[WN] % foundation bloodlines

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HCRanch

Re: % foundation bloodlines

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:45

en in curly heaven :-) :-) nog beter

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:14

Even voor de duidelijkheid: ik ben echt een noob wat betreft quarters (en fokken in zijn algemeen), maar dit lijkt mij een beetje vreemd:
Jaycee_ schreef:
Ik ben er niet heel zeker over, maar ik denk dat alle voorouders die geboren zijn voor 1942, zoiezo 100% foundation zijn.

Ik bedoel, dan zou elk paard uiteindelijk op 100% uitkomen, of ligt dit aan mij? :+
Of gaat het over alle voorouders van voor 1942 die bij het stamboek geregistreerd stonden o.i.d.?

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:45

Nee want bij de meeste Quarters zit er wel ergens TB (volbloed) ingefokt. Die zijn 0% foundation.
vb Lightning Bar is slechts 25% foundation aangezien zijn vader Three Bars een TB is en zijn moeder 50% foundation.
http://www.allbreedpedigree.com/lightning+bar
Snappie? ;-)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:34

@Jacee niet compleet ;) Het ligt aan de foundationclub welke regels ze hanteren.
Voor de ene club is de regel: Elke TB geboren voor 1940 wordt als foundation aangemerkt. En waarom is Three Bars dan geen foundation omdat die nou net in 40 geboren is. Dus elke TB geboren in of na 1940 is 0% alle TB geboren voor zijn 100%. En een QH geboren in of na 40 die 1 ouder heeft die TB is is ook gelijk weer 0%.

Maar dit zijn de regels van 1 club dan he, de anderen gebruiken weer andere regels, dus het is niet een gezette regel die je kan volgen.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 21:37

Ja idd, er zijn natuurlijke verschillende regels naar gelang de club.
Maar het is dus duidelijk dat niet alle QH's zomaar 100% foundation zijn, om op de vraag van TE5 te antwoorden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:18

Er zijn ook TB's die als 100% 'quarter' zijn aangemerkt omdat ze zo'n grote stempel op het ras hebben gedrukt. Dus vanaf het begin 'klopt' het rekenschema al niet :D
Maar je moet ergens beginnen en dat punt is dus 1940.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:07

Nee het "punt" is dat je moet beginnen met de regels van desbetreffende club ;)
Hier wordt nu steeds over 1 club gesproken die dan toevallig die 1940 regel ingevoerd heeft. Maar ik weet ook dat er clubs zijn die een 12 generatie regel hebben. Daar moet je dus kijken naar 12 generaties en hoeveel TB erin zit. En er is dus ook nog een club die idd bepaalde hengsten, ondanks TB bloed als foundation aangemerkt hebben omdat ze in hun ogen een stempel op het ras gezet hebben. En zo heeft elke club zijn eigen manier en regels om te bepalen wat foundation is. En er zijn ook clubs die bepaalde hengsten zo wie zo al uitsluiten (1 club neemt bv geen Impressive).

De regel is dus gewoon, dat er niet zomaar een regel voor is wat nou foundation is. Je moet kijken wat de eisen en regels van betreffende club is :) (Dus ook wat Jacee zegt, niet elke QH is zomaar 100% foundation).

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:35

spicegirl schreef:
@paintless- de jouwe is toch niet geregistreerd ?? dan is het nooit een foundation....

oh nee, da's ook zo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:38

En ja eigenlijk paintless, je weet het nog niet maarruhh je paard bestaat eigenlijk gewoon helemaal niet.. Je rijdt op gekleurde lucht hoor, ben je wel voorzichtig??
:P

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:43

haha. de niet quarter, maar ze ziet er wel super quarter uit, dus om die lucht een naam te geven.. :+

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:13

ik zeg nergens dat het nix is, waarom altijd een negatieve draai geven? het is alleen geen quarter. en geen fjord, haflinger, tinker enz. enz.
een paard zonder stamboek blijft altijd een paard.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:31

Volgens mij maken ze een grapje @spicegirl. ;)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:18

Even de knuppel in het hoenderhok }> : ik ben een quarter liefhebber, maar zeker ook een TB liefhebber ! En ik ben geen tegenstander van gericht infokken van TB bloed in de Quarter. Het is niet per definitie zo dat een TB smal is en geen model heeft. Wij hebben momenteel een ex-renpaard onder het zadel, en door gerichte training kun je echt niet zeggen dat hij geen bespiering heeft. Je moet er het renpaard al echt in zoeken. Hij heeft een borst en bovenbeenspieren (ik weet niet hoe dat heet) als van een Quarter en ook zijn kont mag er zijn. Zijn benen zijn wel wat langer, maar sommige Quarters beginnen wel erg kort op de pootjes te staan, en dat vind ik nu ook niks. Ook qua karakter is hij erg cool en goedmoedig. En hij is heus geen uitzondering. We hebben al heel wat renpaarden gehad (ook op training) en de meeste hebben een erg cool karakter.
Uiteindelijk is de Quarter Horse ontstaan uit de TB, dus ik begrijp die heksenjacht nu echt niet...
Wat niet weg neemt dat je niet moet overdrijven, natuurlijk. Een 3/4 TB is voor mij geen Quarter, maar gericht infokken van een TB, waarom niet ? De top-renpaardquarters hebben ook allemaal een hoog percentage TB in hun bloed. Zelf heb ik ook een quarter met hoog foundation gehalte, maar dan zit je wel algauw met een hoog gedeelte inteelt in het bloed.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:27

*gooit de knuppel terug* :P
ik ben geen voorstander. alleen bij race-quarters mss.maar als je 3/4 Tb daarin hebt, race je niet meer met een quarter.
de quarter verliest zn model.kijk maar naar de reiners (steeds kleinere poniejtes) en de pleasure paarden. lijken nergens meer op een quarter. de oorspronkelijke quarter\ FQH staat in het bulldog-type. en dat is kortbenig.zolang we niet in de shetmaat komen geen probleem-grapje! ;)
je moet binnen het ras kunnen verbeteren.

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:01

Enkele grote ranches in de USA zijn juist weer TB terug in de quarter aan het fokken!!
Vooral omdat de moderne cutters te klein worden.
Onze quarters zijn allemaal +_ 98% of meer Foundation quarters, meer of minders volgens clubberekeningen.
Ze zijn van 1.42m tot 1.62m.
Ik vind persoonlijk 1.42 echt te klein worden.
Hoewel deze merrie groter oogt door haar massa, toch te klein.
De toekomst zal uitwijzen of het terugbrengen van TB in de quarter succes heeft.
Het doet ook daar nogal wat stof opwaaien.
Ik hou ook erg van de Bulldog types, de moderne pleasure paarden lijken soms wel KWPN'ers. |(
Ik vind het gewoon niet mooi, en het is voor mij vaak geen quarter meer.
Knuppel?? You decide. }>

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:33

spicegirl schreef:
kijk maar naar de reiners (steeds kleinere poniejtes)

euh... reiners worden nu allemaal weer groter hoor.
Klein is uit :j

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:33

dat zeiden ze ook van de grote pleasure paarden. maar i.p.v. 1.60 /1.65 zijn ze nu 1.70 + ....
moet er niet aan denken..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 22:49

de markt wil het, dus de markt krijgt het.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 08:17

das waar !

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:13

amen !
Heb je die grote vos van Christel Poels al gezien ? Is 1.75 volgens haar :wow:
Lijkt ook niet op een TB, hoor, wel op een KWPN of BWP oid. Een echt kasteel, maar geen quarter in mijn ogen. En 1.42 vind ik ook echt te klein. Dan krijg je een pony...

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 11:39

1.42 is de officiele minimum maat.maar ik heb ze gezien, die dat nog niet halen...dan heb je echt iets voor kinderen, maar er zit wel een volwassene op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 22:16

sevke schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok }> : ik ben een quarter liefhebber, maar zeker ook een TB liefhebber ! En ik ben geen tegenstander van gericht infokken van TB bloed in de Quarter. Het is niet per definitie zo dat een TB smal is en geen model heeft. Wij hebben momenteel een ex-renpaard onder het zadel, en door gerichte training kun je echt niet zeggen dat hij geen bespiering heeft. Je moet er het renpaard al echt in zoeken. Hij heeft een borst en bovenbeenspieren (ik weet niet hoe dat heet) als van een Quarter en ook zijn kont mag er zijn. Zijn benen zijn wel wat langer, maar sommige Quarters beginnen wel erg kort op de pootjes te staan, en dat vind ik nu ook niks. Ook qua karakter is hij erg cool en goedmoedig. En hij is heus geen uitzondering. We hebben al heel wat renpaarden gehad (ook op training) en de meeste hebben een erg cool karakter.
Uiteindelijk is de Quarter Horse ontstaan uit de TB, dus ik begrijp die heksenjacht nu echt niet...
Wat niet weg neemt dat je niet moet overdrijven, natuurlijk. Een 3/4 TB is voor mij geen Quarter, maar gericht infokken van een TB, waarom niet ? De top-renpaardquarters hebben ook allemaal een hoog percentage TB in hun bloed. Zelf heb ik ook een quarter met hoog foundation gehalte, maar dan zit je wel algauw met een hoog gedeelte inteelt in het bloed.

Er is niets mis met gericht en gedoseerd TB toevoegen, en er zijn zeer zeker vertegenwoordigers die een waardevolle bijdragen kunnen leveren aan het Quarter ras. Daar hebben we het in andere Foundation topics al uitvoering over gehad, helaas doen de foto's in de topics het niet altijd meer en zijn de topics soms door de ellenlange quotes haast onleesbaar geworden.

Het probleem is met het toevoegen van TB, dat er geen controle is, een keuringscommissie, geen exterieurbeoordeling, geen characteranalyse. KI mag niet bij TB's, dus moet je natuurlijk laten dekken. Een goede TB hengst is heel duur. En ik weet niet of je met een Quartermerrie daar wel bij in de buurt mag komen.
Dus wat blijft er over? Quarterhengsten op volbloedmerries. En wie controleerd de kwaliteit van de Volbloedmerries? Wie neemt de moeite om met een veulen uit een dergelijke kruising het ROM traject te doorlopen zodat hij in het hoofdstamboek mag worden opgenomen?

t-spoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:08

pppfffff, 3 dagen verder(moet soms tussendoor ook werken), op alle linkjes geklikt & de aangeraden oude topics gelezen, ben ik denk ik te blond voor iod.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 15:10

Mag ik vragen wat het precies is dat je niet snapt?

t-spoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:39

haha, het is gewoon een enorme bult aan info, zeker voor een leek op dat gebied.
waar ik niet helemaal uitkom is het verhaal paint. Heb zelf een breeding stock paint en heb al druk ge-google-d op foundation paint ed maar kom dan op heel andere plaatsen uit.
en de rest, nog een paar keer stukjes terug lezen en rustig laten bezinken denk ik, net als goeie wijn (of wiskey) alles heeft soms zn tijd nodig, hahaha