Maar verzet bij een paard is niet meer dan normaal en als ik verzet voel dan weet ik dat het paard op de goede weg is.(maarja verzet is er in vele gradaties,op het moment dat er echt teveel gevraagt wordt krijg je echt niet wat wordt gevraagt)dus doseren is een kunst
Als je verwacht dat je een paard iets kunt leren zonder verzet ,in wat voor vorm dan ook,dan droom maar lekker verder.
Hoedan ook je gaat je paard dingen vragen die hij in de natuur niet hoeft te doen)bv een rollback en een stop zijn dingen die hij in de natuur ook doet als er gevaar is,maar op commando is weer wat anders,dus krijg je verzet en daar moet je doorheen.nog erger wordt het met bv de spin na een halve spin wil je paard weg maar je gaat hem nog mer rondjes vragen dus krijg je nog iets meer verzet,niet meer dan normaal.
je hebt ruiters die niet weten wanneer je voorzichtig moet zijn met verzet en je hebt er die veel te voorzichtig zijn.dus weer doseren is het geheim.
Oja beste Cornelie
Ik ben niet harder dan nodig is,de paarden die ik rij zijn niet bang voor me of gestrest,nee ze leren en zijn happy
.maarja misschien komt dat ook door dat ik niet twijfel over wat ik doe,ik ga niet stoppen of van tak van rijden veranderen en dan weer wel en dan weer niet.Ik doe wat ik doe en daar sta ik achter.
jij hebt daar blijkbaar moeite mee,dus kun je je ook afvragen of dat niet hard/verwarrend is voor je paard
en ik zou nu ook eigenlijk niet weten waar ik over twijfel of getwijfeld heb. Ja, aan trainers twijfel ik en daarom heb ik die ook niet meer. Ik sta nu voor de volledige 100 % achter mijn thuisstudiepakketje
Vind ik een b'tje een flauwe reactie (sorry). Maaruh, ik wordt eerlijk gezegd een b'tje kriebelig van dit soort topics. Dat je een keer een discussie los maakt over iets naars dat je hebt gezien, ok, maar dit is al de zoveelste negatieve topic/reactie over western. En vreemd genoeg komt het 'commentaar' vaak van de 'Engelse kant' (en dan bedoel ik dus ook buiten bokt.nl).

(en ook tijdens de verzorging..) Je moet ze soepel kunnen rijden. Met snoepjes leer je ze trucjes...Een lief woord en klopje moet voldoende zijn.