[WN] [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:58

Sann_e schreef:
Toch raar dat mensen je allemaal een antwoord geven dat het probleem bij je paard zit.
Laat eerst eens naar zijn tanden kijken?
Past het zadel wel goed?
Is hij bij een osteophaat geweest?
Wie weet is er daar wel een probleem?

in de bak is het paard gewoon braaf en gaat het prima. Lijkt me sterk dat er lichamelijk iets mis is.

Back to basic lijkt me inderdaad de beste oplossing hier :j

witteRaaf

Re: [RT] Twijfel naar overstap bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-10 16:23

Zijn tanden zijn begin augustus nagekeken, zadelpasser is geweest en aanschaf nieuw passend zadel. Dierenarts heeft rug enz nagekeken. Mijn paard blaakt van gezondheid, dus ik denk idd niet dat het lichamelijk is. In ieder geval jah, back to basic zeker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:09

Sann_e schreef:
Toch raar dat mensen je allemaal een antwoord geven dat het probleem bij je paard zit.
Laat eerst eens naar zijn tanden kijken?
Past het zadel wel goed?
Is hij bij een osteophaat geweest?
Wie weet is er daar wel een probleem?

Wat is daar raar aan, als TS zelf aangeeft dat het in de bak hartstikke lekker gaat, en dat het bij de vorige eigenaar altijd racen en rennen was buiten?
Waarom zou je er dan eerst een tandarts en osteopaat bij gaan halen terwijl je op je vingers na kunt tellen dat er een opvoedkundig probleempje is? Als 'ie last van rug of tanden zou hebben, was dat binnen ook wel het geval.

Dus idd, back to basic.
Ik zou echt gewoon m'n instructeur meenemen naar de plaats waar het mis gaat. Dan kun je ter plekke goed geholpen worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:23

Wat Sonja zegt. En ga eens bij jezelf na....Ben jij buiten onzekerder? Als het in de bak ECHT goed gaat en buitenniet, moet je daar iemand laten helpen. Doorgaan en hem steeds laten winnen gaat niet helpen. Maar in hoeverre is hij in de bak ook echt goed aan de hulpen?

Het zijn soms kleine dingetjes die een wereld van verschil maken.

Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:27

superpony schreef:
Ben jij buiten onzekerder?

Daar heb jij ook een heel goed punt. Ik zie ook wel eens ruiters die in de baan hartstikke leuk rijden, dan een keer mee naar buiten gaan en totaal verkrampen als je het hek uit stapt. En als je dan een ook maar béétje sensibel paard hebt, krijg je natuurlijk ook een reactie.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 15:39

Hmm, da's misschien wel een terecht punt.. mijn paard is supergevoelig, als ik nog maar denk galop, doet ie het. Hij is heel licht aan hulpen en hij zal het misschien wel voelen dat ik onzekerder ben buiten. Toen ik hem net had heeft hij me een aantal keer verrast met zo'n rengalop en een aantal sprongen over greppels in de velden. Toch vertrouw ik hem, maar misschien niet genoeg.
Dat verklaart het probleem als ik alleen rijd, maar in groep plakt hij in de paarden voor mij en wil hij liefst alles en iedereen voorbij steken terwijl ik dan wel superrustig ben. Het is zijn aard denk ik om snel te gaan, maar ik kan daar niet altijd aan toegeven. Als we in groep galoperen denk ik zelf ook wel van 'goh dit gaat hier traag en wil ik zelf ook sneller gaan', misschien pikt mijn sensibel paard dit ook op... :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 23:53

Je wil niet weten wat paarden oppakken. Ik sta soms echt versteld nog na al die jaren.

Ik zou er eens mee aan de slag gaan, wie weet.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:59

Hey Amouroke! Ik ken je paardje natuurlijk uit "real-life". Ik ben het paard dat voor haar rijdt waar ze af en toe in mag "plakken" ;) als we samen op rit gaan.
Ik heb nu enkele keren gewoon op touwhalster gereden met Jack (wel nog met zijn bit in, maar teugels hangen helemaal los). Voor mij werkt dit prima, maar ja, ik heb dan ook geen problemen om hem bij mij te houden. En hij heeft nooit geleerd dat hij zomaar mag crossen en daar zit het probleem bij jou. De vorige eigenaar heeft dat goed verknalt, want Mus is een tof paard!
Dus ik vrees dat het back to basic is. Eerst leren verzamelen en rustig galopperen in de piste. Dat hij reageert als je hem nageeflijk vraagt, zijn rug leert gebruiken van het bit afgaan. Leren vertragen op je zit, stem en dan pas teugels. Een legever is toch noodzakelijk, vrees ik, alleen al om je slechte gewoonten af te leren. Zelf zie je die meestal niet!

Als hij dit in de piste goed oppikt, dan kan je dat buiten ook doen. En geloof me, buiten is het veel moeilijker dan in de piste! In de piste staat mijn paard bij de minste whoa doodstil. Buiten duurt dat echt wat langer vooraleer hij stilstaat. Ik gebruik buiten ook altijd mijn woordje "easy" = vertragen, zodat hij die whoa (= onmiddellijk stilstaan dus) niet afleert.
Ondertussen kan je natuurlijk blijven buiten rijden, maar kies de mensen zorgvuldig uit waar je mee gaat rijden. Jij bepaalt het tempo. Bv: jullie gaan in draf, zo rustig mogelijk (en da's meestal niet in een groep weet ik uit ervaring), zodra Mus gaat rennen of trekken, met z'n allen terug naar stap. Dat kan misschien na 5 meter zijn (vandaar dat je mensen moet kiezen die dit niet erg vinden). En zo stilaan opbouwen.

Het is zeker een feit dat je paard (bijna alle paarden trouwens) alles oppikt van wat jij voelt. Als het naar mijn zin wat veel stappen is en ik wil graag draven (maar de gids wil maar niet ;) ) dan moet ik mezelf heel rustig houden of Jack wordt ook "lastig". Je moet dus echt ten allen tijden rustig houden, je mag en moet streng zijn, maar je geeft je correctie en onmiddellijk moet je terug lachen. Die spanning moet weg. Veel succes.