Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sixey schreef:Een goed getraind reiningpaard valt niet over zijn schouder meer, loopt op jouw tempo en is rechtgericht, omdat het dier dan in de basis goed getraind is. Deze training kost veel tijd door het dier consequent te corrigeren. Dus paarden die uit elkaar vallen, sloffen of over schouders vallen, zijn dus onkundig getraind. Een goed reiningpaard loopt verzameld tussen je benen (rechtgericht) en kan zijn lichaam zelf dragen. Helaas zie je niet veel reiningruiters dit doen. Dressuur is opwaarts verzameld en een reiner is voorwaarts verzameld. Zonder correcte verzameling heb je in beide gevallen geen goed lopend (rechtgericht) paard.
Duke schreef:Sixey schreef:Een goed getraind reiningpaard valt niet over zijn schouder meer, loopt op jouw tempo en is rechtgericht, omdat het dier dan in de basis goed getraind is. Deze training kost veel tijd door het dier consequent te corrigeren. Dus paarden die uit elkaar vallen, sloffen of over schouders vallen, zijn dus onkundig getraind. Een goed reiningpaard loopt verzameld tussen je benen (rechtgericht) en kan zijn lichaam zelf dragen. Helaas zie je niet veel reiningruiters dit doen. Dressuur is opwaarts verzameld en een reiner is voorwaarts verzameld. Zonder correcte verzameling heb je in beide gevallen geen goed lopend (rechtgericht) paard.
Maar dan hebben we het over een paard wat dus al helemaal goed getraind is. Er is ook nog een weg te gaan om tot dat resultaat te komen. Dus daar is het rechtrichten wel nuttig imo. En neem niet aan dat goed getrainde reiningpaarden uit de lucht komen vallen. Het gros van de westernruiters rijdt niet op goed getrainde reiningpaarden. Tenminste... zoals ik even om me heen kijk. Bovendien (en hier begeef ik me op glad ijs, omdat ik daar geen ervaring mee heb), zo'n goed getraind reiningpaard moet je toch ook goed in balans houden? Hoe train je dan zo'n paard en zorg je dat hij in balans blijft? Daar heb je toch ook wel je dagelijkse oefeningen voor? Neem niet aan dat je alleen maar cirkels en runs en stops en spins en rolbacks aan het oefenen bent. Je zal de vinger aan de pols moeten houden om hem/haar in conditie en balans te houden.
Ook kant en klare goed getrainde reiningpaarden moet je bijhouden met oefeningen. Veel van deze oefeningen komen overeen met de dressuur. Ook zijn bepaalde oefeningen voorbereidend cq onderhoudend op de spins en de stops. Helaas zie je niet iedereen deze oefeningen doen om het paard in balans te houden en zie je daarom ook vaak kant en klaar gekochte paarden snel achteruitboeren. 
Adrienne schreef:Rechtrichten ! Daar heb je hem weer.
Mensen die rechtrichten er uit lichten als zijnde iets wat los staat van "gewoon" trainen hebben duidelijk geen idee wat paardrijden inhoud of hebben nog nooit fatsoenlijk les gehad.
Om met paarden goed te kunnen werken, om ze de oefeningen te kunnen laten doen die we vragen moet een paard in de basis recht zijn. Dat heeft niks met discipline te maken.
Zoals al geschreven geld bv bij Reining een scheef paard kan niet spinnen en niet stoppen.
Recht richten van je paard hoort bij de basis training en bij het dagelijkse werk wat je doet.
Zodra je een "speciale rechtricht trainer" nodig hebt wordt het tijd om je "gewone" trainer de laan uit te sturen!
Dat geld IMO voor elke vorm van paardensport.
sevke schreef:Sorry, maar ik word hier langzaamaan een beetje heel erg moe van![]()
Je hoort tegenwoordig niets anders meer dan "rechtrichten, rechtrichten". Ik rijd al heel lang paard, eerst Engels en nu western. Ik heb altijd les gehad en heb héél veel verschillende lesgevers gehad. Rechtrichten is altijd een onderdeel van de basistraining geweest, van om het even welke discipline, want met een scheef gesteld paard kun je niks aanvangen, en elk paard is van nature scheef.
Nu is het net alsof dat rechtrichten een discipline op zichzelf is geworden. Nu, voor mij is het gewoon een onderdeel van de basistraining van een sportpaard, niks meer en niks minder.
Je moet er maar opkomen, om van zoiets een hot item te maken...![]()
![]()
![]()
rapido schreef:Het is natuurlijk fantastisch dat sommige mensen geen enkele hulp meer nodig (denken te) hebben en alles zelf wel even toe passen tijdens het los rijden van hun paard maar dat neemt natuurlijk niet weg dat een les rechtrichten van iemand (goeroe) die je alles haarfijn kan uit leggen voor anderen best eens heel verhelderend kan zijn!
JPS schreef:Rechtrichten behoort natuurlijk een standaard onderdeel van de basistraining te zijn!
sevke schreef:Sorry, maar ik word hier langzaamaan een beetje heel erg moe van![]()
Je hoort tegenwoordig niets anders meer dan "rechtrichten, rechtrichten". Ik rijd al heel lang paard, eerst Engels en nu western. Ik heb altijd les gehad en heb héél veel verschillende lesgevers gehad. Rechtrichten is altijd een onderdeel van de basistraining geweest, van om het even welke discipline, want met een scheef gesteld paard kun je niks aanvangen, en elk paard is van nature scheef.
Nu is het net alsof dat rechtrichten een discipline op zichzelf is geworden. Nu, voor mij is het gewoon een onderdeel van de basistraining van een sportpaard, niks meer en niks minder.
![]()
![]()

en mijn paard er erg goed op reageert! sevke schreef:Sorry, maar ik word hier langzaamaan een beetje heel erg moe van![]()
![]()
![]()
dapperdier schreef:Is het verschil tussen een goeroe en een gewone lesgever niet simpelweg hoe de message overkomt?