bijrijder

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMalouu
Berichten: 197
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:02

Ik ben ook bijrijdster,
ik heb eerst een paardje met een vriendin op de manege verzorgt.
Maar ik verzorg nu een eigenpaard. Ik mag alles met haar doen, en ik hoef er niet voor te betalen.
Ik koop zelf wel af en toe cadeautjes voor het paard zoals: dekjes, peesbeschermers, vliegenspray enz.

lindavan

Berichten: 187
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 19:55

Als je paard er meer aandacht door krijgt zou ik het doen, maar dat ligt natuurlijk ook helemaal aan het type paard. Het moet wel veilig zijn voor de berijder en het paard. En liever nog een meisje van 16 dat niet te veel doet, je paard lekker een beetje laat lopen, maar dus ook niet te veel fout doet. Iedereen rijdt anders, daar ontkom je niet aan. En sommige mensen wil je niet op je paard.

Ik ben zelf ook bijrijder geweest en dat is me goed bevallen. Ik heb niks betaald aan onderhoud, dat vind ik eigenlijk ook niet horen.. Maar wel kosten van lessen, wedstrijden, etc. die ik zelf wilde doen. Wat ik inderdaad wel een nadeel vind van bijrijder zijn is het paardje oplappen of lekker op conditie rijden en dan gaat de ander er mee heen zeg maar. Maar dat is het lot van de bijrijder denk ik.

Ik heb nu twee eigen paarden :D En ik zou zo een bijrijder zoeken als ik dat nodig had. Wel goed in de gaten houden, goed leren kennen, maar het is echt leuk om een (jong) iemand een kans te geven EN enthousiast te maken voor de westernsport natuurlijk ;) Ik zou hem/haar niet alleen laten rijden en ik zou ze ook niet naar buiten laten gaan, dat vind ik een te groot risico.

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:15

Het gaat niet om aandacht. Het is een goed getraind paard, in superconditie, het hele jaar op wedstrijd uitgebracht. Hij komt ook buiten. Wordt dagelijks gereden. Zijn lijf vraagt om de juiste beweging. Een echte atleet bouwt toch ook af dwz gaat toch niet ineens minder doen? Ik vind het wel super dat jullie met zovelen reageren. Verschillende kanten worden belicht.
Anders rijden is niet erg maar het moet wel goed zijn en ja, de meeste westernruiters hebben eigen paarden en kunnen er niet nog een bij hebben, veel bijrijders hebben geen westernlessen gehad of maar enkele, moeilijk. 16 jaar vind ik niets, hoe zit je dan met aansprakelijkheid?

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:39

nou ik heb reacties gelezen en ja kan veel begrijpen, ik heb een paardje dat voor en gevorderde ruiter echt niets is, je moet alles goed doen ander vertikt hij het, nou heb ik een meisje dat pas toen dertijd half jaartje reed er stom toevallig met een zonnige dag opgezet bareback. en hij gaf haar vertrouwen, haar passie ligt in dressuur, maar rijd m nog wekelijks, lekker op snaffel losse teugel wel werkend naar de verzameling, weinig been. Ja dit is gekomen toen ik al aan het afbouwen was ivm zwangerschap maar moet zeggen heb totaal niet hard hoeven te werken om m weer op te pakken, heb haar regelmatig tips gegevewn was er bijna dagelijks bij. en toen ik 5 weken te vroeg beviel heeft ze m toch volledig met haar moeder gedaan. en ja mijn paard loopt ook wedstrijden. en heb met haar deal, een week voor wedstrijd doe ik m vollledig zelf, en nog nooit problemen gehad. Zo ook met mijn man!! Ik doe het voor de lol van een kleine dame, en voor de lol van mijn paard want hij vind het geweldig!!! En dat vind ik belangrijker dan welke resultaten dan ook!!!!

Pintopini
Berichten: 384
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Katwijk

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:47

BTW ik heb met moeder van mijn bijrijdster afgesproken dat het niet onder mijn verzekering valt als haar iets overkomt, moeder heeft ook eigen paard eigenlijk voor haar gekocht maar te heet. maar officieel ben en blijf jij als eigenaar verantwoordelijk voor evt ongelukken, want jij bent eigenaar, tenzij zwart op wit vastgelegd bij notaris met bijde parijen aanwezig.

Dinges11

Berichten: 185
Geregistreerd: 06-08-10
Woonplaats: Brabant

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:02

Ik zou wel een bijrijdster kunnen gebruiken, maar omdat dit mijn eerste echte eigen paardje dat ook pas net onder het zadel is, ben ik behoorlijk kieskeurig. Want ik zou wel iemand willen die het westernrijden begrijpt en bereid is les te nemen. Maar daarnaast ook andere dingen met het paard doet. Nouja het komt er op neer dat Jack mijn oogappeltje is (om het zo maar even te noemen) en dat niet snel iemand goed is. Dus wie weet komen wij nog iemand tegen en anders lukt het me zelf ook wel...

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 01:17

Vroeger was ik een bijrijdster van een heel leuk paard, ik betaalde de helft van de stalkosten en ik mag dagelijks rijden en van alles met hem doen, ze vertrouwde me en weet dat ik goed op hem let en voorzichtig ben en alles in overleg doet. Heerlijke tijd heb ik gehad.

Zo heb ik kunnen ervaren van hoe het is om een eigen paard te hebben en of ik dat wel leuk vind om echt elke dag paard te verzorgen en te rijden enz.

Het is heel goed om een bijrijder te zijn om te kijken of een eigen paard in je leven past en of je het aankunt.

Ik heb een eigen paard en ik doe alles zelf.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:45

Pintopini schreef:
BTW ik heb met moeder van mijn bijrijdster afgesproken dat het niet onder mijn verzekering valt als haar iets overkomt, moeder heeft ook eigen paard eigenlijk voor haar gekocht maar te heet. maar officieel ben en blijf jij als eigenaar verantwoordelijk voor evt ongelukken, want jij bent eigenaar, tenzij zwart op wit vastgelegd bij notaris met bijde parijen aanwezig.

Ik moet nog zien in hoeverre zoiets rechtsgeldig is op het moment dat er echt iets gebeurt heel eerlijk gezegd... ik vermoed namelijk dat jij als eigenaar van het paard toch aansprakelijk zal worden gesteld.

Sleipnir
Berichten: 130
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:00

Voor een paard-eigenaar is dit best een lastige beslissing. Het is moeilijk om het kaf van het koren te onderscheiden. Je geeft je paard uit handen aan iemand, dus dan wil je dat er verantwoordelijk mee wordt omgegaan. Ik zou er de eerste keren bij zijn en voor iemand kiezen waar je enige goede referenties van hebt. Bovendien lijkt het me niet onredelijk om te verlangen dat iemand les neemt van een goede instructeur.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:16

Inderdaad is de eigenaar in principe aansprakelijk als er iets gebeurd met het paard/ruiter/omgeving, ook als er een ander op zit. Tenzij er onomstotelijk duidelijk is dat die ander schuld heeft door nalatigheid of riskant gedrag. Dacht ik. Daarom ben ik als bijrijder dus ook maar extra voorzichtig met 'mijn' paardjes. Liever een keer teveel niet dan één keer teveel wel, zeg maar.

Ik ben destijds door mijn huidige eigenaar gevraagd of ik een paard wilde bijrijden. Hij had me toen al vaker met mijn vorige bijrijdHaf zien 'klooien' en ik 'verdenk' hem ervan met mijn toenmalige lesgever te hebben gebabbeld, en wist dus al een beetje hoe ik rij en met paarden omga. Net als de eigenaresse van de bijrijdHaf die me regelmatig in de les had zien 'klooien' met een wat moeilijker paardje. Ik denk dat, als je een redelijk tot goede westernruiter zoekt die een bijrijdpaard wilt, 'scouten' op een manege oid zo ongeveer de beste methode is, zeker als je ergens rijdt waar je ook moet opzadelen en nazorgen. Je ziet hoe iemand met de dieren omgaat, hoe ze rijden en hoe serieus ze zijn.

Ik vind het wel nog steeds een vreselijk compliment, als ik zie hoe ontzettend kieskeurig de eigenaar is in wie hij met zijn paarden het erf laat af gaan. Vind ik niet meer dan logisch. Ik weet niet eens of ik überhaupt in staat zou zijn een eigen paard 'zomaar' af te geven, laat staan er iemand zomaar mee naar buiten te laten gaan.

LDRD

Berichten: 9881
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:16


Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:39

LDRD schreef:
Even lezen misschien: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

En dan vooral dit stukje...
Citaat:
Het komt er dus op neer dat je als bezitter van een paard al snel aansprakelijk bent voor schade door de eigen gedraging van het paard. Het is absoluut niet noodzakelijk dat je zelf erbij was of ook maar enige invloed erop kon uitoefenen. Je hebt een paard en dit is nou eenmaal het risico. Denk er ook aan dat bijrijders die schade oplopen ook gewoon onder dit artikel vallen! Een overeenkomst maken waarin deze aansprakelijkheid wordt uitgesloten is zinloos omdat de rechter hiervan al heeft uitgemaakt dat zo'n overeenkomst 'onredelijk bezwarend' is en dus geen werking heeft.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:47

Wendy schreef:
Ik heb geen bijrijder en die komt er ook niet :n

Zelf ben ik heel lang bijrijder geweest (vroeger heette dat gewoon op je verzorgpony rijden). Op dat gebied heb ik in die jaren ook alles wel zo ongeveer onder mijn kont gehad, vooral de lastige gevallen. Die mocht ik dan weer rechtbreien en dan werden ze vrijwel altijd verkocht, zonder dat de eigenaar dat van te voren nodig vond om aan te geven. Heel fijn dat soort dingen. Liefst willen ze dan ook nog dat je betaalt voor het rijden ook, terwijl zij er zelf de winst van op streken.

Na al die jaren bijrijden is er dan uiteindelijk een eigen paard gekomen. Het paard is niet de makkelijkste, maar het is in de loop van de 5 jaar dat ik hem nu heb wel beter geworden. Maar hij komt gewoon elke dag buiten, in de zomer zelfs 24/7, dus ik zie het nut van een bijrijder niet in.
Er hebben in totaal nu 3 anderen op mijn paard gezeten en daar houd ik het bij.

Wel help ik af en toe weleens een stalgenoot als zij het bijvoorbeeld niet redden qua tijd, dan rijd ik weleens een paard voor een ander. Is leuk om te doen ook :j


Precies dezelfde ervaring, op een uitzondering daargelaten. Of de eigenaar ging er zelf weer mee aan de slag want het was ´toch wel een leuk paard´ en nee, geen bedankje naar de bijrijder toe, want het paard is gewoon een goed paard, daar heb jij als bijrijder echt niet wat aan meegedragen hoor.
Ik ben nu opzoek naar een eigen paard. Daar mogen heel weinig mensen op en ik zou geen bijrijder willen.

Anoniem

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:20

Waarom zou het lastiger zijn een western-bijrijder of western-eigenaar waarvoor je mag bijrijden te vinden dan een Engels paard dat je mag bijrijden of een Engels-rijdende bijrijder? Mijn ervaring is dat allebei even lastig is. Je moet de mazzel hebben dat het klikt, niet alleen tussen paard-bijrijder maar ook tussen eigenaar en bijrijder. Vaak vind je wel iemand via je netwerk.

Zelf ben ik zowel eigenaar als bijrijder geweest overigens. Al weet ik wel dat ik voor een toekomstig paard geen bijrijder nodig heb, niet omdat ik dat niet wil maar omdat ik deze wil delen met een gezinslid.

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:33

ik heb een bijrijder en eerlijk gezegd, rijdt zij beter dan ik. ze kan nu even niet omdat ze haar pink heeft gebroken maar ik ben echt super blij met haar. ze doet het geweldig en als ik een RT probleem heb, kan zij dat meestal wel oplossen.

en mijn trainer mag er ten alle tijden op, maar dat doet ze bijna nooit.

_Lott_Wanda_

Berichten: 63
Geregistreerd: 06-05-09
Woonplaats: Lepelstraat

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:50

Ben zelf een jaar bijrijdster geweest. Redelijk oud paardje had vroeger ZZ-licht gelopen, envloog de eerste keren met mij door de bak heen (A) Na 3/4 jaar ging t super goed en kon dr op mn pinken rijden.. en inderdaad toen werd ze verkocht.. hier kon ook nooit een dankjewel vanaf... achteraf wel raar maar wat heb ik van die tijd genoten.. was gewoon een beetje mijn eigen beestje.. was ook voor mijn ouders om te kijken of ik een eigen paardje aankon. na de verkoop van mij bijrijdpaardje is er dan ook snel een eigen paardje gekomen... :D

Anoniem

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:57

ben bijrijder geweest van twee western paardjes. die zijn aan huis van die mensen komen te staan en ik heb nu twee eigen :)

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:11

Ffortuna schreef:
Waarom zou het lastiger zijn een western-bijrijder of western-eigenaar waarvoor je mag bijrijden te vinden dan een Engels paard dat je mag bijrijden of een Engels-rijdende bijrijder?

Ligt er misschien aan waar je woont, maar hier is het bv diep graven naar een westernbijrijder c.q. westernbijrijdpaard terwijl het voor Engels rijden de paarden c.q. bijrijders voor het oprapen liggen, bwv. Als je daarnaast ook nog allemaal 'rare' eisen als rij/verzorgvaardigheid, kennis, verantwoordelijkheid en kliks tussen zowel ruiter, paard als eigenaar wilt wordt de spoeling helemaal dun...
Ik weet sowieso twee adressen waar ik zo aan de slag zou kunnen om een Engels paard bij te rijden, maar western? Zelfs met het ondertussen opgedane netwerk zou het nog op z'n best een 'heel misschien dat' worden.

Anoniem

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:15

Ok, misschien omdat er gewoon minder western (gereden) paarden zijn. Maar in de praktijk is het even moeilijk in die zin, dat het moet klikken.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:16

Ik ben zelf bijrijder, en ben er ontzettend dankbaar voor. Het geld voor een eigen paard hebben wij helaas niet, en ik ben blij dat ik de kans krijg om toch een beetje het gevoel te hebben. Om mezelf verder te ontwikkelen dan alleen een wekelijks manegelesje. Ik doe ook altijd zo goed mogelijk mijn best, en sta eigenlijk overal open voor.

Achterom
Berichten: 23113
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:34

_Lott_Wanda_ schreef:
Ben zelf een jaar bijrijdster geweest. Redelijk oud paardje had vroeger ZZ-licht gelopen, envloog de eerste keren met mij door de bak heen (A) Na 3/4 jaar ging t super goed en kon dr op mn pinken rijden.. en inderdaad toen werd ze verkocht.. hier kon ook nooit een dankjewel vanaf... achteraf wel raar maar wat heb ik van die tijd genoten.. was gewoon een beetje mijn eigen beestje.. was ook voor mijn ouders om te kijken of ik een eigen paardje aankon. na de verkoop van mij bijrijdpaardje is er dan ook snel een eigen paardje gekomen... :D

Waarom vind je het raar dat hier geen dankjewel af kon? Het paard had meer kwaliteit dan jij, je mocht haar als je eigen beschouwen... ik weet niet of je er voor moest betalen, maar anders zou je juist de eigenaren moeten bedanken voor deze enorme kans om te leren.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken kan een paard prima zonder veel menselijke aandacht of rijden.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:42

Ben ik niet helemaal met je eens Wendy, ik zie bijrijden nog altijd als een wederzijdse dienstverlening. Blijkbaar wil de eigenaar graag dat het dier meer beweging/training/aandacht etc krijgt (want anders neemt die echt de moeite niet om een bijrijder te vinden zo makkelijk is dat niet) en wil de rijder graag een rijdier. Ik vind dan ook een bedankje vanuit de eigenaar uit echt wel op zijn plaats als alles goed verloopt.
Daarnaast neemt een bijrijder vaak veel meer op zich dan alleen maar rijden, opruimen/mesten/voor het dier zorgen als de eigenaar geen tijd heeft of bij noodgevallen etc etc.

xShellie
Berichten: 1416
Geregistreerd: 01-10-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:28

het is ook erg moeilijk om een leuk western gereden paardje te vinden.
en wat valt onder western? er zijn mensen die dressuur rijden met een westernzadel, mensen die recreatief een beetje allround rijden en mensen die echt wedstrijdgericht (in een bepaalde discipline of niet) trainen.
ik heb een tijdje een bijrijdpaard gezocht en ik kreeg heel veel verschillende (leuke!) reacties!
maar ik heb altijd eigen paarden gehad en dan is het toch wel lastig om een paard te vinden waar je net zo'n klik mee had als met je eigen paarden.
en bovendien moet de eigenaar/eigenaresse de manier waarop jij rijdt geschikt vinden.
er zijn zoveel verschillende disciplines en manieren van rijden..
alles bij elkaar is het heel moeilijk een geschikt paardje te vinden, maar ik weet zeker dat het voor de eigenaren ook erg moeilijk is een goede bijrijder te vinden!

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 21:23

Er moet niet alleen een klik zijn tussen paard en ruiter maar zeker ook tussen eigenaar en bijrijder. Je moet elkaar volledig vertrouwen. Tja, nog niemand gevonden. Gelukkig is het geen "spoed" maar het zou wel fijn zijn. Het gaat trouwens om een hengst. Dat wil ook niet iedereen.

GirlinBoots

Berichten: 159
Geregistreerd: 26-04-08
Woonplaats: Bij het water en onder de hoge bomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 23:06

Ook ik ben bijrijdster.
En heb voor meerdere mensen hun paard mogen verzorgen.
Ik voel mij daar ook erg blij en gelukkig door, dat deze mensen mij de kans geven om op hun paard te rijden.
Ik heb geen hoog niveau, maar ben bereid om te lessen en daarom extra blij dat ik een paard mag bijrijden.

Als ik later ooit de gelegenheid krijg om een eigen paard te kopen.
Hoop ik ook een goede bijrijdster te vinden die met net zo veel plezier en enthousiasme mijn paard mag verzorgen.
Ik denk dat een bijrijdster ook ervoor kan zorgen dat jouw paard een hoog niveau krijgt.