[WN] Voedingssupplementen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 21:34

Ik ben pas bij pag 3, maar ik vraag me nu al af wat vitamine E nou eigenlijk doet voor je 1/4?

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:43

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 21:48

Hier heel goede resultaten van Dodson & Horrell. En natuurlijk ook hooi en bietenpulp in de winter.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 22:59

Seppe schreef:
Hier heel goede resultaten van Dodson & Horrell. En natuurlijk ook hooi en bietenpulp in de winter.

Ik zou denken dat bietenpulp behoorlijk wat suikers bevat?

Sassy4barrel

Re: Voedingssupplementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:54

Ik voer Gluquestrian voor de gewrichten en geef voer waar extra vit. E in zit :) En als extra slobber met lijnzaad

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:22

Een gezonde jonge quarter, die goede voeding krijgt, hieft geen supplementen te krijgen hoor!

Als je merkt dat je paard ergens te kort aan heeft en wat gaat mankeren, of zich minder fit lijkt te voelen, of wanneer hij erg hard aan het werk gaat of heel snel groeit, kunnen dat redenen zijn om een passend supplement te geven. Maar ook dan zou ik dat in overleg met je DA doen en niet lukraak een supplement gaan geven.
Ook met allerlei vitamine supplementen moet je oppassen, omdat je van sommige ook teveel kunt geven!

Idd zijn quarters en paints wel vrij gevoelig op hun spieren en dus voor spierbevangenheid, teveel suiker en/of eiwitten. Dat is wel iets om in je achterhoofd te houden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 19:42

Ik zou ook niet gauw suplementen geven, zeker niet als er eigenlijk geen aanleiding is.
Je ziet vaak door de bomen het bos niet meer in de suplementenwereld en het is allemaal het beste en prijzig. Als je dat dan toch zou willen of als nodig is, zou ik kiezen voor een ervaring van iemand met ong. hetzelfde probleem en paard enz.
Ik heb een merrie die onder haar buik korsten, jeuk en huidschilfers heeft... mja, zoek daar maar eens iets voor! En dan nu ivm dracht nog moeilijker.
Ik geef haar s'morgens half Havens basisbrok (nu merriebrok) en s'avonds half muesli (zonder haver) en 1/4 brok. De andere quarter, ruin, krijgt 2/3 handjes voor de vorm. Verder krijgen ze kuil, kruidenhooi, stro en hele dag weidegang.
Ik houd ook rekening met het weer nu, ivm fructanen in het gras en zomers ivm eiwitten. Daar kan je ook rekening mee houden straks. Goed (in balans en voedzaam) voer is het halve werk. ;)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 23:04

Nee, ik gooi er ook niet zomaar wat in, maar ik was wel benieuwd wat anderen bijvoeren om hun paardjes gezond te houden.

SilkyChex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:08

Mijn 4-jarige quarter krijgt iedere dag, naast hooi & biks:

Schepje muesli (zonder haver) met:

NAF Omega olie >> Omega Olie wordt erg veel gebruikt bij jonge, opgroeiende paarden voor een goede ontwikkeling van het beenderstelsel en het bewegingsapparaat. Maar ook bij ouder wordende paarden voor het behoud van een soepel bewegingsapparaat. Door de toevoeging van hennep-olie (een rijke bron van EPA en DHA) ondersteunt Omega Olie de lichamelijke ontstekingsremmende processen.

De Groene Os Multivit Sport Paard

Maar zij wordt 6 x per week getraind.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:10

Citaat:
.Ik heb een merrie die onder haar buik korsten, jeuk en huidschilfers heeft... mja, zoek daar maar eens iets voor! En dan nu ivm dracht nog moeilijker.

Klinkt misschien wat simpel, maar je zou haarlotion van Zwitsal kunnen proberen. Werkt bij mij tegen schilfers (zowel bij mij als bij paardje). Kan m.i. geen kwaad en ruikt nog lekker ook.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 22:55

SilkyChex schreef:
Mijn 4-jarige quarter krijgt iedere dag, naast hooi & biks:

Schepje muesli (zonder haver) met:

NAF Omega olie >> Omega Olie wordt erg veel gebruikt bij jonge, opgroeiende paarden voor een goede ontwikkeling van het beenderstelsel en het bewegingsapparaat. Maar ook bij ouder wordende paarden voor het behoud van een soepel bewegingsapparaat. Door de toevoeging van hennep-olie (een rijke bron van EPA en DHA) ondersteunt Omega Olie de lichamelijke ontstekingsremmende processen.

De Groene Os Multivit Sport Paard

Maar zij wordt 6 x per week getraind.

Zoiets klinkt wel goed. Ik wil het eventueel pas gaan gebruiken als er gereden gaat worden, nu heeft het nog niet zoveel zin en bovendien kan het niet, want hij staat in de opfok.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 23:01

die van mij geef ik (buiten wat ze op stal krijgen,daar krijgen ze 2x per dag een schepJE basismengeling)
ieder een schep quattro van mijten bij,zemelen,lijnzaadkorrels en e plus van mijten en ze zien er goed uit
ik geef e plus bij omdat hank zijn bloed al aangetoond heeft dat hij in de winter wat vit e tekort heeft waardoor
hij veel last had van zijn spieren.
in de zomer staan ze veel op de weide dus heeft hij daar geen last van

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 23:33

HANKS_WHITE schreef:
die van mij geef ik (buiten wat ze op stal krijgen,daar krijgen ze 2x per dag een schepJE basismengeling)
ieder een schep quattro van mijten bij,zemelen,lijnzaadkorrels en e plus van mijten en ze zien er goed uit
ik geef e plus bij omdat hank zijn bloed al aangetoond heeft dat hij in de winter wat vit e tekort heeft waardoor

Ik neem aan dat Mijten een merk is? Anders klinkt het nogal onsmakelijk.. :D
Wordt ie zo stijf in de winter dan?
Wat zit er in de quattro?

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 09:11

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 13:58

My_Little_P schreef:
HANKS_WHITE schreef:

Ik neem aan dat Mijten een merk is? Anders klinkt het nogal onsmakelijk.. :D
Wordt ie zo stijf in de winter dan?
Wat zit er in de quattro?

dank je winddancer ;)

hij begon 2jr geleden met die flauwe dat hij mankte en ik vond niet waarom,dierenarts erbij gehad en die zag niks
dus maar eens bloed getrokken en voila... vit E tekort.
hij is inderdaad wat stijf en loopt soms dan wat onregelmatig,maar er zit zowiezo een gebruiksaanwijzing bij dat paard die even dik is
als de gouden gids :D :D
het is nooit een lenig paard geweest,altijd een beetje stram en moeite met korte wendingen enzo
ook op de weide zie je hem nooit kort draaien of voorbenen kruisen altijd voorhand omhoog en dan draaien
aard van het beestje zeker :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:20

HANKS_WHITE schreef:

Nee, een klassiek geval van HB/SB !!

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:44

wij geven de jonge opfok paardjes, 2x daags veulen brok van pavo en onbeperkt mais van de mais bult en kuil of hooi. Deze paardjes bewegen de hele dag op 2 hectare weide. De twee jarigen krijgen het zelfde maar dan sport brok van pavo. De trainingspaarden krijgen daarbij na het rijden natures best muslie. De paarden die op stal staan krijgen hen krachtvoer 4x daags verdeeld. En in de zomer krijgen ze allemaal inplaats van mais, luzerne alleen dan niet onbeperkt ivm. Het gras. Ik heb daarbij een merrie die heel zwaar bespierd is en amper soepel te houden is, die voer ik het suplement myoplast. Dit helpt bij haar super. Maar het enige advies dat ik ja kan meegeven: probeer eerst zonder en dan goed kijken naar wat hij nodig heeft. Ieder paard is anders

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 15:59

DubbelDun schreef:
HANKS_WHITE schreef:

Nee, een klassiek geval van HB/SB !!

uitleg please :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:02

Lees het verzameltopic over Hoefbevangen/Spierbevangen eens door .
Je zult zien dat je een hoop van de door jouw omschreven dingen terug vind.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 16:09

DubbelDun schreef:
Lees het verzameltopic over Hoefbevangen/Spierbevangen eens door .
Je zult zien dat je een hoop van de door jouw omschreven dingen terug vind.

dan ga ik er eens achter zoeken,dierenartsen zijn er regelmatig aan en hij is al meerdere keren van kop tot teen onderzocht,
nochtans is hier nooit over gesproken geweest.
wel weet ik dat een vroegere eigenaar hem heeft laten keuren als 2 jarige en dat daar een aanleg voor HB op de foto's zichtbaar
zou zijn.
hij wordt dit jaar 13jr en ik heb hem nu bijna 8jr bij mij,zijn lopen is niet veranderd,hij heeft wel vorig jaar met een zware blessure aan de schouder/schoft gestaan waar de oorzaak nooit van gevonden is,diverse goede paardenartsen en ostheopaten aan gehad maar het blijft een raadsel wat er gebeurd is geweest.

edit;
spierbevangen is hij absoluut niet, en hoefbevangen ook niet (ff de dierenarts gebeld)
ik denk eerder dat hij probelemen heeft met zijn vitamine e zoals bekend in zijn bloedwaardes
en ik weet nog van toen hij 6jr was dat we al problemen hadden met hem laten spinnen omdat zijn bouw/lompheid het niet toeliet
er is door verschillende personen gezegd dat hij nooit fatsoendelijk zou kunnen spinnen omdat hij een probleem heeft met zijn schouders en zijn benen niet fatsoendelijk kruist,hij is gewoon niet lenig,hij is pleasure/halter gefokt. mensen zijn ook niet allemaal even lening. hij is ook een keer achterover geklapt met steigeren en daarom blijft hij problemen hebben met de achterhand in galop als er een vreemde ruiter opzit,als je weet hoe je hem kunt helpen blijft hij goed lopen,denk je niet met hem mee of hinder je in de beweging dan zal hij continue terugvallen en/of wisselen achter en galopperen alsof het een konijn is dat door de weide huppelt,en dan wordt hij ook boos omdat het pijn doet. ik weet hoe het komt en er is niks aan te doen,geloof me er is al een kapitaal aan de dierenarts uitgegeven aan hem maar ik heb ook rugletsel en weet wat het is,je bent beperkt en daar moet je rekening mee houden.
toch bedankt voor de raad,ik sta altijd open voor een mening of goede raad ;)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:22

HANKS_WHITE schreef:
wel weet ik dat een vroegere eigenaar hem heeft laten keuren als 2 jarige en dat daar een aanleg voor HB op de foto's zichtbaar zou zijn.

Zo dat is knap! Kun je uitleggen hoe ze tot die conclusie gekomen zijn dan??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:26

Het klinkt als 'een beetje zwanger' :D
Maar als er op een foto een lichte kanteling te zien is hoe miniem ook, dan zal daar al snel het boordje HB aan gehangen worden.
Wat niet automatisch inhoudt dat alle HB'ers ook een kanteling hebben.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:33

Aanleg voor HB is wat anders imo dan een werkelijke kanteling hoe miniem ook, dat is gewoon HB :j Zou wat zijn zeg dat je aanleg kunt zien op foto's bij een twee jarige 8-)

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:34

MissPK schreef:
HANKS_WHITE schreef:
wel weet ik dat een vroegere eigenaar hem heeft laten keuren als 2 jarige en dat daar een aanleg voor HB op de foto's zichtbaar zou zijn.

Zo dat is knap! Kun je uitleggen hoe ze tot die conclusie gekomen zijn dan??

foto's is mij verteld, ik heb ze toen uitgelachen
mag je best weten
zo een jong paard,belachelijke conclusie
daarvoor hadden ze van de prijs afgedaan gekregen

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 19:38

Hmm...vaag verhaal! :)) Want jong of niet aanleg is bij mijn weten nog steeds niet op foto's te zien :n