[WN] 'Last' van dressuurruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:15

ik ben dus een echte dressuurruiter, maar western rijden lijkt me zo tof!
het is een hele andere band opbouwen met je paard als met de dressuur.
en het ziet er zo relaxt uit.
dus ik sta er helemaal open voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:17

Ik dressuur wel eens met Sonja in de bak... ( en nog een andere westernruiter en nog meer dressuurruiters) we hebben nooit last van elkaar ... maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Werkt volgens mij net zoals snowboarders en skiërs elkaar geregeld in de weg zitten.

Dat is geen onwil, dat is gewoon geen idee hebben wat de ander aan het doen is , en welke kant de ander eigenlijk opgaat.

Oftewel slecht inzicht. Als je je dat inzicht een beetje eigen maakt dan gaat het een stuk makkelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:18

MariekeB schreef:
Ik dressuur wel eens met Sonja in de bak... we hebben nooit last van elkaar ...

Nou echt wel hoor, van JOU heb ik wel last! }>
O nee wacht de JUF heeft dan last omdat we zoveel ouwebeppen, da's wat anders geloof ik 8-)

Janiniie

Re: 'Last' van dressuurruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:25

Hahaha, als je allebei gewoon normaal met elkaar commenuceerd is dr geen probleem toch? Ik ben een dresuur/springmiepje.
Western een paar x gedaan, ik heb zoiets van, weetjewat.. Gewoon even kijken wie sowiesow het lastigste paard heeft, en als het echt niet te doen is, stap ik over op de tweede hoefslag.:)

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:26

Mijn ervaring is dat het aan de persoon ligt en niet of je dressuur, springen of western rijdt.
Ik ben de enige western ruiter bij ons op stal en ik weet ondertussen op wie ik moet letten om geen botsingen te krijgen :+ Ik zie het al van een afstand aankomen en dan kijk ik die persoon aan van ja... waar ga je heen ? en zij/hij maar kijken naar de mooie manen van hun paard :(
Als ik een stuur foutje maak zeg ik altijd sorry en dat verwacht ik ook van een ander als die eens een foutje maakt waardoor je een botsing kan krijgen. Dit kan gebeuren maar dan zeg je toch sorry ? :7 Als iemand dat niet doet en hij/zij snijdt mij een volgende keer weer dan kan ik wel eens knorrig worden en krijgt die persoon een koekje van eigen deeg 8-) Ik weet het, het is niet netjes maar zo probeer ik toch iets duidelijk te maken. Ik laat mij niet omver rijden, zeker niet als je met een jong paard in de bak rijdt die nog niet effe snel kan wenden of stoppen. Zo, moest er even uit :D 8-) Verder kan ik best aardig zijn hoor :D :o

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:51

Wij zijn een westernstal, maar er zijn ook dressuurruiters pensionklant bij ons.
Wij hebben totaal geen 'last' van elkaar, het is juist erg gezellig zo met elkaar!

Eerlijk gezegd vind ik je post erg stemmingsmakend TS...

Ik sluit me er helemaal bij aan dat gedrag van een ruiter geheel losstaat van een discipline.
Mensen hebben gewoon een beetje rekening met elkaar te houden, of het nou op werk is, op stal, op de weg....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:09

Ik sta ook op een gemengde stal en moet zeggen dat het heel goed gaat. Dat was op een andere stal wel anders,ik begrijp dus ook wel waar de TS het over heeft. 8-)

Natuurlijk rijden we elkaar in de weg af en toe en natuurlijk is het makkelijker als je alleen met reiners in de bak bent zonder dressuur ruiters, maar samen gaat ook meestal goed.
Wat ik merk is dat dressuur mensen niet in staat zijn je snelheid en wendbaarheid goed in te schatten en dan kan het wel eens mis gaan.
Dat is dus ook de reden dat zo goed als alle western ruiters bij ons op stal roepen let maar niet op mij ik let wel op jou. Dat maakt het leven veel makkelijker. Western ruiters en vooral reiners zijn gewend met die snelheid om te gaan en kijken van nature dus verder vooruit. Ik denk dus dat mensen zich moeten realiseren dat het niet echt onwil is van dressuur ruiters maar dat ze gewoon echt geen idee hebben waar je heen gaat en het gewoon echt niet bij kunnen houden vanwegen de snelheid.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:23

Ik ben zo'n 'dressuur'ruiter die niet zo goed begrijpt waar western ruiters heen gaan, en wat hun figuren zijn.
Zijn er in de western trouwens voorrangsregels?
Zoals bij dressuur bijvoorbeeld, linksom gaat voor rechtsom, zijgangen hebben voorrang, stappen op de binnenhoefslag.
Dit zou het voor iemand als ik al een stuk makkelijker maken ;)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:30

Ik sta ook op een stal waar ik de enige westernruiter ben, en er komen soms nog komen er westernruiters van buitenaf rijden.

ik heb zelf geen last van de dressuurruiters ook hier is de interesse naar elkaar sport steeds groter aan het worden.( in het begin was dat zeker anders)

Er wordt goed rekening met elkaar gehouden, althans dat is mijn mening natuurlijk :) en als ik een keer niet op let...bied ik ook mijn excuses aan..soms ben ik zo geconcentreerd bezig dat ik wel eens vergeet om me heen te kijken :) ik weet ook dat ik bij sommige paarden extra rekening moet houden als ik bijv ga spinnen.. dus doe ik dat ook niet als die paarden ook in de bak zijn...dan wacht ik tot ze klaar zijn of oefen het niet :+

We zijn zelfs bezig om clinics(western) hier te houden en onze manege heeft zich zelfs beschikbaar gesteld voor westernwedstrijden :). terwijl dit voorheen geen optie was ;)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:31

Tja, wij hanteren de normale 'bakregels' op onze stal. Maar daar is wel eens eerder een topic over geweest.
Die ontaardde vervolgens in een discussie over het wel of niet nut hebben van bakregels. :+
In de praktijk kijken we gewoon goed om ons heen en sturen op tijd. :D

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:33

Afsnijden? Er zijn toch gewoon bakregels waar iedereen zich aan moet houden??

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:35

Akhal_Teke schreef:

Als ze het ook nog zouden doen.... dan zou dit topic er waarschijnlijk niet zijn :D

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:01

Akhal_Teke schreef:

Inderdaad moeten ze zich hier aan houden en moeten ze deze ook weten want ze staan duidelijk vermeld bij de ingang 8-)

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:03

We zijn zelfs bezig om clinics(western) hier te houden en onze manege heeft zich zelfs beschikbaar gesteld voor westernwedstrijden :). terwijl dit voorheen geen optie was ;)[/quote]

Hee, dat klinkt goed :P 8-)

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:06

Moah toen ik eenmaal wist wat zo'n beetje de gangbare dingen waren die de westernruiters reden hield ik er altijd wel rekening mee, maar als ik een keer een lijn wilde rijden riep ik dat ook altijd even, rekening houden met elkaar heeft weinig te maken met de verschillende diciplines van de ruitersport maar heeft alles te maken met de houding van de verschillende personen ;)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:06

Zeker Lenie :),

eindelijk heeft mijn gezeur geholpen :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:13

dressuurruiter meldt zich! :D
Op m'n vorige stal was er iemand die wedstrijd reed en daar had ik inderdaad een hekel aan. Reed nog liever in de kleine binnenbak dan met haar de grote in te gaan := En dan heb ik heus niets tegen western rijden, maar dat ging puur om die dame zelf en hoe ze reed. Bij sliding stops ramde ze andere mensen haast. En ook als ik een volte reed en zij galopeerde vloog ze bijna tegen ons, en begon ze vervolgens te roepen dat we moesten uitkijken (ja hallo ik was braaf én eerder dan haar m'n figuur aan het rijden) en tussendoor had ze dan commentaar op hoe je reed en gaf ze instructies. Wou je niet luisteren, riep ze dat je je paard verprutste en dat je een eigenwijs rotkind was.
Anyway, daardoor heb ik wel even een slechte visie gehad over westernruiters. Maar toen kwam er een man die western reed en die reed gewoon heel vriendelijk. Hield ontzettend rekening met je in de bak en deed niet teveel 'gekke' dingen zoals stops etc als hij zag dat je paardje wat schrikkeriger was in de bak. :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:26

nanette1 schreef:
HEEEL herkenbaar _O- Ze snijden mij heel vaak af :') Mijn paardbeestachtig iets die denkt OOOHHH, kan ik wel doorheen(noodrem werkt niet echt zegmaar gewoon op ontspanning komt hij netjes terug) Dus dan loopt hij door het dressuurpaard heen en als dat paard denkt nu ga ik trappen of iets dan krijg je een heel gevecht en mijn paard heeft geen schram... Dus ze snijden 1 keer af beginnen te schelden kijk toch uit met die knol van je _O- Reageer echt niet mijn paard red zich wel :') Maar het is wel irritant dan is zijn en mijn concentratie weer weg... Ik kijk altijd uit voor andere paarden omdat ik weet dat mijn paard gewoon door alles en iedereen heenloopt en ken de bakregels en hou me hier ook aan.(ja, hij loopt ook door een hek) Mensen die de bakregels niet kennen JAMMER DAN :') We hebben dan ook een hele reputatie opgebouwd :')

Wel eens van leestekens of interpunctie gehoord? Moest het twee keer lezen om het een beetje te begrijpen

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:38

ik sta ook op een stal waar vnl reiningpaarden en vluchters staan. 't was in het begin voor mij en m'n vriendin wat aanpassen en uitkijken. maar gaat verder prima, iedereen houdt rekening met elkaar en bij ons rijden de reiners volgens eenzelfde patroon dus dan je daar als dressuurruiter makkelijk tussendoor rijden. Alleen een je proefje kan je niet even snel oefenen, want ze doen ongelooflijk hun best om niet in de weg te rijden, maar rijden toch steeds de "foute" kant op. Maar ach als dat het enige is...
1 ding heb ik toch geleerd hierdoor, en dat is rondkijken ipv naar de grond :D
de nieuwe springruiters hebben het er iets moeilijker mee, maar ja die verbannen gewoonweg iedereen uit de piste als ze willen rijden...(niet alleen tijdens het springen), maar misschien hebben we daar gewoon pech

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 11:52

Bij ons op stal is het een mix van verschillende disiplines. Het liefst rij ik bij de westernruiter, we hebben ook een "dressuurruiter", maar die kijkt alleen maar naar beneden en zit nog op een onbetrouwbare knol ook (in de zin van aanvallen). Daar probeer ik zoveel mogelijk bij uit de buurt te blijven en anders extra opletten.

Het is niet een bepaalde disipline die zich daar aan schuldig maakt, maar een bepaald type ruiter. Als ik en oefening wil doen die niet handig is,veel ruimte in beslag neemt, meld ik dat even.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:14

Bij ons valt dat reuze mee. Het is wel zo wie dat les heeft die heeft voorrang, iemand dat gewoon vrij rijdt, moet rekening houden met diegene die les heeft.
Soms gebeuren er wel eens "bijna" ongelukken, maar de meesten kunnen of meteen stoppen in geval van nood of wenden makkelijk af. Ik heb daar in ieder geval geleerd dat ik voor mij moet kijken en niet naar mijn paard ;) .
Op de cirkel rijdt de snelste langst de buitenkant en de tragere aan de binnenkant. Bovendien rijden dressuurruiters veel meer in de hoefslag waar wij dan weer veel meer de binnenhoefslag gebruiken.
Wat mij wel opvalt, is dat de westernpaarden toch veel cooler in het hoofd zijn. Als er eentje een bokt of snel schrikt is dat toch meestal die grote dressuurpaarden. Kan toeval zijn, maar het valt mij wel op.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:48

't is eigenlijk zo simpel: Houdt rekening met elkaar, houdt de bakregels in ere en kijk om je heen :D

Ik rijdt zo vaak met "engelse ruiters" , ook als er les gegeven wordt. Dan blijf je goed luisteren en zorg dat diegene die les heeft geen last van je heeft. Als die zn proefje even wil oefenen, ga even in een hoek staan zodat dat makkelijk gaat voor diegene.

Het gebeurd me eigenlijk heel vaak dat ik als "goed voorbeeld" mag dienen :D
"Kijk even naar Marianne, zo zit je mooi rechtop en ontspannen" " Kijk even naar BlackRose, dát bedoelen we nu met halsstrekken" en meer van dat fraais :Y)

Als we allemaal open staan om iets van een ander te leren, zou de wereld er een stuk vriendelijker uitzien ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:54

Het maakt niet uit wat ik rij, ik rij altijd iedereen in de weg :\

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:56

:(:) :D

Lenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:04

O ja, wat ook zo leuk is : uitstekende zwepen bij het passeren :D
En o jee als ze die zweep gaan gebruiken bij het paard ....zelfs ik wordt er dan wel eens bang van ;(
(spreek over 1 voorbeeldje bij mij op stal.. :+ )