[WN] [RT] rechtrichten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 21:48

Een goed getraind reiningpaard valt niet over zijn schouder meer, loopt op jouw tempo en is rechtgericht, omdat het dier dan in de basis goed getraind is. Deze training kost veel tijd door het dier consequent te corrigeren. Dus paarden die uit elkaar vallen, sloffen of over schouders vallen, zijn dus onkundig getraind. Een goed reiningpaard loopt verzameld tussen je benen (rechtgericht) en kan zijn lichaam zelf dragen. Helaas zie je niet veel reiningruiters dit doen. Dressuur is opwaarts verzameld en een reiner is voorwaarts verzameld. Zonder correcte verzameling heb je in beide gevallen geen goed lopend (rechtgericht) paard.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:09

rapido schreef:
Voor info over rechtrichten in de western kun je bij Paul Minnaar (reining) terecht.
Hij geeft ook clinics.

..en is imo een fijne paardentandarts!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 22:26

Sixey schreef:
Een goed getraind reiningpaard valt niet over zijn schouder meer, loopt op jouw tempo en is rechtgericht, omdat het dier dan in de basis goed getraind is. Deze training kost veel tijd door het dier consequent te corrigeren. Dus paarden die uit elkaar vallen, sloffen of over schouders vallen, zijn dus onkundig getraind. Een goed reiningpaard loopt verzameld tussen je benen (rechtgericht) en kan zijn lichaam zelf dragen. Helaas zie je niet veel reiningruiters dit doen. Dressuur is opwaarts verzameld en een reiner is voorwaarts verzameld. Zonder correcte verzameling heb je in beide gevallen geen goed lopend (rechtgericht) paard.

Maar dan hebben we het over een paard wat dus al helemaal goed getraind is. Er is ook nog een weg te gaan om tot dat resultaat te komen. Dus daar is het rechtrichten wel nuttig imo. En neem niet aan dat goed getrainde reiningpaarden uit de lucht komen vallen. Het gros van de westernruiters rijdt niet op goed getrainde reiningpaarden. Tenminste... zoals ik even om me heen kijk. Bovendien (en hier begeef ik me op glad ijs, omdat ik daar geen ervaring mee heb), zo'n goed getraind reiningpaard moet je toch ook goed in balans houden? Hoe train je dan zo'n paard en zorg je dat hij in balans blijft? Daar heb je toch ook wel je dagelijkse oefeningen voor? Neem niet aan dat je alleen maar cirkels en runs en stops en spins en rolbacks aan het oefenen bent. Je zal de vinger aan de pols moeten houden om hem/haar in conditie en balans te houden.

liljebo

Re: [RT] rechtrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 06:15

In feite is het dus als met de dressuur.... eerst een zeer stabiele basis opbouwen die tijd kost, dan verder maar vinger op de pols houden. Klinkt heel erg logisch.
Maar was niet helemaal een antwoord op de vraag hoe je in de western een paard recht richt.
Maar goed... inmiddels heb ik daarover ook al veel inzichten gekregen en in feite lijkt me dat er niet veel verschil is met rijden vlgs skala. Nouja, het is eigenlijk rijden volgens skala.
Alleen blijft met met de dressuur wat meer bezig met de hulpen, terwijl de western 1 maal een hulp geeft, als het goed is, en haar paard dan het gevraagde tempo/oef aanhoudt, waar dus gevoeligheid voor been en gehoorzaamheid extra zwaar aantelt, als ik het allemaal goed heb begrepen
(anders mogen jullie mij natuurlijk corrigeren.)

In de Klassieke dressuur mag de nadruk ook al niet op de teugel liggen en hoewel daar meer teugelkontakt lijkt, dient het, ook alweer als ik goed heb begrepen, niet meer dan het gewicht van de teugel te zijn en datzelfde kan dan dus ook in de western. Een doorhangende teugel geeft ook teugelgewicht

Nogmaals... als ik verkeerd samenvat, corrigeer mij dan.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 08:08

Ik vind het wel aardig samengevat. Ik ben meer bezig met rechtrichten en licht op de hulpen houden dan met reiningtraining.
Dus veel renvers, travers, schouderbinnenwaarts, contrabuiging op de cirkel, appuyern, wijken, overgangen. Gewoon tweehandig en met licht contact.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 14:22

ik wou net vragen: stelling is toch niet alleen hals buigen. Hoofdcontrole, schoudercontrole, heupcontrole. Dan flex je het hele paard

Sixey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:21

Duke schreef:
Sixey schreef:

Maar dan hebben we het over een paard wat dus al helemaal goed getraind is. Er is ook nog een weg te gaan om tot dat resultaat te komen. Dus daar is het rechtrichten wel nuttig imo. En neem niet aan dat goed getrainde reiningpaarden uit de lucht komen vallen. Het gros van de westernruiters rijdt niet op goed getrainde reiningpaarden. Tenminste... zoals ik even om me heen kijk. Bovendien (en hier begeef ik me op glad ijs, omdat ik daar geen ervaring mee heb), zo'n goed getraind reiningpaard moet je toch ook goed in balans houden? Hoe train je dan zo'n paard en zorg je dat hij in balans blijft? Daar heb je toch ook wel je dagelijkse oefeningen voor? Neem niet aan dat je alleen maar cirkels en runs en stops en spins en rolbacks aan het oefenen bent. Je zal de vinger aan de pols moeten houden om hem/haar in conditie en balans te houden.

Klopt helemaal! :j Ook kant en klare goed getrainde reiningpaarden moet je bijhouden met oefeningen. Veel van deze oefeningen komen overeen met de dressuur. Ook zijn bepaalde oefeningen voorbereidend cq onderhoudend op de spins en de stops. Helaas zie je niet iedereen deze oefeningen doen om het paard in balans te houden en zie je daarom ook vaak kant en klaar gekochte paarden snel achteruitboeren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 08:48

Ik denk eigenlijk dat het voor iedere tak van paardensport geldt dat de basis moet worden bijgehouden, zelfs bij recreatiepaarden. Maar volgens mij gebeurt dat erg vaak niet.
Zou niet daarom ook veel paarden kapot gereden worden?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 19:41

Rechtrichten ! Daar heb je hem weer.
Mensen die rechtrichten er uit lichten als zijnde iets wat los staat van "gewoon" trainen hebben duidelijk geen idee wat paardrijden inhoud of hebben nog nooit fatsoenlijk les gehad.
Om met paarden goed te kunnen werken, om ze de oefeningen te kunnen laten doen die we vragen moet een paard in de basis recht zijn. Dat heeft niks met discipline te maken.

Zoals al geschreven geld bv bij Reining een scheef paard kan niet spinnen en niet stoppen.
Recht richten van je paard hoort bij de basis training en bij het dagelijkse werk wat je doet.
Zodra je een "speciale rechtricht trainer" nodig hebt wordt het tijd om je "gewone" trainer de laan uit te sturen!
Dat geld IMO voor elke vorm van paardensport.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 23:31

Adrienne schreef:
Rechtrichten ! Daar heb je hem weer.
Mensen die rechtrichten er uit lichten als zijnde iets wat los staat van "gewoon" trainen hebben duidelijk geen idee wat paardrijden inhoud of hebben nog nooit fatsoenlijk les gehad.
Om met paarden goed te kunnen werken, om ze de oefeningen te kunnen laten doen die we vragen moet een paard in de basis recht zijn. Dat heeft niks met discipline te maken.

Zoals al geschreven geld bv bij Reining een scheef paard kan niet spinnen en niet stoppen.
Recht richten van je paard hoort bij de basis training en bij het dagelijkse werk wat je doet.
Zodra je een "speciale rechtricht trainer" nodig hebt wordt het tijd om je "gewone" trainer de laan uit te sturen!
Dat geld IMO voor elke vorm van paardensport.

Mee eens!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:27

Sorry, maar ik word hier langzaamaan een beetje heel erg moe van :O
Je hoort tegenwoordig niets anders meer dan "rechtrichten, rechtrichten". Ik rijd al heel lang paard, eerst Engels en nu western. Ik heb altijd les gehad en heb héél veel verschillende lesgevers gehad. Rechtrichten is altijd een onderdeel van de basistraining geweest, van om het even welke discipline, want met een scheef gesteld paard kun je niks aanvangen, en elk paard is van nature scheef.
Nu is het net alsof dat rechtrichten een discipline op zichzelf is geworden. Nu, voor mij is het gewoon een onderdeel van de basistraining van een sportpaard, niks meer en niks minder.
Je moet er maar opkomen, om van zoiets een hot item te maken... :$ :$ :$ :D

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:08

Rechtrichten behoort natuurlijk een standaard onderdeel van de basistraining te zijn!
Maar vergeet niet dat er ruiters.. maar helaas ook instructeurs zijn die bar weinig kaas hebben gegeten van de bewegingsleer, zich er nooit in verdiept hebben.. laat staan er zicht op hebben :-(
Met verreden paarden als resultaat...... Gedegen begeleiding kan veel voorkomen.
Voor de 'goeroes' die er een hot item van maken om deze paarden alsnog recht te richten, is het natuurlijk kassa :$

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:04

Dat is inderdaad waar, je ziet heel veel ruiters die op scheve paarden rijden en dat zelf niet in de gaten hebben en niet voelen. Totdat het paard problemen gaat krijgen en dan komen deze mensen bij een 'rechtrichtgoeroe'. Nou zal niet elk scheef paard problemen krijgen, sommige paarden worden hun hele leven scheef gereden en krijgen geen problemen, andere worden maar iets scheef gereden en hebben mega problemen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:22

sevke schreef:
Je hoort tegenwoordig niets anders meer dan "rechtrichten, rechtrichten". Ik rijd al heel lang paard, eerst Engels en nu western. Ik heb altijd les gehad en heb héél veel verschillende lesgevers gehad. Rechtrichten is altijd een onderdeel van de basistraining geweest, van om het even welke discipline, want met een scheef gesteld paard kun je niks aanvangen, en elk paard is van nature scheef.
Nu is het net alsof dat rechtrichten een discipline op zichzelf is geworden. Nu, voor mij is het gewoon een onderdeel van de basistraining van een sportpaard, niks meer en niks minder.

Helemaal mee eens.

Wat Adrienne schrijft, sta ik ook achter.
Wel voel ik me iets aangesproken door Adrienne omdat ik dus wel apart een instructrice een tijdje heb gehad voor het 'rechtrichten'. En zij was geen rechtrichtgoeroe, maar een instructrice klassieke rijkunst. Mijn paardje was helemaal niet echt scheef, maar ik vond het wel heel nuttig een aantal oefeningen te krijgen om wel vinger aan de pols te houden en hem recht te houden zeg maar. Ik zag dit niet als een gebrek van mijn westerninstructrice, maar meer als een verrijking van mijn basistraining.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:33

Het is natuurlijk fantastisch dat sommige mensen geen enkele hulp meer nodig (denken te) hebben en alles zelf wel even toe passen tijdens het los rijden van hun paard maar dat neemt natuurlijk niet weg dat een les rechtrichten van iemand (goeroe) die je alles haarfijn kan uit leggen voor anderen best eens heel verhelderend kan zijn!

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 13:34

Op zich hoeft het niet slecht te zijn om ook eens les te nemen van iemand anders, eventueel buiten je eigen discipline. Een ieder heeft vaak toch zijn eigen manier waarop ergens naar gekeken wordt en een eigen manier waarop iets gecorrigeerd of getraind wordt, daaruit kun je dan die manier kiezen die het beste bij je paard en jou past.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:18

rapido schreef:
Het is natuurlijk fantastisch dat sommige mensen geen enkele hulp meer nodig (denken te) hebben en alles zelf wel even toe passen tijdens het los rijden van hun paard maar dat neemt natuurlijk niet weg dat een les rechtrichten van iemand (goeroe) die je alles haarfijn kan uit leggen voor anderen best eens heel verhelderend kan zijn!

Maar het rechtrichten hoort elke trainer/instructeur zijn/haar leerling te leren omdat dit de basis is. De rechtricht 'goeroe's' diepen dit nog verder uit met veel verschillende oefeningen, dus ja, als je er nog meer van wil weten is dat niet verkeerd nee. Maar dan nog hoort het rechtrichten bij de basis en hoort iedereen die paardrijd dit te leren. Helaas heeft niet iedereen les van een kundige trainer/instructeur die hier (genoeg) aandacht aan besteed. Maar volgens mij zijn er ook nog steeds veel mensen die niet helemaal begrijpen wat rechtrichten nu eigenlijk inhoud.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 15:49

Een goede instructeur zal daar automatisch aandacht aan besteden. En van een paard wat niet rechtgericht is, kun je bijvoorbeeld ook geen nette spin verwachten. Als je speciale rechtrichtles nodig hebt, verander dan van instructeur !

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 20:22

JPS schreef:
Rechtrichten behoort natuurlijk een standaard onderdeel van de basistraining te zijn!

Dit is serieus ook echt het enige waar ik aan dacht toen ik alle antwoorden hier in het topic las..
Rechtrichten vind ik alleen weer écht zo'n overdreven woord, waar nu ineens alle ophef over gemaakt wordt.
Ik noem het zelf liever altijd gewoon een basisonderdeel. Je wilt toch een fijn, soepel paard onder je hol hebben? Met een beetje rechttoe, rechtaan en stap, draf en galop ga je dat imo niet voor elkaar krijgen..

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 21:16

als je een paard (maakt niet uit engels of western) gewoon netjes los op zijn schouders hebt en dus netjes nageeflijk hebt en verzameld, dan maakt het helemaal niet uit welke kant je oprijdt of welke oefening je doet, je kan alles vragen, recht, stelling, schouder voor, traver, maakt allemaal niet uit.

ik krijg mijn paard meestal het beste helemaal los in zijn schouders door cirkels te rijden met stelling naar binnen en naar buiten (afwisselen), maar ook door contra- galop oefeningen te doen.

reiners hebben absoluut een recht paard nodig, net zoals voor de andere disciplines.
het is gewoon warming-up werk lijkt mij. als je paard niet lekker warm en los is dan kan je niet gaan oefenen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:04

Is rechtrichten niet bijna een geheel eigen `tak van sport` aan het worden?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:34

sevke schreef:

Je hebt gelijk, maar totdat ik les heb genomen van een "goeroe" had ik geen flauw idee wat rechtrichten inhield en voor die tijd had ik nooit verwacht dat mijn ongeleide projectiel zou kunnen veranderen in een ontspannen en makkelijk te rijden paardje..
De "gewone" lesgevers die ik heb gehad hebben er dus te weinig aandacht aan besteed (iig voor mij en mijn paard).
Maar ondanks dat deze "goeroe's" zo gefocusd zijn op rechtrichten heb ik nog veel meer goede dingen van ze geleerd :)

Ik heb les gehad in klassieke dressuur op verschillende methodes. Ik heb geleerd grondoefeningen te doen zoals SBW ed, en tijdens het rijden heb ik geleerd met buitenstelling recht te maken en door middel van figuren en SBW onder het zadel, en ook met losse teugels en dan sturen met zit, en wanneer het paard naar binnen of naar buiten valt terug sturen met de teugel. Die laatste vind ik zelf het fijnst, omdat het het minste energie kost O:) en mijn paard er erg goed op reageert!

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 12:59

Is het verschil tussen een goeroe en een gewone lesgever niet simpelweg hoe de message overkomt?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 13:19

sevke schreef:

tijdens het lezen van dit topic dacht ik wat jij hier schrijft. :D

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:35

dapperdier schreef:
Is het verschil tussen een goeroe en een gewone lesgever niet simpelweg hoe de message overkomt?

Misschien, maar sommigen weten er ook gewoon echt niks van, ik heb verschillende engelse en westerninstructeurs gehad, en mijn paard liep vanaf het begin dat ik haar had weg over de rechterschouder, ik heb een aantal keer gevraagd wat ik daaraan moest doen maar sommigen konden mij niet eens een oplossing geven, laat staan dat iemand een wérkende oplossing kon geven.. Dus ja ik had gewoon dringend behoefte aan een "goeroe" :D