[WN] westernpaard longeren, hoe werkt dat.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:50

calemity_jane schreef:
een westernpaard longeren absoluut geen aanrader. De mijne kan het niet en ik ga skieeend erachteraan :D

kan je paard het niet of jij het niet.. aangezien je paard er met jou vandoor gaat, lijkt het mij dat jij het niet kan.

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:59

nee ik kan helemaal niks

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:00

calemity_jane schreef:
nee ik kan helemaal niks

Zo houd je het wel lekker overzichtelijk natuurlijk :D

Paintless

Re: westernpaard longeren, hoe werkt dat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:01

haha sja.. geen wonder dan dat je mag mee liften.

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:56

calemity_jane schreef:
nee ik kan helemaal niks

men neme een paard, een lange lijn en iets om te hoofd van t paard waaraan je de lange lijn kan vastmaken :D
Dan neemt men een zweep in de handen en vraagt het paard beleeft maar resoluut of deze om jou heen een rondje wil lopen
dit kan iets worden begeleid met de leidende hand en de zweep
en dan roep je braaaaaaaaf paard als het dier dit begrijpt
En klaar is kees je hebt gelongeerd :D

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:31

_O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 13:49

zo te lezen heb ik allemaal andere geluiden en woorden voor mijn paard, scheelt weer ellende op show
dat kusjes geven heb ik altijd heel apart gevonden maar ik lees dat veel het gebruiken

longeren is longeren volgens mij
ik geloof niet dat een menpaard anders gelongeerd wordt als een dressuurpaard of een westernpaard
de bedoeling is dat hij rond je gaat en ook nog in het tempo dat jij wil :P

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:58

Meestal longeer ik met een halster en longeertouw. Ligt een beetje aan het doel van de oefening.
Op dit moment is het doel om 't paardje alle commando's goed te leren.
Daar gebruik ik trouwens de 'normale' woorden en geluidjes voor.
Heb eigenlijk nog nooit stil gestaan bij potentiële lastige toeschouwers bij wedstrijd... :o

Het longeren wissel ik wel vaak af met grondwerk aan de longeerlijn.
Dus de standaard voltes afwisselen met andere figuren. Of weer eventjes rechtdoor, bijvoorbeeld over een balkje of zeiltje.
En een keertje 'whoa' bij een pionnetje (hoop dat dat straks helpt bij de HSM :D )
We doen dus eigenlijk nooit alleen maar longeren, maar combineren dat vaak met andere dingen.

Maar qua techniek is het dus wel heel gewoon, net als een 'normaal' paard :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:10

MissFreubel schreef:
Sonja schreef:
Dit omdat er op wedstrijden klootzakken zijn die langs de bakrand gaan staan klikken ed als je langskomt. En denk nou niet dat dat overdreven is, want het gebeurt écht. En door mensen waarvan je 't niet zou denken/hopen/verwachten. Echt heel sneu.

Maar je hebt toch nog een heel stuk rein over wat "per ongeluk" wel eens rondzwiept..... oeps, raakte ik daar nou iemand.......
_O- :')

Maar Sonja, je zit is er toch ook nog? Dan zou je paard toch ook niet moeten reageren op anderen als jij je zit niet meeneemt met het geluidje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:14

Je ziet regelmatig dat mensen toch wat extra gespannen zijn op wedstrijd, goed op zitten te letten wat er om ze heen gebeurt, en als zo'n grapjurk dan even lekker precies naast het hoofd van je paard (die ook op scherp staat en z'n stinkende best voor je doet) klik-klik-klik doet ben je met een beetje pech nét te laat om de versnelling die dat dier misschien wel heel braaf inzet op te vangen. Kan je precies het verschil tussen blauw en rood kosten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 16:25

dáár heb je ook weer gelijk in!

Bwhizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 19:45

heb lang gezocht met mijn paardje en veel verschillende dingen getest maar het beste (en is hij echt met vooruit gekomen) is een pessoa, diep instellen en de longe door de bitring naar de longeersingel om een beetje binnenstelling te vragen

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 13:24

Ik longeer wel eens bijgezet of alleen aan het halster, soms met pessoa maar het meest doe ik Appie aan de dubbele longe en dat doet ze het beste. Misschien heb ik ook het geluk dat ze luistert als een herdershond :D .

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 14:26

Ik heb net ook nog een half uurtje gelongeerd ;)

Rose heeft vanaf het zadelmak maken tot nu nog nooit aan een longeerlijn gelopen, ik zet er ook nooit bij, ikzelf vindt dat gewoon niet prettig.
Ze loopt gewoon helemaal "bloot" :D in de roundpen en luistert dmv lichaamstaal; een beetje van Voest en een beetje van mezelf :D
Door middel van een leadrope geef ik aan welke gang ze mag, met handbewegingen maakt ze een rollback of gaat achterwaarts *D

Ik heb er ooit één keer aan een lijntje gezet; die bleef ze strak houden en ging niet voor- of achteruit!
Waarschijnlijk tóch een hoop roping bloed _O- ~~}>

Dymphi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 16:11

Wat een boel reacties!
Bedankt..
Ja het was misschien een beetje een rare vraag, maar ik ben geen western gewend, dus vandaar! En mij is verteld dat ik met losse teugel moet rijden.. dus ik vroeg me af hoe het zat met longeren, bijzetten etc.
Ik ga het eens proberen! :D
De mensen van het paard zeiden dat hij sowieso heel moeilijk is aan de longeerlijn en dat hij je mee sleurt. Ik heb van de week gelongeerd zonder bijzet en het ging redelijk goed! Ik had in de kleinste weide gelongeerd, dan kon hij moeilijker wegrennen, hij luisterde goed naar me stem.. Met dat klikken zal ik eens gaan proberen.. ik riep nu draaaaf, maar dat is het niet helemaal. ;)
Dankjullie wel..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:38

misschien engelse commando's geven?? walk, jog, lope... veel westernruiters gebruiken de engelse woorden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:51

crazycactus schreef:
misschien engelse commando's geven?? walk, jog, lope... veel westernruiters gebruiken de engelse woorden.

ohw.. waarom??

dát doe ik dus fout :n

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:46

Misschien gewwon de eigenaren vragen welke commando's zij geven als ze longeren, verder zou ik zeggen alle zelfde commanso's die je normaal met rijden gebruikt, en bijzet, ja als het paard dat gewent is gewoon gebruiken en in overleg met de eigenaar. maar zoals sommigen al eerder schreven het is een paard, ze kunnen op veel verschillende manieren lopen.
Die van mij mag op alle manieren lopen, soms pessoa, dan halster en lekker ontspannen, dan eens helemaal los, dan teugels tussen zn benen door en omhoog geknoopt, dan alleen via singel en band achter zn billen. Wil ook in het longeren variatie houden, hij weet duidelijk het verschil wanneer het evt beweging is op spierpijn te voorkomen, vaak lekker los, of echt aan het werk, en dan maakt het hem niet uit.
Over evt tussenstukjes tussen het bit bemoei ik me niet, die van mij reageerd daar alles behalve positief op terwijl een paardje van een vriendin daar juist positief op reageerde. Dus wederom vraag bij de eigenaren na, en verder als zij het niet weten is dat dus uitproberen. En dan ook blijf oog hebben op respect, wederzijds!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 18:24

@paintless tja t is net wat je ze aanleert natuurlijk, maar de meeste westernruiters die ik ken zeggen back up enz enz ipv terug of zo. Geen idee waarom dat zo is, maar eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het vroeger ook deed.