[WN] Smart Little Lena klonen 4sale

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: Smart Little Lena klonen 4sale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 21:02

ik zelf zou het ook niet willen, maar er zijn kennelijk genoeg gekken op de wereld die het wel willen. anders waren ze niet gemaakt. ofzoiets..

een King is mooi, maar vergeleken met nu is hij echt verouderd. alles is veranderd, ook de manier van trainen en uitbrengen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 22:09

Paintless schreef:
ik zelf zou het ook niet willen, maar er zijn kennelijk genoeg gekken op de wereld die het wel willen. anders waren ze niet gemaakt. ofzoiets..

Soms wordt iets gedaan omdat het gedaan kan worden, net niet omdat er vraag naar is, of omdat het economisch verantwoord is. De vraag is: hoe ver moeten wij mensen gaan, en wat moeten we toestaan, en waar zeggen we: tot zover en niet verder? Moeten we echt alles doen wat mogelijk is?

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 02:24

Cassidy schreef:
Paintless schreef:

Soms wordt iets gedaan omdat het gedaan kan worden, net niet omdat er vraag naar is, of omdat het economisch verantwoord is. De vraag is: hoe ver moeten wij mensen gaan, en wat moeten we toestaan, en waar zeggen we: tot zover en niet verder? Moeten we echt alles doen wat mogelijk is?

de een vind van wel, de ander vind van niet.

ik ben een dierenvriend en denk niet dat het in het welzijn van de dieren is, dus ik zeg... nee. kloon dan maar reuzebomen zoals ze in Canada staan en plant die weer terug.

ik bedoel.. we kunnen onmogelijk repareren wat we al stuk gemaakt hebben maar we kunnen wel ons best doen de schade te beperken en klonen is daar niet een oplossing voor.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:28

De klone van Scamper:

Clayton : http://breedtoclayton.com/index.cfm
doet het goed als barrel race dekhengst.
Ik ben niet echt voor of tegen klonen. Ik vind het bij Clayton wel voordelen hebben
als ik genoeg geld zou hebben zou ik zeker een dekking van hem kopen. Wie wilt nu
niet zijn merrie met de genen van een 10 x wereldkampioen laten dekken *D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:08

Op het moment dat je een paard hebt laten ruinen, waar je eventueel later toch veulentjes van zou willen hebben, en je gaat hem laten klonen zodat er toch veulens kunnen komen..soit.
Op het moment dat je een hengst hebt die nog dekken kan, waar nog sperma van is ingevroren zodat er nog jaren doorgefokt kan worden, waar het stamboek tegenwoordig ook toestaat dat na de dood van een hengst nog langere tijd ingevroren sperma kan worden gebruikt: wat is het nut van een vijftal klonen van deze hengst voor de dekdienst?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 23:13

@Sassy ik dus niet. Kan het een 10x wereldkampioen zijn, maar papieren krijg je niet bij je veulen, dus waarde heeft het niet. Daarbij zijn er ook echt wel hengsten die nog leven en een goed papier hebben. (Ik kan overigens geen filmpjes zien, maar begrijp uit Cassidy's reactie dat het hier om een levende ruin gaat, waarvan men nakomelingen wil? Ook not my cuppa tea. Wie weet is hij vroeger wel niet voor niks geruint. Het gezegde zegt toch good stallions make great geldings. Wie weet was hij als hengst zijnde wel niet zo goed geworden in de barrelring.)

En ik moet Cassidy groot gelijk geven. Stilstand is achteruitgang ook binnen de fokkerij.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 23:47

Nu ben ik niet helemaal bekend in de barrelrace wereld, maar in de reining (NRHA) maakt een papier helemaal niets uit. Met wedstrijden valt veel geld te verdienen, het is maar een enkeling binnen de Quarterfokkerij waar de LTE over de Miljoenengrens gaat, en dan met name door de fokkerij....

Tel daar nog bij op dat de Quarterfokkerij zeer modegevoelig is, dus garanties op een langdurige en succesvolle dekdienst heb je niet.
Als sportpaard zijn dergelijke dieren veel geld waard. Anders zou je in de Reining geen ruinen hebben rondlopen.
Toegegeven, hormonen kunnen een paard danig in de weg gaan zitten, zo erg zelfs dat hij niet meer presteren kan. Als hengst had hij het idd misschien niet zo ver gebracht. Maar als je een dergelijk dier hebt, hem laat ruinen en er later toch veulentjes van had willen hebben, kan ik me voorstellen dat men over klonen nadenkt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 03:49

Ik blijf me bij klonen, en bij embryo transfer overigens, toch afvragen of men al weet écht met zekerheid weet hoeveel invloed het ontwikkelen van het dier in de baarmoeder van de merrie heeft. We weten al dat de aftekeningen niet gelijk zijn met klonen en ook niet met het delen van een éénei-ige tweeling en die in twee verschillende merries laten ontwikkelen.
Dat wil zeggen dat de "environment" in de merrie invloed heeft op het genetisch materiaal. Aftekeningen kunnen we duidelijk zien en vergelijken, maar wat is nog meer anders? Wat we níet kunnen zien en vergelijken?
Alleen om die reden al ben ik tegen beide, embryo transfer en klonen. Hoe kunnen we straks verder fokken, een ras verbeteren (of zelfs behouden!) als we al náást het genetische, waar we nog maar zo weinig van weten, en de opvoeding, vóeding, training enz, óók nog rekening moeten houden met de draagmerrie van een of andere Kampioenshengst :roll:
Just my two cents ;)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:04

Cassidy schreef:
Nu ben ik niet helemaal bekend in de barrelrace wereld, maar in de reining (NRHA) maakt een papier helemaal niets uit. Met wedstrijden valt veel geld te verdienen, het is maar een enkeling binnen de Quarterfokkerij waar de LTE over de Miljoenengrens gaat, en dan met name door de fokkerij....

Tel daar nog bij op dat de Quarterfokkerij zeer modegevoelig is, dus garanties op een langdurige en succesvolle dekdienst heb je niet.
Als sportpaard zijn dergelijke dieren veel geld waard. Anders zou je in de Reining geen ruinen hebben rondlopen.
Toegegeven, hormonen kunnen een paard danig in de weg gaan zitten, zo erg zelfs dat hij niet meer presteren kan. Als hengst had hij het idd misschien niet zo ver gebracht. Maar als je een dergelijk dier hebt, hem laat ruinen en er later toch veulentjes van had willen hebben, kan ik me voorstellen dat men over klonen nadenkt.

Ja ben ik mee eens, Hij was al geruind toen Charmayne hem als jong meisje kocht. Hij is uniek onder de barrel race paarden. Er is geen een paard die net als hij 10 x wereldkampioen achter elkaar is geworden. Niet alleen is hij sterk als barrel racer maar heeft van al die tientallen jaren rodeos (duizenden races) heel weinig blessures gehad. Scamper is een levende legende *D Bij een barrel racer maakt de papieren niet zo veel uit als je een winnaar hebt. Als ik het dekgeld zou kunnen missen (maar dat is veel te hoog natuurlijk) zou ik mn merrie laten dekken door deze hengst Clayton. Dan maar geen papieren, het veulen zou ik toch zelf willen houden voor de sport :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 10:30

Jeddah schreef:
Ik blijf me bij klonen, en bij embryo transfer overigens, toch afvragen of men al weet écht met zekerheid weet hoeveel invloed het ontwikkelen van het dier in de baarmoeder van de merrie heeft. We weten al dat de aftekeningen niet gelijk zijn met klonen en ook niet met het delen van een éénei-ige tweeling en die in twee verschillende merries laten ontwikkelen.
Dat wil zeggen dat de "environment" in de merrie invloed heeft op het genetisch materiaal. Aftekeningen kunnen we duidelijk zien en vergelijken, maar wat is nog meer anders? Wat we níet kunnen zien en vergelijken?
Alleen om die reden al ben ik tegen beide, embryo transfer en klonen. Hoe kunnen we straks verder fokken, een ras verbeteren (of zelfs behouden!) als we al náást het genetische, waar we nog maar zo weinig van weten, en de opvoeding, vóeding, training enz, óók nog rekening moeten houden met de draagmerrie van een of andere Kampioenshengst :roll:
Just my two cents ;)

Genetisch zijn de paarden identiek. Opvoeding, opfok, situaties die het dier in zijn leven tegenkomt, ervaringen die hij heeft, ziek en zeer, en de opleiding is nooit te reproduceren. Dus ervan uitgaan dat klonen het in de sport net zo goed gaan doen als het vaderdier, daar ga ik helemaal met je mee, is een grote illusie.
Maar klonen kunnen wel degelijk het genetische materiaal van het vaderdier doorgeven. En gezien de hype die er bestaat omtrend bloedlijnen, vergeten geloof ik veel mensen dat succes maar voor een klein gedeelte van de genetische capaciteiten afhangt.
Maar aangezien iedere fokker maar achter de big name bloedlijnen aan blijft hollen, en geen enkele prof zijn vingers gaat branden om ook een no name naar de top te rijden, blijven we dit collectief doen...

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:09

Cassidy schreef:
Nu ben ik niet helemaal bekend in de barrelrace wereld, maar in de reining (NRHA) maakt een papier helemaal niets uit.

volgens mij moet je paard ergens geregistreerd staan (en dus papieren hebben) wil je een competition license aan vragen?
zonder competition license bij je paard kun je geen nrha wedstrijden starten..
of heb ik het nou fout?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:26

"SLL is One-of-a-kind", schrijven ze....

Hahaha, nu dus niet meer met al die klonen!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:55

YouthReiner schreef:
Cassidy schreef:
Nu ben ik niet helemaal bekend in de barrelrace wereld, maar in de reining (NRHA) maakt een papier helemaal niets uit.

volgens mij moet je paard ergens geregistreerd staan (en dus papieren hebben) wil je een competition license aan vragen?
zonder competition license bij je paard kun je geen nrha wedstrijden starten..
of heb ik het nou fout?

Ik kan met een papierloze kruising NRHA starten, dus hij hoeft nergens ingeschreven te staan.

pinkrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:21

Cassidy schreef:
Maar waarom zou je willen klonen? Fokken is ontwikkeling, is het verbeteren van het product, klonen is stilstand, en stilstand is achteruitgang.
Zo mooi als ik alle Foundation QH vindt (en ik vind dat de Foundations wel degelijk een plek hebben binnen de fokkerij, al is het maar om ergens op terug te vallen als het met de fokkerij de verkeerde kant uit gaat) een King, of een Leo of een Wimpy over te hevelen naar de tegenwoordige tijd (als er daar al materiaal van ingevroren was geweest) zou ik dan weer niet doen...

mee eens! ;) vind dat klonen ook maar niks...

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:38

Cassidy heeft helemaal gelijk (heb hier tijdens mijn studie regelmatig discussies over gevoerd ;)). Klonen is het fokproduct van jaren geleden nog eens inzetten in de fokkerij van vandaag. Dat is geen vooruitgang, dat is stilstand of zelfs achteruitgang. Als het nou om genen gaat die niet/amper in de fokkerij voorkomen. Dan zou het een verrijking kunnen zijn. Maar 5 hengsten die nog eens dezelfde genen gaan verspreiden als die een beroemde dekhengst heeft verspreid (en daar dus al vele afstammelingen mee heeft)... Dan vraag je gewoon om inteelt... Dat wil niet zeggen dat de nakomelingen van deze hengsten minder zijn dan die van het orrigineel (want ze hebben dezelfde genen om door te geven, onafhankelijk van hoe succesvol ze zelf zijn), maar wie wil er nou nog meer van hetzelfde... Straks valt er geen paard meer te ontdekken die geen genen heeft van SLL en daar krijg je pas problemen van... (zie de inteelt in de friezen populatie.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 15:10

@Sijs15: inteelt is nooit een issue geweest in de QPA-wereld :) Lijnen met 7x dezelfde voorouder is niet ongewoon.

Ik kan me indenken dat je in een bijzonder geval teruggrijpt naar genen van een aantal jaren geleden omdat er bijv. iets rondwaart wat je absoluut een halt wilt toeroepen, maar ook dan zul je zeker niet naar een paard willen teruggrijpen wat zelf een genetische afwijking bij zich draagt.
*vraagt zich af of de klonen HERDA-vrij zijn ??* Theoretisch moet dat niet mogelijk zijn lijkt me.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:20

De klonen zijn genetisch identiek, dus als de hengst Herda drager is, zijn de klonen dat ook.

Ik zou zelf niet alleen maar terug willen naar een basis omdat er iets rondwaart, maar omdat fokkers of het fokbeleid (en dan heb ik het niet alleen over de QPA) een richting uitgaan die funest is voor het ras.

Neem als voorbeeld voor het gemak even het gebruik van Engels Volbloed bij de Quarter...voer dat ver genoeg door op een populatie die minder is dat de 5 Miljoen geregistreerde paarden die het Quarterras rijk is (en niet alle paarden leven nog) en je hebt over een aantal jaren een serieus probleem.