[WN] Klankborden over western opleidingen/cursussen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:57

Ja dat bij Rieky was vorig weekend denk ik!

@ RT: Je wil leren lesgeven, maar vind je van jezelf dat je goed genoeg kan rijden om iemand te leren hoe het moet? Ik zou persoonlijk geen les willen van iemand die zelf niet op een bepaald niveau rijdt of die geen wedstrijdervaring heeft. Dan mag hij/zij het nog zo goed kunnen uitleggen....

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:02

Jaycee: Nee, ik vind inderdaad van niet :D

Maar zoals ik al schreef doe ik dit niet om nu al zelf trainer te worden. Maar omdat ik het leuk vind om dit te leren.
Dat goede rijniveau, de ervaring en mijn hoge wedstrijdprestaties komen wel in mijn lange-termijn-planning mocht ik echt trainer willen worden :D

DubbelFun

Re: Klankborden over western opleidingen/cursussen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:05

Ik denk dat de ORUN de goedkoopste en snelste manier is om een papiertje te halen waarmee je mág lesgeven. Zie het als de basis; of dat nou engels/dressuur of western is wat maakt dat uit.
Heb je eenmaal dat papiertje dan kun je je altijd nog verder verdiepen specifiek naar western toe.
Qua lesgeven (het overbrengen van wat je bedoelt) maakt het toch niet uit of dat engels of western is ??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:13

is het didactische gedeelte dan ook groot deel van die opleiding inhoudelijk? heb je daarnaar gekeken? want als dat maar 2 lessen is is het natuurlijk zonde..

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 12:14

DubbelDun: Nee, je hebt gelijk. Aangezien ik me focus op het lesgeven, maakt de discipline inderdaad niet uit :)
Maar ja; ik vind western natuurlijk wel een stuk interessanter dan dressuur/ springen. Vandaar de optie van Helicon.
Mmmm, denk inderdaad dat ik me maar eens moet gaan verdiepen in deze twee opties voorlopig...

quarterH: dat weet ik nog niet; ik heb de informatie opgevraagd en dan hoop ik er achter te komen. Of via ervaringen van anderen natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:17

DubbelDun"
Ik denk dat de ORUN de goedkoopste en snelste manier is om een papiertje te halen waarmee je mág lesgeven[quote]

Kan je mij misschien aanwijzen waar staat dat je papier moet hebben??

Verder, zoals eerder gezegd, de cursus van Deurne blijkt dus toch niet erkend te zijn (zie link van mij in een voorgaand bericht), dus voor verzekeringen zal het sowieso niets uitmaken

[quote="Rumpleteaser schreef:
Over trainers en hun bewezen resultaten en goede didactische ervaring: die directe link zie ik niet :D
[/quote]

Daarom kijk ik ook graag naar results van np ruiters van ze.

Stuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 12:39

Wanneer heeft iemand genoeg ervaring om les te mogen geven?
Je kan er toch ook voor kiezen om tot een bepaald niveau les te geven en dan mensen "door te verwijzen"?
Ik ben nu toevallig zelf bijna klaar met de pabo en ik heb er wel eens over gedacht dat lesgeven in paardrijden er wel leuk bij aan zou sluiten ( of haal ik de vraag nu te veel weg bij RT)

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:15

Rumpleteaser schreef:
Jaycee: Nee, ik vind inderdaad van niet :D

Maar zoals ik al schreef doe ik dit niet om nu al zelf trainer te worden. Maar omdat ik het leuk vind om dit te leren.
Dat goede rijniveau, de ervaring en mijn hoge wedstrijdprestaties komen wel in mijn lange-termijn-planning mocht ik echt trainer willen worden :D

Ik zie niet wat de meerwaarde is om nu al een papiertje te gaan halen terwijl je het niet eens echt in de planning hebt staan om trainer te worden?
Je bent, zoals je zelf aangeeft, nog lang niet ver genoeg om effectief als trainer te werken. Dan ga je nu een papiertje halen waar je dus niks aan hebt. Kan je mijn inziens nog beter de pabo of de calo gaan doen. Dat zijn tenminste effectieve opleidingen gericht op didactische kennis. De vraag is echter hoe je denkt je opgedane vaardigheden in de tussentijd te gaan behouden. Want ik denk eerlijk gezegd dat het geen enkele zin heeft om nu te gaan leren les geven en pas over 5 a 10 jaar daadwerkelijk te gaan lesgeven, als je het überhaupt al ooit gaat doen.

Mijn advies: steek dat geld in een gedegen trainer, zorg dat je op hoog niveau komt met rijden en als je dan nog les wilt gaan geven kan je tzt nog het papiertje gaan halen.
Dan heb je ook een grotere kans dat een betere opleiding zich heeft ontwikkeld.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:22

Wat is er mis met zelfontwikkeling? Ik heb een trainersopleiding gedaan die mij persoonlijk heel veel heeft gebracht, ik heb geleerd hoe mensen leren, ik heb geleerd een trainingsprogramma op te stellen, en ik heb geleerd om om te gaan met weerstand. Ja, ik wil de trainerskant uit (niet sportgerelateerd) maar de markt is op dit moment niet zo dat ik daar als beginnend trainer makkelijk tussen kom.

Dus als je zin hebt om een opleiding te gaan doen, gewoon doen. Maakt niet uit of je er wat aan hebt of niet.

"Learning is a source of happiness".

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:28

HumbleTalent schreef:
Ik zie niet wat de meerwaarde is om nu al een papiertje te gaan halen terwijl je het niet eens echt in de planning hebt staan om trainer te worden?

De meerwaarde en het nut zit 'm voor mij in het plezier om de cursus te volgen, waarbij het leren lesgeven gecombineerd wordt met mijn hobby :)

En het is naar mijn persoonlijke mening wel degelijk handig, bijvoorbeeld tijdens het eigen trainen.
Al is het maar om beter te communiceren met mijn instructrice en mede-klasgenoot-ruiters.
En mocht ik eens in moeten vallen bij de puppyles is dat handig... :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:37

Rumpleteaser schreef:
De meerwaarde en het nut zit 'm voor mij in het plezier om de cursus te volgen, waarbij het leren lesgeven gecombineerd wordt met mijn hobby :)

Persoonlijk gezien verdiep ik me dan liever verder in mijn hobby dan dat ik een cursus ga volgen op didactische vaardigheden.

Rumpleteaser schreef:
En het is naar mijn persoonlijke mening wel degelijk handig, bijvoorbeeld tijdens het eigen trainen.
Al is het maar om beter te communiceren met mijn instructrice en mede-klasgenoot-ruiters.
En mocht ik eens in moeten vallen bij de puppyles is dat handig... :D

Dus je gebruikt het wel voor lesgeven ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:38

quarterH schreef:
ik denk dat het allemaal uiteindelijk geen toegevoegde waarde heeft.
wie geven die zogenaamde westernlessen dan? wat hebben die mensen bereikt? waar hebben zij hun opleiding vandaan gehaald?
ik denk dat dit allemaal teveel verweven is met de engelse opleidingen en je in westernland niks gaat brengen.

De lessen worden gegeven door Eron Dampier en Karin van Bekkum. En die kunnen je echt wel wat leren.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:43

nou dat valt me al heel erg mee. voor pleasure is dat dan inderdaad wel goed.
wie zit er voor reining ed?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 13:45

@ Cassidy: welke opleiding heb jij gedaan?
@ HumbleTalent: ieder zijn persoonlijke voorkeur ;) Nee, ik geef geen les. Heb ooit een keer geholpen met puppies.
@ quarterH: Van de website:De specifieke westernlessen worden gegeven door gastdocenten, waaronder Karin van Bekkum, Eron Dampier en Peter Simons. Riecky Young, Simone de Geus en Jan Boogaerts hebben zitting in de begeleiding- en examencommissie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:57

Een gastdocent is naar mijn weten een docent die 1 a 2x een specifieke les verzorgd, niet iemand die je een hele cursus begeleidt/ondersteunt.
Me dunkt dat je daar binnen een hele cursus dus niet zoveel aan hebt. Klinkt meer als een 'clinic' volgen.
Ik denk dat als je van deze mensen iets wilt leren je beter gewoon les bij ze kunt nemen.

Een cursus volgen puur op didactische vaardigheden zal best mogelijk zijn, maar levert verzekeringstechnisch niet op wat voor lesgeven nodig is.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 13:59

Ik wilde de opleiding paardenhouderij (met western) eerst gaan doen. Maar er worden zo weinig westernlessen gegeven en toen waren het ook alleen maar onbekende namen die les gaven.
Ik vind de cursus ook redelijk duur, voor 1500 euro betaal je dan een paar lessen en een papiertje? Dan heb je er in mijn ogen veel meer aan om clinics te bezoeken en aan mee te doen en net als wat rieky laatst had georganiseerd.. Maar als het je persé om het papiertje gaat...
Ik zou als ik jou was even navragen hoeveel lessen je dan precies krijgt en ook waarin, want bij de opleidingen staat dat je maar 11 dagen per jaar 'westernles' hebt, ik weet niet hoe dat bij die cursus zit.
Ik vond in ieder geval 2 jaar geleden de opleiding nog te klein, het rijniveau lag bar laag, de lespaarden waren niet eens western beleerd, het was toen allemaal net opgezet en volgens mij wisten ze toen ook nog niet echt wat ze er mee aan moesten en wat nou goede trainers waren.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:13

Ik heb de Trainersopleiding geddan, járen terug... Juist omdat ik geen dagopleiding wilde koos ik hiervoor.
Het waren 8 zaterdagen in Deurne met je eigen paard. Cursus afgerond, werd gegeven door o.a. Peter Simons. Was erg grappig maar niveau vond ik vrij laag met name omdat de interesse laag was, ze hebben de traionerscursus en een ander samengevoegd toen.

Enfin, papiertje was voldoende, als het een echte opleiding zou worden zou ik alleen maar examen hoeven te doen.... Dus, paar jaar later idd een uitnodiging...moest wél nog even een paar lessen volgen én een examen betalen a €2000 .

Niet gedaan dus !!!! Wil het hobbymatig doen en niet zoveel geld uitgeven.Papiertje is handig voor de verzekering als er iets gebeurt tijdens je les.
Persoonlijk heb ik meer gehad aan mijn werkervaring en het feit dat ik al 30 jaar paardrij, waarvan ruim 20 jaar in de western sport...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:23

Rumpleteaser schreef:

Je hebt PB, was heel leerzaam, met een half jaar bekeken, eens in de twee weken cursus (kan desnoods in het weekend) en je krijg genoeg praktijkervaring door tijdens de opleiding al voor de groep te gaan staan.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:41

Cassidy schreef:
Rumpleteaser schreef:

Je hebt PB, was heel leerzaam, met een half jaar bekeken, eens in de twee weken cursus (kan desnoods in het weekend) en je krijg genoeg praktijkervaring door tijdens de opleiding al voor de groep te gaan staan.

Ik ben ook wel geintresseert, kun je me ook meer info geven.

daantje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:21

Heeft Orun een westerntak?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:52

Die van mij was destijds van Helicon.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:59

Naast alles moet je het ook een betje in je hebben om iets goed over te brengen. Een stuk enthousiasme is belangriojk vind ik. Je kan nog zoveel leren, maar als je het alleen doet voor het papiertje en dus naar Deurne gaat, maar verder denkt ik weet het op western gebied allemaal al, heb je alleen een papiertje en weinig aan de opleiding. dat is in ieder geval wat ik ervaar.
Een hele brede ervaring is hee belangrijk, daarnaast sociale vaardigheden ( wat veel mensen moeilijk vinden ) en dan nog de didactische vaardigheden. Ook is het toch wel belangrijk dat je enthousiast kan blijven voor je sport, eerlijk naar paard en mens en blijven ontwikkelen. met paarden ben je nooit klaar met leren.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 20:45

Ha allemaal,

Nou, de informatie van Helicon en de ORUN is als het goed is onderweg.
Inmiddels heb ik in dit topic en per pb veel info gehad. Nu nog van de opleidingen zelf :D
Moet wel zeggen dat op dit moment die van Helicon me het leukste lijkt.
En aangezien dat ook mijn uitgangspunt is lijkt me dat een goede optie ;)
Maar goed, eerst maar eens de 'brochure' afwachten... Wel erg leuk allemaal!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:07

Ach, ben blij met mijn trainerscursus van destijds, heb er geen moer aan maar heb wel "het papiertje".
Verder blijkt dat mond-op-mond reclame beter werkt, zo bouw je snel een klantenkring op met leuke mensen die de basis willen leren van het western rijden, ik kan ze daar goed mee helpen !!
Voor prof. wedstrijden verwijs ik ze graag door naar grotere trainers.
Ik heb een klein groepje wat gaag les wil op een leuke ongedwongen sfeer, en dat vind ik ook leuk!

En omdat ik vroeger ook dressuur/springen etc heb gedaan en op maneges heb gewerkt kan ik aardig allround lesgeven aan mensen die dat leuk vinden.

Heb je al wat leuks gevonden in de brochures ???

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 08:46

Ja, inmiddels heb ik van Helicon allemaal brochures ontvangen.
Alleen niet de informatie waarom ik gevraagd had... }:0
Dus heb er nog maar even een email tegenaan gegooid en daar heb ik antwoord op!
Ik ga het even doorlezen en dan laat ik hier wel even weten hoe of wat :)