Sugarmiss schreef:VoorWaartsNeerWaarts
ja precies
als ik dat nou ook meteen zei is ff een stuk duidelijker he,
had me veel regels gescheeld van uitleg ,van wat ik bedoel
groetjes
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) in de western eigenlijk vergeten worden. Zonde van het paard, want ook jij hebt wel gemerkt wat daar het gevolg van kan zijn. Naar mijn idee is dat toch een erg belangrijke basis die zowel in western als in engels gelijk is/zou moeten zijn. Een jog is leuk, maar je paard moet er wel aan toe zijn. Net als alle andere oefeningen. En een jog mag nooit een middel zijn om het "vervelende" lichtrijden maar te vergeten..
En dit is dus precies wat ik zo jammer vind van het westernrijden zoals dat nu vaak wordt beoefend. Maar, dit is maar mijn bescheiden mening....
Ben benieuwd of er mensen zijn met een andere mening hierover. En die zullen er vast wel zijn....

Romkabouter schreef:vwnw moet inderdaad niet vergeten worden met losrijden. Je verhaal is nu een stuk duidelijker geworden
Ik kan prima lichtrijden, dus daar geen probleem. Ik rij ook wel licht als ik buiten rij en mijn paard erg vlot wil draven. Maar als ik hem na het stappen laat draven en lekker laat lopen neemt hij een tempo aan waarin ik ook prima door kan zitten. Dat tempo ligt wel veel hoger dan de jog. Een echte jog krijg ik er nog niet zo vaak uit. Bij mij is de jog dus ook een doel, geen middel.
En ik ben het ermee eens dat je ook in een hoger tempo door moet kunnen zitten. Zit soms nog wel eens beter....
Finnie schreef:Ik geloof dat ik mijn woordkeuze wat verkeerd heb gekozen. Met ontspannen bedoel ik eigenlijk te zeggen dat de spieren losser worden.![]()
Ik ben naar andere (niet-western) paarden gaan kijken. Wat mij toen opviel was dat deze paarden veel meer hun schouder naar voren brachten dan mijn paard deed. Mijn paard "krabbelde" zo'n beetje.
Dit werd nog eens bevestigd na een clinic voor paarden met hoefkatrol.
Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest met meer schoudervrijheid en langere passen en dus lossere spieren in vnl. de voorhand. Een lijdensweg voor mijn paard, want ze was echt bang om haar schouders te gebruiken. Mijn paard "krabbelt" nu niet meer en het joggen gaat nu super.
bepaalde oefeningen die je kan aanraden?

), maar over een paar weken gaan we er weer tegenaan, en ga ik daar speciaal aandacht aan besteden! ik heb zelfs een apart bevel gegeven voor die snellere draf, en die laat ik hem ook kleine stukjes aan de longe doen, maar als ik merk dat hij iets niet leuk vindt geef ik denk ik toch wat te snel toe! 't doet dus wel plezier te horen dat de jouwe daar na verloop van tijd plezier in kreeg, dus werk ik daar maar naar toe
! Cowgirl schreef:Ik wou ook nog wat neerzetten, maar dat heeft Finnie al gedaan![]()
We zijn volgens mij ook bi dezelfe clinic/les geweest
Toch niet die bij ons op stal???
Citaat:bedankt finnie! op het ogenblik heeft hij een soort 'dazen-vrijaf' (moet kunnen ), maar over een paar weken gaan we er weer tegenaan, en ga ik daar speciaal aandacht aan besteden! ik heb zelfs een apart bevel gegeven voor die snellere draf, en die laat ik hem ook kleine stukjes aan de longe doen, maar als ik merk dat hij iets niet leuk vindt geef ik denk ik toch wat te snel toe! 't doet dus wel plezier te horen dat de jouwe daar na verloop van tijd plezier in kreeg, dus werk ik daar maar naar toe !
Oftewel, vrijaf op warme dagen! Moet kunnen hoor!
Finnie"].
[quote="Cowgirl schreef:Citaat:O ja, nog even over het oefenen met dat hoge tempo.... quarters kunnen ook uitgestrekte draf hoor! Niet zo goed als KWPN-ers, maar het lukt toch aardig
ingeo schreef:.Citaat:O ja, nog even over het oefenen met dat hoge tempo.... quarters kunnen ook uitgestrekte draf hoor! Niet zo goed als KWPN-ers, maar het lukt toch aardig
het is geen quarter, maar een connemara, en van wat me daarover verteld werd is de ruime draf idd niet hun sterkste punt... wordt dus aan gewerkt!
Had ook helemaal niet in je profiel gekeken. Was er automatisch vanuit gegaan dat iemand een quarter heeft als diegene op Western komt.. Zucht.. Hoe bedoel je vooroordelen!