[WN] Oneerlijke verkopers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boldly

Re: Oneerlijke verkopers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 14:53

Ik ken de eigenaren niet. Ik heb alleen contact gehad met de verzorgster/bijrijdster. Ze zit hier (best actief) op bokt, wellicht leest ze dit ook.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:07

De huidige eigenaren weten het niet? Dat is zeker vervelend... is de verzorgster misschien bang dat ze haar leuke bijrijdpaard verliest? Wel oneerlijk tegenover het paard en de eigenaren. Die denken nu dus dat ze een goed paard hebben gekocht... ik weet niet over welk termijn het gaat maar hoe sneller ze het weten hoe meer kans ze hebben dat ze er nog iets mee kunnen. Bijv. deel van het geld terug omdat paard gewoon niet zoveel waard is als wat ze ervoor betaald hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:51

banketstaaf maar het gebeurt.
wat ik ook niet snap en dat is al eerder gemeld dat mensen een kostbaar paard niet rontgelogisch laten keuren alvorens het te kopen!
Als je een kostbaar paard kunt betalen stelt de 500 euro aan een fatsoenlijke keuring ook niks voor is mijn mening!
Denk dat men nu ook wel wijz genoeg moet zijn dat je een verkoper niet op zijn mooie ogen kunt vertrouwen!

Maar vergis je niet, niet alle bekende trainers en ruiters zijn eerlijk hoor! juist de mensen waar je zo tegen op kijkt kunnen erg viez tegen vallen!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:59

ik snap echt niet dat mensen een paard kopen zonder te keuren
zelfs in een simpele keuring was spat er wel uitgekomen

triest dat het paard nu gebruikt wordt alsof het niks mankeert :(:)

hopelijk vertelt de verzorgster het aan de eigenaren zodat er rekening mee gehouden wordt

dat er veel verzwegen wordt in de handel is algemeen bekent, triest maar waar

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:14

Dit komt inderdaad vaker voor dan je zou verwachten volgens mij.
Toen wij begonnen met western rijden, kochten we heel leuk 2 jaarling merries (1 palomino en 1 sorrel).
Na een jaar zei ook een bekende trainer tegen ons dat het niks zou worden met die 2.
Toevallig wist hij nog een stal waar ze een palomino merrie zochten voor de fok.
Voor weinig geld dus de 2 inmiddels 2-jarigen weg gedaan (mijn vader wilde ze samen verkopen en niet apart) omdat ze 'toch niks waard waren'.
Nu, zo'n 4 jaar later, loopt de palomino mee in de top van de reining in Polen en levert ze veel geld op.
Achteraf kwamen we erachter dat de bekende trainer er zelf geld aan had verdiend en het daarom zo had gedaan..

Het is vervelend, maar er is niks aan te doen. Wel ben ik het ermee eens dat de verzorgster (of jij) contact op moet nemen met de huidige eigenaren en het moeten vertellen. Misschien kunnen zij er dan nog iets mee doen, ik hoop het voor ze iig!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:53

ik heb exact hetzelfde meegemaakt,alleen mijn paard had arthrose.Ben dus wel heel beneiuwd of we het over dezelfde stal hebben.Heb er heel lang last van gehad,maar nu staat ze via via bij een kennis van mij en heeft ze een prima leven...

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:43

ik zou het zeggen tegen de eigenaren, niks is zo naar als na lange tijd erachter komen dat je geliefde paard al die tijd zeer gehad heeft, en dat anderen t wisten maar niets gezegt hebben. ;)

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 11:04

YouthReiner schreef:
Het is vervelend, maar er is niks aan te doen. Wel ben ik het ermee eens dat de verzorgster (of jij) contact op moet nemen met de huidige eigenaren en het moeten vertellen. Misschien kunnen zij er dan nog iets mee doen, ik hoop het voor ze iig!

Ik heb inmiddels van de bijrijdster (die zich niet in het topic wilt mengen) gehoord dat hij weer verkocht is en dat hij nu ergens staat waar hij recreatief gereden wordt en veel buiten staat, mazzel voor het paard, maar ook de nieuwe eigenaren weten dus van niets. Best een vreemde situatie dus! Vooral als hij weer doorverkocht zou worden..

Ik zou niet weten wie de huidige en de vorige eigenaren van het paard zijn.. Dus ik kan het ook niet vertellen..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:16

wat een gezeul met z'on paard :(
Het lijkt wel een wegwerp artikel bah!
Verstandig is altijd een paard laten keuren....wat triest is dat het paard nu weer een andere eigenaar heeft die weer niet op de hoogte is en daardoor bij het gebruik van het paard er rekening mee kan houden.
recreatief rijden kan ook zeggen boscrossen,en dat is niet zo heel bevordelijk voor spat.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:32

Ik ben overigens ook bekend (blijkt :+ ) met de toenmalig bijrijdster en nu er best kwalijke dingen gezegd worden over de eigenaren én de bijrijdster, wil ik wel even wat duidelijk maken.

Toen dit spatverhaal bekend werd, is de reining training direct gestopt en sindsdien werd hij 2 keer per week recreatief gereden. Nu staat hij in het buitenland buitenritjes te doen en verder lekker op de wei :) Het paard heeft volgens de bijrijdster nog nooit een dag kreupel gelopen in anderhalf jaar tijd.

Nu heb ik dit doorgekregen, ik ken het paard in kwestie en de mensen eromheen niet, alleen de bijrijdster. Maar voor er allerlei indianenverhalen de ronde gaan doen, wilde ik dit voor haar even rechtzetten.

Oh en dit hele verhaal is al een jaar oud :j

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 11:48

Ik heb het hiervoor ook aangegeven. Maar het gaat me niet om de koper of de bijrijdster.. Het gaat mij puur om de stal, de eerste verkoper die een paard met gebreken verkoopt. Dat de bijrijdster zich hierdoor aangevallen voelt, daar kan ik niks aan doen. En dan nog had ze het misschien beter kunnen melden aan de eigenaren, maar dat was geheel aan haar en dat heeft ze niet willen doen.

En dat het een jaar oud is maakt ook niet uit toch, of zal de verkopende partij zijn leven gebeterd hebben??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:50

Als de dianose "spat" wordt gemaakt nav foto's bij een keuring, en het paard er verder niet kreupel op loopt, heeft hij in mijn ogen er geen last van. Dan is rijden geen probleem, en hoe hij gereden wordt ook niet. Want reiningtraining is heel breed en op verschillende niveau's mogelijk. Op het moment dat het paard er last van krijgt of heeft wordt het een heel ander verhaal. Maar bij spat kan het paard weer pijnvrij worden, en wie weet of het paard inmiddels niet bij die fase is beland (of ueberhaupt al in de pijnfase is beland )?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-02-11 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 11:56

Kan, maar nogmaals, daar gaat het in beginsel niet over. (Het paard was overigens ook slecht te galopperen op een hand en dat kon volgens de DA ook door de spat zijn gekomen. Misschien gaat het nu allemaal goed.)

Maar... Het gaat mij om de stal... Iemand die een paard verkoopt met een gebrek, zonder dit te melden aan de kopend partij... Daar gaat dit topic over... Of hij nou goed of niet goed zou lopen, er zou rekening mee gehouden kunnen worden. De diagnose van de DA was toen dat hij rustig aan moest doen omdat het allemaal nog los zat. De foto's zijn ook nog wel ergens, die zagen er alles behalve mooi uit.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:01

Tja.. die stal is fout geweest... maar daar kan jij nu met een verhaal uit derde hand... want immers paard was van een vriendin hier niks aan doen. Dat die stal kennelijk bekend is in de westernwereld is zuur. Dat zij verdient hebben aan een paard wat niet goed was en dit niet hebben verteld is oneerlijk.
Wat wil je daar nu na bijna twee jaar... met een via-via verhaal... waardoor je de naam van de stal niet eens mag noemen nog aan gaan doen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:11

Boldly schreef:
Kan, maar nogmaals, daar gaat het in beginsel niet over. (Het paard was overigens ook slecht te galopperen op een hand en dat kon volgens de DA ook door de spat zijn gekomen. Misschien gaat het nu allemaal goed.)

Maar... Het gaat mij om de stal... Iemand die een paard verkoopt met een gebrek, zonder dit te melden aan de kopend partij... Daar gaat dit topic over... Of hij nou goed of niet goed zou lopen, er zou rekening mee gehouden kunnen worden. De diagnose van de DA was toen dat hij rustig aan moest doen omdat het allemaal nog los zat. De foto's zijn ook nog wel ergens, die zagen er alles behalve mooi uit.

En wat nu als de 1e kopers het paard wederom op de foto hebben laten zetten en hun DA is een andere mening toegedaan?
Wat de ene DA klasse 3 vindt kan de andere wel klasse 2 of 1 vinden (bij wijze van)
Daarnaast is een foto een momentopname en geen garantie wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren, Zo zijn er paarden met slechte foto's die nooit kreupel worden maar ook andersom.
Pas op het moment dat het dier kreupel is kan een foto vertellen wat de mogelijke oorzaak is.

Verder, als het dier zo slecht op de foto's was, waarom dan zelf verkopen en dan ook nog eens min of meer eisen stellen aan de verkopers ipv het dier zelf te houden of naar de eeuwige grone weides bevorderen?

Je hebt nu het verhaal gehoord van de bijrijdsters, je kent het verhaal van de verkopers niet en van de kopers niet.

Wordt er gelogen bij verkoop van paarden? ja net zoals er ook gelogen wordt bij de aankoop van paarden.
Het enige wat je kunt doen is goed beslagen ten ijs te verschijnen en zoveel mogelijk info inwinnen wat te doen en te laten.

Wil je toch verkopen maar met beperkingen dan houden of in laten slapen, verkoop is gewoon einde inbreng, en is de koper eigenaar en beslisser.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:35

al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald hem wel. Wat geld allemaal wel niet met mensen kan doen.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:21

Alane schreef:
En wat nu als de 1e kopers het paard wederom op de foto hebben laten zetten en hun DA is een andere mening toegedaan?

Dat hebben ze dus niet.

Alane schreef:
Verder, als het dier zo slecht op de foto's was, waarom dan zelf verkopen en dan ook nog eens min of meer eisen stellen aan de verkopers ipv het dier zelf te houden of naar de eeuwige grone weides bevorderen?

Zij kon haar paard niet houden, maar omdat het ook goed kon komen heeft ze die keuze gemaakt en geen einde aan zijn leven laten maken. Het paard zou op het land gaan en daarna een beetje rustig aan in de lessen gebruikt worden. Wat derhalve een leugen is.

Alane schreef:
Je hebt nu het verhaal gehoord van de bijrijdsters, je kent het verhaal van de verkopers niet en van de kopers niet.

Ik ken het verhaal zelf. Het zou heel bijzonder zijn als vlak na de verkoop het paard opeens genezen zou zijn van spat. En daarbij, de nieuwe mensen wisten van niks, anders had de bijrijdster dat ook wel geweten en niet geschrokken zijn van het bericht wat ze toentertijd gehoord heeft.

Alane schreef:
Wordt er gelogen bij verkoop van paarden? ja net zoals er ook gelogen wordt bij de aankoop van paarden.
Het enige wat je kunt doen is goed beslagen ten ijs te verschijnen en zoveel mogelijk info inwinnen wat te doen en te laten.

Wil je toch verkopen maar met beperkingen dan houden of in laten slapen, verkoop is gewoon einde inbreng, en is de koper eigenaar en beslisser.

Sommige mensen zijn wel te vertrouwen hoor. En je wilt ook mensen kunnen vertrouwen als je zelf goed van vertrouwen bent, maar dat kan blijkbaar niet. Vooral niet in de paardenwereld. Daarbij zou je wel duidelijk afspraken kunnen maken dmv contracten, we hebben contractsvrijheid. Of er dan aan gehouden wordt is een tweede en het paard zal dan snel de pisang zijn, maar je kan de contractspartij er dan wel op aanspreken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:23

Allerlei constructies in het contract over recht van eerste terugkoop ed. zijn het papier niet waard waar het op geschreven staat, want je hebt juridisch geen poot om op te staan....

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:32

Waarom niet? Je mag toch alles afspreken wat je wilt. Als het paard dan eenmaal verkocht is kan je er waarschijnlijk weinig aan doen. Maar degene waar jij een contract mee hebt pleegt contractsbreuk, daar kan je dan nog wel wat mee. Niet dat je je paard daarmee terug krijgt, maar een verkoper zal wel eerder nadenken wat hij gaat doen.

Maar ja, ook hier gaat het topic niet over. Mensen die willen weten over welke stal het gaat mogen het weten. En ik hoor nu steeds meer ellende via pb's.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 13:47

Nee je kan niet zomaar alles afspreken wat je wilt... kan wel... maar is niet altijd juridisch geldig.
Je kan bijv. ook niet met de hele dorp afspreken dat nu links voorrang heeft boven rechts... want in de wet staat dat het anders.

Als er zoveel ellende is door deze stal dan moeten degene die dat in eerste instantie raakt dus de eigenaren er zelf iets aan doen. Radar, topic op Bokt.. waar ze gewoon uit eerste hand hun ervaringen kunnen geven en dat ook als je zoekt bij deze stal via internet de slechte verhalen hoort.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 13:58

Ja, dan noem je ook wel iets.. Contractsvrijheid is er, tenzij de wet of de goede zeden zich daartegen verzet... En ik heb het nu ook niet over het wijzigen van een verkeerssituatie maar over afspraken maken met kopende en verkopende partijen. Jouw opmerking raakt kant noch wal.

Ik heb ervaring met deze stal en krijg nu meer verhalen te horen over verschillende stallen en ook deze. Ik wilde er gewoon aandacht aan besteden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 14:00

Het is goed om er aandacht aan te besteden, al was het alleen maar dat je onkundige mensen alert maakt.
"Autoverkopers hebben de naam, maar de meeste autoverkopers verkochten vroeger paarden" zei een kennis van me altijd :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 15:22

En noch zeg je de naam van de stal niet, ook niet per PB!
Dat was toch de hele clou van je topic??

Maar idd goed te melden zodat mensen er een lering uit kunnen trekken.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 15:25

rapido schreef:
En nog zeg je de naam van de stal niet, ook niet per PB!
Dat was toch de hele clou van je topic??

Maar idd goed te melden zodat mensen er een lering uit kunnen trekken.

Oeh, ik wist niet dat je boos werd... Ik heb zoveel pb's gehad, die van jou is me waarschijnlijk ontgaan, heb namelijk iedereen braaf een berichtje gestuurd... Maar ik zal het je sturen hoor! ;)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:25

Ik heb zelf ook een miskoop gedaan doordat de eigenaar ''zogenaamd'' van niets wist. Mijn paardje was atactische en ik heb hem 2 feb moeten laten gaan!.
Ik kan dus erg goed begrijpen wat je bedoeld en hoe je je voelt. Ik heb mijn paardje 2 jaar lang gehad en al die tijd is er niets uit de onderzoeken gekomen, hij liep niet 100% maar foto's en fysio deden niets beter. Uiteindelijk ben ik er via via achtergekomen en kon ik hem laten testen op ataxie... met negatief resultaat..

Ik heb de eigenaar aangesproken en heb een deel van mijn geld terug gekregen, helaas heb ik hiervan wel mijn paardje moeten laten inslapen. Als koper heb je recht op een degelijk product (dan wel diertje) en heb je gewoon recht op vergoeding!

Ik vindt het echt heel erg dat mensen dit doen, ik weet ook nu pas hoe mijn paardje lichamelijk en zeker psychisch heeft moeten lijden! Dat wens ik echt geen paardje toe!.
Ik ben ook erg benieuwd naar de stal, ik wil namelijk weer een ander paardje aankopen en wild at dan ook zeker niet daar gaan doen!