[WN] Roll back, gestapt of gesprongen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-03 23:10

Bij ons op stal stoppen ze bij het trainen vlak langs het hek vanuit de galop of de draf. Gewicht op de buitenbil, alleen aan de buitenteugel zitten, binnenteugel hangt los. Binnenbeen geeft een aanwijzing. Paard is in de eerste instantie NIET recht, maar moet zijn neus achterna lopen. Kwestie van heel vaak doen, vanuit de galop, vanuit de draf. Het paard gaat de oefening leuk vinden, en springt na verloop van tijd zelf om...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 07:58

Draaien vanuit achterwaarts geeft altijd een grote neiging om te gaan draaien om het verkeerde been... zelf ben ik daar geen fan van eigenlijk... Je moet dat heel correct uitvoeren en vaak zie je de ruiters dan tegen de draai inhangen (er achteraan komen) en dan verplaatsen ze het gewicht naar het buitenbeen, en tadaa... verkeerd ...

Bij het stoppen langs het hek moet je wel in de gaten houden dat er tussen het hek en het paard wel ruimte is voor het paard om te draaien... Als je vlak langs het hek draait moet het paard eerst achterwaarts voordat het kan draaien, ziet er ook niet uit.

Het is van belang dat je goed het spoor waar je vandaan komt in de gaten houd, dat maakt een mooie roll-back (vind ik).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 08:35

Cer schreef:
Bij het stoppen langs het hek moet je wel in de gaten houden dat er tussen het hek en het paard wel ruimte is voor het paard om te draaien... Als je vlak langs het hek draait moet het paard eerst achterwaarts voordat het kan draaien, ziet er ook niet uit.

Als je het snel genoeg doet dan verplaatst hij eerder zijn gewicht op de achterhand dan dat hij achterwaarts gaat. Maar ik geef je gelijk, een metertje ruimte is wel handig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-03 09:02

Cassidy schreef:
Als je het snel genoeg doet dan verplaatst hij eerder zijn gewicht op de achterhand dan dat hij achterwaarts gaat.

Okee, maar dat komt in een gevorderd stadium, het aanleren van een draai doe je (naar mijn idee) in een rustig tempo, en dan heb je snel al het verkeerde pivotbeen te pakken... Als je ze eerst leert om het verkeerde been te draaien en dan denkt dat dat vanzelf over gaat als je maar snel genoeg draait, ben je naar mijn idee niet op de goede weg? Maar goed, ik ben niet meer zo actueel en zie heel veel buitenpivotbenen, misschien is dat wel modern? Knipoog

Maar de draai zoals jij die beschrijft (met dat beetje ruimte) zou moeten lukken, als je de voorwaartse beweging bewaart....

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-03 19:57

Hij draait wel, en ook redelijk snel, maar maakt altijd een paar pasjes. Als ik er erg de nadruk op ga leggen dat ie moet springen dan dendert hij zijn voorbenen in de grond, springt een kwart om en loopt de rest, resultaat: ik rugpijn en hij moet pijn in zijn voorbenen hebben van de klap. Nu moet ik erbij zeggen dat mijn paard geen stopper is maar wel netjes en vrij snel kan spinnen.
Als ik de rollback train rij ik een cirkel en als ik bijna bij de wand ben draai ik om om vervolgens de cirkel de andere kant op te vervolgen. Na een paar keer heeft hij door wat de bedoeling is en draait hij bij de minste aanwijzing op de manier zoals hiervoor beschreven.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:09

Cer schreef:
Draaien vanuit achterwaarts geeft altijd een grote neiging om te gaan draaien om het verkeerde been... zelf ben ik daar geen fan van eigenlijk... Je moet dat heel correct uitvoeren en vaak zie je de ruiters dan tegen de draai inhangen (er achteraan komen) en dan verplaatsen ze het gewicht naar het buitenbeen, en tadaa... verkeerd ...

Het kan aan mij liggen maar volgens mij draait een paard toch echt over zijn buiten achterbeen als hij een rollback maakt. Dat is tenslotte het been wat onder de massa komt te staan.

Maar even voor de duidelijkheid. Als een paard een rollback naar rechts maakt dan bedoel ik met zijn buiten achterbeen het rechter achterbeen dus buitenbeen voor de draai is ingezet.
Het idee dat een paard zijn gewicht op zijn binnen been brengt is totaal vreemd. Ik heb naar een paar videootjes zitten kijken bv op www.paarden.tv en kan er echt niets anders van maken. Kijk ook even naar dit plaatje van Reining legends gebietst. Dat paard gaat net de rollback in en staat toch echt op zijn buiten achterbeen.

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 12:59

Ja, zn buitenachterbeen op het moment dat het paard linksom gallopeerd, maar in deze rollback draait hij toch naar rechts, en staat hij naar mijn bescheiden mening toch echt op zn binnenachterbeen (rechterbeen) vwb de draai. Ik weet het verschil tussen links en rechts niet zo heel goed, dus ik kan het mis hebben.

Wel moet je het galoperen langs de lange zijde linksom (waarbij rechtsachter het buitenbeen is) los zien van de rollback maneuvre naar rechts, waarbij het rechterachterbeen het binnenbeen van de draai is.
We bedoelen waarschijnlijk hetzelfde maar zeggen het anders??

Ernstig wordt het als het paard bij een rollback naar rechts het LINKERachterbeen als pivotbeen gebruikt, hij kruipt dan eerst achteruit, verstapt met het rechter(binnen)achterbeen naar achteren en draait om. Een vloeiende rollback krijg je dan nooit.

Bij een gesprongen rollback kan je ook nog beweren dat het om beide achterbenen draait. Op dit plaatje heeft het paard het linkerachterbeen ook nog licht aan de grond, maar het rechterachterbeen is duidelijk het dragende been.....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-03 13:57

Ik dacht wel dat um daar de verwarring zat.
Jij noemt het paards rechter achterbeen wat aan de buitenkant staat zijn binnen been.
Het is pas zijn binnen been als hij volledig gedraaid is, voor die tijd is het zijn buiten been Hij maakt de draai tenslotte naar buiten ,
naar de buitenkant dus en dat kan nooit om een binnen been.

Hoewel zeg nooit nooit er zijn er vast wel die het voor elkaar krijgen Knipoog

Hij draait dus op zijn buiten been niet zijn binnen been Haha! Haha! Haha!

Ik begon me al de meest idioote houdingen van jou paard voor te stellen. Zo als bijv drie benen van de grond om rond het binnen been te kunnen draaien *LOL* *LOL*