Niet zelden wordt er gedacht dat in gras alles zit wat een jong/groeiend paard nodig heeft. Niets is minder waar. Onze gecultiveerde weilanden bestaan uit 2 hooguit 3 grassoorten en afhankelijk van de grondsoort zal in het gras bepaalde vitaminen/mineralen zitten.
Bijvoeren is dus altijd een noodzaak.
Wel ben ik van mening dat een jong/groeiend paard niet te dik/vet moet zijn. Het beendergestel kan dit gewicht niet aan. Met van nature zwaarbespierde rassen is dit gevaar extra aanwezig, omdat 'men' vindt dat bijv. een Quarter al meteen dikke spieren moet hebben.
Dikke (harde) spieren ontstaan door trainen. Een ongetraind c.q. jong paard moet aanvoelen als een malse biefstuk
(niet van mij maar van een chiropractor). De spieren mogen in aanleg aanwezig zijn, niet meer.Ik ga er altijd vanuit dat bij een paard wat enigszins gebogen staat de ribben licht zichtbaar moeten zijn. Ook moet je altijd de ribben onderling kunnen voelen als je met je vingers met lichte druk over de ribbenkast gaat.

en als wormen & andere dingen uitgesloten zijn, zou ik zeker naar het ''soort'' voer kijken...