[WN] Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny

Re: Getriggerd door filmpje: dressuurbril van de keuringsarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 10:12

Bij mij zijn er twee quarters bij de aankoopkeuring afgekeurd wegens niet rad op de cirkel. Ik schrok er zelf ook van hoe ze liepen.. Verweer van de verkopers: ja dit was ook een da. met weining verstand van quarters.... IJzertje eronder, dan lopen ze bij de volgende keuring wel goed. Ik kom beide paarden nog weleens tegen, lopen allebei nog in de sport, tja is dit een kwestie van geluk hebben of had de da. het mis? Ik denk het eerste....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:53

Natuurlijk kán het gebeuren dat een paard ter keuring aangeboden net nieuwe ijzers heeft of dat ze er net af zijn. Het kán een reden zijn voor gevoeliger lopen. Daarom moet je nooit een paard laten keuren waar dit net bij gedaan is.
Dat een paard 'in de sport loopt' zegt dus ook niets over het 'goed' zijn ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 19:43

Wij hebben het hier wel meegemaakt (sja wat niet eigenlijk...) dat een door de klant meegebrachte veearts een 3-jarige afkeurt omdat hij vond dat hij "wat" zag op de cirkel (gewoon in de bak aan de longeerlijn.) Wij stonden erbij en zagen niets onregelmatigs....maar ja, de verkoop was om zeep natuurlijk.

Dus wij gelijk daarna onze veearts gebeld of hij wilde komen kijken want...

Die zag dus ook helemaal niets verkeerds en heeft ons geadviseerd om de volgende keer hem er bij te roepen als er een "vreemde" veearts komt keuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:08

Ik denk dat een 'vreemde' DA het bij een verkoper altijd zal 'winnen' van de vaste DA. Verder verwacht ik niet dat 2 DA's openlijk met elkaar in diskussie gaan tijdens een keuring ;)

hihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 17:49

en daarom is een goede arts zo belangrijk, anders wordt je een leuk paard door de neus geboord terwijl dat misschien niet nodig is.. blijft toch altijd moeilijk denk ik.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 18:31

Ha allemaal,

Tja; het blijft inderdaad lastig lijkt mij... het zou toch zonde zijn om een leuk paard
te laten staan, op basis van een wellicht niet helemaal juiste observatie.
Maar dat gedlt denk ik voor alle rassen, al proef ik wel een beetje dat het
'risico' op discussie bij de Amerikaantjes wellicht wat meer aanwezig is?

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:41

hier nog eentje die standaard het commentaar krijgt van (verschillende) dierenartsen dat het paart sloft achter... heel soms zegt er eentje,dat zie je meer bij die quarters geloof ik.
gewoonlijk als hij mank is geweest dan komt dat weer naar boven die opmerking,
hij loopt niet onregelmatig maar hij sloft wel,daar moet aan gewerkt worden... euh... nee!!!
hank is ook pleasure gefokt en af en toe loopt hij ook zo,maar is wel regelmatig,dat telt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 16:02

Hoezo moet je niet werken aan dat hij sloft?
Ook in de western pleasure moet je paard niet sloffen :n

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:10

Ik vind dat een paard een goede draf moet tonen, quarter of niet. }>
'Mijn' paardenarts keurt geregeld quarters en paints en is thuis in de bloedlijnen. Dat scheelt enorm.
Laatst lieten we mn quarter op het harde op de volte lopen. Ik vond het paard ingetogen lopen.. maar hij zei dat het okee was, quarters hebben wat gevoelige zolen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:14

Dat is ook weer zo'n kreet :)
Waarom zou een quarter gevoeliger zolen hebben als een 'normaal' paard ?? :D

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:20

Nou inderdaad! Nu heeft mijn Paint ook zeer gevoelige zolen, maar dit mag toch geen standaard zijn voor een soort. Dat zou ik tenminste een zeer kwalijke zaak vinden! :(

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:20

Ik kan daar geen antwoord op geven.
Ik kan dit wel deels beamen door mijn eigen ervaringen, qua gehele hoef.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:30

Dunne c.q. gevoelige zolen zijn deels erfelijk bepaald, deels afhankelijk van de manier van houden en bekappen/ijzers.
Bij een kleine genenpool waar de ouderdieren dunne zolen hebben kan dit doorgegeven worden, maar zo 'klein' is de Quartervijver niet om het roepen dat het rasgebonden is te rechtvaardigen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:54

Gevoelige zolen lijkt me niet ras gebonden..... idd wat dubbeldun zegt. Toevallig heeft mijn Quarter ook gevoelige zolen maar ik ken er genoeg met 'normale zolen.

Wat betreft het keuren, of een paard sloft maakt toch niet uit, als ie maar regelmatig loopt? Als ie heel kort is achter en hij loopt in een uitgestrekte draf regelmatig en ietsje ruimer kan een dierenarts toch niet afkeuren? Als hij nou heel kort is een normaal tempo en ook kort en iets onregelmatig in een hoger tempo vind ik het een ander verhaal. Ook een pleasurepaard moet een vloeiende extended jog kunnen laten zien.

stokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 22:32

Romkabouter schreef:
Hoezo moet je niet werken aan dat hij sloft?
Ook in de western pleasure moet je paard niet sloffen :n

Klopt! Als een paard sloft, kan hij nooit goed de benen gebruiken en heb je eerder slijtage! Ook hoort een paard geen a-tactisch lope te hebben. Dat zie je helaas wel vaak in de western pleasure. Vaak wordt dit nog goedgekeurd door de jury ook. Regelmatig lijkt het of de lope a-tactisch is, maar als je even wat beter kijkt, is er toch wel tact. Daar is niets mis mee. Jammer genoeg zijn er veel die wel a-tactisch lopen.

Eerder in dit topic werd er iets gezegd over röntgenfoto's laten maken. Echt heel veel is daar idd niet op te zien. Eigenlijk zie je alleen de harde delen. Sommige klinieken laten standaard foto's maken "uit voorzorg". Denk dan zelf ff na, voordat je dat laat doen. Een ontsteking of zo, is er echt niet op te zien. Ook rugproblemen zijn meestal niet te zien. Maar ja, sommige klinieken moeten de dure apparatuur afbetalen .....

Wat me wel op is gevallen is dat verschillende keuringsartsen soms heel verschillend keuren. Ook de tijd die ze in de keuring steken, de precisie hoe ze de keuring uitvoeren, de toeweiding waarmee de arts het paard keurt verschilt sterk. Zelf heb ik liever een keuringsarts die wel iets, maar niet alles weet van quarters. Maar dat is hoe ik er over denk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 13:57

Je kan natuurlijk ook zelf de standaart keuring + röntgen uitbrijden als je dat wil. Ik heb bijv ook foto's van de knieén achter laten maken en de rug laten nakijken door de keurend arts toen ik mijn merrie liet keuren. Deze keuring duurde een dikke 2 uur! (Wolvega)
Mocht je echo's willen van weke delen dan is dat ook geen probleem als je maar betaald :D
Je kan het paard helemaal door de malle molen halen als je het er voor over hebt!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:07

Toch vind ik het tricky (dressuurprikker reageert ook even...)
Het filmpje uit de openingspost heb ik niet gezien, maar ik schat een beetje goed aangeschreven keuringsarts genoeg in om het verschil tussen wel of niet correct gaan te kunnen beoordelen, ook bij een quarter.

Wat ik in de praktijk veel vaker zie is dat mensen hun sléchtgaande paard "goedpraten" met een kul-argument als "ja maar het is dit en dat ras". Het toppunt hier op bokt was een filmpje van iemand die meende dat haar paard een extra gang had, het arme beest was echter aan 4 benen tegelijk kreupel.

Waar dressuurtraining in verschilt, is dat het doel nou eenmaal is om het paard te verbeteren in zijn beweging. Ik ken Grand Prix paarden waar je aan een touwtje nog geen stuiver voor geeft (maar ze gaan wel correct) maar die als ze onder het zadel op de juiste manier in balans gereden worden zo'n beetje met hun benen langs hun oren gaan draven.

De moeilijkheid zit hem in dat "sloffen" kunnen onderscheiden van slecht gaan. Want paarden met bijv. aan beide benen artrose lopen vaak ook niet duidelijk kreupel, maar wel slecht. (en als je dan 1 been verdooft zie je pas hoe groot de ellende is)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 14:40

Equimotion schreef:
Wat ik in de praktijk veel vaker zie is dat mensen hun sléchtgaande paard "goedpraten" met een kul-argument als "ja maar het is dit en dat ras". Het toppunt hier op bokt was een filmpje van iemand die meende dat haar paard een extra gang had, het arme beest was echter aan 4 benen tegelijk kreupel.

Waar dressuurtraining in verschilt, is dat het doel nou eenmaal is om het paard te verbeteren in zijn beweging. Ik ken Grand Prix paarden waar je aan een touwtje nog geen stuiver voor geeft (maar ze gaan wel correct) maar die als ze onder het zadel op de juiste manier in balans gereden worden zo'n beetje met hun benen langs hun oren gaan draven.

:? , Zou je mij hier uit kunnen leggen wat je met "Waar het doel van de dressuurtraining in verschilt" bedoeld.
Als je bedoeld wat ik denk, dan verschillen we van mening. :D

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:17

Wat is dressuurtraining in jouw ogen :?
Is niet alle training een vorm van dressuur; dresseren van je paard :=

Even over het 'sloffen' in het filmpje (van mijn paard :D ); dit is een tweeledig iets.
a) Pleasure Quarters worden gefokt om zo 'vlak' mogelijk te zijn in hun beweging zodat het joggen enorm comfortabel is. Dat maakt al snel dat je een 'sloffende' beweging krijgt.
b) Zij loopt daar heerlijk te tutten en dan krijg je al snel een verlies van impuls waardoor er een soort luiheid ontstaat wat resulteert in sloffen.

Mijn paard is nog jong en ik train er hard aan om haar impuls te verbeteren waardoor ze haar achterhand meer zal gaan gebruiken. Maar dat heeft tijd nodig.
En ja, dit doe ik doormiddel van ...... dressuuurtraining!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 16:37

sliding schreef:
:? , Zou je mij hier uit kunnen leggen wat je met "Waar het doel van de dressuurtraining in verschilt" bedoeld.
Als je bedoeld wat ik denk, dan verschillen we van mening. :D

ik weet vrij weinig van western, dus dat kan goed hoor.
Maar een belangrijk doel bij het opleiden van een dressuurpaard is dat je de beweging steeds verbeterd. Door klein te leren gaan, kan hij uiteindelijk ook groot bewegen.
Een westernpaard dat goed moet kunnen joggen moet wel een bepaalde mate van verzameling hebben, maar die kan je denk ik niet vergelijken met de training van een dressuurpaard (ik heb het dan over training tot op GP niveau)
Voor mij hangt daar overigens geen waarde-oordeel aan, ik zie het alleen als een verschil tussen de disciplines. Dus voel je niet aangevallen :D

In de basissport zie je wel bar veel mensen die amper doorhebben dat ze op een kreupel paard zitten. Ik denk dat dat per discipline weinig verschilt. Maar het verbaasd me dus niks dat je op bokt dit soort commentaar op zo'n filmpje krijgt ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 16:39

Even voor de duidelijkheid: het filmpje van Vera staat los van mijn vraag ;)
Het zijn meer de opmerkingen van enkele ruiters die me dit topic deden openen. En niet de gang van het paard.
Met de vraag of er keuringsartsen zijn die een correcte Pleasure gang toch 'foutief' keuren (afkeuren dus eigenlijk).

Ik ben het er helemaal mee eens dat joggen niet hetzelfde is als sloffen. En dat sloffen niet hetzelfde hoeft te zijn als 'niet goed lopen'.
Volgens mij blijkt wel een beetje uit de antwoorden dat er een paar uitgangspunten (open deuren? :D ) zijn:
- zoek een GOEDE keuringsarts
- vaar nooit blind op de uitkomsten
- bij twijfel: opnieuw keuren of door de malle molen halen ;)
- in principe zou het los moeten staan van het ras....

toch blijf ik het tricky vinden; heb toch wel wat negatieve ervaringen van Quarter-eigenaren gehoord/ gelezen.
Zouden die dan allemaal hun paard 'goedpraten'? Dat geloof ik niet...

edit:
ps: naar aanleiding van de post hierover: zullen we maar niet verzanden in weer een western - dressuurdiscussie...?
Nee, ik ben het er ook niet mee eens... maar da's misschien iets voor een ander topic :)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:34

Grappig, ik heb een aantal keren met mijn amerikaanse appaloosa les gehad van Equimotion :-)
Daar waar de meesten de gangen van mijn appie bestempelden als zijnde 'dat hoort nou eenmaal bij het ras' heeft Equimotion ons enorm verbeterd. (maar idd, laat m aan een los touwtje lopen en het is weer drama :-D )

Ik heb ook een aantal endurances gereden en daar werd ik er soms wel simpel van hoe vaak ik niet voor moest draven met mijn appie. Als ie zo aan een touwtje loopt loopt ie nou eenmaal toch anders dan onder het zadel en dan is het soms best irritant om een paard met vlakke gangen te hebben :-)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:24

Rumpleteaser schreef:
toch blijf ik het tricky vinden; heb toch wel wat negatieve ervaringen van Quarter-eigenaren gehoord/ gelezen.
Zouden die dan allemaal hun paard 'goedpraten'? Dat geloof ik niet...
Dat zou wel kunnen, maar open dit topic op welk ander specifieke forum en je krijgt ook daar negatieve ervaringen ;) Ook die zijn niet rasgebonden ;)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:21

Equimotion schreef:
Een westernpaard dat goed moet kunnen joggen moet wel een bepaalde mate van verzameling hebben, maar die kan je denk ik niet vergelijken met de training van een dressuurpaard (ik heb het dan over training tot op GP niveau)

Nee dat is inderdaad een andere vorm van training. Maar ook binnen de disciplines heb je andere aanpak.
Ik rijd bv. heel veel voorwaarts, rechte lijnen (AdB-methode), veel overgangen in flink tempo, etc.
Als beloning mag ze de laatste 5 minuten joggen langs de rail. Dat is voor haar het makkelijkste wat er is dus voelt ze het echt als een beloning voor al haar ' harde' werken.

Je kunt ook een pleasurepaard alleen maar correct laten lopen als hij vanuit de achterhand zijn werk doet. En dat bereik je alleen maar door veel training op de achterhand, dat doen ze echt niet van nature.
Dus er zit toch een aardige overeenkomst hoor ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:42

Wil je de AdB methode aub niet serieus nemen :D Dat heeft in elk geval niet zoveel met (dressuur)rijden te maken :)) Volgens mij zeg ik nergens dat er geen overlap is tussen de disciplines, want die is er wel degelijk. Je werkt het alleen anders uit.
Daarom kies je ook een ander soort paard, die beter bij dat gebruiksdoel past. (tenzij je zo'n veelzijdig paard kunt vinden als Cornelie heeft <3 )

Aangezien veel mensen het verschil tussen een rad en kreupel paard niet kunnen herkennen vind ik het niet raar dat je hier op bokt bij een joggende quarter het commentaar krijgt zoals werd gegeven. Van een veearts mag je echter verwachten dat hij het verschil kan zien.

Het vervelende is, dat er een heel aantal aandoeningen is waarbij een paard niet duidelijk kreupel gaat lopen, maar wel korter. En dat wordt nog wel eens niet herkend. Ik beweer niet dat westernruiters dat stelselmatig verkeerd zien en goedpraten, maar ik denk wel dat je bij een "jogger" het makkelijker mist, omdat ze van nature al korter bewegen.