[WN] reining proefje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: reining proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:21

uhm... dan moet je ons westernmensen/engelsleken wel even vertellen what tha hell een lengtebuiging is?
en wat bedoel je met zakkende achterhand? nog nooit een dressuurpaard met de kont op de grond gezien....

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 12:33

Nou ja niet zo zeer wat een lengtebuiging is, maar wel 1 in de achterhand tijdens de galop waarbij het paard met zijn kont moet zakken? Dat zie ik ook nog even niet zo 1,2,3 voor me.

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 13:00

Ipsilonka schreef:
Dan nog een vraagje van mijn kant. Hoe zit t in zo'n reiningproef met lengtebuiging en de achterhand? Omdat de achterhand niet echt zakt ( behalve natuurlijk met die geweldige stops :P ) maar zoals in de galop. Of komt dat door de bouw van zo'n paard?
Wel heel spectaculair om te zien hoor!

Bij de western wordt niet met front gereden. Daarom lijkt het ook of de achterhand niet zakt. Verder lopen veel quarters van nature met een lagere hoofdhouding. ( als het dat is wat je bedoeld :o )

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 14:23

HumbleTalent schreef:
Het zal vast aan mij liggen, maar ik vind de proef helemaal niet zo mooi en geweldig.

De stops, ja de stops zijn koning. Geweldig en zeker dikke punten waard. Te gaaf.
Maar de rest? Bij de back up heeft het paard zijn hoofd scheef en moet hij behoorlijk porren.. en de spins zijn al helemaal niet mooi.. hij trekt met zijn hand het paard zover de spin in dat het paard de andere kant op kijkt in de spin. Tweede set spins zijn wel weer gaaf, maar heeft hij een behoorlijk hoge hand plus een behoorlijk oversteer om het paard op tijd stil te krijgen. De eerste kleine cirkel gaat hij relatief met hoge snelheid in om op het eind dan wederom een scheef kijkend paard te hebben.. Eerste wissel is ook niet bijzonder mooi.

Nee afgezien van de geweldige stops <3, de mooie lengte in de teugels en het waanzinnige paard vind ik het geen 223,5. Ik heb mooiere proeven gezien.
Dan ben je één van de weinige die dat vind denk ik :D

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:57

Tja, perfection is everything. Ik vind het te rommelig ogen. Ach ja we kunnen het niet allemaal mooi vinden, hahaha!

Jacqanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:57

Mooie proef ;)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:51

nou HT ik vind hem wel mooi. ik vind het knap dat je al die puntjes er nog uit hebt kunnen halen. ik zat zo op het publiek en de rest te letten.

lengtebuiging? zakken? t beest moet wel op 4 benen blijven lopen hoor. :=

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:19

Love it :+:
Die stops! Echt reusachtig! Daaaaaamn! :D

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 09:17

ik doe het hem echt niet na hoor!
lijkt wel of het paardje wat onrustig in de mond is, en misschien ligt dat aan hem maar het kan ook heel goed aan het paardje zelf liggen en dat de ruiter daarom af en toe wat veel teugelhulp geeft.. ik ken het paardje niet.
en die stops.. die zijn echt geweldig!

Given

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:13

Ik ben het met iedereen eens dat het een hele mooie proef is!
Het enige wat mij wel stoort is dat het paard steeds zijn mond open doet..

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:25

Humble talent, jij lijkt me een half-leeg-glas-type. als deze run voor jouw helemaal geen 223 waard is , laat staan de 226 die hij kreeg, ben ik behoorlijk blij dat mijn paarden niet voor jouw als jury geshowed hoeven te worden, en als je al NRHA jury zou zijn slaat die opmerking helemaal nergens op.

Nicola won met deze run oververdiend de Italiaanse Derby. Daar waren alle aanwezigen het over eens.

De reden dat ik deze topic opende is omdat Rudi Kronsteiner een paar jaartjes geleden de Italiaanse derby won met een 236, maar blijkbaar heeft Rudi bij de gemiddelde bokker niet de beste reputatie (van horen zeggen wellicht) want er kwam nogal wat negatieve commentaar. de jonge Nicola is bij de gemiddelde bokker onbekend en nu is iedereen laaiend enthoesiast, ook al werd deze run 10 punten lager gescoord door de jury's. merk ik hier enige vooringenomenheid bij de gemiddelde bokker? Brunelli heeft nochthans niet de reputatie in Italie van de meest poeslieve trainer te zijn.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:31

dofuzz wat betreft de reputatie van Brunelli heb je helemaal gelijk, moet dan ook stiekem wle lachen om opmerkingen over leuke combi of samenwerking.....

maar feit is dat hij goed showt en zeker op het level van rudi presteerd. ik vind het een prima rit met super stops maar ik heb ritten van 223 gezien die ik stukken beter vond dan deze hoor.... ook van brunelli.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:33

dofuzz schreef:
Humble talent, jij lijkt me een half-leeg-glas-type. als deze run voor jouw helemaal geen 223 waard is , laat staan de 226 die hij kreeg, ben ik behoorlijk blij dat mijn paarden niet voor jouw als jury geshowed hoeven te worden, en als je al NRHA jury zou zijn slaat die opmerking helemaal nergens op.

Nou nou, wat een felle reactie. Je zou bijna denken dat je hier geen eigen mening mag uiten. Graag ja en amen alstublieft, want anders raken we over de zeik. Ik verbaas mij ook over mensen kennis die je uit gebaseerd op een enkele reactie. Wat een toestand. Je zou bijna denken dat ik hoogst persoonlijk een van je paarden de grond in heb geboord.
Daarbij ben ik eerder het type voor het half volle glas. In mijn ogen is een glas altijd leeg. Zodra je dan wat in het glas doet is het automatisch half gevuld dus half vol. Wat een nonsense allemaal weer.

Misschien was het een ongelukkige keus om te zeggen dat ik het geen 223 waard vind. Ik bedoelde dat meer als een uiting dat ik het enthousiaste me in dit topic een beetje schrijnend vind. Ik verbaas mij namelijk net als jij dat mensen hier zo lyrisch over zijn terwijl de proef van rudi kronsteiner min of meer afgefikt wordt. Ik vind de proef van Rudi fantastisch. Deze vind ik minder. Ik heb de rest van de Derby niet gezien en zou ook niet weten of ik de score 226 in deze klasse met deze rit wel of niet terecht vind.

Het is zeker een mooie rit, maar ik ben verre van lyrisch zoals de rest!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:37

Wat mij persoonlijk bevalt aan deze run, is een spectaculaire rit op een goed getraind, maar alert paard :) ... en een 'levende' staart ;)
Zo'n monsterscore-run van Kronsteiner op een robotachtig paard (totale controle, tot in het puntje van de staart) vind ik geen aantrekkelijke reining :n

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:41

hahaha WB je moest een weten!!!!

volgens mij zou ik als paard nog liever door rudi dan door brunelli gereden worden hoor....

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:44

qh

je hebt helemaal gelijk maar ik vind het van een ongelooflijke eigendunk en arrogantie getuigen om het oordeel van 5 NRHA jury's in twijfel te trekken. sommigen zijn wat strenger of wat positiever maar ze moeten wel tweejaarlijks via een examen bewijzen dat ze mee zijn met de evoluties binnen de reiningsport. Net zoals er meerdere wegen naar Rome leiden, zullen ook op verschillende manieren een 226 score gehaald kunnen worden

Ik vind het ook steeds erg vermakelijk om mensen een run als deze te horen bekritiseren die enerzijds niet geschoold zijn in het beoordelen van een reining run en anderzijds waarschijnlijk zelf nog hun eerste 70 run in een NRHA show moeten neerzetten.

wb

wat die staart betreft, ja de staart van Rudi's paard was platgespoten, Brunelli gebruikt gewoon de nieuwe (operatieve) technieken die veel "natuurlijker" lijken dan (het tijdelijke) platspuiten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:49

Niemand trekt hier de NRHA jury's in twijfel.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:49

dofuzz, waar heb je mij horen zeggen dat ik de mening van de judges in twijfel trek?
ik ben geen judge en heb de clinic niet gedaan.
maar ik heb wel een SMAAK/MENING.
ik vind deze rit niet super MOOI.

ik zie in nederland ook ritten van 'grote nederlandse trainers' die ik zo verschrikkelijk lelijk, gehaast, monden open, koppen in de lucht, amper te houden op de rundown enz enz vind. maar toch een 72 krijgen omdat de individuele manouvres gewoon goed zijn.
maar dan hoef ik nog de stijl / rit niet MOOI te vinden. snap je wat ik bedoel?
ik zeg niet dat het niet verdient is, alleen dat ik mooiere heb gezien naar mijn smaak.
ook van brunelli.

en wb loopt bij ieder filmpje van top ruiters meteen te miepen over tailblock hier en tailblock daar, volgens mij heeft ze er zelf ooit een gehad en een trauma aan overgehouden ofzo :-) :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:52

dofuzz schreef:
wb

wat die staart betreft, ja de staart van Rudi's paard was platgespoten, Brunelli gebruikt gewoon de nieuwe (operatieve) technieken die veel "natuurlijker" lijken dan (het tijdelijke) platspuiten

sommige dingen wil je gewoon niet meer weten :oo :r

ik zie ook wel wat foutjes in deze proef maar toch zag ik ook veel mooie dingen
triest als dan blijkt dat dit niet met een nette manier van trainen is geleerd

ik vind reinen zo'n mooie sport maar helaas trekt het ook veel ruiters aan met minder vriendelijke trainings methodes

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:55

Ach in de pleasure ook hoor Spatter. Of wil je soms geen verhalen horen over ingespoten Tequila om de paarden lekker dope hun proefje te laten lopen? ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 14:55

wanneer gaan jullie nu eindelijk eens snappen dat er geen enkele ruiter in de topsport zit die het doet met aaien en NH en vriendelijk vragen en 24/7 weidegang?
wake up and smell the coffee!!!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:56

qh

de opmerking over het in twijfel trekken van het oordeel van jury's was niet naar jou toe geschreven en ongelukkig geformuleerd. mijn excuses

ht

deze laatste genuanceerde post maakt dat je weer enorm in mijn achting stijgt

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 15:11

Ik had voor de lol het filmpje ook doorgestuurd naar een vriend van me die heel wat van dat soort shows in Europa jureerd, en zijn commentaar was :
+1/2, 0, +1/2, +1/2, +1/2, +1, +1, +1 = 75 met daarbij de opmerking dat een run op video nooit hetzelfde is dan IRL

Hij was destijds 1 van de jury's bij Rudi's run en had die op een 78 1/2 om even het verschil te demonstreren

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:29

quarterH schreef:
wanneer gaan jullie nu eindelijk eens snappen dat er geen enkele ruiter in de topsport zit die het doet met aaien en NH en vriendelijk vragen en 24/7 weidegang?

wie zegt dat ik dat niet snap???
net of ik net in het reiningwereldje kom kijken
maar het kan best op een nettere manier, zo moeilijk is reining nu ook weer niet , zeker niet als je kan kiezen uit getalenteerd materiaal

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:34

spatter schreef:
quarterH schreef:

wie zegt dat ik dat niet snap???
net of ik net in het reiningwereldje kom kijken
maar het kan best op een nettere manier, zo moeilijk is reining nu ook weer niet , zeker niet als je kan kiezen uit getalenteerd materiaal

Misschien niet, maar het is wel heel kort door de bocht om te stellen dat alleen de reining dit soort mensen aantrekt, terwijl de pleasure etc ook hele debiele dingen heeft..