[WN] Western <-> dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaDG

Re: Western <-> dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 12:42

@FindingJack: Het is uiteraard de bedoeling om hem dan bij een trainer te zetten,ik begin zelf niet aan iets waar ik niets van ken :)

@Illusion: Het kan zijn dat ik een verkeerd beeld heb van westernrijden,ik heb het ook nog nooit gedaan...
Het is ook mogelijk (wat zeker en vast zal zijn) dat ik met mijn neus op de feiten wordt gedrukt,dat western niet zo relax is zoals het er (soms) uitziet.
Het is dan ook de bedoeling door lessen te nemen en ervaring op te doen dat ik wel iets bereik dan in deze sport,wat in de dressuur me niet lukte,omdat het me niet echt lag....

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:54

daar heb je wel helemaal gelijk in TS. Je moet van tevoren niets uitsluiten, niet het dressuur, maar ook niet het western. Misschien bevalt het jullie allebei hartstikke goed, en dan zou het zonde zijn geweest als je er nooit aan was begonnen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:21

Ik ben in januari (na 18 jaar dressuur) overgestapt naar Western. Dit omdat ik uit een uurtje manegetaxi rijden per week geen voldiening meer haalde. Ik rijd een Western gereden Criollo en ik moet zeggen dat ik in deze 9 maanden al meer heb geleerd dan in de afgelopen 8 jaar. Het begin was lastig, ik had echt problemen met het "loslaten". Een westernpaard is gewend aan de losse teugel nageeflijk te lopen. Een correctie is soms noodzakelijk, maar daarna moet er gelijk weer losgelaten worden. Dat was voor mij een groot verschil met hoe ik dressuur heb geleerd (op een manege). Aan de andere kant, train ik met de poownie ook gewoon appuyementen, contragalop enz. enz. De hulpen zijn in de dressuur hetzelfde als in de western. De communicatie tussen jou en het paard, en de verschillende onderdelen (met uitzondering van de "Reining" oefeningen) en andere dingen, als bijvoorbeeld grondwerk komen sterk met elkaar overeen. Dus ik denk als je stijf in het zadel zit met dressuur, dat ook gaat gebeuren met Western. Het is niet de bedoeling (net zoals bij dressuur) dat het paard maar ongecontroleerd kan gaan rennen (zoals veel mensen denken bij Western). Aan de andere kant is het wel fijn dat de omgang met het paard (naar mijn idee) op een rustiger, en minder "strakke" manier verloopt, als je begrijpt wat ik bedoel.

Kijk of het iets voor je is, het moet vooral "goed" voelen!

Overigens ben ik als ruiter niet veranderd hoor! Ik knuffel alleen met mijn Poownie! :+ ;)

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 13:39

@Gimme_Spurs: Ik zat altijd gespannen in het zadel omdat altijd alles redelijk "strak" moet gebeuren (zoals je al zei), daarom denk ik dat ik meer ontspannen zal zijn bij western.
Natuurlijk moeten zoals bij de dressuur ook verschillende oefeningen aangeleerd worden,maar als je al ontspannen op je paard zit,kom je al een heel eind ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:41

Ik denk heel eerlijk gezegd dat je vooral te maken hebt gehad met slechte instructie. Ook bij dressuur is het in essentie niet de bedoeling om gespannen in het zadel te zitten.

Voor mij was de overstap eigenlijk al gemaakt toen ik voor het eerst echt serieus met western in aanraking kwam. Na zijn castratie heeft mijn paard namelijk 3 weken op een westernstal doorgebracht voordat hij terecht kon op mijn toenmalige pensionstal. Wat ik daar zag en meemaakte qua rijden, heeft voor mij de knoop doorgehakt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:48

LisaDG schreef:
@Gimme_Spurs: Ik zat altijd gespannen in het zadel omdat altijd alles redelijk "strak" moet gebeuren (zoals je al zei), daarom denk ik dat ik meer ontspannen zal zijn bij western.
Natuurlijk moeten zoals bij de dressuur ook verschillende oefeningen aangeleerd worden,maar als je al ontspannen op je paard zit,kom je al een heel eind ;)

Dat klopt inderdaad, en Wendy heeft ook wel gelijk, en het is gewoon een kwestie van proberen (met goede instructie erbij)!

Succes! :Y)

fried_egg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:00

LisaDG schreef:

daar zit hem de crux denk ik, inderdaad bij de instructrice, want ook bij dressuur moet je ontspannen. Hoe vaak mijn instructrice niet heeft geroepen: nek los! (dan moest ik een keer naar links en rechts kijken) schouders ontspannen! enz
Het is gewoon echt een kunst om goed te zitten, dat wordt bij western ook lastig.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:06

ik ben ook overgestapt op western:)
Ik heb ooit in een ver verleden een keer op vakanite een westernles gehad, heb een zadeltje gekocht, (jah een héle slechte..ZM!! maar gelukkig maar 3 keer mee gereden) maar toen is het western verhaal even gestopt, ik was er niet serieus mee bezig, mede doordat ik geen les kreeg. western heeft me altijd wel geboeit, maar vorig jaar zomer ben ik met mijn stiefzusje meegeweest naar haar westernles, en toen wist ik het zeker: dit wil ik ook!!
Western is zoveel breeder dan engels, er zijn zoveel meer mogelijkheden. en omdat ik nogal van haflingers hou, kom je vooral bij dressuur en springen klem te zitten. Bij western heb ik het idee dat je bij bijvoorbeeld de Trail hoger kan komen dan bij bv. de dressuur, met een beetje geluk de L haalt.. en dat begon me te vervelen! (en, ik heb een vreslijke hekel aan engelse zadels.. na een uurtje kon je een halve dag niet meer lopen :+ een westernzadel zit zó veel fijner, ik kan nu een dagtocht maken zonder zadelpijn!)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 14:57

LisaDG schreef:
Het is ook mogelijk (wat zeker en vast zal zijn) dat ik met mijn neus op de feiten wordt gedrukt,dat western niet zo relax is zoals het er (soms) uitziet.

Hihi, dát zou zo maar eens kunnen. ;) Ik had voor mijn overstap echt het idee dat ik zo op een western paardje zou wegstappen (lol, de arrogantie :') )aangezien ik al best met een lang teugeltje kon sturen en al heel wat vlieguren had, dus hóé moeilijk kon het wezen, toch? Naja, daar dacht ik na die eerste les toch wat genuanceerder over. Nooit geweten dat het zo moeilijk was om dingen af te leren...en idd die ontspanning, mén das moeilijk zeg...
Ik ben destijds overgestapt omdat ik a. altijd al geinteresseerd was in western rijden sinds ik eens een stukje erover had gelezen en b. omdat de dressuurlessen me niet meer zo bevielen (idd, die slechte instructie, weet ik nu ;) ). Toen ik hoorde dat er in de buurt les werd gegeven heb ik me meteen aangemeld en ondanks die egoverlagende les was het wel precies wat ik zocht, plus het feit dat er weer zo ontzettend veel meer viel bij te leren!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 15:45

ik heb van mijn 6e tot mijn 12e dressuur gereden en ben op mijn 13e overgestapt naar western rijden nadat ik op een 'westernkamp' was geweest.
dit had ik van mijn vader gekregen voor mijn verjaardag.
het had eigenlijk niet veel met western rijden te maken, het was vooral een weekend lang rondhobbelen op paarden met westerntuig aan in de bossen, maar ik vond het geweldig.
zoveel fijner dan elke week achter elkaar aanhobbelen op de ponyclub.
toevallig kwam mijn vader een paar weken later ook een oude vriend tegen die deed barrelracen en mij mijn eerste 'westernlessen' heeft gegeven op mijn dressuurpony.
en dan is het over en ga je nooit meer terug naar engels rijden hihi! :D

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:17

Ik heb vroeger ook eerst een 5tal jaar dressuur gereden met af en toe een sprongetje. Wegens tijdgebrek uiteindelijk gestopt met rijden en nu sinds een maandje terug begonnen met rijden EN overgestapt naar western! Ik wou het gewoon eens proberen voor de lol, en ik moet zeggen dat ik het super vind! Ik heb nog steeds veel respect voor dresuurruiters en die discipline, maar ik denk niet dat ik zelf nog terug naar de dressuur ga ;) Western ligt me net dat ietsje beter en ik vind het ook gewoon fijner!

Succes!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 10:59

Horse_driver heeft inderdaad gelijk. Ik moest ook een hoop dingen afleren. Mijn houding is nog steeds niet helemaal goed, waardoor in eerste instantie de contragalop niet lukte (Nu wel! Gister een heel rondje contragalop gedaan :j) door mijn houding sprong de poownie steeds om... Ik kan hem ook op zit sturen... Nou, dat kon met een manegetaxi echt niet... Die houding is er overigens ook ingebakken door de manegelessen... Ik begin daar steeds meer op terug te komen... Maar western is echt niet zo makkelijk als het lijkt! :+

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:01

Ik ben ook afgestapt van dressuurrijden omdat ik dat olifantjerijden beu was. Ik leerde niets meer bij, en besloot mijn stage bij een western-natural horsemanship bedrijf te doen. Daar heb ik toen de klik gemaakt.
Inderdaad een hoop afleren, eigenlijk alles wat ze je op een manège wel leren, en na een tijdje heb ik dan een westernpaard gekocht die de basis al kende. ik zou ook niet anders meer willen! Western rijden is veel duidelijker, consequenter en doordachter vind ik. Teugeldruk is druk, los is los, been is vooruit enz...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:02

Sorry, maar wat heeft dressuur eigenlijk te maken met manegerijden en vice versa :?
Op een manege leer je rijden op een paard, niet paardrijden.

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:11

@romakabouter: daar heb je een punt XD
maar denk toch dat veel ruiters op een manege rijden, en dan dus vaak engels rijden.. en het lesaanbod gaat vaak niet heel veel verder dan dressuur, en misschien af en toe een sprongetje.. en heel misschien een keer een buitenrit.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:16

Ts ik herken je verhaal helemaal.
Het is precies dezelfde reden als waarom ik ben overgestapt.
Ik heb nu ik western rijdt eindelijk weer plezier in het rijden en ik kijk er eindelijk weer naar uit.
Ik heb nu ook een eigen paardje gekocht en zou nooit meer terug willen naar de dressuur.
Ga gewoon eens op een aantal stallen een les rijden en kijk welke je het beste bevalt.
Alleen het eenige nadeel wat je zelf in je post al zegt er zijn veel minder western stallen dan dressuur stallen en dan moet je er ook nog eentje vinden waar jij je goed bij voelt.
Voor mij betekend dat dat ik zon 36 km verderop rij maar dat is het meer dan waard.

Ook het beter moeten zijn dan de ander en als dat niet lukt dan maar de ander in de grond stampen heb je vindt ik bij western nauwlijks terwijl dat bij dressuur de manier van met elkaar omgaan is.
Ik geloof wel dat er aardige dressuur ruiters bestaan ik ken ze alleen niet en ik heb er heel wat gekend. (op meerdere maneges gereden en op meerdere stallen stage gelopen en in Deurne op school gezeten)
Het is nu veel meer plezier hebben en of je nou een quarter van 40 duizend of een welsh van 500 hebt iedereen hoort erbij en wordt gelijkwaardig behandeld.
Mensen stelen niet je spullen omdat jij tijdens die les beter reed en ze scheren niet de manen van je paard eraf of "vergeten" je paard te voeren.
Ze zullen wel bestaan vervelende western ruiters ik ben ze wel eens tegen gekomen maar niet zo vervelend als dressuur ruiters

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 17:49

Horse_Driver schreef:
maar denk toch dat veel ruiters op een manege rijden, en dan dus vaak engels rijden.. en het lesaanbod gaat vaak niet heel veel verder dan dressuur, en misschien af en toe een sprongetje.. en heel misschien een keer een buitenrit.

Dat is waar, maar het engelse rijden wat bij je bij een manege leert, heeft niet zo heel veel met dressuur te maken.
Het is helaas voor alle mensen die zich geen eigen paard of priveles kunnen veroorloven zo, dat je pas leert rijden als je goed les hebt en zelf ook kunt rijden of te oefenen.
Gimme_spurs heeft dit helaas pas na 18 jaar ontdekt.
Dit heeft dan ook niks met engels rijden te maken.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 18:36

okgnim schreef:
zowel westernruiters als dressuurruiters zijn net mensen. In alle smaken en kleuren en dus ook met verschillende meningen. Trek je daar vooral niets van aan. Ga doen waar je je zelf het lekkerst bij voelt en waar je het meest plezier aan beleefd. ;)

+:)+

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:06

Romkabouter schreef:
Horse_Driver schreef:

Dat is waar, maar het engelse rijden wat bij je bij een manege leert, heeft niet zo heel veel met dressuur te maken.
Het is helaas voor alle mensen die zich geen eigen paard of priveles kunnen veroorloven zo, dat je pas leert rijden als je goed les hebt en zelf ook kunt rijden of te oefenen.
Gimme_spurs heeft dit helaas pas na 18 jaar ontdekt.
Dit heeft dan ook niks met engels rijden te maken.

Je hebt inderdaad gelijk, al wist ik dat veel eerder. Helaas was het moment er toen nog niet voor mij om te gaan bijrijden, of voor de aanschaf van een eigen Poown. Ik wist zeker wel dat een manegeles echt niet te vergelijken is met een dressuur training. Mijn nichtje heeft drie paarden gehad, en dat was voor mij een eye-opener. Overigens heb ik wel dressuurclinics op een manegepaard gehad, ik proefde dus wel aan hoe het anders kon, maar heb nu pas de overstap gemaakt. Maar ik heb het nu he-le-maal top en ben de afgelopen 18 jaar (letterlijk en figuurlijk) alweer vergeten!!! :+ :D ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 00:00

ik las ergens dat het grootste verschil tussen western rijden en dressuren het zadel is???????
Nou daar denk ik heel anders over. Bijna alles is anders! Een wereld van verschil zit er tussen......

Maar ik vind alle onderdelen van western heel leuk en raad het je, met goeie instructie, zeker aan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:45

VivaLaVida schreef:
ik las ergens dat het grootste verschil tussen western rijden en dressuren het zadel is???????

Mee eens :D

Alleen verschillen vaak de meningen wat "western" en "dressuur" nou eigenlijk is al.
Als je onder dressuur "geen gelul, trek hem in de krul" verstaat en onder western "teugels los en laat ze maar lopen" dan zit er idd een behoorlijk verschil tussen ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:49

grapje zeker :/

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:50

Nope :D

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 10:54

Ik ben het helemaal met bovenstaande eens.
Ik heb geen westernles meer maar met een goede instructrice (klassieke dressuur) merk ik weinig verschil. Oke ze past zich een beetje aan omdat ze weet dat ik graag het idee wil hebben een westernruiter te zijn :+
Zolang mijn paard beter gaat lopen en ik er lol in heb zet ik die hokjes maar uit mijn hoofd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 11:07

nou ik ben paar jr terug overgestapt en ben nog steeds aan het wennen...
Maar vind het grooste verschil toch echt de lasso.. Weleens een dressuurruiter met een lasso gezien?

Klassiek dressuur vind ik ook een verschil in zitten t.o.v dresuur!!