ook anderen zou verwonden. Uiteindelijk is het goed gekomen, maar ik was niet de enige persoon bij wie dat paard dit gedrag vertoonde. Wat ik wel moest leren is hoe daarmee om te gaan.

Ik ben zelfs nog erg boos geweest dat een kennis haar duidelijk gestoorde paard de handel in heeft gestuurd. Dat paard spoorde echt niet en kon ineens vanuit het niets ontploffen. Veel mensen mee bezig geweest, maar niemand kon er wat mee. Als ze ook maar iets had gegeven om de mensen en het paard (en niet alleen om het geld, het was een mooi paard om te zien en die zal dus wel wat opgebracht hebben) dan had ze hem af laten maken. Verkopen vind ik in een dergelijk geval echt een laffe egoistische optie.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:34

@ wendy, dat snap ik. Ik heb zelf ook in zo'n situatie gezeten. Mijn paardje bokte zo hard dat hij zijn zadel er af bokte over zijn hoofd heen. Ik heb hier ook mee om leren gaan en dat is uiteindelijk helemaal goed gekomen ( het paardje in mijn profiel) Ik bedoelde dat sommige mensen zich niet op zo'n manier aan kunnen passen en dat als je iemand weet die dat wel kan je hem dan misschien beter naar die persoon toe zou kunnen doen oid. En idd natuurlijk niet zonder dit erbij te vertellen. vooral die horsenality's hebben mijn ogen geopend.

@ cassidy ik snap niet helemaal wat je bedoeld? En wat het nut is van wat die persoon doet op het filmpje?
Laatst bijgewerkt door Stuiter op 02-05-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:38

ik bedoel dat de klik er niet is,
ik zou het inderdaad nooit durven om een echt gestoord paard door te verkopen hoor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:40

Wat jij een gestoord paard vindt, hoeft een ander nog geen gestoord paard te vinden.
En dat gestoorde paard, waar jij niet mee om kunt gaan, kan bij een ander wel degelijk te hanteren zijn.

@stuiter: paard wordt neergelegd om rustig te worden en vertrouwen te krijgen. Om zich compleet over te geven.

De man in het filmpje is overigens Craig Cameron. En mocht iemand hem niet kennen, ga even googlen. En dan in combinatie met Complete Western Horsemanship, en "On The Road To The Horse".
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-05-11 12:19, in het totaal 3 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:44

Cassidy schreef:
Wat jij een gestoord paard vindt, hoeft een ander nog geen gestoord paard te vinden.
En dat gestoorde paard, waar jij niet mee om kunt gaan, kan bij een ander wel degelijk te hanteren zijn.

Als het om mezelf zou gaan: ik zou dat wel eerst willen zien voordat ik het paard dan daadwerkelijk aan die anderen zou verkopen.

Gestoord is imo een paard waar serieus een steekje aan los zit, wat zonder enige reden ineens omslaat van bijvoorbeeld kalm en vriendelijk naar agressief. En dat dan in verschillende situaties, waaraan je lichamelijk (uiterlijk) niets ziet wat de reactie zou kunnen verklaren.
Ik bedoel daar niet 'gewoon' een paard mee met dominant gedrag bijvoorbeeld. Dat is niet gestoord maar juist heel normaal :')

Als ik zou twijfelen zou ik best ver gaan om te kijken of een ander er wel mee om kan gaan. Als bijvoorbeeld de ene trainer het niet kan, betekent dat nog niet dat een andere trainer het dan ook niet zou kunnen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:46

Wendy schreef:
Als ik zou twijfelen zou ik best ver gaan om te kijken of een ander er wel mee om kan gaan. Als bijvoorbeeld de ene trainer het niet kan, betekent dat nog niet dat een andere trainer het dan ook niet zou kunnen.

Kijk, en dat bedoel ik nou. De bereidheid om verder te kijken en daar heel ver in te gaan. En wat zijn de methodes waar jij zegt (bij dat compleet gestoorde paard): dit mag wel, en dat mag niet?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 02-05-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:47

Cassidy schreef:

@stuiter: paard wordt neergelegd om rustig te worden en vertrouwen te krijgen. Om zich compleet over te geven.

mee eens, eigenlijk zou het helemaal niet erg moeten zijn te zeggen dat je het niet kan met dat paard, je kan toch ook niet met alle mensen even goed opschieten.

Over het neerleggen, ik weet niet wat voor proces er aan vooraf is gegaan, maar het zou niet het eerste zijn wat ik bij een paard zou doen om zijn vertrouwen te willen winnen. Ik vind dit er wel een stuk respectvoller en empatischer uit zien dan de filmpjes in de openingspost

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:48

Craig Cameron is ook de minste niet....

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:48

Cassidy schreef:
Craig Cameron is ook de minste niet....

Dat geloof ik graag ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:50

Die lijn kan ik niet zomaar ergens trekken. Ik kan me daarom ook best voorstellen dat ik in een uiterst geval bij extreme methoden uit zou komen. Als allerlaatste optie.
Maar ik kan ook voor die tijd bekijken of het nog paardwaardig is, zo'n methode toepassen.
Ik kan daar geen eenduidig antwoord op geven, omdat het van paard tot paard en van situatie tot situatie zal verschillen.

Bij mij is het dan trouwens niet de keuze tussen methode of grasmaaier, maar tussen methode en spuitje/slacht. Grasmaaier is geen garantie dat nooit meer iemand zal proberen om dat paard alsnog te beleren bijvoorbeeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:00

Daar ben je zelf bij toch? Op het moment dat jij niet meer voor het paard (cq. de grasmaaier) kunt zorgen, kun je altijd nog beslissen om hem te laten gaan. Dat houdt dan wel in dat je die grasmaaier zelf moet houden en niet uit handen mag geven. Gaat wat centen kosten, heb je dat er niet voor over?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 12:49

Of ik dat er voor over heb ligt er maar net aan, heel eerlijk gezegd. Ik kan me situaties bedenken waarin ik dat zeker zou doen, maar ook situaties waarin ik het niet zou doen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 17:01

Cassidy schreef:
@sevke: als een paard bij jou van het erf gaat, is het dan meteen slager (omdat hij misschien een ander heel ernstig kan verwonden) of zoek je een nieuw baasje voor hem die met een schone lei kan beginnen, wat meer lef heeft, de klik er misschien wel is? Ook als hij voor die tijd veel geld heeft gekost omdat je hem professioneel hebt laten berijden/corrigeren?

Een paard wat bij de trainer wel braaf is, maar bij de eigenaar niet, heeft een ander baasje nodig, en hoeft in mijn ogen niet naar de slager.

Dat is te zien van geval tot geval. Het paard waar ik het over had is uiteindelijk naar een ander baasje gegaan en niet naar de slager, maar het andere baasje heeft er ondertussen ook al flink problemen mee, heb ik gehoord helaas. Gelukkig ben ik wel eerlijk geweest en heb ik het probleem uitgelegd. Een paard wat professioneel in training staat wordt daar ook elke dag gewerkt. Nu staat het betreffende paard in een manege (je zult je kinderen er maar les laten nemen :\ ) Tijdens drukke periodes, als hij elke dag een paar uur moet meelopen, is hij erg braaf. Durven ze hem een dag te laten staan is het van dattum.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik al spijt had dat ik er geen enkeltje slager van heb gemaakt. Vroeg of laat gebeurt er eens een ernstig ongeluk mee.

Ik heb niet de arrogantie om te zeggen : als ik het niet kan, kan het niemand. Integendeel. Waar ik de grens trek ? Heel simpel : het moment dat het gevaarlijk wordt. Een paard dat eens wegloopt, bokt of zich eens omhoogzet hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn. Een paard wat zich systematisch omhoogzet, dat vind ik wel een probleem. Een paard wat op buitenrit systematisch zijn bit vastpakt en aan de kletter gaan, dat vind ik ook een probleem. Een paard wat je eraf bokt en dan naar je hoofd slaat, dat vind ik een probleem. Dat is geen puberen meer. Dat is gewoon gevaarlijk.

En omdat ik het risico niet wil nemen dat iemand levensgevaarlijk gewond raakt met een paard wat van mijn erf komt, wordt het in die gevallen een enkeltje slager. Ik ben bereid om ze in training te zetten, ostheo's en fysio's erop los te laten en er een pak geld tegenaan te gooien. Maar als het gevaarlijk is, dan is het gevaarlijk en geen enkel paard is het waard dat er een mens door verongelukt.
Mensen hebben de neiging zichzelf te overschatten, heb ik al ondervonden. Soms zeggen ze : "ik los dat wel op, breng hem maar een tijdje bij mij". En over het algemeen lossen ze het dan niet op, en krijg je een paard terug wat nog slimmer en gevaarlijker geworden is dan hij ervoor al was.
Sommige paarden zijn gewoon zo dominant en slim dat ze besloten hebben dat ze er géén zin in hebben. En als je ze dan niet als grasmaaier wilt houden, vind ik dat je ze ook niet aan een andere argeloze persoon moet verkopen, op het risico af dat er iemand mee in de kliniek raakt.

Het paard waar ik het over had deugde dan ook al niet als grasmaaier. Hij was nog erg jong, en ging dan in de wei ook baldadigheden uithalen. In volle vaart op je af razen, en dan op het laatste moment afslaan en zodanig kicken dat je de hoefnagels in zijn achterijzers kon tellen.
Sorry, maar zo'n paard hoef ik niet, ook niet als grasmaaier. En zo'n paard kan ik ook niet in eer en geweten aan iemand verlappen. Ook niet als ik er al een pak geld in geinvesteerd heb.
Het zal jouw kind maar zijn dat ermee achterover klapt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 01:51

Ik heb anders zelf de ervaring gemaakt dat er zelden naar de veiligheid van de ruiters gekeken wordt op een manege, en heel veel manegepaarden de opleiding en het character missen dat nodig is voor een manegepaard.
Maar toch: ook op de manege waar ik vroeger heb gereden liep een paard rond dat structureel alles eraf wist te werken wat er op zijn rug terecht kwam. Kwam uit Hongarije (zo gingen de verhalen) en kreeg de laatste kans op de manege. Onder verdovende middelen heeft ze uren in de lessen gelopen tot de ergste frisheid er af was...werd een paard uit duizenden, had haar op dat moment zo willen kopen maar had daar toen niet de middelen voor.

Maar om terug te komen op het geval van Sevke: op het moment dat een manege een dergelijk paard in de lessen inzet, mag je je serieus afvragen of de manege weet waar het mee bezig is.
Aan de andere kant krijgen paarden, die wat meer werk nodig hebben, daar toch vaak een tweede kans.
Als een prof al problemen heeft met de selectie van: deze kan nog voor de lessen, en deze moet dood.
Wat verwacht je dan van de gemiddelde recreatieruiter?

Ik heb zelf ook paarden, die het niet deden in de sport, onder een recreatieruiter serieus zien opknappen...dus meteen een paard tot slager te verdoemen omdat hij niet geschikt is voor de sport (of de relaxte buitenrit) is ook weer zoiets....

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:54

@ cassidy: het filmpje van Craig Cameron geeft een véél fijner beeld dan de filmpjes van de openingspost :j hier zou ik mijn paard (indien nodig) wel naar toe brengen.
de man heeft een heel andere lichaamstaal (rust en duidelijkheid) en de ruimte is groter, waardoor het paard ook veel meer rust uitstraalt en zich niet opgesloten voelt.
dit moet je toch met me eens zijn ;)
in reactie op je laatste post: ik vind ook dat je al het mogelijke moet proberen om je paard te helpen, en als jij hem niet verder kunt helpen er misschien wel iemand anders mee gelukkig kunt maken met wie het wel goed gaat. maar ik zou dus zeker ook wel letten op de manier waarop het gedaan wordt. daarom zou ik mijn paard niet naar de man uit het eerste filmpje brengen, maar wel naar de man uit het tweede filmpje.
mijn eerlijke mening :o :D
zelf ben ik ook al door schade en schande wijs geworden. om maar een voorbeeld te geven: mijn allereerste paardje (gekocht toen ik 16 was) bleek een wever te zijn. kwam van het land en had nooit op stal gestaan, waardoor dit niet eerder naar voren gekomen was. maar eenmaal bij mij op stal bleek dit zeer extreem te zijn. heb een half jaar geprobeerd om een weiland in de buurt te vinden met schuilgelegenheid en paardengezelschap, maar helaas niets kunnen vinden. en omdat ik nog te jong was om mijn autorijbewijs te kunnen halen, waren de mogelijkheden beperkt. toen heb ik de beslissing genomen om haar te verkopen aan mensen die haar dit wel konden bieden, want het was gewoon niet eerlijk tegenover haar. zij is daar helemaal op haar plaats en nu nog steeds erg happy :)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:58

@cassidy : Nee, dat zeg ik ook niet. Sommige paarden verdragen gewoon geen druk. En die kunnen het best nog goed doen als recreatiepaard. Maar die selectie kan ik zelf nog maken.
Maar over het paard wat het wel braaf doet als ze hem murw rijden, heb ik mijn twijfels. Nog steeds vraag ik mij af of het arme dier toch niet ergens een medisch probleem heeft, dat men niet ontdekt heeft (noch de fysio, nog de ostheo, noch de DA) en dat hij op den duur de puf niet meer heeft om zich nog achterover te gooien. En dat idee kwelt mij, en daarom heb ik spijt dat ik hem niet heb laten inslapen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:21

@NRJ, probleem bij het zoeken van trainers is dat ze ook een beetje in de buurt moeten zitten. Als je in Australie woont, (waar Dhr. Pinell zit), heb je een probleem om Craig Cameron in te schakelen, want die beste man zit in Amerika.
Ook kan ik me heel goed voorstellen dat niet iedereen even soepel beweegt als een Klaus Ferdinand Hempfling die met zijn paarden danst, en dat op het moment dat er een camera op je gericht is, ook niet iedereen even relaxed overkomt. Het zijn paardentrainers, het overgrote deel daarvan heeft geen mediatraining gehad.

Als ik in Australie zou zitten, en er zou niemand verder in de buurt zijn dan Dhr Pinell, zou ik geen problemen hebben om een te corrigeren paard naar hem toe te brengen.

Zou ik meer keuze hebben, en Dhr Pinell in de USA zou zitten, dan ging mijn paard idd naar een van deze drie: Clinton Anderson, Craig Cameron, Pat Parelli (in alfabetische volgorde).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:18

sevke schreef:
@cassidy : Nee, dat zeg ik ook niet. Sommige paarden verdragen gewoon geen druk. En die kunnen het best nog goed doen als recreatiepaard. Maar die selectie kan ik zelf nog maken.
Maar over het paard wat het wel braaf doet als ze hem murw rijden, heb ik mijn twijfels. Nog steeds vraag ik mij af of het arme dier toch niet ergens een medisch probleem heeft, dat men niet ontdekt heeft (noch de fysio, nog de ostheo, noch de DA) en dat hij op den duur de puf niet meer heeft om zich nog achterover te gooien. En dat idee kwelt mij, en daarom heb ik spijt dat ik hem niet heb laten inslapen.

Ik denk niet dat hij daarmee gestopt zou zijn als hij echt een lichamelijk probleem heeft... een paard met pijn wordt uiteindelijk zo gigantisch zuur... bovendien heb jij gedaan wat je kon en wat jou het beste leek..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:26

Ja, maar het blijft knagen. Zuur is hij niet, zeggen ze. Het zit tussen zijn oren, zeggen ze, maar het blijft opletten met hem. En ik vrees dat er vroeg of laat toch eens iets ernstigs mee gebeurt. En ik denk dan aan al die kinderen die daar rijles gaan volgen... :=

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:36

topic niet gelezen, maar hij is lachwekkend idioot bezig imo. te veel horse whisperer gekeken en denken dat ie t zelf wel kan.. Vind hem erg onvolwassen en risicovol bezig. áls hij al een voetje wilt opbinden, doe t dan goed zodat je paard er niet zomaar uit kan wriemelen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:00

@ Cassidy: daar heb je een punt :o
maar toch zou ik dan in eerste instantie liever verder zoeken naar iemand anders, die beter bij mijn denkwijze aansluit. hij geeft me niet het goede gevoel erbij zeg maar.
want uiteindelijk zul je toch zelf met het paard aan de slag moeten (als je hem tenminste gaat houden) en deze methode toepassen (in ieder geval in het begin), anders raakt je paard alleen maar (meer) in de war. en iets toepassen waar je niet volledig achterstaat is erg moeilijk heb ik ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:02

sevke schreef:
Ja, maar het blijft knagen. Zuur is hij niet, zeggen ze. Het zit tussen zijn oren, zeggen ze, maar het blijft opletten met hem. En ik vrees dat er vroeg of laat toch eens iets ernstigs mee gebeurt. En ik denk dan aan al die kinderen die daar rijles gaan volgen... :=

Ja ik snap je helemaal. Maar dat is niet jouw schuld als er wat met die kinderen gebeurt, maar hun schuld.. zij zetten dat paard in op die manege terwijl ze weten hoe en wat.......