[WN] Help, mager!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:11

Er zit verschil in te schraal voeren en niet de juiste samenstelling voeren. Een paard met een gigantische grasbuik kan nog steeds te kort komen waar het vitaminen en mineralen betreft.

Niet zelden wordt er gedacht dat in gras alles zit wat een jong/groeiend paard nodig heeft. Niets is minder waar. Onze gecultiveerde weilanden bestaan uit 2 hooguit 3 grassoorten en afhankelijk van de grondsoort zal in het gras bepaalde vitaminen/mineralen zitten.
Bijvoeren is dus altijd een noodzaak.

Wel ben ik van mening dat een jong/groeiend paard niet te dik/vet moet zijn. Het beendergestel kan dit gewicht niet aan. Met van nature zwaarbespierde rassen is dit gevaar extra aanwezig, omdat 'men' vindt dat bijv. een Quarter al meteen dikke spieren moet hebben.
Dikke (harde) spieren ontstaan door trainen. Een ongetraind c.q. jong paard moet aanvoelen als een malse biefstuk Haha! (niet van mij maar van een chiropractor). De spieren mogen in aanleg aanwezig zijn, niet meer.

Ik ga er altijd vanuit dat bij een paard wat enigszins gebogen staat de ribben licht zichtbaar moeten zijn. Ook moet je altijd de ribben onderling kunnen voelen als je met je vingers met lichte druk over de ribbenkast gaat.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:14

In de Bit stond een artikel over voeren van jonge paarden. In dit onderzoek was aangetoont dat de veulens/jaarlingen die goed gevoerd waren meer last hebben van ocd dan paarden die schraal gehouden werden.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:22

Citaat:
En misschien heeft Gisela het niet gevraagt toen haar paardje op de zelfde opfok als de onze stond.Omdat ze zo te lezen niet weet dat die van haar ook echt op dat schema stond.

Het gaat er niet om of mijn paard op wat voor voerschema dan ook stond, ik wil ze niet 'mager' zien maar zeker ook niet 'dik'. En dat heeft niet veel te maken met de leeftijd. Een paard dat arbeid moet verrichten wil ik ook niet dik hebben, is niet goed voor ze.
Ik voer met mijn ogen, vind ik een paard te schriel dan gaat er wat bij, vind ik een paard te dik, dan gaat er wat af.

Groetjes, Gisela

P.S. dat doe ik ook bij mezelf Haha!

bluezarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 11:56

wij geven geregeld voedings clinic's, misschien een leuk idee?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 17:00

Natascha dH schreef:
Ik heb geen zin in een welles-nietes verhaal Adrienne, maar ik wil er nog wel aan toevoegen dat het verhaal zoals jij het samenvat niet overeenkomt met de laatste veterinaire publicaties. Zeg maar dat ik beroepsmatig goed geinformeerd ben....

het gaat niet om welles nietes en laat ik zo zeggen ik zit als S.A.S ook niet ver van de bron. Maar dat laat mij totaal koud. Mijn ervaring komt uit de praktijk, van mensen die quarters fokken. Niet uit een schoolboekje gebaseerd op het warmbloed.

Het gaat er om dat quarter een hogere verbranding hebben en ook meer voedingsstoffen vagen. Alle paarden over 1 kam scheren is hierin de grootste fout die je kunt maken.

Gisela ik ben weer erg lomp met schrijven geloof ik. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat jij toch geen moeite hebt gehad het voerschema en je paardje er goed , niet te dik en niet te dun bij stond. Was een pracht dier overigens jammer dat je niet alles kunt houden he Haha!

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:18

Hoi,

het blijkt wel weer hoe moeilijk het is, een paard ''goed'' te voeren Knipoog

Bij ons worden alle paarden ook met het ''oog'' gevoerd, zoals Gisela beschrijft... deze ervaring hebben we inmiddels voldoende op kunnen doen bij onze eigen paarden, maar ook met pensionpaarden met/zonder problemen.

Niet te dik, niet te dun...
alhoewel sommige paardenhouders het niet erg vinden als hun paard echt ''te'' vet wordt, laat ik toch mijn mening hierover wel horen... Clown
Je kunt de mensen dan evt. op de mogelijke problemen wijzen, maar... als ze perse willen dat hun paard bijv. zoveel kg krijgt... tja, wie ben ik dan? Haha!
Maar vaak krijg ik dan, na verloop v. tijd, toch gelijk Schijnheilig

Ik denk wel dat ''te dik'' uiteindelijk meer (of misschien sneller) problemen op zou kunnen leveren dan te dun...

Verder denk ik dat een jong paard ''gelijkmatig'' moet groeien, zoals ik ooit eens geleerd heb van een voedingsdeskundige... ook hier gaat het dus weer op; te snelle groei is niet goed, te langzaam ook niet !

De groei v. een jong paard houdt je ook niet tegen, in het eerste jaar moeten ze 80 % groeien van hun totale stokmaat... dus hoe je het wendt of keert (met veel of weinig voer), hij groeit dan het 1e jaar uit tot een ''slappe slungel'' ... of een ''in evenwicht'' mooie jaarling.

Maar al te vaak zie ik dus ook jonge paarden die het 1e jr. absoluut te weinig gehad hebben, wat je kunt zien aan hun ''overbouw'', wat ons weer kan brengen op een volgende discussie; ''overbouw'' bij jaarling, goed of niet goed?! *LOL*

Zo kregen wij een Tinker (2,5 jr.) bij ons op stal, die dus een behoorlijke achterstand opgelopen had.... gevolg : was te mager ondanks zijn grootte & zeer slap in de achterhand Scheve mond

advies v. dierenarts & voedingsdeskundige : opbouwen in voer, afgestemd op de leeftijd v. het paard (Equisanum Endurance), en wanneer met 3-jarige leeftijd begonnen zou worden met de training, die dan ook meer gericht moest zijn op het ''sterker'' maken v. de achterhand.
Gelukkig is het wel goed gekomen Knipoog maar zo weet ik nog een aantal verhalen/ervaringen.

Na een aantal jaren gefokt te hebben, weten we nu dus wel wat de ''minste'' problemen oplevert... ''gelijkmatige groei'' is het beste voor je paard, niet alleen qua uiterlijk, maar ook lichamelijk gezien.

Monique : heel veel succes met je paardje !!!

groetjes

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:19

quarters/paints anders voeren dan andere paarden...toch apart dat mijn jonge paarden het zo goed doen op weinig biks en onbeperkt kwaliteits kuil (droog)
En ik heb halter/reining/pleasure paarden etc dus ik ben het niet eens met de mening dat dit ras veel meer voeding nodig heeft.
Ik zeg uiteraard niet dat ze geen biks nodig hebben of zoiets begrijp me niet verkeerd maar 4 kilo of meer per dag?
De paarden die ik in canada koop groeien op in de wei met alleen in de winter een kilo schep haver per dag en...ze zijn sterk, groot, en 100% gezond.
Maar... ik heb het dus niet over het klaar maken van een paard voor halter, maar gewoon over het voeren van een jong(gezond) paard in het algemeen.
justine (niet jeddah)

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-03 18:38

jeddah schreef:
Ik zeg uiteraard niet dat ze geen biks nodig hebben of zoiets begrijp me niet verkeerd maar 4 kilo of meer per dag?

Je hebt helemaal gelijk imo Knipoog ik denk ook dat je met GOED voer zeker niet meer dan 4 kg. per dag ''hoeft'' te voeren....
Is dat wél het geval, dat je paard bijv. met 6 scheppen p. dag nog te mager is, denk ik dat je naar andere dingen moet gaan kijken, dan klopt er iets niet en als wormen & andere dingen uitgesloten zijn, zou ik zeker naar het ''soort'' voer kijken...

Van onze voedingsdeskundige hoorde ik jaren geleden:
''van de 10 problemen die ik tegenkom, hebben er wel 8 of 9 te maken met het voer''... Scheve mond

en weet je wat ? ik denk dat ie gelijk heeft ! Knipoog

We ''denken'' vaak goed voer te hebben... paardje doet het er op de 1 of andere manier niet goed op, we gaan bijvoeren... supplementen, meer voer, meer mais etc. etc. FOUT... FOUT...FOUT...
Ga dan juist eens kijken naar wat je paardje precies nodig heeft, aan gehaltes en dergelijke, afgestemd op training etc. en daar is dan een krachtvoer voor, waar alles in de juiste hoeveelheid mineralen/vitamines e.d. inzit.
Blijkt na verloop v. tijd dat je paard het er niet goed op doet, probeer dan eens een ander merk...

Het voer v. een paard moet m.i. bestaan uit goed hooi (onbeperkt!), evt. droge kuil (voor de winter) en goéd krachtvoer.
Een keer een wortel en/of appel erbij... moet dat dus eigenlijk voldoende zijn.

en supplementen?
m.i. alleen indien nodig... maar niet ''preventief'' , je maakt er denk ik, meer mee kapot dan je lief is... na verloop v. tijd... Scheve mond

Sommige mensen denken nog steeds dat het ''te'' veel aan vitamines niet opgeslagen worden en via de urine/mest er wel uit gaat....
Lips are sealed

groetjes

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-03 10:26

Erg interessant om die verschillende verhalen te lezen.
Ik weet er niet veel van, maar wel dat mijn breeding stock ook de eerste jaren te mager ois geweest. Jos heeft er ook van alles ingestopt toen, maar dik wilde hij niet worden.
Ik sta nu alweer ruim 2 jaar bij De Groene Meer en hij is nu eindelijk goed de winter doorgekomen en is nu erg mooi vind ikzelf. Niet te dik en niet te dun.
Dus mijn advies: Zet hem maar bij mij op stal
! Wij krijgen hem wel goed!
Nee, geintje natuurlijk. Ik wil alleen maar aangeven dat ik ondanks "geen verstand van het voeren quarters en paints" toch een mooi paard heb nu. Maar misschien dat alle goede raad hierboven het verschijnsel wat hadden kunnen bespoedigen... Wie zal het zeggen Lachen