[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:03

Goh dat kan best hoor, doe ik met die van mij ook. Tuurlijk verwacht niet dat je er spins op stops mee kan doen, denk niet dat ze daar geschikt voor zijn, maar pleasure of trail kan best.
Enne Friezen kunnen ook best met hun koppie zakken hoor. Tenminste, die van mij kan het prima. Ze moeten wel de ruimte krijgen.
En mijn knolletje kan nog best lekker joggen ook.

Bianca92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:04

lijkt mij hartstikke leuk als je dat doet, je kan misschien ook ver komen en je bent iemand die wel opvalt in de ring!! :D

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 14:17

sonja schreef:

sporten schreef:
zelf rij ik met de friezen western en engels

ze kunnen alle 2 heel goed

Kunnen die friezen joggen dan? (let op, jog en niet sjok he ) Met de schoft als hoogste punt, een horizontale halshouding maar zonder gigantisch op de voorhand te vallen? Beheersen ze de lope? En in de trail, red jij de jogovers en lopeovers zonder ze ruimer te moeten leggen?

ben geen wedstrijd ruiter maar puur genieten van een manier van rijden

western oefeningen doen de 2 friezen allemaal goed mee

zelf joggen hebben de 2 friezen een eigen tempo aan geleerd en houden dit lang vol

rijden ook in de les haflinger en fjorden mee en kruising tinker

denk ook dat veel koud bloeden mooi vinden een andere manier van rijden is

is wel zo western zadel op is western rijden

engels zadel op is engels rijden

gaat me puur om plezier en dat de paarden zelf ook van genieten

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:33

RT-->WN

Kaspar

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:03

type op You Tube maar eens de zoekterm: 'western friesian' in.
Dan zie je heel veel voorbeelden van western friezen in amerika.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:07

Kaspar schreef:

Ik kan maar 3 filmpjes vinden, en zie dan geen noemenswaardige dingen...
Mis ik iets?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 10:07

Ow
Tja ik ben nog maar een kind alleen bij mij in de buurt zie ik het nooit :+

ikdoemaarwat schreef:
Lieshorses schreef:
Toch kun je niet zeggen dat het voor allemaal geschikt is.
want heb jij ooit een arabish volbloed western zien doen? :+

ja :j

en meerdere ook , zelfs nog niet zo lang geleden op het NK nog! :D

ow en bij ed gosen staat zelfs een ijslander die in de western loopt ;)
het is maar net welk onderdeel , en hoe sta je er zelf tegenover ;)

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:03

Hallo iedereen :P

Tuurlijk kunnen friesen ook Western.. Why not???

Wij hebben er zelf één, nog het ouderwedse barokke type (ruin van de hengst Djurre).
Mijn moeder heeft altijd dressuur met hem gereden, ook in de friesen carrousel, en sinds 5 jaar is onze Henk (voluit Hendrik O) helemaal, op en top western paard.

Hij beheerst een super jog, mooi verzameld en vanuit de achterhand... En een super neck-reining!!!!!!!
Hij loopt mooi laag maar gaat niet hangen op zijn voorhand.

Ik ben er van overtuigd dat (bijna) elk paard het western rijden kan snappen. Het is veel natuurlijker voor een paard, en tuurlijk het ene paard heeft wat meer moeite dan het andere maargoed...... We zijn toch allemaal met onze passie bezig?????

Xxx Shannon

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:55

Oh nee, alweer zo'n topic! :roll:
Lees dit maar eens (wel meer dan 70 pagina's lang...) [HK] paard inzetten waar hij voor bedoeld is. en oordeel dan zelf.
Persoonlijk vind ik dat je met een Fries niet kunt Westernrijden. Je kunt er wel recreatief rijden met een Westernzadel, maar dat is heel wat anders ;)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:33

Ik zou echt niet weten waarom je niet met een Fries western kan rijden.
Er zijn zoveel takken in de westernsport die je kan doen, daar zit echt wel iets bij wat je met een Fries kan.
Dat is echt niet alleen recreatief rijden met een westernzadel. Wat een onzin.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:11

het is maar wat je smaak is toch!?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:17

Heeft toch niks met smaak te maken?

nice_cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:59

Ik snap ook niet waarom het niet zou kunnen??
Waarom zou het alleen maar recreatief mee kunnen rijden???

Ik bedoel, kun je dan met paints en quarters alleen maar western rijden :P :P??
Elk paard is anders..... De ene Fries is de andere niet....

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:19

ik denk dat het de kift is van sommige van de quarter/paint eigenaren? :?

ik kijk regelmatig op wedstrijd en zie ook wel eens niet quarters en paints winnen van de quarters en paints....
zegt ook genoeg :j

ligt niet alleen aan het paard hoor........ook aan de ruiter ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:21

ikdoemaarwat schreef:
ik denk dat het de kift is van sommige van de quarter/paint eigenaren? :?

_O- *\o/* :') _O- *\o/* :') _O- *\o/* :') _O- *\o/* :') _O- *\o/* :')
Jaaaaaaaaaaaaaaaa dat denk ik ook
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:44

nou als ik mijn quarter heb kan ik mijn haflinger dus wel weg doen :')

was pas 2e op een paintshow met mijn haf.... En leuke reacties dat ik kreeg!!
Denk dat het dus wel meevalt met de kift.... :P

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:46

op het nk western reed er ene fries mee in de barrel race ik vond trouwens het plaatje voor dat doel niet helemaal kloppen dan is een fries gewoon veelste lomp voor.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:50

hangt er natuurlijk vanaf wat je bedoelt onder western hé. je hebt helaas een heleboel mensen die denken dat omdat je een westernzadel, hoofdstel en bit hebt dat je western rijdt.

ik verwacht niet dat je met een fries goed in reining kan worden omwille van de bouw,maar uitzonderingen bevestigen de regel hé. Maar ik denk idd wel dat er disciplines zijn waar het ras of de bouw minder van belang is en een fries best mee kan of waar jij als ruiter veel plezier kan aan hebben om uit te oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:54

Kaspar schreef:

ik zie alleen een barrelracende fries maar vind het niet echt.......
En een westernfriezen show maar daar is echt niets westerns aan!
Niet echt een goed voorbeeld.. Ik denk niet dat je met een fries heel hoog zult komen omdat zij op andere kwaliteiten gefokt zijn, maar de basis zal heus wel lukken denk ik!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 19:57

ingaa schreef:
op het nk western reed er ene fries mee in de barrel race ik vond trouwens het plaatje voor dat doel niet helemaal kloppen dan is een fries gewoon veelste lomp voor.

Friezen zijn niet lomp.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 20:28

Als je dan toch graag met je Fries western wil rijden moet je eens kijken naar Cowboy Dressage (dit is geen reining of pleasure) Ik heb dit laatst in De Quarter (tijdschrift) zien staan en dat vind ik nog wel passen bij een Fries als ik eerlijk ben!

Verder vooral doen wat je leuk vind.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 06:59

Een vriendin van mij heeft een fries en daar rijdt ze western mee. Ze heeft er geen wedstrijden mee gereden maar thuis kan ze haar wel goed rond rijden, met een mooie lage halshouding en in een jog. En ze kan er ook heel leuk mee buiten rijden :D

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:23

:O :Z
Er komt gewoon geen einde aan dit soort topics.
Kun je met een westernzadel op een fries rijden ? ja, dat kan.
Kun je behoorlijk westernrijden met een fries ? nee, dat kan niet.

Waarom willen jullie persé dingen doen met een paard waarvoor deze totaal niet geschikt is qua conformatie ? Men verwacht toch ook niet dat een ijslander jumping rijdt ? Of een belg gaat tölten ?
Kijk, ik rijd western en ik heb een aantal quarters daarvoor. En ook één kruising quarter die het zeker even goed doet als de volle quarters, zoniet zelfs beter, dus je hoeft niet meteen een dure quarter te hebben om mee te kunnen tot op een bepaald niveau. Ik moet wel zeggen dat mijn kruising er zeker even quarter uitziet als een "echte", dus qua bouw zitten we goed. Nadeel is dat ik met haar geen AQHA wedstrijden kan meerijden, maar dat vind ik niet erg.
Moest ik nu morgen beslissen om serieus dressuur te gaan rijden, of pakweg endurance, dan verkoop ik mijn quarters en koop ik mij een kwpn'er voor de dressuur of een arabier voor de endurance.

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:26

sevke schreef:
:O :Z
Er komt gewoon geen einde aan dit soort topics.
Kun je met een westernzadel op een fries rijden ? ja, dat kan.
Kun je behoorlijk westernrijden met een fries ? nee, dat kan niet.

Waarom willen jullie persé dingen doen met een paard waarvoor deze totaal niet geschikt is qua conformatie ? Men verwacht toch ook niet dat een ijslander jumping rijdt ? Of een belg gaat tölten ?
Kijk, ik rijd western en ik heb een aantal quarters daarvoor. En ook één kruising quarter die het zeker even goed doet als de volle quarters, zoniet zelfs beter, dus je hoeft niet meteen een dure quarter te hebben om mee te kunnen tot op een bepaald niveau. Ik moet wel zeggen dat mijn kruising er zeker even quarter uitziet als een "echte", dus qua bouw zitten we goed. Nadeel is dat ik met haar geen AQHA wedstrijden kan meerijden, maar dat vind ik niet erg.
Moest ik nu morgen beslissen om serieus dressuur te gaan rijden, of pakweg endurance, dan verkoop ik mijn quarters en koop ik mij een kwpn'er voor de dressuur of een arabier voor de endurance.

Zoals ik hierboven al aangaf, kun je best behoorlijk western rijden met een fries ( hangt af van welk type)...
Alleen wil niet iedereen op hetzelfde niveau rijden als een wedstrijdruiter, prima moet kunnen toch??

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 10:31

Laat even het al dan niet geschikt zijn van die Fries in het midden, al lijkt trail me wel te moeten lukken, maar zou als beginner in de westernsport een wellicht domme vraag willen stellen: Kan je voor al deze niet-western rassen eigenlijk wel geschikte zadels vinden?

Rij zelf recreatief met westernhoofdstel en bit en ze (Selle Français-merrie) loopt mooi laag e.d.: moet zeggen dat ze heropleeft sinds we zo rijden. Ook qua kwaaltjes gaat het veel beter (paard is al op leeftijd: atrose, peesprobelem e.d. steken af en toe de kop op). Maar qua zadel heb ik een trekkingzadel (Trekker van Prestige) omdat ze zo'n hoge schoft heeft. Dat je voor een Haflinger een passend zadel vindt, lijkt me nog aannemelijk (alleen oppassen voor de lengte of het ligt te ver over de ribben heen, heb ik verstaan), maar kan je voor elk ras zomaar een passend westernzadel vinden? Want de pasvorm van een westernzadel is zo mogelijk nog moeilijker dan die van een Engels zadel, als het me goed uitgelegd is?

Ivm het topic: denk dat je als beginner echt de sport wil leren beheersen, het maar 'logisch' is om een geschikt ras te kiezen: waarom het nog moeilijker maken dan het al is? M'n volgende paardje gaat dan waarschijnlijk ook meer in die richting liggen. Een ervaren iemand kan wellicht ook aan de slag met een niet al te geschikt ras en zelfs daar iets uithalen (het ene ras al wat meer dan het andere en uiteraard ook afhankelijk van welke tak van de westernsport).

Ps: Schiet me aub niet af: ben hier om te leren. ;) Net als de TS trouwens: Als de beslissing al gevallen was, dan zou de vraag niet gesteld worden... :+