[WN] [RT] Paard loopt dwars door bit heen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

Re: [RT] Paard loopt dwars door bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 17:38

@ funnyhorses: hier ga ik mee bezig! vooral omdat knollie verder erg goed op dit soort dingen reageert behalve buiten. het is vertrouwd voor hem, dus idd iets om buiten meer mee bezig te gaan. (en dat van hoe bozer je hoe erger het word, komt me ook heel bekend voor :( )

sowieso iedereen bedankt voor jullie tips. met heel dingen kan ik echt aan de slag. super!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:48

Je zult versteld staan hoe goed het werkt,bij elke rit krijg je meer ontspanning.Wat ik merkte was dat de omgeving helemaal niet zo eng voor haar was maar dat ze soms gewoon niet meer wist hoe ze moest reageren. :)
En nu.....geweldig!!!Zelfs als ze in het bos stiekem de kl*te op wil gaan :') (dan voel je dat het sneaky steeds harder en harder gaat haha)dan tik ik op dr schouder en floep is ze daar.
Geen getrek en gemopper maar door spel en beloning meer ontspanning. :j

Is best geinig want met opstappen is ze nu wel lief,en zodra ik zit floep komt die snoet naar mn knie met zo'n blik: ik heb nu een snoepje verdient he!!!
Ook onderweg als we langs een spannend opstakel moeten dan voel ik dat ze wil omdraaien(snapt ze weeres niet wat ze moet doen hihi) maar zodra ik op dr schouder tik kijkt ze om en voordat ze het in de gaten heeft zijn we al lang en breed langs!Uiteraard krijgt ze dan NA dat obstakel dr lekkertje met een aai en lieve woorden.

Buiten rijden kan wel heel leuk zijn ookal heb je een dribbelkont van een paard. :j
Laat je even weten als het is gelukt? +:)+

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:53

Wat een goed idee funnyhorses! Hier ga ik ook eens mee oefenen. Al is die van mij momenteel erg braaf hoor buiten, maar als voorbereiding voor de winter (die nog héél lang weg blijft uiteraard :P) is het wel handig als dit 'erop zit'.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:31

Gewoon proberen!
Elk paard heeft zn eigen aanpak en iedere ruiter doet het op zn eigen manier.
En je kunt het "zo gek maken als je wil"hihi
Maar echt hoor,ze doen alles voor je als ze weten dat er een beloning volgt.
En het is ook nog es heel leuk om te doen.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:28

@ funnyhorses, zeer leuk idee, denk dat ik dit ook eens ga proberen. Tenminste als ik ooit met mijn paard alleen naar buiten kan/durf :=

Wat doe je met een paard dat stopt en geen meter meer vooruit wilt en soms zelfs gewoon achterwaarts wegrent (kon ik dàt er nu maar uitkrijgen in de bak :x)?
Ik heb al vanalles geprobeerd:
- tijd geven om de omgeving te ontdekken
- stapje voor stapje
- back-up in de richting die ik uitwil
- afstappen en leiden
- etc.

Het werkt even, maar het probleem blijft. Ik kan met mijn paard alleen NIET naar buiten. Ze is braaf, maar ik vind het doodeng (voel me niet veilig alleen) en mijn paard reageert hier enorm op. Het is een erg dominant paard, maar heeft me toch als leider aanvaard. Maar ja, wat doe je als paard als de leider niet zeker is? Juist ja, overal spoken zien... En dat maakt het alleen maar erger natuurlijk *zucht* Het is het paard niet dat een probleem heeft hier, het is de ruiter. Dus, tips voor de ruiter (aka, ik dus :o)?
Vanaf dat we met 2 zijn, heb ik een superpeerd onder men kont. Dan komt alleen het probleem naar boven van TS, drammen en ik wil GAAN. Nou, lekker niet dus. Laatste keer heb ik de 'cirkeltjestechniek' toegepast. Jij wilt gaan? Okay, doe dit maar op een cirkeltje. Het was erg vermoeiend, maar naar het einde toe had ik toch wat meer controle. Nog een paar keer en ik denk dat ik een lammetje buiten heb in groep ;)
Ik hou er ook niet van om steeds maar te moeten sleuren aan haar. Met die cirkels had ik nog steeds het gevoel dat ik 'hard' moest zijn, maar ik kon wel gewoon met losse teugel rijden... En dat willen we dus!

Ik droom van heerlijke ontspannen buitenritten met een paardje dat op het minste reageert *zucht* Ik ga nog veel mogen dromen :D :+ Het is gewoon jammer dat ik het alleen zo eng vind :n

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 22:01

ik heb even meegelezen, ik ben dan wel geen westernruiter, maar wil toch ook wel rustige buitenritjes maken die na 10 minuten niet in een drammerige lastige wedstrijd wie-is-koppiger veranderd :+ mijn paard gaat, of we nou met of zonder ander ervaren, rustig paardje buiten zijn finaal door het lint. Als we tussendoor flinke stukken draven en galopperen gaat het wel, maar een rustig stapritje heb ik dus in de afgelopen 4 jaar dat we buiten rijden niet gemaakt. Of ik nou tik op de kont gaf (á lá 'snap out of it'), of het gedrag negeer, hij blijft dribbelen. op de volte zetten werkt ook niet, stilzetten resulteert in met 4 benen tegelijk de lucht in gaan. Aan de hand gaat het meestal wel iets beter, geen gebok of gesteiger, maar hij is ook vaak minder angstig voor dingen als ik er naast sta ipv op z'n rug.

mijn paard is helemaal niet zo dominant, maar is wel erg snel angstig, en wilt dus ook alles tegelijk in de gaten houden. Wat ook niet echt meewerkt is het feit dat we geen bos of ander rustig gebied ter beschikking hebben, er zijn 2 kleine recreatieparkjes op 15 minuten stappen waar een ruiterpad omheen ligt en dat is het wel.

nou is het vorige keer dat we buiten reden finaal mis gegaan. Ik werd na een halfuurtje gestoord van het gedribbel, ben afestapt en heb hem maar even gelongeerd, maar ook hierna was het meteen weer stuiteren. Toen hebben m'n vriendin en ik maar besloten het rondje af te maken en daarna huiswaarts te gaan, maar toen we net bij het eind van het pad waren, haalde de merrie van mijn vriendin uit naar mijn paard, die aan het dribbelen was, en raakte mij vol op m'n scheenbeen, resultaat: met de ambulance naar het ziekenhuis, scheenbeen op 3 plaatsen gebroken (sterk paard ja :+ )
nou vond ik dat niet zo prettig, en is het nu echt duidelijk dat, als ik rustige stapritjes wil maken, er iets moet veranderen. Zowel met mij als met een andere ruiter is hij zo vervelend, met andere ruiters vaak nog erger.

Ik ga ook maar eens ieder rustig pasje dat hij zet belonen, om hem uit zijn 'dribbel-zone' te krijgen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:32

@ Tweety_be; spoortje/zweepje erbij? Is misschien niet de ideale oplossing, maar dan weet je paard wel meteen dat jij bepaalt dat hij naar voren moet. Niet meuten, hup gaan. Vind hij het écht eng, gewoon lekker afstappen en erlangs lopen. Doe ik ook wel eens hoor, is niets mis mee. Als je paard dan zekerder is, prima. Of je laat iemand voor je uit lopen/fietsen, vaak hebben ze dan ook wel zoiets van; oh, het is dus niet zo eng? Veel oefenen, oefenen, oefenen. Even vantevoren in de bak rijden of longeren kan ook geen kwaad, zijn ze even de spanning kwijt. En verder moet je zelf proberen om je niet te concentreren op wat eng is. Gewoon een bloempje langs het pad kiezen en je daar he-le-maal op focussen. Ik heb al heel wat paardenbloempjes aanbeden hoor :D

@ Tammy; als hij het gedurende de hele weg doet kun je misschien beter eerst even rijden/longeren zodat hij de meeste energie kwijt is? Klinkt als een paard dat gewoon aan het stuiteren is van enthousiasme. Als je de grootste spanning er even uit rijdt/longeert kan dat misschien al helpen?

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:55

@ Roosje, zweepje erbij helpt niks :x Dat maakt het alleen maar erger en krijg ik een bokkend paard (en ze bokt normaal nooit). Geen oplossing dus.
Maar ik weet dus niet of ze het echt éng vindt, of zich gewoon aanstelt... Als we met 2 of meer op stap zijn is het namelijk een held(in) of het scheelt niet veel. En op de wei mag er een bom ontploffen of wat dan ook, alle andere paarden lopen zo hard en zo snel mogelijk weg en zij blijft gewoon lekker rustig staan :roll:. Allé, meestal toch ;) Haha. Het is echt geen schijtert hoor en ze is best koel in der kop.
Nu, met die fiets, ik ben eens buitenritje gaan maken alleen te paard, maar iemand reed met de fiets mee en ze heeft zich toen voorbeeldig gedragen... Maar ja, ik kan maar moeilijk altijd iemand vragen om met de fiets mee te rijden hè :o Kan ook zijn dat IK me dan een stuk veiliger voel en mijn paard neemt dit gewoon over. Ze blijft vrolijk en alert, maar ze gaat tenminste vooruit haha.
En of ik nu een half uur, een uur of 2 uur in de bak (weide eigenlijk) 'zwaar' train, zodra ik alleen naar buiten ga en ze ziet iets 'eng' is ze springlevend en staat ze al snuivend op het midden van de weg :roll: Bij wijze van spreken dan hè.
Leuk hoor, zo een kruising arabier die graag de show steelt *lol*
Er is vooral werk aan de ruiter, niet zo zeer aan het paard ;) Alleen weet ik dus niet wat me kan helpen in dit geval... Owh en andere kant opkijken bloempjes en aanbidden heb ik ook allemaal al geprobeerd :D haha.

@ Tammy_, ik wou dat ik je kon helpen, maar ik ben zelf dus ook zo geen held alleen buiten. Dat beloning systeem waar funnyhorses over sprak is misschien wel het proberen waard?

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:04

Roosje, ik ga altijd van te voren in de bak rijden, met veel galop-draf overgangen om de energie er uit te krijgen, maar hij fokt zich nog steeds ongelooflijk op :+ de eerste 10 minuten kan ik aan een lang teugeltje ontspannen rijden, daarna gaat hij het saai vinden misschien? Het is wel een heethoofd, ik ben er niet bang van maar het is natuurlijk wel lastig, met dit soort dingen zou ik willen dat het geen AV was :+
als we tussendoor veel galopperen en draven is hij goed te houden, maar als ik alleen wil stappen, dan word hij gek :')

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 14:32

Fijn om te lezen (nou ja niet voor jullie zelf dan :P) dat het eigenlijk best een veel voorkomend probleem is. het is natuurlijk ook wel logisch natuurlijk gedrag, maar ja niet fijn en helaas voor knollie bepaal ik. net weer buitenritje gemaakt. ging eigenlijk best wel heel goed. heenweg geen problemen. terugweg was meneer wel wat gespannen. maar door goed en diep zitten, continu om en om stelling vragen en meneer goed bezig houden hield ik hem wel in de war. wanneer hij dan toch ging draven meteen om draaien en halthouden. en een kriebel op zijn schouder geven. dan kijkt hij daar en kan ik hem een dikke aai over de bol geven. ik merk steeds meer dat het geen kwaadheid is, maar dat wij elkaar gewoon niet snappen. bij zijn vorige eigenaar ging hij helemaal niet naar buiten en zij was echt bang voor hem, dus hij doen wat hij wou. nu snapt ie niet dat ik niet zomaar doe wat hij wil. en met afleiden, mega mega overdreven belonen (zo erg dat tegenliggers op de fiets echt denken dat ik een één of andere ontsnapte mafkees ben) en elke keer maar weer uitleggen wat je wil en hier de tijd voor nemen, zijn we vandaag een heel eind gekomen. Ik ben trotst op ons!!!
jullie ook superveel succes met alles en zullen we elkaar op de hoogte houden hier? en onze nieuw ondekte tips en trucs delen. wie weten hebben we nog wat aan elkaar ervaringen?
groetjes sarah

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:55

Fijn dat je vooruitgang boekt!

En tweety en tammy; Ehm...Oh... :P In beide gevallen denk ik dan dat de manier van funnyhorses nog het meeste resultaat zou kunnen hebben. Succes allebei!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:56

klinkt fijn Saar, daar kan je zeker trots op zijn! het was bij jou dus meer miscommunicatie dan enthousiasme of druk zijn van je paard?
mijn verhalen moeten nog even wachten, vandaag is m'n gips er wel af gegaan, maar moet nog een week of 6-8 met een kunststof brace lopen, en het duurt nog wel even voordat ik m'n pootje weer op de grond mag zetten, laat staan op een paard zitten :')

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 18:09

@ Tammy: hij vind het gewoon heel spannend en wordt dan heel onzeker en daarom wil hij zo graag bij de groep blijven. dat voor hem veilig. voor mij dus zaak om te zorgen dat ik hem die veiligheid ook kan bieden. maar de manier waarom was nog al zoeken. opvallend is wel dat zowel jou paardje als die van mij en als die van tweety_be allemaal arabisch bloed hebben. hoorde al van iemand dat het ook een beetje arabieren-tictje kan zijn. dus wie weet.

en succes met je pootje natuurlijk!!!