[WN] Discussie aangaan of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westernrijden verdedigen t.o.v. andere disciplines?

Ja natuurlijk! Ik kraak zo nodig de andere disciplines af.
4 (3%)
Ja, waarschijnlijk wel, maar ik houd het deftig.
70 (54%)
Nee, die discussie eindigt toch nergens.
55 (42%)

Totaal aantal stemmen: 129

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 17:51

dan heb ik goed nieuws voor die vrouw *\o/* *\o/* *\o/*
de vrijdagavond wordt de vaste westernavond *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
ik nodig die mensen meestal vriendelijk uit om eens met mijn paard te rijden,dan weten ze snel genoeg
dat het niet gewoon een beetje rondcrossen is,
het was overigens de gipsy die er een demo gaf
en dat is rodeo,de westernsport houdt toch nog iets anders in,er zijn zoveel diciplines!!!
dat ze met pasen maar eens terugkomt om een kijkje te nemen als de cutting is
en als er working cowhorse gereden zal worden,ik leen haar met plezier mijn paard om 1 run te rijden
8 op 10 kans dat we vlaai krijgen :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 11:43

ik had haar uit gedaagd op mijn paard te rijden
lege bak en het is een tinker dus dat zal ze niet af slaan
moet wel eerlijk zeggen dat zodra ze zit ik gelijk het hoofdstel zou af trekken en zal zeggen zo en nu 3 cirkels in ieder tempo op beide kanten :+ geen ge ruk en pluk aan mijn paard

dan eens kijken wat ze daarna zegt }:) }:) }:) }:)

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:58

Wat heb je eraan om een discussie aan te gaan? Als je zelf leuk vind wat je doet dan is dat toch prima? En wat een ander doet zal me ook gewoon een worst wezen. Die ander vind een andere tak van sport leuk, prima toch? Ik zeg soms bij voorbaat al niets over de western sport, omdat ik geen zin heb me ergens voor te moeten verdedigen en eigenlijk te weinig verstand ervan heb om duidelijk te maken wat voor mij de westernsport betekend. Want dat is het toch waar de discussie over gaat, wat iemand onder zijn of haar sport vind vallen? Snap dat niet zo goed, waarom het zo'n issue moet zijn of je nou engels of western rijd. En daarom ga ik liever de discussie uit de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:03

catzkillz schreef:
Moet wel zeggen dat ze lichtjes aangeschoten was :p

Daarmee discussieer ik nog niet eens over de kleur van gras. Why should I?

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:09

rommulus schreef:
moet wel eerlijk zeggen dat zodra ze zit ik gelijk het hoofdstel zou af trekken en zal zeggen zo en nu 3 cirkels in ieder tempo op beide kanten :+ geen ge ruk en pluk aan mijn paard

En dan wat? Wat wil je daarmee bereiken? Dat ze zegt: oohhh wat kun jij goed rijden, en zo paardvriendelijk ook!! Ik stap gelijk over en wil ook zo'n leuk paard!!

Zonde van je tijd en van je paard :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:09

het hangt er van af hoe ze zelf zijn. Als het over 1 van mijn paarden gaat ga ik ookniet meer in discussie met de meeste mensen, eindigt toch altijd in een welles-nietes.

Je hebt er die heel fanatiek zijn in afkraken van enige andere discipline, en je hebt er die ervoor openstaan om er meer over te leren.
ik rij totaal geen western, maar kan me als ruiter wel inbeelden dat het echt niet zo eenvoudig is als het eruit ziet. Dus als ik met iemand een goed gesprek kan aangaan die me er ook wat over wil bijbrengen, prima. Laat maar komen! Moest ik westernles kunnen volgen in mijn buurt, ik zou het nog durven proberen ook, als ik er een geschikt paard voor had :+

Diegene die ervoor openstaan zijn vaak heel fijne discussies/gesprekken, omdat het toch is vanuit een basis van interesse.
De anderen die het afkraken omwille van onvoldoende kennis of lappen voor d'r ogen, die laat ik maar gewoon links liggen. Ze moeten al echt ver gaan om me dan te verleiden tot discussie, want ik weet op voorhand al dat er toch niks zinnigs uitkomt :)
Idem met westernrijders die elke andere discipline gaan afkraken, daar zeg ik ook lekker tegen "elk zijn droomwereld, ik die van mij en jij die van jou" en stap weg...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 23:12

hihaa schreef:
rommulus schreef:

En dan wat? Wat wil je daarmee bereiken? Dat ze zegt: oohhh wat kun jij goed rijden, en zo paardvriendelijk ook!! Ik stap gelijk over en wil ook zo'n leuk paard!!

Zonde van je tijd en van je paard :')

zal leed vermaak zijn voor me
zij dom banketstaaf ik lol hebben :D

en ehhh ooh wat ik goed kan rijden ??
neu gaat het me absoluut niet om ik heb nog veels te veel te leren, maar zo iemand kan ik nog wel aan :+ (en mijn paard ook)

Jenni_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:16

ik had zeker wel de discussie aangegaan en gevraagt waarom ze de westernsport afkraakt en of ze het zelf wel een sheeft geprobeert.
Zal alleen denk ik niet te lang mijn tijd eraan verdoen omdat dat soort mensen meestal niets wil horen over iets anders dan dressuur of springen

mickydo

Re: Discussie aangaan of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:14

Aan een discussie heb je niets , weet ik uitervaring ;)

Na 12 jaar dressuur is mijn liefde voor western rijden begonnen en dus ook 2 jaar geleden overgestapt.
Aardig wat commentaar op gekregen , maar ja dat boeit mij niet zoveel..
Ik vind dressuur nog steeds leuk , om te kijken en heb aardig wat vriendinnen die dressuur rijden . Mensen die echt verstand van zaken hebben zullen niet eens in een discussie gaan want of je nou western , dressuur , endurance of weet ik veel wat rijdt met verstand weet je dat je in alle takken van paardensport kan leren en groeien.
En laat elkaar lekker in de waarde denk ik altijd maar.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:16

ow jaa de meeste denken dat wou alleen maar cowboytje ( naja girl in ons geval ;) ) spelen , die mensen hebben geen idee en kijken met grote ogen toe als mijn paard op zijn eigen benen loopt en ook nog eens nagevelijk zonder in zijn mond te trekken , zonder druk op de teugels enz

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:20

Pluizebolpum schreef:
Geeft soms interessante gesprekken over de overeenkomsten en verschillen tussen 'engels' en 'western' en dat vind ik helemaal leuk.

Of tussen welke twee (of meer) disciplines dan ook. Ik heb een gangenpaard... en om mij heen hoor en zie ik vooroordelen en onkunde te over. Mensen die echt geïnteresseerd zijn geef ik graag uitleg. En mensen die het al allemaal weten... nou ja, die weten toch alles al. Denken ze ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:44

Bij mensen die het niet snappen of niet weten wat het inhoudt wil ik de westernsport wel uitleggen. Maar de rest kan er in stikken :P
Een meisje die ik vaag ken had ook zulke mooie opmerkingen.. Ik vertelde dat ik mijn paard had verkocht aan een meisje die hem in training had gezet om hem verder western te beleren... zegt ze: echt waar??? dat moet je niet doen hoor, daar gaan zijn hele pezen van kapot! Die paarden worden echt afgeragd!
Heb het nog proberen uit te leggen maar ze bleef toch komen met dingen als: nou ik ken iemand en die..blablabla. DUs dat schiet niet op en dan kun je het voor je eigen hartslag maar beter laten gaan (ik ben wel iemand met zo'n temperament hahahah)

Of mensen die het hoe dan ook "wild" vinden. Kun je uitleggen over bijv trail of pleasure... en dan krijg je een antwoord als" ja nou IK vind het wild en dat is MIJN mening"

:Z zoek het dan uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:46

hestejente schreef:
Pluizebolpum schreef:
Geeft soms interessante gesprekken over de overeenkomsten en verschillen tussen 'engels' en 'western' en dat vind ik helemaal leuk.

Of tussen welke twee (of meer) disciplines dan ook. Ik heb een gangenpaard... en om mij heen hoor en zie ik vooroordelen en onkunde te over. Mensen die echt geïnteresseerd zijn geef ik graag uitleg. En mensen die het al allemaal weten... nou ja, die weten toch alles al. Denken ze ;)

vriendin van mij was een keer aan het tolten over een fietspad.. komt er een meisje langsgefietst: Ik weet niet hoor, maar je paard loopt kreupel!

:')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 21:55

Dat bedoel ik. En er zijn ook paarden die er niets van begrijpen. De eerste keer dat een nieuwe stalgenoot en ik op buitenrit waren werd haar pony erg onrustig van het geluid van mijn töltend ros.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:55

Vaak is er sprake van iets niet weten of begrijpen. Veel mensen hebben inderdaad een verkeerd beeld van western riding. Vaak wordt dan gedacht aan "cowboytje spelen", met een lasso op het paard, achter de koeien aan jagen, de barrelrace, de reining. (Niets ten nadele hoor). Maar het zijn wel de snelle, "stoere" onderdelen waar men aan denkt. Deze gedachte wordt alleen nog meer bevestigd door de show van de topic-starter.
Het zou volgens mij beter zijn als mensen een beter en completer beeld krijgen van western riding. Dan kan je ook een leukere, genuanceerdere discussie aan gaan.

Even onze site promoten ;) Op http://www.swra.nl heb ik heel wat filmpjes gezet om een totaal-overzicht te geven van wat western is. Twee daarvan laat ik graag zien aan mensen die echt een verkeerd beeld van western riding hebben. Deze filmpjes maken duidelijk dat het ook rustig en heel beheerst kan. (Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat andere onderdelen onbeheerst zijn hoor. Je begrijpt vast wel wat ik bedoel). Mensen die zelf paard rijden, maar de western nog niet goed kennen, kunnen zich beter inleven bij dit soort filmpjes, omdat ze meer raakvlakken zien.

Hier onder de twee filmpjes die ik bedoel.

Vriendelijke groet,
Vaughane

Western riding tegenover klassieke dressuur.

Superhorse Youth (= Versatile horse, jeugd).

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 13:13

Hele leuke filmpjes! En het klopt wel wat je zegt dat veel mensen een foutief beeld hebben bij "western rijden". Ik geef zelfs toe dat ik in het begin ook een beetje een vertekend beeld had, maar nu ik stilletjes aan de basis leer, merk ik pas wat het écht is..

Die dressuurruiter heeft wel een gigantisch paard zeg! Of is het westernpaardje nu een ukkie? :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:48

Ik ga ook geen discussies meer aan. Vaak komt het neer op "ja, die westernpaarden zijn allemaal braaf daar hoef je niet veel voor te doen, beetje zitten en rondhobbelen". Tja, daar kom je niet ver mee.

vaughane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 03:10

catzkillz schreef:
Die dressuurruiter heeft wel een gigantisch paard zeg! Of is het westernpaardje nu een ukkie? :)

Hoi catzkillz,

Enjoy the club!

De meeste westernpaardjes zijn inderdaad niet zo groot. Dat is wel zo handig.
De dressuurpaarden zijn inderdaad (meestal) een stuk groter. Volgens mij stamt dat oorspronkelijk van de cavalerie af. De dressuur komt namelijk van origine van de cavalerie. Daar waren de paarden groot om meer indruk te maken, terwijl in de western een paard vooral handig moest zijn in het gebruik. Een kleiner paard is handiger met opstappen, zijn meestal minder veeleisend qua voeding, de meeste hebben minder swung (zijn vlakker in de gangen en "veren minder door"). Dit alles om het werken op de ranche makkelijker te maken.

Ondanks dit alles: een paard is en blijft een paard ...

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:31

Als je beseft dat je niets weet, ben je wijzer dan menigeen!

Ik heb moeite met het woordje verdedigen in de stelling. Ik voel me niet geroepen om wat dan ook te verdedigen. Als dat wel zo is, dan wordt ik blijkbaar `aangevallen` of voel me aangevallen. Als dat zo is dan heeft een discussie niet veel zin. In mijn ogen heb je in een discussie wel een open mind voor wat je gesprekspartner te zeggen heeft.

Paardrijden is een heeeeeel ruim begrip, van paardzitten op een vakantie tot er professioneel mee bezig zijn. En binnen het begrip paardrijden zijn er nog duizend termen waarvan geen vaste definitie bestaat. Natural, Freestyle, engels, klassiek, western, jumping, cross, bosklossen. En de combinaties daarvan.

Even een uitstapje maken naar de KUNST, ook daar is geen definitie en worden begrippen lukraak doorelkaar gegooid, modern, klassiek, ambacht, hobby, amateurkunstenaar. Maar wat is nou echte kunst? Iedereen kan zich kunstenaar noemen, poep op een doek gooien is al een kunst als je er een goed verhaal bij hebt.

Wat ik wil zeggen.. Laat iedereen in zijn waarde, respecteer een andere visie, ga met een open vizier een discussie in, wie weet wat je ervan leert over een andere discipline. Gebrek aan kennis is vaak een drijfveer voor mensen. Verwar geen bergippen als paardvriendelijk met een discipline, bij elke vorm van paardrijden kun je je afvragen of het paardvriendelijk is, ook bij de western!
Weet wat je zelf `mooi`vind, geniet ervan en deel eens die positieve ervaring met mensen.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:35

vaughane schreef:
catzkillz schreef:

De meeste westernpaardjes zijn inderdaad niet zo groot. Dat is wel zo handig.
De dressuurpaarden zijn inderdaad (meestal) een stuk groter. Volgens mij stamt dat oorspronkelijk van de cavalerie af. De dressuur komt namelijk van origine van de cavalerie. Daar waren de paarden groot om meer indruk te maken, terwijl in de western een paard vooral handig moest zijn in het gebruik. Een kleiner paard is handiger met opstappen, zijn meestal minder veeleisend qua voeding, de meeste hebben minder swung (zijn vlakker in de gangen en "veren minder door"). Dit alles om het werken op de ranche makkelijker te maken.

Ondanks dit alles: een paard is en blijft een paard ...

Niet mee eens. Ja de dressuur stamt van de cavalerie af, maar bekijk eens oude prenten van de klassieke dressuur en cavaleristen. Dat waren ook kleinere paarden. Een groot paard is een teken van de welvaart van moderne tijd, zo een paard zou het `in het wild` niet redden. Hij heeft teveel eten nodig en valt te veel op. Bij de bereden politie willen ze idd grote paarden omdat dat indrukwekkender is en meer overzicht geeft. De dresuurpaarden zijn mettertijd gewoon steeds groter gefokt omdat men het plaatje mooie vond of `toevallig`de gangen van een groter paard beter waren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:50

Iedere keer bij die pas de deux van Western en klassiek valt het me op hoe veel makkelijker de Westernruiter met het dressuurpaard wegrijdt dan omgekeerd. Het duurt écht wel even voordat de dressuurruiter doorheeft hoe subtiel hij van alle knoppen áf moet blijven :D
Leuk ook om te zien hoe de dressuurruiter uiteindelijk bij de tweede spin wél snelheid durft te maken.

Maar discussie aangaan: alleen met iemand die daar voor open staat. Het klinkt in dit geval als onbegonnen werk.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 09:57

Dat eerste filmpje kende ik al, vind het een enorm leuk filmpje! :j
Natascha schreef:
Vaak komt het neer op "ja, die westernpaarden zijn allemaal braaf daar hoef je niet veel voor te doen, beetje zitten en rondhobbelen".
O, ook bekend. In mijn omgeving denken sommigen nog steeds dat Quarters halfdooie bloedloze koudbloedknollen zijn. Zou eigenlijk voor de gein eens een filmpje moeten maken als Jack weer eens een 'Ik ben geen suffe Quarter maar een wilde Volbloedwannabier met vliegambities'-bui heeft. In het verleden nog weleens de discussie mee aangegaan ('ja, tuurlijk zit er in een KWPNer meer bloed, die dingen zijn twee keer zo groot' :roll: ), maar ach...maakt 't ook uit, ik ben nog elke dag superblij met mijn verzorgknollies en dat is belangrijker dan wat een ander er van vindt.
Ben het wat dat betreft roerend eens met dapperdier. :j

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:18

Laatst was ik bij onze manege aan het rijden, toen er een jongedame ging rijden met haar 1,74m hoge paard.
Ik ken haar wel en weet, dat zij vooral een springruiter is.

Ik zag haar bijna denken,dat gaat sloom hihi. Ik heb haar toen gevraagd of ze eens op mijn paard wilde.
Dat was goed, ze was echt heel enthousiast na afloop, ze zei "je hoeft het maar te denken en hij doet het al". (ervaar ik zelf niet altijd zo hoor, maar heel leuk om te horen) en ze vroeg ook of zijzelf, dat ook zo kon leren. :D

Ik ben zelf altijd dressuur ruiter geweest en weet nog heel goed, wat ik dacht als Harm aan het (western) rijden was. "kom laat haar eens wat sneller lopen, ze valt zo om". Tot ik zelf eens weer op haar reed, toen merkte ik pas hoe goed ze aan de hulpen stond. :+

Een discussie kun je meestal alleen met die mensen voeren, die er voor open staan of op de bovenstaande manier misschien.
Maar ik zou niet zomaar iedereen op mijn paard laten, dat hangt ook wel van de persoon af en hun niveau qua rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:15

Pluizebolpum schreef:
Dat eerste filmpje kende ik al, vind het een enorm leuk filmpje! :j
Natascha schreef:
Vaak komt het neer op "ja, die westernpaarden zijn allemaal braaf daar hoef je niet veel voor te doen, beetje zitten en rondhobbelen".
O, ook bekend. In mijn omgeving denken sommigen nog steeds dat Quarters halfdooie bloedloze koudbloedknollen zijn. Zou eigenlijk voor de gein eens een filmpje moeten maken als Jack weer eens een 'Ik ben geen suffe Quarter maar een wilde Volbloedwannabier met vliegambities'-bui heeft. In het verleden nog weleens de discussie mee aangegaan ('ja, tuurlijk zit er in een KWPNer meer bloed, die dingen zijn twee keer zo groot' :roll: ), maar ach...maakt 't ook uit, ik ben nog elke dag superblij met mijn verzorgknollies en dat is belangrijker dan wat een ander er van vindt.
Ben het wat dat betreft roerend eens met dapperdier. :j

ik moest wel lachen om jouw "halfdooie bloedloze koudbloedknollen" :D zelf ben je duidelijk net zo bevooroordeeld :Y)
mijn haflinger kan namelijk ook gigantisch goed vliegles geven en snurkend door de baan gaan met een peper in haar kont..... ;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:47

Dat bevooroordeelde valt wel mee hoor ;) (zeker wat Haffies betreft, heb er zelf eentje gereden, twee jaar, en ken de gekkigheid waar ze toe in staat zijn :D ), was gewoon wat men echt waar weleens heeft durven te zeggen over Quarters, iig dat ze veel koudbloed invloed moesten hebben omdat ze zo rustig zijn...euh, lijken, dus.