[WN] engels en western rijden met het zelfde paard? en les in zh

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:14

Yep maar TS geeft duidelijk aan dat het paard op niveau in de dressuursport uitgebracht wordt en zal blijven worden ;)

Als de jongste genoegen neemt met gewoon lekker rijden met een westernzadeltje dan is er niks aan de hand. Maar als die ook ambitieuzer wordt dan gaat de oudste hem toch echt vervloeken, daar kun je op wachten.

nice_cowgirl

Re: engels en western rijden met het zelfde paard? en les in zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:18

Ja dat is ook zo :P :P

Maar aan de andere kant.... er moeten uitzonderingen zijn toch ??? :P :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:21

Tja, wat voor de een een uitdaging heet, is voor het ander het verkloten van een wedstrijdcarrière.
Da's een persoonlijke keuze.

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:23

Haha is ook zo...
Iedereen moet het zelf voor zijn eigen paard bepalen wat hij wel of niet aankan

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:55

En dan heb je nog de kwestie dat het om broertjes gaat.. Ik weet natuurlijk niet hoe deze heren met elkaar omgaan maar ik ken erg veel situaties waar dit soort dingen heel makkelijk leiden tot ruzie in de keet. De pown doen iets bij broer a minder goed dan voorheen dus is de training van broer b de schuld, helemaal als 1 of beide erg ambitieus zijn (en dat leidt ik uit je OP af)...

Ik zou echt proberen om voor iedere broer 1 paard/pown als 'hoofddier' te reserveren waar diegene het laatste woord over heeft qua training en waar de andere broer ook mee mag rijden maar niet over mag zeuren als de training van de ander de overhand lijkt te krijgen (bijv qua oprichting, impuls of wat dan ook). Zo krijg je ook geen rangorde problemen tussen de heren.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 06:11

de oudste heeft ook nog het paard naast zijn pony tot zijn beschikking,daar heeft hij alles over te zeggen.ik reed eigenlijk eerst op de pony,maar door omstandigheden is de oudste daar toen op gaan rijden en dat klikte zo goed dat ik vind dat hij er ook mee door moet gaan en de jongste zie ik echt nog niet serieus op wedstrijdniveau gaan rijden. hij rijd nu ook af en toe op de pony op bixie niveau en zijn oudere broer vind dat niet erg.geeft niks als zijn pony is een keer een dag wat minder doet. papa stapt er ook wel eens op in de zomervakantie om een rondje door het bos ermee te rijden en die kan helemaal niet rijden.
de pony is dus van ons allemaal maar de oudste is dus op dit moment de hoofdberijder. en ik denk niet dat als de pony 1 of 2 x per week op minder niveau gereden word dat daar zijn prestaties van afhankelijk zijn.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:10

Sonja schreef:
Yep maar TS geeft duidelijk aan dat het paard op niveau in de dressuursport uitgebracht wordt en zal blijven worden ;)

Als de jongste genoegen neemt met gewoon lekker rijden met een westernzadeltje dan is er niks aan de hand. Maar als die ook ambitieuzer wordt dan gaat de oudste hem toch echt vervloeken, daar kun je op wachten.

Ben het hier mee eens, lijkt mij de beste combi!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:00

Het kan best hoor maar.....
Het hangt af van de dicipline die je in de westernsport wilt gaan starten.

In de reining bijvoorbeeld wordt helemaal niet gekeken hoe een paard zijn hoofd houdt.
In de trail is het ook niet zo belangrijk, terwijl in de pleasure en horsemanship het wel weer meer meetelt.

Mijn welsh-cob kon ik instellen waar ik wilde, dat is gewoon een kwestie van trainen en zou in principe ieder paard moeten kunnen.
Ik ben zelfs van mening dat ieder paard de verzameling eerst dient te leren door voor te begrenzen en achter goed te leren ondertreden voordat je voor aan een los teugeltje begint.
De meeste paarden zullen dan achter zakken en automatisch voor omhoog komen, op de echt goed gefokte quarters, paints en appie's na.
Aangezien het hier om een haflinger gaat en al verzameling kent , zal de laatste stap zijn om dit paard te leren verzameld te lopen met het hoofd weer laag.

Kwa niveau liep mijn welsh-cob L2 reining en heeft daar zat prijzen in gewonnen.
Verder is hij ook 2 x 5de geweest op het NK in de amateur horsemanship, niveau L2 nu.
Maar ik kon hem zonder problemen in een dressuurhouding zetten, kont er onder en hoofd in de krul was namelijk veel gemakkelijker voor hem, dat was zijn natuurlijke houding.

Nogmaals, een haflinger die al getraind is tot behoorlijk dressuurmatig niveau moet in de westernsport vrij gemakkelijk kunnen meelopen.
Kwestie van de juiste trainer vinden en je hebt er een fanatieke rijdende zoon bij :j