mountain schreef:Er zijn hengsten genoeg die mooi zijn. Maar als we het over dekhengsten hebben is bij mij mooi zijn niet genoeg.
Wat ik dan belangrijk vind is hoe ze hebben gepresteerd in de sport, en dit niet voor 1 of 2 jaar maar ook op latere leeftijd. Dit zegt iets over het botwerk etc. Daarnaast is karakter heel belangrijk, maar nog belangrijker hoe wordt dit overgedragen aan de nakomelingen. Er zijn hengsten waarvan de nakomelingen een moeilijk karakter hebben. De hengst moet daarnaast de kleine foutjes die je merrie evt heeft niet kunnen gaan benadrukken. Dan komt wat je met het veulen wilt gaan doen. En als allerlaatste niet onbelangrijk...bloedlijn en kleur. Jullie begrijpen al dat het zoeken van een juiste hengst een leuke bezigheid kan zijn.
Tsja, je hebt helemaal gelijk. Mijn keuze van hengsten is in eerste plaats op bouw. Zijn ze daarin goedgekeurd dan ga ik verder kijken. Eerst de bloedlijnen, omdat ik bepaalde lijnen absoluut niet in combinatie met mijn merrie wil. Daarna ga ik kijken of ze eventueel bij mijn merrie passen, dan komt de vraag of ze wat gepresteerd hebben en zo ja, wat. Dan wil ik graag wat nakomelingen zien en wat verhalen horen over hun karakter.
Als laatste komt de kleur. En zo ben je alweer aardig wat hengsten en maanden verder... en heel wat wijzer geworden..