[WN] wijziging regelementen wran, verplicht keelriem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:06

tamary schreef:
.... en een frontriem die om 1 oor gaat.

Technisch gesproken is een frontriem een riem die om het front (voorhoofd) van een paard gaat. Dus van de ene naar de andere kant.
Een 'oortje'(of 2 :D ) vallen daar dus niet onder.

Overigens wordt de Crown ook wel Headpiece genoemd en dan kom je weer op een kopstuk uit :D

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:59

oh men...toen ik de titel las, dacht ik dat iemand het regelboek verkeerd had gelezen. Wat is dit nu weer voor onzin, kan toch niet kloppen, was mijn eerste gedachte...

Maar niet dus......ik schrok toch ff....ben al mijn overtollige spullen aan het opruimen waaronder dus ook twee hoofdstellen met frontriem en keelriem en beide zijn verkocht!! En mijn dochtertje zal starten met snaffle.....en heb one en two ears hangen.....recent nog showhoofdstel bijgekocht...en nu dit!? Zal je precies zien heb ik weer.... }:0

Wacht ff heb nog 1 hoofdstel extra achtergehouden een weaver western hoofdstel met frontriem.
Ik ga ff e.e.a. checken....keelriem pffff...ik kom weer goed weg, wat een toeval dat die aan dat hoofdstel wel zit. _/-\o_

Trouwens, ik kan me nog wel goed heugen, dan mijn June-tje in het begin van haar zadel carriere ;) een ster was om het hoofdstel (one-ear) door schudden bewust of onbewust af te gooien. :j

p.s. en ik heb wel mijn lidmaatschap op tijd opgezegd.....en mijn dochter kan pas lid worden als ze 10 jaar is. Of staat dat inmiddels ook anders in het regelboek? :+
Laatst bijgewerkt door CounTree op 06-02-11 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:05

ik snap niet zo waar dit op gebaseerd word ,waarom mag je wel met shanks en niet met een snaffle op een keelriemloos hoofdstel rijden.
ik heb ook als zo velen een mooi 2 ear show hoofdstel omdat ik het juist mooi vind zonder keel riem

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:08

cowboyberend schreef:
ik snap niet zo waar dit op gebaseerd word ,waarom mag je wel met shanks en niet met een snaffle op een keelriemloos hoofdstel rijden....

Die logica ontgaat mij ook. Tenzij het met de inwerking van de shank te maken heeft, waardoor er meer druk achter de oren ontstaat, wat je bij een snaffle weer niet hebt?? Dat is het enige dat ik dan zou kunnen bedenken....want zo te horen is het ook niet level gebonden.

Ben ook heeel benieuwd naar de rede.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 06-02-11 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cowboyberend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:11

CounTree schreef:
cowboyberend schreef:
ik snap niet zo waar dit op gebaseerd word ,waarom mag je wel met shanks en niet met een snaffle op een keelriemloos hoofdstel rijden....

Die logica ontgaat mij ook.
veiligheid?? begin klassen rijden op snaffle l5 l4?? :o?

CounTree

Re: wijziging regelementen wran, verplicht keelriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:12

heb in de tussentijd net ge-edit...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:13

Ik lees hier (nog) niet dat het level gebonden is....vandaar mijn edit.

Veiligheid voor de lagere nivo's schoot mij ook door het hoofd

Ach we horen het vanzelf wel de uitleg...

Ze kunnen bij ons alle kanten op euh dan maar een minder mooi hoofdstel op show.... :evaw:
Laatst bijgewerkt door CounTree op 06-02-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:16

CounTree schreef:
cowboyberend schreef:

Die logica ontgaat mij ook. Tenzij het met de inwerking van de shank te maken heeft, waardoor er meer druk achter de oren ontstaat, wat je bij een snaffle weer niet hebt?? Dat is het enige dat ik dan zou kunnen bedenken....want zo te horen is het ook niet level gebonden.

Ben ook heeel benieuwd naar de rede.

En dat zal de reden zijn, het is in ieder geval wel de reden dat je vaak vetertjes ziet bij paarden die op een snaffle en een one of two ear hoofdstel gereden worden. Als je de teugels oppakt, ontstaat er ruimte op het hoofdstel achter de oren, terwijl een shank juist het hoofdstel 'naar beneden' drukt achter de oren.

Maargoed, waarom dit nou weer een regel moet worden :roll:

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 01:01

Ben wel lid van de Wran, evenals mijn dochter, maar van wijzigingen in het regelboek ontvangen wij geen bericht. Blijkbaar moeten wij die ook van de site halen! :?
Het is erg jammer dat de ALV helemaal in Apeldoorn is, voor ons ongeveer 4 uur reistijd in het totaal, ,aar ga er toch eens over nadenken of we misschien toch maar gaan! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 08:56

Kwestie van minder ver omrijden Miss_Fancy :D Als de woonplaats in je profiel klopt dan is het een uurtje enkele reis op zondag ;) Als je aan de verste kant van Stompwijk woont misschien eens een uur en tien minuten, maar dan houdt het wel op.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 10:14

Misschien is het nog te vroeg voor een deel van de consternatie.. Nog even de regels erbij gepakt en er zijn dus twee aparte regels. Eén voor snaffle en een voor shank...

405. Wordt in dit reglement een “snaffle bit” genoemd, dan
wordt bedoeld een zacht, glad, metalen bit met gebroken
mondstuk waarvan de dikte van het mondstuk 2,5 cm vanuit
de mondhoek nog minstens 8 mm moet zijn, en O-ring, ovale
ring of D-ring, waarbij de diameter van de ring niet groter dan
10 cm mag zijn en de omtrek van de ring vrij moet zijn van
verbindingen voor bakstuk, teugel of kinriem/ketting die
hefboomwerking kunnen veroorzaken. De verplichte kinriem
moet niet te vast zitten (alleen leer of nylon). Teugels moeten
boven de kinriem aangebracht zijn.
Bij een drie-delig mondstuk waarvan de dikte van het
mondstuk 2,5 cm vanuit de mondhoek nog minstens 8 mm
moet zijn, dient het middendeel een verbindingsring van
maximaal 3 cm doorsnede, of een verbindingsstrip met een
breedte van minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van
maximaal 5 cm te zijn dat plat in de mond van het paard ligt.
De teugels aan een snaffle bit dienen z.g. Split Reins te zijn uit
eender welk materiaal.
Het hoofdstel bestaat uit een samenstelling van frontriem,
keelriem en bakstukken. Het gebruik van een 1 of 2 oorshoofdstel zonder keelriem is niet toegestaan.

406. Wanneer in dit reglement een "bit" genoemd wordt
betekent dit een stang of trens met scharen!
Toegestane bitten: Snaffle w/Shanks, "grazer" of "curb" bitten
waarvan de dikte van het mondstuk 2,5 cm vanuit de
mondhoek nog minstens 8 mm moet zijn, voorzien van kinriem.
Maten volgens tekening.
Als alternatief voor de kinriem is bij een bit een kinketting
toegestaan (hieronder wordt ook verstaan: een samenstel van
maximaal twee kettingen waarvan beide kettingen even lang
zijn, onlosmakelijk en zonder tussenruimte aan elkaar
verbonden zijn over de hele lengte waarover zij op het paard
inwerken, en vlak zijn). De kinketting moet tenminste 1,3 cm
breed zijn en vlak tegen de onderkaak dan wel in de kingroeve
van het paard liggen.
Bij een drie-delig mondstuk waarvan de dikte van het
mondstuk 2,5 cm vanuit de mondhoek nog minstens 8 mm
moet zijn, dient het middendeel een verbindingsring van
maximaal 3 cm doorsnede, of een verbindingsstrip met een
breedte van minimaal 1 cm tot maximaal 1,8 cm en lengte van
maximaal 5 cm te zijn dat plat in de mond van het paard ligt.

Voor de snaffle ruiters L5 t/m L3 geldt dus keelriem. Ik denk dat dat idd is voor de veiligheid ivm afschudden (weet uit ervaring dat dat makkelijk kan met een one of two ear)

Zo als ik het lees is het dus niet het geval bij shank L3 t/m L1 ( maar moet ik wel een oortje aan mijn hoofdstel knutselen :o ) Bosal zal dan een verhaal apart zijn, gezien die ook alleen voor jonge paarden gebruikt mag worden in de wedstrijden.

Het waarom van sommige regels zou soms fijn zijn. Zou al een heleboel kunnen verklaren hoe zo een regel tot stand komt en met wat voor gedachtengang.

Ik werk bij een grote verzekeringsmaatschappij en soms is een een beleid waar ik niets van begrijp. In de meeste gevallen heeft het wel een of andere al dan niet relevante achterliggende gedachte. Als je die gedachte of wetgeving begrijpt wordt het makkelijker uitleggen aan je klanten waarom je hen het `leven zuur maakt`. Bij de AVL aanwezig zijn is niet voor iedereen even makkelijk.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 11:27

ik heb het ook zo gelezen signe
maar wil dat wel graag terug zien in het regelboek dan, nu zou er discussie over kunnen ontstaan, zou toch sneu zijn als je daardoor een dq krijgt
(herinnert zich een IHT waar deelnemers opeens een cap op moesten zetten omdat het regelboek er niet eenduidig over was)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:16

Aangezien de nieuwe regelboeken al gedrukt zijn, zal dit geen item van heroverweging worden vrees ik ;)
Klinkt als het zoveelste 'slikken' voor de leden.
En als er teveel kommotie over komt dan ziet "het bestuur" dit weer als een persoonlijke aanval en dreigt met opstappen en dan is iedereen weer stil, want er is geen opvolger.....

Hoe zat dat ook weer met die zich herhalende geschiedenis....

Yosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 14:52

Hoi, ik ben (gelukkig) geen lid meer van de wran, maar was toch enigzins verrast over dit nieuwe regeltje in het regelboek.
Ik kan me voorstellen dat het voor de veiligheid gaat van beginnende ruiters, maar een L3 ruiter kan ik toch eigenlijk niet echt meer beginnend noemen.

Waar ik zelf aan dacht(ik mag het helemaal fout hebben hoor!), maar de wran zit toch onder de vleugels van de federatie?
En is de federatie inmiddels geen samenwerking aangegaan met het KNHS!!!!!!
En dus, als er vanuit het knhs een nieuw regeltje opgelegd wordt, behoord de wran hier ook in mee tegaan.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:41

Dat was ook mijn gedachte. ;) Het zal wel met de veiligheidsregels (van de KNHS cs) te maken hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:48

Yosan schreef:
Waar ik zelf aan dacht(ik mag het helemaal fout hebben hoor!), maar de wran zit toch onder de vleugels van de federatie?
En is de federatie inmiddels geen samenwerking aangegaan met het KNHS!!!!!!
En dus, als er vanuit het knhs een nieuw regeltje opgelegd wordt, behoord de wran hier ook in mee tegaan.

Nee nog de WRAN nog de Federatie is al aangesloten bij de knhs.
Zover mijn geheugen mee wil werken was deze regel een verzoek vanuit het jurykorps. En idd vanwege de veiligheid en het makkelijker afschudden van een hoofdstel 1 of 2 oors met trens. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Maar ik ben het helemaal eens met HH dat deze regel nu te vaag in het regelboek staat. En ja ik kan me ook een wedstrijd herinneren waarbij in de IHT en SAH deelnemers een cap moesten opzetten omdat het regelboek er vaag over was.
Er moet gewoon duidelijk omschreven staan welke optoming in welke vorm wel of niet mag. Nu kan het jurykoprs er weer zijn eigen insteek aan geven. En dan krijg je straks wedstrijden waarbij je bij de ene wel op shank een 1 of 2 oor mag en bij de ander niet. Hihihi zie het al helemaal voor me, auto's volgestampt met tack want stel......

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:11

Hmmm, eerst de hoed die vervangen werd door de cap, dan het showhoofdstel wat niet meer mag.... nog even en dan moet het showbloesje plaats maken voor een bodyprotector.
Dan de naam ook maar veranderen. Geen "show" meer, maar gewoon wedstrijd.
Goed bezig die WRAN +:)+

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:35

Sonja schreef:
Kwestie van minder ver omrijden Miss_Fancy :D Als de woonplaats in je profiel klopt dan is het een uurtje enkele reis op zondag ;) Als je aan de verste kant van Stompwijk woont misschien eens een uur en tien minuten, maar dan houdt het wel op.

Was het maar waar, maar ik als alles meezit is het toch echt 1 uur 22 minuten enkele reis naar Apeldoorn (ANWB routeplanner).
Maar dat ter zijde. Blijf het een eind rijden vinden voor een vergadering :+

Er zijn wel meer onduidelijkheden in het regelboek. Heb wel DQ gezien in de SAH omdat de leadline/ketting bij de ene jury wel op een bepaalde manier mocht en bij de andere jury niet. En leg dat maar uit aan een 12-jarige! Totale stress en de volgende wedstrijd zeer onzeker, want mag het nu wel of niet!

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 19:31

pfff zeer irritant dit! stom gezeur over een keelriem |( heb net al mn andere hoofdstellen verkocht en een prachtig prijzig 2 oors showhoofdstel aangeschaft, en nog niet meer geshowt.
Vind t gewoon onzin dat t nu weer gaat over L.. wel en L.. niet, vind niet dat t uit mag maken waar iemand mee wilt starten zolang t voor t paard maar goed zit. ;(
(kortom ben er beetje bleu om dat ik niet met me nieuwe tack mag starten)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:03

Ook in de L3 mag je met bit starten, dus ik zie het probleem verder niet. Want het lijkt toch toegespitst te zijn op de snaffle. Dat het er onduidelijk staat is ook een feit.

Of de regel stom is of niet maakt me zelfs niet uit.
Maar ik heb als wran-lid geen bericht gehad van deze regelwijzing, is dit ergens in een ALV ter stemming gebracht?

Het lijkt me toch dat aanpassingen in het regelboek ook door leden goed gekeurd moeten worden of heeft de wran zulke vage statuten dat dit zonder stemming door te voeren is?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:12

lache joh. met wat ze bedenken en de reacties hier vraag je je toch af waarom ze nog zoveel leden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:27

quarterH schreef:
lache joh. met wat ze bedenken en de reacties hier vraag je je toch af waarom ze nog zoveel leden hebben.

Omdat het merendeel het allemaal wel slikt wat er gezegd wordt.

De KNHS is overigens niet aangesloten bij de federatie.
Dat de KNHS een keelriem verplicht wilt stellen, lijkt mij evenmin correct, sterker nog, op hun eigen NK wordt er zonder keelriem gereden.
Er werd zelfs zonder cap gereden op het KNHS-nk........

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:53

KNHS NK van wat, Niels?

Ik weet niet hoe regels bij de WRAN gewijzigd worden cq. tot stand komen enz. Volgens mij gaat het bij de KNHS (en/of verenigingen daarbij aangesloten) via een zgn. ledenraad.
Bij de enduranceclub bijvoorbeeld, kan er ook niet gestemd worden door de leden over de reglementen. Ze kunnen hooguit ideeën aandragen o.i.d. Maar de beslissingen worden elders en door anderen (o.a. door mensen die he-le-maal niks met endurance hebben, daar niks tot weinig vanaf weten) genomen. Die ledenraad zit naar ik meen maar 1 "endurancepersoon" in. Dat gaat volgens mij naar rato van de grootte van de discipline. Naar mijn weten zitten er meer "dressuur,-" en "springmensen" in die raad omdat die disciplines groter zijn. (correct me if i'm wrong!)
Misschien werkt het bij de WRAN ook op deze,- of soortgelijke manier? (en anders wordt dat wel zo als deze zich bij de KNHS aansluit ;) )

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:02

knhs reining nk

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:24

Als je wedstrijden wilt rijden, moet je ergens bij aangesloten zijn en dan is de Wran het makkelijkst toegankelijk! En worden onder de Wran vlag ook de meeste wedstrijden georganiseerd. Vast ook omdat daar alle rassen kunnen starten. :D
Ik denk dat de meesten mensen het wel best vinden, rijden een wedstrijdje en gaan weer naar huis. En slikken die verandering dan maar gewoon. :o