[WN] western EN engels rijden, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Re: western EN engels rijden, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 11:31

ik rijdt ook meer dressuurmatig nu.. met kleine aanpassingen maar sluit wel op tussen handen en benen. dat heeft ze nodig, daar ontspant ze van. loopt ze heerlijk op. western is niet alleen knop op je zadel en losgooien. het is de kunst je paard te verzamelen zonder de mondhoeken stuk te trekken.

een vriendin van mij zat mee te kijken zaterdag en zag duidelijk verschil tussen de dressuurruiters, en mij. dat van mij zag er vriendelijker uit, terwijl ik ook wel eens aan haar mondhoeken hang.. (voornamelijk als ze opeens rechts gaat, en ik rechtdoor wil...)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 16:41

Paintless schreef:
ik rijdt ook meer dressuurmatig nu.. met kleine aanpassingen maar sluit wel op tussen handen en benen. dat heeft ze nodig, daar ontspant ze van. loopt ze heerlijk op. western is niet alleen knop op je zadel en losgooien. het is de kunst je paard te verzamelen zonder de mondhoeken stuk te trekken.

een vriendin van mij zat mee te kijken zaterdag en zag duidelijk verschil tussen de dressuurruiters, en mij. dat van mij zag er vriendelijker uit, terwijl ik ook wel eens aan haar mondhoeken hang.. (voornamelijk als ze opeens rechts gaat, en ik rechtdoor wil...)

deze definitie van western had ik nog nooit gehoord, misschien omdat ze nergens op slaat.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 18:34

Ik vind het juist wel interessant hoe anderen wel of niet over westernrijden denken. Ik merk op dit topic heel sterk het verschil tussen de fanatiekelingen en de meer relaxte ruiters...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:50

@dofuzz welke bedoel je die van westernzadel er op en teugels los?? Dat is een vrij bekende hoor, veel engelse ruiters denken zo makkelijk over western rijden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:14

het is de kunst je paard te verzamelen zonder de mondhoeken stuk te trekken.

deze bedoel ik

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 07:49

Ik denk ook niet dat het om het echte westernrijden gaat, maar om rijden met een western 'touch',en dan heb je het in de meeste gevallen over knop vast en teugels los. Daar is toch niks mis mee? Voor zowel paard als ruiter relaxend en een verzetje...

Of ben je alleen westernruiter als je mega- fanatiek bent?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:57

stalone2 schreef:
Het westernrijden spreekt mij erg aan, niet zozeer de disciplines, maar de paardvriendelijk wijze met zit en weinig been en zonder dat getrek in die mond.

Ik zou je willen aanraden om je eerst wat meer te verdiepen in de engelse dressuur en het western rijden. Dan zul je erachter komen dat western lang niet altijd zo vriendelijk is als jij denkt en dat Engelese dressuur in principe ook op zit en zonder in de mond te trekken zou moeten worden gereden.

Als je een quarter wilt kopen, moet je wel van te voren bedenken wat je wilt. Het paard is nu western geschoold, wil jij zelf verder in de engelse dressuur, op wedstrijd niveau wellicht? Of wil je lekker recreatief rijden, bijv. buitenritjes in een comfortabel zadel en wat oefeningen in de bak?
Qua figuren rijden maakt het natuurlijk niet uit of je je paard een western of dressuurzadel opgooit, doel is hetzelfde, je paard flexibel en los maken.
Maar wil je echt een van de 2 kanten op, dan zou ik dat goed op een rijtje zetten, voordat je het paard koopt.

kimmetje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 07:59

Zeker kan je beide rijden. Als je maar consequent bent in je hulpen zodat het paard duidelijk het verschil weet!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 08:05

Het is inderdaad bedoeld voor recreatie, ik heb geen wedstrijd- aspiraties, niet bij dressuur en niet bij western. Ik kan me goed voorstellen da je paard inderdaad de kluts kwijtraakt. Bij westernrijden is de houding van nek en hoofd toch wel veel lager dan bij de klassieke dressuur.

Ik had inderdaad al begrepen dat western niet altijd zo aardig is als men denkt. Toch is daar veel minder over bekend.

In ieder geval heb ik besloten om het paard niet te kopen en me eerst wat meer te verdiepen in de rijstijl. Bedankt voor jullie tips.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:51

dofuzz schreef:
het is de kunst je paard te verzamelen zonder de mondhoeken stuk te trekken.

deze bedoel ik

het is mijn mening.. het feit dat jij zegt dat het nergens op slaat betekend voor mij dus dat ik geen mening mag hebben.

tnx.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 22:05

Nee hoor, het betekent alleen dat dofuzz vind dat je mening nergens op slaat :))

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:12

stalone2 schreef:
Het is inderdaad bedoeld voor recreatie, ik heb geen wedstrijd- aspiraties, niet bij dressuur en niet bij western. Ik kan me goed voorstellen da je paard inderdaad de kluts kwijtraakt. Bij westernrijden is de houding van nek en hoofd toch wel veel lager dan bij de klassieke dressuur.

Ik had inderdaad al begrepen dat western niet altijd zo aardig is als men denkt. Toch is daar veel minder over bekend.

In ieder geval heb ik besloten om het paard niet te kopen en me eerst wat meer te verdiepen in de rijstijl. Bedankt voor jullie tips.

Je kunt met een quarter best dressuur rijden, western kan ook wel, net wat je zelf prettig vind. Enige punt van aandacht is dat je goede les neemt in de betreffende stijl. In beide stijlen wordt heel veel slechte les gegeven, dus de kunst is om een goed lesgeefmens te vinden. Ook bij de dressuur is het de bedoeling dat verzameling niet ten koste gaat van de mondhoeken.....