[WN] Western rijden met tuigerr ..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:03

Dat heb je in de beginpost niet vermeld, daar lijkt het alsof je het niet nagevelijk zijn wil ontlopen.
In dat geval is het inderdaad misschien verstandig om zonder bit te rijden, kan je TA haar niet helpen?
Onthoud ook dat ze niet op een week is omgeschoold, en jijzelf ook zeker niet . Ik heb wel eens een paar keer reining gereden, op een paard met alle knoppen er op, en dan was het nog niet simpel om alleen maar op mezelf te letten

paardrijmiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:11

Even voor de duidelijk heid ik rij elke dag op haar (engels)
ze loopt naar een goede in rij beurt NAGEFELIJK ..
Maar met eten heeft ze er geen moeite mee
alleen als er teveel druk op komt met rijden en ja er gaat een tandarts naar kijken (hetisnietmijneigenpaard)
ze loopt oook voor de kar dus spieren genoeg !!
sinds vandaag ben ik begonnen met gewoon hoofdstel en westernzadel..
alleen om te proberen dus nog niet egt er mee bezig..
maar ik wou gewoon van anderen weten hoe je het moet doen etc..
en ik kan toch niet ver met haar komen dus wil ik alleen de basis en gewoon lekker in het bos ..

paardrijmiep

Re: Western rijden met tuigerr ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 21:12

Ik wil het ook niet binnen een week kunenn ..wil het gewoon lekker rustig aan doen en als ze het sturen zonder bit beetje onder de knie heeft wil ik wrscijnlijk lessen nemen. .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:15

Sturen zonder bit is voor de meeste paarden niet veel anders dan met bit, omdat je het meeste toch op de zit doet ;)
En juist met nieuwe dingen uitproberen kan les juist heel handig zijn.

Enne, de basis is soms al lastig zat, dus veel plezier met je nieuwe uitdaging!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:15

Je vraagt in het topic wel raad, maar als we dan tips geven weerleg je die meteen...
We geven gewoon onze goedbedoelde meningen, waar je het niet mee akkoord moet zijn. Weet de eigenaar dat je er anders mee wil gaan rijden, vindt hij het ok?

@Diegene boven mij: paard is ook in de kar gereden, en heeft waarschijnlijk dus eerder het stuur in de mond zitten dan aan de flanken dmv kuitdruk en gewichtshulp

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:21

Een paard met een mond probleem moet allereerst in de mond na gekeken worden door een erkende paarden tandarts voordat er iets mee gedaan kan worden (Vind ik) Daarbij moet iemand het zadel passen die hier een opleiding in heeft gedaan met western zadels.
Tegenwoordig geeft iedereen les en neemt iedereen les maar dat wil niet zeggen dat je zadels kunt passen.
Tuurlijk wil jij gewoon plezier tijdens het rijden, maar nog belangrijker is dat jou paard dat heeft.

Mijn advies: 1. tandarts en misschien zelfs osteophaat erbij
2. zadel laten passen door erkende passer
3. neem les van een erkende en gediplomeerde instructeur

Dan pas kun je zeggen dat je met zijn beiden met plezier kunt gaan rijden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:23

Gediplomeerde instructeur :')
Net alsof dat ook maar iets zegt over kwaliteit...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:25

Wendy schreef:
Gediplomeerde instructeur :')
Net alsof dat ook maar iets zegt over kwaliteit...

Je verkleint wel de kans dat het "Jantje om de hoek is" die met veel blabla alles loopt te verkondigen en er misschien zelf helemaal niks van kent?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:25

Nee, niet echt in mijn beleving :n

Want wat nou als jantje om de hoek toevallig de orun heeft gedaan waarbij hij zo ongeveer het papiertje cadeau kreeg (dat was een paar jaar geleden niet echt ongewoon) en nu heeft besloten om ook western lessen te gaan geven?
Daar ga je dan.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:27

Wendy schreef:
Nee, niet echt in mijn beleving :n

Terug on topic, we hebben het niet over instructie, maar over western-rijden met een Tuiger.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:28

Ik bedoel eigenlijk het zelfde als Oakland: zoals de TS al zei in het begin heeft iemand naar het zadel gekeken die zelf les had en ook les gaf.
Dit wil tegenwoordig niets meer zeggen.
Ik merk (in de western) dat iedere amateur maar gaat les geven, dit is natuurlijk afbreuk op ons (profs) die opleidingen volgen zowel in het binnen als buitenland.
Daarom probeer ik TS te waarschuwen dat ze niet zomaar bij iemand moet zijn.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:46

Ik kan TS alleen maar aanraden om eens te gaan kijjken bij een aantal instructeurs. En rond te vragen. En dat te kiezen voor wat past bij jou en je paard. Want alleen gediplomeerd.. dat zegt niet persé wat. Ook niet als het gaat om zadel passen. Of om instructie te geven in een stijl die past bij die van de ruiter.

Verder kun je met ieder paard western rijden. Er zijn wel grenzen aan het niveau dat je kunt halen met een daarvoor niet gefokt paard, en het hangt ook nog af van de discipline die je wilt rijden. Met een tuiger zul je niet kunnen reinen en bij pleasure zul je al gauw worden afgerekend op de gangen en de ongewenste natuurlijke halshouding. Trail ligt wat krapjes voor een tuiger. Horsemanship zou moeten kunnen. Tot een bepaald niveau.

Succes i.i.g.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 22:12

huhm...het feit dat iemand een 'opleiding western' heeft gevolgt wil voor mij niet zeggen dat ze een pro zijn hoor.... we weten allemaal dat die opleiding nu niet zoveel voorsteld.
ik kijk liever naar prestaties van trainers met verschillende paarden. eerst zien dan geloven, papiertje zegt niks!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:31

Ik zou idd ook paard laten nakijken. Kan gebit zijn, maar ook rug bijv als ze moeilijk na wil geven. Ik begrijo dat het niet jouw paard is en dat ze voor de kar gereden wordt, dus dat is lastig.

Zadel moet echt passen. Dat kan iemand niet even zien, ook niet als je al langer western rijdt.

Als het even kan les nemen, want daar heb je echt het meeste aan, ook als je recreatief wil rijden, maar dus tegen probleempjes aanloopt met nageven bv. Zoals gezegd, is in de krul rijden niet wat men wil zien. Andere dingen gaan voor hoofdhouding, motortje zit achterin en jij zit op de rug.

wbt lesgeven wat hier wordt gezegd heeft iedereen vast een eigen mening.

Ik vind dat teveel ruiters die een paar shows het leuk hebben gedaan en wat stages hebben gelopen zomaar les staan te geven zonder dat ze iets fatsoenlijk kunnen overbrengen met enthousiasme, kijkend naar paard en ruiter.

papiertje van Orun of deurne doet mij 10x niks.

Een prachtig showrecord is leuk als iemand evt je paard wil trainen, maar zegt me nog niks over goed lesgeven. Zie dus echt mensen beter rijden dan lesgeven. En ik zie ook zat pro's rijden op een manier dat het van mij niet hoeft.
Net als dat er idd huis-tuin en keuken trainers les staan te geven die enkel showtjes doen en wat stages hebben gedaan waar ik ook never les van wil.

Het zegt allemaal zo weinig.........

Ik geef les en hoef me niet te verantwoorden. Misschien is mijn ervaring en mijn manier van trainen wel goed voor mijn lesklanten. Ik investeer ook in de kwaliteit van lesgeven. Dat ik geen showrecord heb zegt niks. Misschien wel als je iemand zoekt die jouw paard traint. Ik heb ook positieve feedbacks gehad van mensen over mijn manier van lesgeven. Maar ook ik investeer tijd en geld om bij te blijven en te verbeteren. En alles officieel, dus niks er zo even bij......

TS, succes en overleg eens met de eigenaren, wie weet wat je kan regelen voor het paard.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 01:50

ik was aan het meelezen, en mij viel iets op waar eigenlijk nog niemand echt op heeft gereageerd: waarom moet dit paard ook nog western geschoold gaan worden???

ik ben van mening dat een paard of western of engels geschoold is en dat een combinatie vrijwel onmogelijk is.
en gewoon engels rijden met een western zadel en een bit loos kopstuk is natuurlijk prima.
er zijn zoveel mensen die met een westernzadel engels rijden ,puur omat ze het lekker vinden zitten zeker voor de buitenritten.
ik vind zelf dat het nogal een taak wordt voor het paard om en engels, en western en voor de kar te moeten lopen.

maar als je echt western wil gaan rijden: go for it!!!
zoek goede begeleiding en ga er voor!!!

BMarjolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 03:51

FindingJack schreef:
Ik schaar me bij Sanne! Ook een westernpaard moet over de rug dus aan de teugel lopen. Als dat al een probleem is..........
Bitloos met een westernzadel op rijden aan een lange teugel heeft niets met westernrijden te maken!!
Beter is dan gewoon goed les te gaan nemen zodat dit paard eerst een goede mond krijgt en de juiste bespiering.
Nu probeer je in mijn ogen alle problemen te omzeilen.

ALS het zadel goed past gaat ze echt niet bokken. Westernzadels liggen prettiger voor paarden dan gewone zadels. De meeste westernzadels zijn echter niet gemaakt voor KWPN/Tuigpaarden. De kans is dus heel groot dat het zadel niet eens past.

sluit ik me bij aan. daarnaast heeft het met zijn hoofd omhoog lopen niets te maken dat hij marathon gelopen heeft. die van mij heeft ook marathon gelopen en is op je pinken te rijden. het is zelf heel belangrijk dat een dergelijk paard goed over de rug loopt. dus ik denk dat je beter kan gaan lessen en je je paard goed leert rijden

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:07

Een tuiger loopt nu eenmaal hoger met zijn hoofd en hals en is daardoor iets moeilijker voorwaarts-neerwaarts over de rug te rijden, daar zal je iets meer moeite voor moeten doen. Verder wil je bitloos ivm zijn tanden, dat lijkt me prima, maar hoe is hij dan voor de kar? Komt hij dan ook in verzet want dan wordt hij alleen op het bit gereden?

Als ik je goed begrijp wil je dus niet echt westernrijden, maar rijden met een westernzadel. Wil je wel echt gaan westernrijden neem dan idd les van een professioneel iemand, vooral met een tuiger wat al extra moeilijk is.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:14

Sowieso is les beter, western of engels. Je wil dat dit paard goed gaat lopen en evt hulp bij bitloos. Zowel een goede engelse instructrice of western instructrice zouden je moeten kunnen helpen daarmee. Let op, ik zeg goede! Ik zie met name bij de engelse sport veel in de krul trek instructrices.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:05

je vraagt eigenlijk alleen om bitloos te rijden, dat kan natuurlijk met ieder paard en de rijrichting heeft daar niks mee te maken
je mag tegenwoordig zelfs engelse wedstrijden starten met bitloze optoming

aangezien je alleen recreatief wil rijden zou ik de moeite niet nemen om je paard om te scholen
leer hem/haar gewoon bitloos te rijden en geniet van je rijden

een westernzadel van de buren lenen is leuk maar het komt nogal nauw bij het passen, vandaar de felle reacties hier want juist wij (western ruiters) kennen de ellende die je een paard aan doet met een slecht passend zadel maar al te goed
iedere keer zien we arme paardjes lopen onder slecht passende zadels bij onwetende ruiters
blijf liever met je goed passende engelse zadel rijden en rij bitloos

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 19:50

Als een paard niet nagevelijk loopt en de rug wegdrukt en met het hoofd in de wolken, dan kun je nog zo goed in stilstand je zadel hebben gepast, hij gaat er dan onherroepelijk toch last van krijgen, de vorm van zijn rug wordt dan anders dan wanneer het paard zijn rug gebruikt.

Een westernzadel heeft meer contact met de rug dan een engels zadel en moet dus nog beter passen. Je krijgt een brugwerking als je op dit paard met een westernzadel gaat rijden. Wees dus heel zuinig op je paard en laat het zadel door een pro nakijken!

texas1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 21:41

Sann_e schreef:
Een paard met een mond probleem moet allereerst in de mond na gekeken worden door een erkende paarden tandarts voordat er iets mee gedaan kan worden (Vind ik) Daarbij moet iemand het zadel passen die hier een opleiding in heeft gedaan met western zadels.
Tegenwoordig geeft iedereen les en neemt iedereen les maar dat wil niet zeggen dat je zadels kunt passen.
Tuurlijk wil jij gewoon plezier tijdens het rijden, maar nog belangrijker is dat jou paard dat heeft.

Kom op, iedereen weet dat die opleiding voor westerninstructeur niks voorstelt. Als je het verschil weet tussen de singel en het hoofdstel krijg je al bijna het diploma cadeau!
De echte trainers hebben geen diploma nodig om klanten te krijgen.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 22:46

texas1980 schreef:
Sann_e schreef:

Kom op, iedereen weet dat die opleiding voor westerninstructeur niks voorstelt. Als je het verschil weet tussen de singel en het hoofdstel krijg je al bijna het diploma cadeau!
De echte trainers hebben geen diploma nodig om klanten te krijgen.

Dat weet ik want ik doe zelf die opleiding!!
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat ze niet zomaar iemand moet nemen.
Mijn zusje kan ook wel les geven, maar je wilt niet weten hoe!
En iedereen zegt tegen woordig les te kunnen geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:27

ja, precies, ook de mensen van die opleiding of mensen die een paar shows hebben gewonnen, maar geen les kunnen geven. Er zit heel veel verschil tussen zelf goed kunnen rijden en dat ook op een goede manier kunnen overbrengen aan lesklanten.
Er zijn maar weinig mensen die beiden echt goed kunnen.

En dan nog zijn er niet overal goede trainers. Wel veel die denken dat te zijn door bovengenoemde redenen. Is ook mislijdend dat daar nieuwe mensen naartoe stappen om die redenen en misschien zeer fout les krijgen, maar zelf ook niet beter weten. maar ja, iemand heeft een papiertje of wat wedstrijdjes gewonnen.............Blijft een lastig verhaal!

Kan de ts beter gewoon ene goede instructrice zoeken, wetsren OF engels, wat maar aan de goede basis wil werken en evt het bitloos rijden met haar.