[WN] Wanneer rij je nu western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:50

ik denk dat ik in de basis een groot verschil ( en jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa er zijn vast uitzonderingen).

engelsrijden is meer 'babysitten'. voorkomen dat een paard iets fout doet ed.
westernrijden richt zich meer op het paard de keuze/kans geven iets goed of fout te doen, en als hij het fout doet dit te corrigeren.

stom voorbeeld:
paard trekt naar de deur toe
engelse oplossing: paard tegenhouden dat hij niet naar de deur gaat
western oplossing: je laat het paard naar die deur gaan en als ie daar is maak je het hem moeilijk. sporen, bit, gewoon duidelijk geen leuke plek om te zijn.
vervolgns ga je naar de plek waar jij heen wilde en geeft m daar rust en lange teugel. op deze manier leer het paard dat de plek waar hij heen wilt helemaal niet zo leuk is en het veel leuker is gewoon te doen wat jij wilt.

quarterH

Re: Wanneer rij je nu western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:52

spatter: als je dan goed hebt opgelet heb je ook gemerkt dat de manier van zijwaarts toch wel anders is. (bv waar is het hoofd? kijkt ie in de richting waar ie heen gaat of waar ie vandaan komt?)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:52

Als ik de reacties hier goed lees (excuses als ik toch wat gemist heb) ben ik dus wel degelijk bezig met western rijden met m'n fries. Ik krijg les van een echte western trainer, ben nu gericht aan het trainen voor pleasure (op eerder gegeven advies in ander topic) en ik rij met western tuig. Ik moet alleen m'n dressuur 'trucjes' nog helemaal afleren, dan ben ik een echte westernruiter/amazone.
Heb ik het zo een beetje goed samen gevat?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 13:54

yviertje: ligt er denk ik helemaal aan hoe 'echt' die westerntrainer dan is :p

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:01

Sarie vd Steen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:01

geen idee nooit van gehoord.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:02

quarterh het hoofd moet je beide kanten kunnen instellen
natuurlijk spint je paard makkelijker met het hoofd iets naar buiten, hij valt dan vanzelf naar binnen, maar wil je spinnen op het binnenachterbeen moet je paard ingebogen zijn in de richting van de spin
western ruiters wijken vaak wel maar je moet eigenlijk naar appyeren, het paard moet kijken waar hij heen gaat, of dat nu zijwaarts in de trail is, de spin of de galopwissel

mijn ervaring is wel dat reiningruiters zich minder druk maken over die hoofd houding, paard moet gewoon nageven

jou voorbeeld vind ik trouwens geen geweldige
sporen en bit zijn daar niet voor
je kunt je paard ook gewoon hele zware moeilijke oefeningen geven op die plek

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:06

lang leven google :P

ik lees op de site dit:
De lessen bij Country Stables worden gegeven door een gecertificeerde instructrice in het onderdeel Western Horsemanship.

iemand enig idee hoe je in nederland een gecertifiveerd instructrice kunt worden in de dicipline western horsemanship????
(zeg ajb niet via deurne...)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:09

spatter: hoe kom je nu bij de spin? daar ha dik het niet over.

kijk, we doen allemaal stap draf galop. links en rechts. zijwaarts, achteruit en ngo wat dingen.
maar de manier hoe het uitgevoerd wordt en waar op gelet wordt bij die dingen DAT is nu juist wat het anders maakt.

jou voorbeeld dat ann ook zijgangen doet vind ik dus raar. natuurlijk. maar dat maakt het neit gelijk aan dressuur.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:14

quarterH schreef:
lang leven google :P

ik lees op de site dit:
De lessen bij Country Stables worden gegeven door een gecertificeerde instructrice in het onderdeel Western Horsemanship.

iemand enig idee hoe je in nederland een gecertifiveerd instructrice kunt worden in de dicipline western horsemanship????
(zeg ajb niet via deurne...)

stuur eens een mailtje :P

volgens mij kun je alleen via Deurne een papiertje krijgen

jij had het over hoofdhoudingen, ik pakte even als voorbeeld de spin anders wordt er straks weer gevraagd om voorbeelden

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:15

Sowieso is je uitleg over de spin bullshit, spatter.. zodra het paard zijn hoofd namelijk naar binnen buigt drukt het zijn schouders naar buiten en daarmee het gewicht naar het buiten achterbeen..

Daarom moet het lijf zo recht mogelijk zijn.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:21

quarterH schreef:
stom voorbeeld:
paard trekt naar de deur toe
engelse oplossing: paard tegenhouden dat hij niet naar de deur gaat
western oplossing: je laat het paard naar die deur gaan en als ie daar is maak je het hem moeilijk. sporen, bit, gewoon duidelijk geen leuke plek om te zijn

je engelse oplossing is niet de engelse oplossing, dat is een slechte oplossing.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:24

HT hebben wij een verschillende opvatting over deze oefening maar ook spinnen kunnen je op verschillende manieren
ik hou van een vloeiende spin, gewicht op het binnenachterbeen, dravende ruim overkruisende voorbenen en het paard licht ingebogen in de richting waarin hij gaat

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:30

spatter schreef:
HT hebben wij een verschillende opvatting over deze oefening maar ook spinnen kunnen je op verschillende manieren
ik hou van een vloeiende spin, gewicht op het binnenachterbeen, dravende ruim overkruisende voorbenen en het paard licht ingebogen in de richting waarin hij gaat

Ik geloof niet dat je verschillende opvattingen kan hebben over een spin. Naar mijn idee heb jij het nu over een pivot.
Namelijk zodra je snelheid krijgt van een serieuze spin zal het paard zijn gewicht naar buiten komen door de 'g'-krachten van het draaien.
Door het ingebogen hoofd drukt hij de schouders nog verder naar buiten en tuimelt dus al je gewicht naar de buitenkant van de spin. Dus naar het buiten achterbeen.

Jouw theorie dat spinnen met een naar buiten gebogen hoofd makkelijk is, is wederom gezien vanuit een pivot. Je kan niet spinnen met een paard dat valt over zijn schouders.
Dan is hij namelijk alleen maar bezig met zichzelf rechtop te houden en niet met het weg stappen en snelheid maken. Dus het spinnen voor een paard is nooit makkelijker met het hoofd naar buiten.

De enige manier om een goede spin te krijgen is als het paard recht is. Van heup naar schouders naar hoofd. Het hoofd kan heel iets opzij zijn om te kijken waar het heen draait, maar enkel dermate klein beetje dat het niet zijn schouders uit drukt.

maar goed offtopic..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:35

als je het paard precies recht houdt gaat hij nooit rond in spin maar zijwaarts en struikelt hij over zijn voorbenen :P
maar goed , dat is een ander onderwerp

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:38

spatter schreef:
als je het paard precies recht houdt gaat hij nooit rond in spin maar zijwaarts en struikelt hij over zijn voorbenen :P

Nee dat is niet waar. Dat zou alleen zo zijn als het paard met zijn voorbenen een zijgang zou maken, maar als je beter zou kijken naar een paard zijn spin dan zie je dat hij dat niet doet.
Een paard zet zijn binnen been schuin naar achteren weg en kruist daaroverheen met zijn buiten voorbeen. Daarbij kan je nooit zijwaarts gaan in een spin zolang hij zijn binnen achterbeen gecentreerd houdt en afzet met zijn buiten achterbeen. No matter what de voorbenen dan doen het paard zal altijd rond gaan draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:41

Interessant topic.
Na jaren recreatief en een paar jaar engelse dressuur, heb ik afgelopen dinsdag mijn 1ste westernles gehad (van Jan Pieter Koopman). De gedachtengang achter en de manier van hulpen geven sloten zoveel beter aan bij wat ik prettig vind (en dus denk dat prettig voor het paard is). Heb echt genoten en de lessen gaan dus voortgezet worden. Maar westernruiter zal ik mezelf nog niet zo snel noemen... over een tijd wellicht als ik de basis zelf goed onder de knie heb en de filosofie erachter helemaal doorheb en zelf kan toepassen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:44

HumbleTalent schreef:
spatter schreef:

Een paard zet zijn binnen been schuin naar achteren weg en kruist daaroverheen met zijn buiten voorbeen. .

hoe moet hij dit doen als beide schouders recht blijven?
dat doet hij dus ook niet en buigt iets in naar binnen zodat het binnenbeen schuin naar achter gezet kan worden en het buitenbeen kan overkruizen over het binnenbeen
jij maakt de vergissing dat je denkt dat het gewicht verplaatst wordt
het gewicht moet inderdaad op beide voorbenen gelijk blijven om te voorkomen dat het paard naar binnen of naar buiten valt
eigenlijk moet het gewicht hoofdzakelijk op de achterhand komen zodat de voorbenen ruimte krijgen om royaal over te kruizen(te grijpen) en het buitenachterbeen gaat stuwen voor snelheid

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:46

spatter, wanneer heb jij die lessen van ann eigenlijk gehad?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 14:53

Kunnen ff ontopic blijven eigenlijk :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:00

ja rom, geef jou mening eens en waar is de rest

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:01

Persoonlijk vindt ik dat je niet alleen Western rijdt, je voedt je paard ook op deze manier op, althans, ik wel :D

Voorbeeld: ( laten we even alle "engelse paarden" over een kam scheren }:0 :)
Engels gereden paard ziet iets engs, ruiter trekt paard weg van het "enge" en het paard blijft vervolgens een hele tijd de enge hoek mijden want die tweebener op zn rug vindt het vast ook eng ( in de gedachtegang van het paard dan he..)
Western gereden paard: ziet iets engs, tweebener drijft het paard rustig maar resuluut naar het engs toe, paard kijkt, ruikt, likt, voelt en denkt: Och, dat valt wel mee allemaal en vervolgt daarna gewoon zn gang.

Engels paard staat vastgebonden aan zn stal bij poetsen, opzadelen en noem maar op.
Tweebener: Hou op. sta stil, doe niet, schei uit, k * t bok en zo meer van dat fraais... ~~}>
Western gereden paard staat gewoon los aan 't touwtje, krijgt de kans om rustig om zich heen te kijken maar loopt niet heen en weer te douwen, dát heeft hij/zij geleerd!

Buiten: Tweebener van engels paard ziet trekker aan komen, verstijft van schrik.. "O nee, nou gaat het schrikken! Pakt teugels nog eens (nog) steviger beet, gaat al een beetje staan en knijpt zn dijbenen stevig aan... paard denkt: My Goodness, het is vast héél gevaarlijk wat daar aankomt! en vertrekt maar vast... :+ Tweebener van Western gereden paard ziet de trekker wel komen maar geageerd niet, denkt hooguit, hee, een trekker, moet ik even aan de kant of gaat het zo?
Paard voelt de rust van de tweebener , kijkt eens even en loopt gewoon door...

Natuurlijk, er zijn ook wel Engels gereden paarden mét hun tweebeners die deze afwijking niet hebben, maar let maar eens op...de meesten reageren zo!

Het enige wat ik hiermee zeggen wil is dat Westernrijden ook inhoudt je paard op een andere manier te benaderen, niet alleen het rijden verschilt.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:04

spatter schreef:
hoe moet hij dit doen als beide schouders recht blijven?
dat doet hij dus ook niet en buigt iets in naar binnen zodat het binnenbeen schuin naar achter gezet kan worden en het buitenbeen kan overkruizen over het binnenbeen
jij maakt de vergissing dat je denkt dat het gewicht verplaatst wordt
het gewicht moet inderdaad op beide voorbenen gelijk blijven om te voorkomen dat het paard naar binnen of naar buiten valt
eigenlijk moet het gewicht hoofdzakelijk op de achterhand komen zodat de voorbenen ruimte krijgen om royaal over te kruizen(te grijpen) en het buitenachterbeen gaat stuwen voor snelheid

Ik zei niet dat beide schouders recht moeten blijven ten opzichte van elkaar. Ik zei dat er een rechte lijn moet zijn van heup, naar schouders, naar hoofd.

Daarbij maak ik geen vergissing. Jij suggereert dat je door het hoofd naar binnen te vragen je het gewicht naar het binnen achterbeen brengt. Ik corrigeer alleen maar wat jij zegt, want als je het hoofd naar binnen verplaatst gaat het gewicht naar buiten en niet naar het binnen achterbeen.
spatter schreef:
maar wil je spinnen op het binnenachterbeen moet je paard ingebogen zijn in de richting van de spin

edit: rare manier van quoten.
Laatst bijgewerkt door HumbleTalent op 13-01-11 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:04

spatter schreef:
ja rom, geef jou mening eens en waar is de rest

Ik heb mijn mening al gegeven op het topic onderwerp :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 15:07

Inderdaad graag on topic dames ;) . Hoe je een technisch goede spin uitvoert is heel interessant dus misschien een optie om dat in een ander topic voort te zetten.

Wat ik hier al een paar keer voorbij zie komen is dat dressuur hulpen wezenlijk anders zijn, dressuur trucjes afgeleerd moeten worden en mensen overstappen op western ivm de paardvriendelijke hulpgeving.

Maar zijn die verschillen nu ook echt zo groot (m.u.v. het krampachtig vasthouden van paarden door veel 'dressuur' ruiters).