[WN] vraag voor reiners: sliding plates

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sann_e

Re: vraag voor reiners: sliding plates

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:31

Al mijn paarden kunnen stoppen.
Zelfs de veulens!!
Maar dat is natuurlijk de domste opmerking die ik ooit gehoord heb.
Dit meisje heeft het over echte slidingstops, en het spijt mij maar naar mijn idee rij jij op een tinker en die kunnen gewoon niet zulke stops maken als een echte paint of quarter.
Ik heb die tinker van Emma zien stoppen, echt goed voor zo'n paard maar ze halen het niet bij een goede sliding stop van +_ 15 meter.

RG: Wij kennen elkaar en ik zal je eerlijk zeggen die bodem is juist hartstikke slecht voor je paard.
Al die losse stenen, hij is niet vlak en soms zelfs heel zwaar.
Ik zou er echt mee uitkijken om te stoppen zonder ijzers, als hij zich ooit een keer pijn doet, zal hij niet snel meer voor je stoppen en dat zou natuurlijk hartstikke jammer zijn.

Vraag alle echte goede reiners en ze zullen allemaal zeggen STOPPEN MET SLIDING PLATES

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 11:36

Zoals je niet de vierdaagse op pumps loopt, niet voetbalt op spitzen, en niet met je sandaaltjes op je snowboard gaat staan, maak je geen slidingstops zonder slidingplates.

't Is zó simpel dat het bijna knap is om er 2 pagina's posts mee te vullen.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:20

Sonja schreef:
Zoals je niet de vierdaagse op pumps loopt, niet voetbalt op spitzen, en niet met je sandaaltjes op je snowboard gaat staan, maak je geen slidingstops zonder slidingplates.

Haha daar had ik nog niet aangedacht

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:34

Er word hier hard veroordeeld terwijl ieder voor zich moet weten wat hij of zij doet en betreft trainers heb je goede en slechte in, maar een trainer is niet per definitie slecht omdat ze iemand laten stoppen zonder ijzers. denk dat rieky het hier als enigste ver heeft geschopt en zij zal toch zeker wel weten wat zij doet.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:36

En dat er een Tinker word afgekraakt omdat die niet goed genoeg zal zijn is belachelijk dit is echt bitchen en sneren

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 15:47

Je moet een paard wel naar stops toe trainen en dat doe je eerst nog zonder plates.

In principe kunnen andere ''soorten'' paarden ook wel stoppen. net als dat echt niet elke quarter of paint kan stoppen.
Ik zie liever een correcte stop van enkele meters dan een langere die minder goed/netjes gereden is.

Niet iedereen heeft de beschikking over een goede bodem, dus daar ben je wel van afhankelijk. Ik heb een tijd plates onder gehad en dan stopt ie wel netjes. Maar zonder goede bodem heb ik geen plates en wil ik niet hard stoppen. Wel de oefeningen naar het stoppen trainen.

imo moet je wel zeker enkele passen wegrijden om te kunnen stoppen. Je wil het paard er goed bij hebben, dat geeft de beste stops. Het is ook niet voor niks dat men de stops vraagt vanuit ene rundown.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:17

lieverties schreef:
Er word hier hard veroordeeld terwijl ieder voor zich moet weten wat hij of zij doet en betreft trainers heb je goede en slechte in, maar een trainer is niet per definitie slecht omdat ze iemand laten stoppen zonder ijzers. denk dat rieky het hier als enigste ver heeft geschopt en zij zal toch zeker wel weten wat zij doet.

dat ze het iemand die een eenmalig reining clinic komt doen en daarvoor geen plates heeft ondergezet wil niet zeggen dat ze het maar haar eigen paarden zou doen of aanraad...
dat kan ik me namelijk echt niet voorstellen.
als dat zo is, vind ik dat ook van riecky slecht.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:18

lieverties schreef:
En dat er een Tinker word afgekraakt omdat die niet goed genoeg zal zijn is belachelijk dit is echt bitchen en sneren

als jij echt van mening bent dat een Tinker over dezelfde talenten beschikt dan een reining gefokt quarter of paint horse, met name als het op stoppen aankomt, kun jij me dan misschien ook vertellen waarom Shawn Flarida niet met Tinkers de NRHA futurity wint?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:34

Sonja schreef:

en die lijn kunnen we doortrekken . met een quarter trek je geen vrachten in de alpen of in het Ierse hoogland, dus........

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 18:25

Ik dacht dat ik dat ook had gezegd? Voor slidingstops zijn ijzers nodig om het maar even kort door de bocht te houden. Maar ik doelde vooral erop dat het niet meteen aan de instructie ligt en menig instructeur zal eerst willen dat er een goede stop hulp gegeven wordt en het paard er lichamelijk klaar voor is voordat er plates onder komen.

Ik vond het sneu voor TS en de onbekende instructie dat die zo werd neergehaald.

Mijn opmerking over dat alle paarden kunnen stoppen was als humoristisch bedoelt, ik probeerde het luchtig te houden.

Het is soms moeilijk je exact uit te drukken op een forum.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:08

Het is wel belangrijk dat als je paard WIL stoppen dat hij/zij ook KAN stoppen.
Wij hebben nu een jong paardje (noem geen leeftijd) die net onder het zadel is.
Wij merkten de tweede keer al dat als je Ho zegt ze diep gaat zitten en wil stoppen.
Zij heeft dan ook direct sliding plates gekregen.
Het paardje is nu drie maand onder het zadel en trekt met gemak 6 a 7 meter!
Puur omdat ze het vanaf het begin direct ook kon zonder pijn

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 22:19

dofuzz schreef:
Sonja schreef:

en die lijn kunnen we doortrekken . met een quarter trek je geen vrachten in de alpen of in het Ierse hoogland, dus........

Nou @Sonja haal het draaiorgel en de huifkar maar weer voor de dag. :+ :roll:

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 23:03

oei oei, wat een reacties... Ik heb nu ruim een jaar zonder ijzers stops voorbereid vanuit draf en soms vanuit galop op een cirkel (lage snelheid), en het was tegen mijn principes om snelheid te maken voor een stop zonder slides, ik vind het niet eerlijk dat mijn paard de grond in zou gaan en zich bezeren. Na wat oefenen en wennen aan de slides heb ik ondervonden dat het vertrouwen in een (beginnende) stop bij mijn paard pas komt nu hij voelt dat hij meeglijdt achteraan.
De nagelkwestie maakte ik me meer druk over, maar na een lange buitenrit zijn die inderdaad min of meer gelijk gesleten met 't ijzer, dus dat is een opluchting. Even om te vergelijken: ik betaal slechts 60 euro vierkant beslag met slides, een pak goedkoper toch dan de meesten hier...
Ik heb lang getwijfeld omdat ik maar een recreatieruiter ben en helemaal niet elke dag stops train, daar leent onze bodem zich niet helemaal voor. Maar de techniek moet toch aangeleerd worden, en dus toch slides. Op andere vlakken geeft het geen beperkingen vind ik, op buitenrit schuift mijn paard niet uit, op de wei teveel gras dus dat valt allemaal erg mee.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:43

Een paard leert zich heel snel rechtop te houden bijv. op gras en modder.
Onze paarden staan het hele jaar door op plates en ja soms gaat er eentje wel eens onderuit, maar daarna doen ze dat nooit meer.

Toch TS moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het een beetje eng vind, dat je een heel jaar gestopt hebt zonder plates ook al is het vanuit een rustige galop, en dat je stops oefent in een bak die niet 100% is.
Een stop kan alleen goed uitgevoerd worden op een 100% goede bodem en met hele goede ijzers.
Anders is het TOCH schadelijk voor je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 09:49

sliding schreef:
Nou @Sonja haal het draaiorgel en de huifkar maar weer voor de dag. :+ :roll:

Jahaaaaa jullie dachten dat er op de Sallandse heuvelrug zoveel bomen omliggen door stormen en natuurlijk bosbeheer. Hahaha niet dus :+ Sonja weer aan 't trainen geweest met d'r gele monsters ~~}>

@TS,
ik denk dat er een groot verschil is tussen het aanleren van een techniek, en het daadwerkelijk uitvoeren van slidingstops. De aanzet voor de techniek, het beginnetje, kun je zonder slidings nog doen, maar daarna zul je echt aan betere hulpmiddelen moeten. Ik vergelijk het maar weer heel simpel met die vierdaagse; als je begint met wandelen dan kun je nog prima met een paar lekkere gympen het bos in. Maar zodra je echt gaat trainen of meedoen voor bv de Nijmeegse vierdaagse, dan is het toch wel verrekte lekker om een paar echt goede loopschoenen te gebruiken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:58

Stops oefenen is altijd beter met plates en een goede bodem.

In hoeverre je kunt zeggen dat je in het begin makkelijk zonder plates kunt ligt grotendeels aan hoe je paard stopt, hoe veel aanleg heeft hij en wat zijn stijl (manier van stoppen) is.
Mijn 3 jarige staat bv al op korte plates. Die kan gewoon echt niet zonder. Hij drukte van het begin af aan, toen hij door had wat de bedoeling was natuurlijk, zijn kont richting het zand.
Hij is een hele harde stopper blijkt. Zijn techniek is zo, hij gaat gewoon van nature zitten. Zou hij dus niet kunnen glijden door een slechte bodem of door gebrek aan plates dan krijgen zijn nog jonge gewrichten een veel en veel te harde optater.

Je moet dus niet alleen rekening houden met gradatie van training maar zeker met je paards capaciteit.
Het maakt dan niet uit welk ras het is. Ook voor koudbloeden moet je hier rekening mee houden. Die zijn nog al eens geneigd een anker uit te gooien, ook dan is het beter plates er onder te hebben. Ze gaan misschien nooit meters glijden maar het weg kunnen vloeien van die krachten op de gewrichten is voor die paarden net zo belangrijk!

Het criterium: "die van mij zal toch nooit gaan glijden" is echt veel te kort door de bocht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:23

Adrienne schreef:
Hij drukte van het begin af aan, toen hij door had wat de bedoeling was natuurlijk

:j dat is het voordeel van met quarters werken, die hebben véél eerder door wat de bedoeling is, dus die zul je doorgaans ook eerder al op plates MOETEN zetten dan bv die koudbloeden van mij, waar véél meer werk aan vooraf gaat om ze zo ver te krijgen dat ze echt op het achterbeen blijven (en dan heb ik het nog lang niet over 'stoppen' maar nog gewoon over 'goed halthouden').
Echter, wat Adrienne zegt is wel de waarheid als een koe; OOK bij een minder getalenteerd of 'van nature geschikt' paard zul je allert moeten zijn op hoe energie afvloeit.
Als ik een fjord "goed heb lopen" dan kan er echt wel een streepje getrokken worden, maar een sliding van een dikke 10 meter zoals je een Quarter ziet maken, moet je gewoon niet verwachten. De voorzorgsmaatregelen echter die ik moet nemen (qua plates, bodem etc) zijn er echter niet minder om. Je DOET immers al dingen met zo'n dier waar 'ie stomweg niet voor gefokt is. Dat betekent dat je d'r EXTRA voorzichtig mee moet zijn om het lijf heel te houden.

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:01

de hoefsmid die ik nu heb vijlt het af,
maar mijn oude hoefsmid zei dat ik gewoon elke dag een paar x over de weg moest lopen met mijn paard, dan slijten ze af..

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:46

@ Sonja, ik ben het volledig met je eens: ook ik vind dat er een verschil is tussen 'stoppen' als gehoorzaamheid, waarbij geen hoge snelheid gereden wordt, en een training naar de sliding stop.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:23

"stoppen" in de western sport is een sliding stop mijne dames en heren, en vooral al hier voor de starter van dit topic.
waar enigen hier naar refereren is halthouden of tot stilstand komen.
laat ik hier ook nog even bijgooien dat een definitie van een goede reiningbodem (dus ook vooral voor de stops) voor iedereen anders is. Wat ze voor iedereen gemeen hebben is dat de onderlaag hard, strak en perfect vlak is met een lossere toplaag die niet stremt waar het paard doorheen kan zodat kwetsuren tot een minimum herleid worden of totaal vermeden worden.
de ene wil een zwaardere boden zodat de paarden beter leren hun rug te gebruiken terwijl anderen meer een "schaatsbodem" prefereren

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:49

dofuzz schreef:
"stoppen" in de western sport is een sliding stop mijne dames en heren, en vooral al hier voor de starter van dit topic.
waar enigen hier naar refereren is halthouden of tot stilstand komen.

Fout: "Stop" in reiningsport betekent slidingstop. :P
Bij alle andere (western)disciplines wordt het woord "stop" ook gebruikt en betekent daar "halthouden".
Een stop kan vanuit de lope/canter, jog/trot en walk worden gevraagd in diverse classes, bijvoorbeeld western riding; western horsemanship; hunt seat equitation en zelfs hunter under saddle of western pleasure ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:16

dofuzz schreef:
Wat ze voor iedereen gemeen hebben is dat de onderlaag hard, strak en perfect vlak is met een lossere toplaag die niet stremt waar het paard doorheen kan zodat kwetsuren tot een minimum herleid worden of totaal vermeden worden.

Zelfs dat niet helemaal. Tegenwoordig liggen er volgens mij 30cm dikke mixen van verschillende grondsoorten in de top reiningarena's?
Een mix van zand en klei met een bepaalde vochtigheidsgraad als ik het goed heb. Zonder kanonharde onderlaag.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:26

inderdaad rom maar hier krijg je door het cotroleren van de vochtigheidsgraad weer hetzelfde effect : onderlaag wordt hard (zonder daarom knoerhard te worden) en perfect effen indien met de juiste drags bewerkt, en de bovenlaag blijft "fluffy"

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:49

als de onderlaag er 30 cm onder ligt, vind ik het niet echt meer een onder laag :D
Tenminste niet als in 5 cm los en dan knetterhard.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 07:22

als de firma Kiser uit Gainesville, Tx dit soort "single layer" bodems aanlegt doen ze dit in 3 fasen : 1) laagvan 10 cm wordt geëgaliseerd en aangereden, 2) laag van 10 cm wordt geëgaliseerd en aangereden, 3) laag van 10 cm wordt geëgaliseerd. op die manier leggen zij de laatste jaren ook de bodem in OKC voor de NRHA events en de AQHA world show.
als er in een single layer door de zandstructuur geen hardere "base" ontstaat kan een paard niet sliden en al zeker niet meters ver