[WN] Groomen van een witte paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:04

Zo, heerlijk koppie zeg!

Dat highlighter lijkt me ook wel wat, maar als dat net als met babyolie plakkerig is, is er dan ook iets te bedenken wat dat niet doet?

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:06

Cheveyo schreef:
ah dank je Krista, maar doe je dat dan alleen op de snoet rondom en dan rondom de ogen? Prikt het eigenlijk in de oogjes?

je moet het niet dik in de ogen smeren natuurlijk, maar het prikt niet. Heel voorzichtig met een beetje op je vinger langs en over de oogleden. Dan pak ik altijd de bovenzijde van de oogkas mee, het jukbeen (maar goed, Scorpio heeft een mega-zwart masker) en dan naar beneden bovenlangs de neus, in het neusgat, rondom de lippen en kin. En vergeet zijn achterwerk niet! :D

ff een woeste foto: Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:09

Heel graag Francis, nog steeds ;-) al komt het er nog niet echt van maar ik ga je zeker weten raadplegen voor alle ditjes en datjes waar jij zo goed in bent! Talkpoeder heb ik al een busje van gehaald, dat had je me al verteld inderdaad.

Oke babyolie zo laat mogelijk voor nu even.

Dank je Jottum ;-).

Donders DAT bedoel ik mjammie!!!
Ik volg je helemaal met het gezicht en alle gaten en bobbels die daar op en in zitten maar het achterwerk?
vertel :P

Cheveyo

Re: Groomen van een witte paint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:10

Nog een vraagje, maar heeft jouw knappe Scorpio wel haar zitten op die plekken of lijkt het kaal door die ultra?

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:12

hihi ik weet niet of je paard een beetje zijn staart draagt? Ik vind het zelf dus geen porum als ik mijn Arabieren aan de voorkant zo mooi opmaak, verder helemaal glimmend met de Ultra Finishing Touch Spray, hoefjes gelakt etc etc.... en dan gaat die staart iets omhoog: een mat grauwige 'bilnaad' :D
Dus ook daar maak ik het schoon met babydoekjes en smeer ik heel dun wat Highlighter, zodat het net ietsjes zwarter is. OK: wellicht ietwat te perfectionistisch :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:12

jottum schreef:
Zo, heerlijk koppie zeg!

Dat highlighter lijkt me ook wel wat, maar als dat net als met babyolie plakkerig is, is er dan ook iets te bedenken wat dat niet doet?

Nope.. helaas. Met een paard waar je zwarte highlighter voor gebruikt dus ook nooit een licht jasje aan of zorgen dat je die pas op 't allerlaatst aan trekt en 't paard daarna niet meer met z'n hoofd aan je laat komen want die zwarte geeft echt af en de blanke blijft ook 'vet'.
Ik haalde na het showen ook altijd even met een vochtige handdoek de highlighter rond de ogen weg zodat 't niet bij een regenbui in d'r ogen kon lopen een dag later (de rest trok wel in/verdween wel).

Achterwerk niet te veel op doen maar ik veegde altijd wel even m'n handen af aan d'r billen, gewoon aan weerskanten van de staart op het uiterste deel van de kont, klein beetje extra glans (maar niet te veel, op langer haar wordt het haar wel 'vet' en lelijk, dit spul is meer voor op 'huid' dan voor op 'haar'

chesster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:13

eerst wassen en dan vasseline

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:14

Cheveyo schreef:
Nog een vraagje, maar heeft jouw knappe Scorpio wel haar zitten op die plekken of lijkt het kaal door die ultra?

Hij heeft daar in de zomer geen haar zitten, en is dus niet kaal door de Ultra Highlighter.
In de winter/voorjaar nog voor de rui (en als ik te slordig ben geweest met zijn hood, te veel af en zo of te laat omgedaan) is ie zo:

Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:15

Krista schreef:
. OK: wellicht ietwat te perfectionistisch :D

Nee hoor, zeker niet, dat maakt het juist 'af'. Ik maakte onder de staart ook altijd netjes schoon, vochtige handdoek d'r langs en idd het laatste beetje highlighter op m'n handen afvegen aan d'r kont en binnenkant bil (bij roze huid valt 't minder op maar dan moet je wel JUIST zorgen dat er geen bruin/groen/geel te zien is van pies of poep.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:17

Die palo draagt wel iets ja. Ik snapum, hij heeft trouwens een heerlijk donkere bilnaad en dito poepgatje (nu nog klein hihi), dus idd babydoekje er langs en dan een beetje van die ultra. Okidokie!

Ik weet dat ze bij die dikbilkoeien de inkeping tussen bil/been/dijspieren soms een streepje wegscheren, een heel dun lijntje maar zodat de spieren beter uit komen.
Is dat bij deze billies ook wel eens zo?

Jeetje jouwe heeft een strak velletje in de winter zeg! die van mij is een haarbal!

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:18

Francis: Leuk om ook jouw ervaringen hier te lezen, groomen vind ik altijd zalig om te doen. Altijd een fijn 'stramien' voor de start van een wedstrijd.

Cheveyo: Dat strakke velletje is wel door een dekkie ;) Hoewel hij altijd wel vrij kort blijft hoor!
Trouwens, oefen dat groomen ook eens zonder dat er een show of fotoshoot is, dan kun je proberen hoe je het het allermooiste vindt!
Laatst bijgewerkt door Krista op 23-08-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:19

Vanaf welke leeftijd begonnen jullie met een hood en dergelijke?
Hij is nu ruim een jaar maar moet de eerste deken nog op krijgen (wel met handdoekjes gefrut al). Zal ik hem voor de winter aan de deken moeten laten wennen? Wil volgend jaar met hem gaan showen namelijk.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:22

Yep, heb hier in't verleden al halve groomcursussen op Bokt gezet, is nog wel terug te vinden als je zoekt op groomen en halter en mijn naam... Da's eigenlijk 't enige wat ik nog wel mis van het showen...
Maar ik showde daarvoor ook honden.. Bobtail dus ook heel veel 'prutsen' en 'truukjes' (die ook later bij de Paints weer van pas kwamen trouwens) en ik ben 18 jaar hondentrimster geweest, dus 't zit er denk ik wel een beetje in ben ik bang. Ben gewoon een Professional Penny :P

Ik had voor Dot vanaf jaarlingleeftijd een hood. Als veulie alleen een dekje maar toen heeft ze ook maar 3 shows gelopen. Als je'm serieus wilt showen is het fijn als ze hood en sheet op kunnen, zeker als 'ie veel wit heeft wil je dat echt wel om em schoon te houden voor de show. Dus ja, daar zou ik 'em dan wel even aan wennen. Betekent niet dat je'm de hele winter al onder dek moet zetten overigens... maar wennen aan deken en hood (zo gebeurd hoor, meesten hebben er weinig problemen mee, alleen 't omdoen van een hood is even een handigheidje waar hij aan moet wennen en jij even handigheid in moet krijgen... Gewoon los in de stal oefenen, niet aan een touw en halster ofzo, dat werkt niet.
Laatst bijgewerkt door Francis op 23-08-10 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:24

En wat voor een maat hood moet ik dan denken? een S-je?
Ja super jullie ervaringen!! Ben er erg blij mee!

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:25

Francis schreef:
Ben gewoon een Professional Penny :P

_O- _O- _O- _O- :') _/-\o_
Ik ga je berichten over het groomen eens opzoeken, leuk!

Als je je ventje inderdaad volgend jaar wil showen en glad wil hebben, dan zou je wel aan dekentje moeten beginnen. Ligt er natuurlijk aan wanneer je wilt gaan showen, vroeg in het jaar bijvoorbeeld.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:26

Cheveyo schreef:
En wat voor een maat hood moet ik dan denken? een S-je?
Ja super jullie ervaringen!! Ben er erg blij mee!

Als je meer vragen hebt: pb gerust!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:27

Je hebt op Ebay echt 'yearling-sized' hoods, vaak staat er wel een gewicht bij ofzo. Belangrijkste maat is de lengte van het hoofdstuk en de plek van de gaten, die moeten wel goed zitten zodat ze er geen last van krijgen. Juist voor die kleintjes zorgde ik ook voor een hood met grote gaten zodat 't wat vergevingsgezind is.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:28

Eigenlijk de eerste Paintshow die er is in 2011, denk het voorjaar ergens. Moet eigenlijk even op de site gaan zoeken.

Deden jullie dan een gevoerde deken?

Dank je wel Krista!
Ah oke, Ebay heeft wel veel van dat spul inderdaad.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:36

Eerste Paintshow is meestal in mei, je kunt overwegen op je jaarling vandewinter al onder dek te zetten om hem een kortere wintervacht te laten krijgen zodat hij in't voorjaar eerder glad is maar noodzakelijk is't niet, ligt ook een beetje aan hoe vlot hij uit haart maar in mei zijn ze normaal gesproken wel van hun wintervacht af.

Dot had wel al een deken op vanaf jaarling leeftijd maar dat was omdat ze echt geen wintervacht aanmaakte en ik als veulen de hele winter bezig was met binnen en buiten zetten omdat ze van d'r hoefjes rilde als ze nat werd. Die heb ik dus onder dek gezet maar wel alleen een ongevulde regendeken, meer niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:37

Wat ik heb gedaan met de tinkerkeuring is eerst een paar keer goed wassen met cowboy magic yellow out en zilvershampoo, en vlak voor de keuring met talkpoeder de manen, staart en sokken inpoederen.. en met een borstel met geitenhaar goed borstelen. Dat glimt lekker :) En hij glimde inderdaad als een spiegeltje toen :j Ik had toen vantevoren ook nog de CM shine spray en babyolie geprobeerd, maar ik zag helemaal geen verschil met de geitenhaar-borstel, dus dat heb ik voor de keuring niet gebruikt. Die sprays en olie daar blijft me te veel stof aan plakken.
http://img.photobucket.com/albums/v684/ ... 48copy.jpg

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:40

goed wit krijg je aftekeningen etc met babypoeder, vervolgens met lak eroverheen bijv peppispray

Freppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:41

Ik vind die van Santa Fe ook niet zo fijn. Bovendien krijgt Pep er jeuk van en dat is daarna niet zo fijn rijden :Y)
Ik ga de ultra eens proberen, als hij daar ook jeuk van krijgt dan kan hij gewoon niet tegen zooi op zijn edele neusje :+

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:43

8nnemiek, met mijn zwartbonte Tinker is het een iets andere handeling dan met mijn witte paint en palomino paint. Een zwarte vacht is hemels om te laten glimmen, dat werkt zeker weten wel met die middeltjes die jij noemt.

Het smeert ook niet zo lekker dat Santa Fe spul, heel stroef al wrijf ik het al wel op tussen mijn handen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 21:46

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:05

Wildgirl schreef:
vervolgens met lak eroverheen bijv peppispray

Peppi is geen lak maar glansspray. (en de Ultra glansspray is in mijn ogen beter, geeft een heel mooie 'metalic' achtige glans).

Beste in Nederland verkrijgbare shampoo is in mijn ogen altijd nog de Quick Silver. Ik heb een andere die nog iets beter is maar in Nederland niet verkrijgbaar, die zou je in de US moeten bestellen. Die is van't zelfde merk als de conditioner die ik gebruik, Premier Rose Oil Conditioner. Geen siliconen die de haren aantasten en doen breken, te gebruiken als staart en manenspray, dagelijkse/wekelijke coat conditioner en glansspray op show. Dit merk heeft ook een gewone shampoo en een shampoo voor witte paarden en die is nog net wat beter dan de QuickSilver. http://www.lallapaloosaacres.com/premie ... oducts.htm

Absorbine is een bekend merk, ik heb 't nooit gebruikt omdat ik dus bij 't bovenstaande zweer en m'n ultra glansspray en tube CM Detangler voor 't geval dat...
Waar je bij elke spray op moet letten is dat er geen siliconen in zit. Siliconen maken dat de boel makkelijk ontklit en glad wordt, maar siliconen blijven op de haren zitten en bouwen zich op. Daardoor droogt het haar uit en zal het op lage duur juist eerder afbreken. Vandaar dat ik liever zorg dat de staart schoon blijft en dan met de rose conditioner ingesprayed in tubes ingevlochten. Da's de beste manier om een staart schoon te houden en te voorkomen dat haren breken en de staart mooi vol wordt en blijft.
Door een goede conditioner te gebruiken die de haren ook echt verzorgt blijven de haarschubben plat liggen waardoor er geen vuil tussen de schubben kan komen. Daardoor kun je de staart dus ook makkelijk schoon wassen en verkleurt het haar niet.
Dat zelfde geldt voor de vacht, als je zorgt voor een goede conditie van de haren zal een wit paard veel minder snel geel kleuren en het vuil dat er op komt is makkelijker af te wassen. Coatconditioner kun je dus voor de hele vacht gebruiken maar wat ook zo'n 'truukje' is wat bijv. op grote showstallen ook geheid veelvuldig toegepast wordt is..... borstelen... heel veel rosborstelen. 'Elbowgreace' noemen ze dat in de US ;)
Ik borstelde Dot van het moment dat ze begon uit te haren tot het moment dat de shows voorbij waren dagelijk twee keer per dag minstens een half uur per keer (op die grote showstallen doen ze't nog wel langer maar daar hebben ze dan weer leuke pennies voor in dienst ;) ) Lekker 'rossen' (niet te hard en niet met een metalen borsel) en masseren met een rubberen (noppen)borstel. Hierdoor krijg je een goede doorbloeding, gezond haar en je verdeelt de talg uit de huid over de haren die een natuurlijke beschermlaag over de haren vormt waardoor vuil geen grip krijgt op 't haar. Er kan geen glansspray op tegen de natuurlijke glans die een paard op die manier krijgt.