[WN] Wat is western in jullie ogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Wat is western in jullie ogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:22

je rijd dus recreatief, niet western.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:25

Pluizebolpum schreef:
rapido schreef:
het zijn merendeel de recreanten die van alles en nog wat doen met hun knol en er dan een naam aan geven.
Och hemel...zo ken ik er nog een. 'Wij doen aan Natuurlijk Paardrijden'. Ik benieuwd wat Men daaronder verstond, aangezien imo paardrijden op zich al niet natuurlijk is, bleek het bakhobbelen te zijn, paard sjokkend aan een los engels teugeltje en op een westernzadel. Tja...
Vind ik op zich prima hoor, iedereen moet doen waar ie zin in heeft, maar breng het dan niet zo nuffig uit de hoogte. Mensen die hun paard een western zadel aanmeten en er vervolgens lekker mee boscrossen kan ik an sich alleen maar snappen. Een western zadel zit ook gewoon verdraaid lekker. :D
Overigens, als je er serieus mee bezig bent, gewoon omdat je het leuk vindt om een paard te verbeteren maar wedstrijdambities mist (ook een héél leuk woord voor plankenkoorts ;) ) ben je imo nog wel een western/dressuur/spring/endurance/overigeopties ruiter, alleen geen wedstrijdruiter.
Ik rij ook erg recreatief, maar ben wel degelijk western opgeleid, evenals de paarden. Kan heel goed aan een lang teugeltje door het bos sjokken maar probeer wel de dames een klein beetje op nivo te houden, voor zover ik daar toe in staat ben. Jack kan iig zo een pleasure show rijden en als ik er bij Prair nou nog eens in krijg dat ze d'r wissels aan allebei de kanten kan kan die zo een reining proefje in.
Wat aankopen betreft ga ik met Ibbel mee, je moet gewoon bij welke discipline dan ook altijd kritisch blijven en niet domweg uitgaan van wat er in een advertentie staat. Bij licht aangereden krijg ik toch nog steeds het beeld van een paard waar heel voorzichtig een auto tegenaan gezet is op mijn netvlies en zadelmak moet ik ook eerst zien voordat ik het geloof, om maar wat te noemen.

Denkt aan zichzelf bij dit verhaal _O-

Ik rijd ook buiten, op een lang teugeltje, in een sloftempo.... :')

Alleen nog geen westernzadel :+

Nee, ALS we in de bak rijden, dan rijden we ook wel goed. Dan word madam mooi rond, netjes over haar rug heen. Beentjes eronder.
Alleen hebben wij beide de ambities niet om te trainen. Wij rijden liever buiten.
Maar als we buiten zijn, dan word er wel op de houding van ons beitjes gelet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:27

quarterH schreef:
je rijd dus recreatief, niet western.

In feite wel. Maar als we in de bak rijden. (Voorheen, meerdere malen in de week, in verband met peesblessure van haar een jaar terug, en nu schoduerblessure van mij, op het moment niet.) Dan rijden we wel fanatiek.
Zoals in mijn vorige post, dan moet ze netjes over haar rug heen, nette hoofd halshouding. Goed de benen eronder.

We rijden niet officieel western. Maar als ik mezelf een benaming zou moeten geven, zouden we als eerste daaronder vallen. Daar ik op neckreining rijd, en we wat lichte reining oefeningen kunnen. Deze voeren we alleen op het moment niet meer uit, door onze blessures.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:29

ok dus als ik mn paard met korter teugel rijd dan is het ineens dressuur ofzo?

western is echt wel meer dan los teugeltje en neckreining hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:31

Denk je dat ik neit snap wat western is?

Ik geef aan, dat als ik ergens onder val, dat dat western is....

Zou jij iemand die met neckreining werkt, kan stoppen en kan doen, een dressuurruiter willen noemen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:32

nee in dit geval een recreatie ruiter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:34

Ook als die ruiter, mits goede conditie (Nu dus blessures) 1 a 2 keer in de week een flinke training houd?
Waarin de oefingen zoals stops en spins worden meegenomen?

Tuurlijk, wij zullen niet zo goed zijn als een echt westernpaard, en een westernruiter die les krijgt. Maar waarom zouden wij niet onder de noemer western vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:35

Op dit moment zijn wij beiden nog aan het herstellen.

Maar in volle conditie, rijden wij 1 a 2 keer in de bak, met wat flinke oefeningen.
De rest van de week rijden we wel buiten. Maar een dergelijk paard, dat al eens peesblessures gehad heeft, kan niet meer dag in dag uit aan het trainen.

Als wij trainen doen wij dat ook niet meer vollop. Maar we pakken alle oefeningen wel mee

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:38

recreatie ruiter betekend niet alleen buiten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:39

Maar een westernruiten wel alleen maar trainen?

Want ik noem mezelf geen recreatie ruiter. Ik heb wel degelijk ambities. Alleen niet in wedstrijden. En op het moment gaat het niet zo heel super. Waardoor we toch vaker in het bos belanden, als dan ik eigenlijk zou willen.

Ik ben mischien geen volledig westernruiter. Maar ook absoluut geen recreatie ruiter.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:40

AP_Art schreef:
Ook als die ruiter, mits goede conditie (Nu dus blessures) 1 a 2 keer in de week een flinke training houd?
Waarin de oefingen zoals stops en spins worden meegenomen?

Tuurlijk, wij zullen niet zo goed zijn als een echt westernpaard, en een westernruiter die les krijgt. Maar waarom zouden wij niet onder de noemer western vallen?

Je liet bij je eerst posten toch uitschijnen echt een recreatieruiter te zijn die iets meer neigt naar het western dan naar het dressuur rijden. Hier ook weer, wat is basis?
Stel dat jij je paard verkoopt en je zet "basis western", er komen mensen kijken en je legt je engelse zadeltje erop (?) en zegt dat het paard nog nooit een westernzadel heeft gezien. Tja, waar blijf je dan met je western? Oké, je kan ook western rijden zonder westernzadel, maar toch... Ik zou je de voordeel van de twijfel geven en alsnog je paardje aan het werk willen zien. Maar hoeveel mensen zouden dan al beginnen twijfelen aan je geloofwaardigheid? Veel denk ik dus.
Want daar ging het in de openingspost toch over? Over wat je kan verwachten als je een advertentie leest?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:43

Ik volg sinds kort western lessen, maar vind mezelf zeker geen western ruiter. Ik leer nu tenslotte van het paard en het paard niet van mij haha.
Ik vind dat je wel western rijd als je echt serieus aan het trainen bent, en je samen met je paard steed iets verder komt.
Voorlopig moet ik nog een heleboel leren, en ooit hoop ik ook mezelf [terecht:p] een western ruiter te mogen noemen ;)

De vriend van me zusje bijvoorbeeld, die heeft nu 1 lesje gehad en roept meteen dat hij westernruiter is. Hij weet totaal niet waar hij mee bezig is, en omschrijft het ook als 'rijden met losse teugel' . Hij rijd nu ergens anders met een western hoofdstel, met dressuurteugels, en die heeft hij los gemaakt, 'want dat hoort bij western'.
Tenslotte vertelde hij ook dat z'n paard lekker ontspannen op de voorhand liep.

zulke mensen zouden toch niet eens in de buurt van een paard mogen komen. Ik kan me daar echt aan irriteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:47

Als ik een advertentie zou plaatsen. Dan zou ik erin zetten. Engels ingereden, maar alle reining oefeningen onder de knie.

Een westernzadel komt er ooit. Maar een betaalbaar passend zadel vinden is een ramp helaas.. Ze heeft een erg korte rug. En is daarbij ook nog breed en rondgeribt. Met mijn budget heb ik helaas nog niks gevonden. Maar we zijn al enige jaren op zoek, en het komt er ook aan. Of dat nou nu is of over een paar jaar.

@Coltje: Ik kan mezelf ook geen volleerd western ruiter noemen. Ik heb er les in gehad. En heb later mijn pony omgeschoold. En we komen ook steeds iets verder. Alleen trainen, is op dit moment erg lastig..
Ik zelf zit met een zware schouderblessure. Als ik alleen al doorzit in draf, dan voel ik elke stap van mijn pony doordreunen in mijn schouder. Dus trainen.. Op het moment weinig. Maar ik hoop dat dat binnenkort wel weer komt :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:48

alle rening oefeningen onder de knie???? serieus? bij een paard die herstellende is van een peesblessure?
dit wordt steeds aparter haha!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:48

ik wil je trouwens wel eens een slidingstop (langer dan 10 cm) zien maken in je engelszadel dan.
of een spin met echte snelheid (dus geen achterhandkering)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:51

@ Coltje: kan me voorstellen dat je je aan hem nu wel serieus stoort hoor. Ik zou er ook de kriebels van krijgen, zulke mentaliteit maakt het voor westernruiters moeilijk om geloofwaardig over te komen.

@ quarterH: daar kan ik je nu maar alleen gelijk in geven. Ik vind dit ook allemaal maar een beetje raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:54

quarterH schreef:
alle rening oefeningen onder de knie???? serieus? bij een paard die herstellende is van een peesblessure?
dit wordt steeds aparter haha!

In goede conditie kent ze alle oefeningen ja.

Ik stop met deze discussie. Degene die vriendelijk een oordeel heeft (En dus niet bovenstaande ....... ) mag gerust een keer komen kijken hoe mijn pony haar oefeningen kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 15:55

Dana82 schreef:
@ Coltje: kan me voorstellen dat je je aan hem nu wel serieus stoort hoor. Ik zou er ook de kriebels van krijgen, zulke mentaliteit maakt het voor westernruiters moeilijk om geloofwaardig over te komen.

@ quarterH: daar kan ik je nu maar alleen gelijk in geven. Ik vind dit ook allemaal maar een beetje raar.

Aan jou ook de uitnodiging, kom maar een keer kijken...

In plaats van lakoniek mensen belachelijk te maken.

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:06

Heb je foto's of filmpjes?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:10

AP_Art schreef:
Als ik een advertentie zou plaatsen. Dan zou ik erin zetten. Engels ingereden, maar alle reining oefeningen onder de knie.

Een westernzadel komt er ooit. Maar een betaalbaar passend zadel vinden is een ramp helaas.. Ze heeft een erg korte rug. En is daarbij ook nog breed en rondgeribt. Met mijn budget heb ik helaas nog niks gevonden. Maar we zijn al enige jaren op zoek, en het komt er ook aan. Of dat nou nu is of over een paar jaar.

@Coltje: Ik kan mezelf ook geen volleerd western ruiter noemen. Ik heb er les in gehad. En heb later mijn pony omgeschoold. En we komen ook steeds iets verder. Alleen trainen, is op dit moment erg lastig..
Ik zelf zit met een zware schouderblessure. Als ik alleen al doorzit in draf, dan voel ik elke stap van mijn pony doordreunen in mijn schouder. Dus trainen.. Op het moment weinig. Maar ik hoop dat dat binnenkort wel weer komt
:)

Het was verder geen aanval op jou hoor ;). Ik gaf gewoon mijn mening in het algemeen

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:14

Gáán we weer.

Jij bent stom, jij telt niet want jij loopt geen grote shows. Jij hebt geen quarter. Jij mag niet zeggen dat je iets kan zonder het te bewijzen. Jij barst niet van het geld voor de duurste tack en lessen.

Stomme nep-westernruiter.

:z :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:19

Bedankt roosje, voor je hulp haha.

Nee, het maakt me niet veel uit als iemand me niet geloofd. Maar ik vind wel dat men mij dan alsnog met respect kan behandelen. En wil men bewijs zien? Kom maar kijken ;)

@Coltje, mijne was ook meer een reactie algemeen :j Maar omdat ik het in eerste instante ook even over lange teugel rijden gehad heb ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:22

nee roosje.
hier wordt eerst gezegt 'ik rij recreatief, langer teugeltje, beetje neckreining, wel met mn engelszadel ow en mn paard kan zelfs stoppen met maar een beetje teugel.

in 3 post wordt het ineens een paard die alle reiningmanouvres beheerst.
dat vind ik niet erg geloofwaardig. en het maakt me dan geen reet uit welk ras of wat dan ook maar zoals het beschreven is geloof ik niet dat dit paard gelopwissels op de rechte lijn kan, correcte spins met redelijke snelheid en correcte slidingstops en rollbacks. zeker niet als er nog nooit met westernzadel gereden is. want als je echt weet wat reiningmanouvres inhouden weet je ook dat je een paard geen echte correcte stop en spin kunt leren/rijden in een engelszadel. er zijn niet voor niks reiningzadels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:23

Ik heb al gezegt, als je me niet geloofd prima. Jouw keuze. Maar ga me niet belachelijk zitten maken. Hoe oud ben jij nou?

Als je bewijs wilt zien, dan kom je maar een keertje kijken.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:24

3 foto's onder zadel is genoeg.