[WN] 'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:00

Sonja schreef:
Gezien de andere topics van TS zoek ik de "schuldvraag" bij de ruiter, niet bij de gezondheid van het paard.

Ook in dat geval zou ik iemand adviseren eens goed les te nemen. Het gaat mij niet om het feit dat je niet consequent mag zijn. Maar dat kan genuanceerder. Dat het paard ook aan de longe niet loopt vind ik ook wel apart. Paard wil dus echt niet vooruit...

spicegirl schreef:
20 is oud.hoe je het ook wend of keert. en een reiner heeft veel meer lichamelijk te verduren gehad als b.v. een pleasure paard.

En zeker als het een KWPNer is die totaal niet voor de reining gebouwd is.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:08

Er zijn wel degelijk paarden die op hun 20st versleten zijn hoor. En het "niet vooruit willen". Onze draver (helaas overleden) was wel al 25 jaar maar nog wou altijd rennen in galop in groep. Op een dag liep hij ineens mooi mee. Kan je denken "eindelijk is hij rustig", ik maakte me vooral zorgen ;) . Het actieve rijden was gedaan voor hem, van de ene op de andere dag zei hij dat het gedaan was. Ik ging dan ook niet met sporen en zwepen hem vooruit slaan.
Stel dat ik hem dan verkoop en de nieuwe eigenaar houdt geen rekening met zijn leeftijd en gaat toch maar rijden en rijden en sporen en zwepen want hij is "lui"... da's gewoon niet eerlijk tov het paard.

Maar het consequent zijn en het "hard" durven zijn op de juiste moment, begrijp ik helemaal (als het paard gezond is hé). Ik heb thuis ook eentje die liever lui dan moe is. Doe ik mijn sporen niet aan, dan gaat hij niet en wordt heel koppig op mijn been. Heb ik ze wel aan, hoef ik ze niet eens veel of hard te gebruiken. Het feit dat ik ze aan heb, da's voldoende voor hem.

@ rapido: ben het helemaal eens met je stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:34

Roosje1987 schreef:
spicegirl schreef:
20 is oud.hoe je het ook wend of keert. en een reiner heeft veel meer lichamelijk te verduren gehad als b.v. een pleasure paard.

En zeker als het een KWPNer is die totaal niet voor de reining gebouwd is.

Met alle respect, maar hoe serieus zal er "gereind" zijn met een KWPN'er denken jullie :?
Ik denk dat de kans dat dit paard recreatief gereden werd met een westernzadel zo ongeveer 99.99% is...

belletjhee

Re: 'oud' reining paard reageert nauwelijks op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:39

Misschien heeft het dier wel een spurstop, waardoor het niet reageert op drukkend been???????? Tik m naar voor ( been )

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 16:54

spurstop word door slechts enkelen gereden, en dan alleen in de pleasure...
maar ik denk dat er meer fout gaat met paarden, die "reining "o.i.d. dan, worden gereden, die er niet op zijn gebouwd.de kennis ontbreekt dan vaak ( anders doe je dat niet met een KWPN)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:43

1) In hoeverre is er serieus reining gereden met een kwpn'er ? 9/10 dat er gewoon wat recreatief mee rondgehobbeld is, en dan heet ik dit niet "reining gereden".
2) In hoeverre is er gecontroleerd of er bij dit paard geen medisch mankement is ? Ik weet uit ervaring dat dergelijke problemen in 99% van de gevallen veroorzaakt wordt door een lichamelijk probleem bij het paard. Ik denk hierbij aan : hoefkatrol (op beide voorbenen, hoeft het paard niet noodzakelijk "mank" te lopen), hoefbevangenheid in lichte mate, vitamine E-tekort, eiwittekort, ijzertekort, bloedarmoede, arthrose...
Al deze aandoeningen veroorzaken een lethargie en gebrek aan looplust bij het paard. Laat eens bloed trekken om te beginnen.
3) 20 kàn oud zijn, maar hoeft niet. Ik heb een paard van 5 wat héél wat slomer is dan onze oldtimer van 20. Die loopt nog als een trein en heeft nochtans flink wat kms in de benen, gezien hij uit de endurancewereld komt. :D Mijn oudjes zijn niet noodzakelijk slomer of trager dan mijn jonge paarden, eerder het tegendeel :P Een oud paard kan zijn krachten beter doseren en is over het algemeen veel minder snel plat dan een jong paard. Ik heb net een B-pony bijgekocht voor de leskindjes, en hij is zeker 20. En je moet hem eens door de bak zien zweven ! ;)

Moest dit mijn paard zijn, ik zou hem eens goed laten checken door mijn DA vooraleer ik met wieltjessporen aan de gang ging ;(

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 17:53

Ik zou dit beestje ook zeker volledig laten checken, je wil toch niet dat je het arme dier door de bak heen jaagt terwijl ie hartstikke pijn heeft. Als mijn quarter echt klierig is, gaat ie juist langzaam lopen. Hij is echt chronisch lui en daar moest ik eerst echt heel erg aan wennen. Maar dit was puur een kwestie van conditionering. Hij krijgt nu een goeie tik met de teugel als hij niet reageert op mijn klikje of kusje. Dat is onze deal geworden, hij weet nu wat de consequenties zijn als hij niet reageert.

Heb bij hem wel gemerkt dat 1 keer een goeie tik met de teugel, veel beter is dan elke keer been. Op een gegeven moment was ik elke pas aan het bumpen en had ik t zelf niet eens door. Ik sla me paard echt niet hele dagen hoor, voor ik heel bokt over me heen krijg. Maar ik heb hem al tijden niet meer hoeven te tikken of spoor te geven, omdat hij nu goed weet wat ik van hem vraag. Een kusje of klikje betekent gewoon versnelling.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 18:52

Ik weet het niet, maar ik het in profiel van TS gekeken en paard ziet er op de foto al lusteloos uit en de vacht ziet er i.m.o. op de foto ook niet helemaal lekker uit. Misschien is het paard idd wel ziek.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 19:02

Van mij mag hier een slotje op ....
Omdat er allemaal dingen worden verzonnen zowel qau gezondheid of ras.... >;)
Mijn paard is NL jaren zo bereden.. en idd zo ook ingereden ?

Volgens mij ken ik hier verder niks aan doen ... Ik denk ook dat het aan mij ligt...
Ik vraag meer 'eisen' wat betreft paard... en dit had ik jaren terug (toen ik haar kocht)
blijkbaar geen moeite mee... ( dat zij niet voorwaarts was)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 20:22

Ik verzin niets. Ik probeer je nuttige tips te geven. Ik heb ook een paardje gehad met dit probleem en daar bleken na onderzoek in de diergeneeskundige kliniek in Merelbeke serieuze gezondheidsproblemen te zijn. Het paard is nu genezen, glimt je tegemoet en is helemaal niet traag en lusteloos meer.
Maar als jij er zo zeker van bent, dat er niets aan mankeert, ram er dan gerust met je wieltjessporen in. Het is jouw paard. Veel plezier er verder mee :evaw:

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 20:31

Sevke, dankbaar voor de tips, echt sirieus..
Maar mij paard mankeert echt niks,
Ik ram er niet op los met me wielspoortjes (die ik geeneens heb) Het ging om het eventuele verschil.. en of er verschil is tussen een wielspoortje en een normale stompespoortje...
of een paard daarop minder (kan) gaan reageren .. zij is wel jaar in en jaar uit daarmee gereden..
T was ook meer een vraag...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:16

jazeker ! :P

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:18

spicegirl schreef:
jazeker ! :P

Tjonge jonge .. wat triest

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:21

Mijn B-pony is igg 33 jaar(veel ouder denken we)
en won vorig jaar jnog Zuidbroek met mij!

Dat was de laatste wedstrijd want was er gewoon echt te groot voor!

TS@idd,een 20-jarige moet OOK gewoon aan het been zijn zoals de meesten hier zeggen!

kijk eens of ie wat lichamelijks heeft en anders doe eens een paar spoortjes om?

Hoeft helemaal niet groot!

Als dat nog niet helpt pak je een zweepje erbij!

je geeft je hulp:reageert ie niet?tikje!

Hoeft helemaal geen grote te zijn!

Maar kijk eerst!ligt het aan mij?Ligt het aan het paard?Ligt het aan ons allebei samen?

Neem eens een keer een lesje mee!

Succes!

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:25

vind het idd wel jmmr at hier zo in het topic word gereageerd!

Nog een tip!

Ga eens een keer naar de Osteopaat/masseur!

word ie lekker los van!

Jij verwacht resultaat van hem!
Dan moet alles ook goed zitten!

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 21:26

Dank je wel.. TheHorseInn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:27

Mek, je kunt het allemaal wel beter weten, maar ondertussen hebben wij onze paarden fijn aan het lopen en ben jij al jaren aan het mekkeren dat het niet lekker loopt met je paard...

Misschien toch iets om eens over na te denken....

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 22:39

Sonja schreef:
Mek, je kunt het allemaal wel beter weten, maar ondertussen hebben wij onze paarden fijn aan het lopen en ben jij al jaren aan het mekkeren dat het niet lekker loopt met je paard...

Misschien toch iets om eens over na te denken....

Ik weet beter ? wel wat betreft mijn paard haar gezondheid,
T ergste vind ik nog dat mensen je gelijk afkraken omdat je een vraag stelt..
It was just a question .. denk ik dan ...

Ze is al jaren zo bereden, en daar begin ik aan te 'irriteren' en dan probeer ik ander mogelijkheid te vinden..
Pech dan dat het even duurt,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:41

Mek, een dergelijk probleem is in een paar weken volledig op te lossen. Je klaagt er inmiddels al twee jaar over op Bokt.
En het rijden is niet je enige probleem.
Ik meen het echt als ik je van harte aanbeveel om eens na te denken over een goede bijrijder die je misschien een beetje op sleeptouw kan nemen. Daar kun je zó veel plezier van hebben, en je paard ook.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 22:43

Sonja schreef:
Mek, een dergelijk probleem is in een paar weken volledig op te lossen. Je klaagt er inmiddels al twee jaar over op Bokt.
En het rijden is niet je enige probleem.
Ik meen het echt als ik je van harte aanbeveel om eens na te denken over een goede bijrijder die je misschien een beetje op sleeptouw kan nemen. Daar kun je zó veel plezier van hebben, en je paard ook.

Mag ik jouw dan uitnodigen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 22:44

Nee dank je, ik heb de tijd van bijrijderschap al enige tijd achter me en wil best een paard corrigeren maar dat kost een paar centen.
Je mag 'm wel brengen, krijg je 'm gerepareerd terug.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:46

Ach.. volgens mij zijn ze beiden niet zo snel...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 00:31

Mek,volgens mij worden hier wel degelijk serieus tips gegeven, maar zijn deze nogal direct. ;)
Dat is wat anders dan dat er dingen verzonnen worden. :)

Ik zou ook eerst nagaan of het paard niets mankeert. Als dit inderdaad al langer speelt dan is er iets niet in orde, op welk vlak dan ook; ik denk dat zoiets niet zo lang hoort te duren.
Daarbij zou ik nooit het risico willen lopen een paard 'streng aangepakt' te hebben als later zou kunnen blijken dat 'ie ergens last van had...

20 is wat ouder, maar het hoeft zeker niet oud te zijn...

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 07:47

Moderatoropmerking:
Aantal berichten verwijderd. Laten we het gezellig houden in het topic, ook op een respectvolle manier kan je een mening duidelijk maken.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 02:23

Ik heb ook zo'n paardje gehad en daar ben ik veel overgangen mee gaan rijden. Dat heeft enorm geholpen. Ze is heel fijn op het been geworden. Zonder spoor!
Zelfde verhaal bij de haflinger van vriendin. Hij is ook al ouder. Geen zweep, geen spoor, overgangen gereden en ook hij is nu vlot en reageert snel op het been.