Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jaycee_ schreef:Ik ben er niet heel zeker over, maar ik denk dat alle voorouders die geboren zijn voor 1942, zoiezo 100% foundation zijn.
sevke schreef:Even de knuppel in het hoenderhok: ik ben een quarter liefhebber, maar zeker ook een TB liefhebber ! En ik ben geen tegenstander van gericht infokken van TB bloed in de Quarter. Het is niet per definitie zo dat een TB smal is en geen model heeft. Wij hebben momenteel een ex-renpaard onder het zadel, en door gerichte training kun je echt niet zeggen dat hij geen bespiering heeft. Je moet er het renpaard al echt in zoeken. Hij heeft een borst en bovenbeenspieren (ik weet niet hoe dat heet) als van een Quarter en ook zijn kont mag er zijn. Zijn benen zijn wel wat langer, maar sommige Quarters beginnen wel erg kort op de pootjes te staan, en dat vind ik nu ook niks. Ook qua karakter is hij erg cool en goedmoedig. En hij is heus geen uitzondering. We hebben al heel wat renpaarden gehad (ook op training) en de meeste hebben een erg cool karakter.
Uiteindelijk is de Quarter Horse ontstaan uit de TB, dus ik begrijp die heksenjacht nu echt niet...
Wat niet weg neemt dat je niet moet overdrijven, natuurlijk. Een 3/4 TB is voor mij geen Quarter, maar gericht infokken van een TB, waarom niet ? De top-renpaardquarters hebben ook allemaal een hoog percentage TB in hun bloed. Zelf heb ik ook een quarter met hoog foundation gehalte, maar dan zit je wel algauw met een hoog gedeelte inteelt in het bloed.