[WN] [RT] Paard vecht tegen bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:40

Biieniie schreef:
Het is iets van pas 2 weken (sinds ze hengstig is) daarvoor was ze juist erg moeilijk op rechts. Maar niet zo erg als nu op links.

Is ze al twee weken hengstig dan? Dat lijkt me ook niet helemaal normaal. :o

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:47

NH en dan niks van bitloos rijden weten is toch wel een beetje tegenstrijdig ja... hoort toch wel een beetje bij de NH. En rijden met bosal (bitloos westernhoofdstel) met jonge paarden is toch ook redelijk normaal in de western. Maar inderdaad, dat wil ook weer niet zeggen dat elke NH beoefenaar of westernruiter met bosal of touwhalster rijd. Goed moment misschien om het toch eens te proberen, dan kan je tand- of bitprobleem uitsluiten of bevestigd krijgen. Dus met bosal en niet met een touwhalster, als je paard al wat nekreining kan moet dat geen probleem zijn.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 00:06

Ik lees dat ze met een scharenbit gereden is, dan kent ze dus ook nekreining. Is ze met d'r 3 al met scharenbit gereden dan? Dat is wel heel erg jong..... dan moet ze al vergevorderd in de training zijn.

MidnightPSan

Re: Paard vecht tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:24

@Pintopini , juist daar gaat het dus over, een ruin van mij had een verborgen hengsten tand onder zijn tandvlees dus, na da t deze weg gehaald is heb ik hem eerst een tijdje op een Bosal gereden,en ''tandarts komt over drie weken '' als ik die bel is hij er binnen drie tot vijf dagen.

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 08:25

Even met betrekking op het commentaar op horsemanship. Iedereen schijnt daar nogal over te vallen. Ook NH heb je in verschillende niveau's. Zelf doe ik heel veel NH aan de grond. Nu bijna 8 jaar. Ben al wat verschillende verhalen en problemen tegen gekomen. Ik kan zelf echt wel inschatten bij welke problemen ik zou kunnen helpen en bij welke niet. En niet iedereen die NH beoefend rijd bit en boomloos.
Dat mijn merrie al 2 weken hengstig is kan wel. Begint nu weer beetje af te zakken.
Ze is inderdaad een beetje aan het puberen, dus het kan ook uitproberen zijn. Maar omdat het zoveel verschillende problemen kan zijn wilde ik hier even kijken wat voor reactie ik erop kreeg.
- Kan uit de rug komen
- Kan uit de mond komen
- Kan vechten tegen mijn hand zijn
- Kan puberen zijn.

Het is erg breed. Dus ik wilde kijken wat de mensen hier ervan dachten.

Ja ze is met scharenbit gereden. De vorige eigenaar was hier net 2 weken mee begonnen voordat ik haar kocht. Ze beheerst de neckreining redelijk tot goed. En ze is 4. De hulpen voor spin en rollback zitten erin. Maar is niet heel hard aangetraind. Doe ik ook niet, ga daar pas na de zomer meer aan sleutelen. Ik check 1x per week of ze het commando nog kent. Voor de rest doe ik er niet zoveel mee. Maar ja, ze heeft al een dikke basis training achter de rug. Ze gaat over 2 weken het land op.

Op welke leeftijd ze wisselen verschilt per paard en per ras. Arabieren wisselen bijvoorbeeld over het algemeen heel vroeg. (er zijn dus uitzonderingen) De tandarts zei 4 weken terug dat zover hij toen kon zien (hij heeft ff snel gekeken) er nog 1 tand rechts eruit moest. Deze is er nu uit. De wolfstandjes moeten er ook uit, maar daar kon ik nog wel een halfjaartje mee wachten.

Vrijdag is de fysio weer op stal dus die gaat dan even naar d'r kijken. De tandarts is er donderdag.

-Vraag aan de longe, ik heb haar gisteren voor de 2e keer met touwtjes gelongeerd. Ze zaten echt op een tussenlengte, dus niet te lang, maar ook niet te kort. Ze kon dus niet hoog genoeg komen om er tegen te vechten, en dat deed ze. Maar of dit vechten tegen de hand of tegen het bit is ben ik nog niet over uit.

Mijn instructrice geeft overigens dressuurles, zij helpt mij met rechtrichten. Zij geeft mij al 10 jaar les. Voor NH heb ik iemand anders. Voor de reining ook, maar dat wil ik tot na de zomer niet meer zo oppakken. Ja ik heb dus voor 3 dingen een andere instructeur. Dat mogen jullie raar vinden, maar uiteindelijk gaat mijn topic daar niet over. Dus graag weer terug naar mijn vraag. Waar zou het vandaag kunnen komen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:42

goeroe schreef:
Biieniie schreef:
Het is iets van pas 2 weken (sinds ze hengstig is) daarvoor was ze juist erg moeilijk op rechts. Maar niet zo erg als nu op links.

Waarom is 2 weken hengstig zijn niet normaal?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:08

Mijn merrie (net 4 geworden) heeft ook een hele tijd geprotesteerd op links, maar dan voornamelijk in de galop. Hoofd omhoog, zwiepen, niet willen aanspringen, verkeerd aanspringen. Ik heb toen ook de tandarts laten komen en er bleek het een en ander niet lekker te zitten, wolfstandje en scherpe randen. Daarna deed ze het nog een tijdje (gewenning) maar ze begint nu veel lekkerder te lopen. Buiten de tandarts heb ik er alsnog zelf veel aan getraind, links is namelijk ook haar moeilijke kant. Veel overgangen oefenen, longeren met touwtjes, veel inbuigen. Ook rijd ik regelmatig met de teugels er iets meer aan, om haar wat meer richting te geven waar ze haar hoofd moet laten. Ik heb niet het idee dat haar hele houding daardoor verandert.

Het had hier dus voornamelijk met twee dingen te maken. Links vond ze moeilijk en er moesten wat dingen gebeuren aan haar gebit. Dus, de tandarts zijn werk laten doen en daarna gaan werken aan haar lijf. Het protest zal misschien even aan blijven omdat ze daar inmiddels aan gewend is. Dat moet je dan dus niet meer accepteren.

Meerdere instructeurs vind ik juist goed trouwens. Zo worden je paard en jij vanuit meerdere optieken bekeken en dat is naar mijn mening alleen maar waardevol.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:35

Is het een gebroken trens waar je nu mee rijdt? Dat geeft namelijk een notenkrakers effect en veel paarden vinden dit absoluut niet fijn. Ook met mijn paard liep ik tegen zulke problemen aan. Ik ben dan overgeschakeld naar een billy allen snaffle en dat heeft heel veel geholpen.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:42

Ik heb ook een 4-jarige merrie gehad die op een gegeven moment links een beetje moeilijk begon te doen, dacht ook eerst aan de tanden maar daar was niks mis mee. Heb toen ook een ander bit erin gedaan (Billy Allen idd) en dat hielp wel iets maar niet genoeg. Ik kwam erachter dat het ook aan mezelf lag, ik nam met het oppakken iets meer druk op de linkerteugel, dus had geen gelijke druk en daar ging ze tegenin. Dat was ook haar moeilijke kant, daarom pakte ze zelf die kant ook iets vast waardoor je daar zelf automatisch ook weer iets meer aan gaat pakken. Heb ik ook opgelost door longeren en gymnastiseren aan die kant, rechtrichten dus.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:56

Mijn paard heeft dus ook het meeste last op links. Ook ik dacht al een rugprobleem of misschien paste mijn zadel niet goed etc etc. En wat blijkt, het was vooral ik dit mijn paard verkeerde signalen gaf en hem tegenwerkte. Met heel veel rijden onder goede begeleiding is dit verschil bijna helemaal weg gewerkt, sterker nog, hij begint zelf beter te lopen op links nu dan op rechts.
Ik zou dus allereerst eerst een ander bit insteken moest je met een gewone snaffle rijden en dan ook eens kritsch naar jezelf kijken, of beter nog iemand met veel verstand van zit en houding. Je doet soms rare dingen die jezelf helemaal niet merkt.
Een jong paard reageert daar dan heel gevoelig op, omdat het die routine nog niet heeft.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:59

Ben het helemaal met Dana eens!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:04

Kijk hier is advies waar ik wat aan heb. Mijn eigen moeilijke kant is rechts. Hier kan nog wel is raar gaan zitten en uit balans raken. Omdat zij moeilijk was op rechts is dat een stuk beter geworden. Ik ga beter mee met haar etc.

Wellicht dat daardoor links wat minder is geworden. Dank jullie voor dit advies. Ik ga dit in ieder geval met mijn dressuur instructrice overleggen. We waren wel al begonnen met rechtrichten. Net ook weer stukje van gedaan. En gaat alweer een stuk beter! Ze loopt veel ronder, niet alleen laag en ze zet vooral in de galop links de achter benen onder haar en niet met dr kont naar binnen. Ik zal is kijken voor een billy allen. Bedankt ook voor die tip.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:49

Dat is dus niet tegen het bit zijn,maar wellicht nooit in ballans gereden je hebt haar niet zo lang, dus ook daar kan het probleem zitten.

- Kan uit de rug komen, kan je zelf veel over uitsluiten als je goed zoekt.
- Kan uit de mond komen,zelfde antw.
- Kan vechten tegen mijn hand zijn, Dan kan je dus niet elk paard rijden, individueel.
- Kan puberen zijn.dat moet je gewoon niet toe laten, dus streng zijn.
En als je bij een paard een ander bit in hangt, behoor je dat er gewoon een maand in te houden voor je zeker weet of het wel of niet het juiste bit is voor dit paard.
Dus als je je presenteerd zo als in je profiel,plus instructeur,hoor je dit zelf te weten.
Van daar mijn eerdere post, het is jammer voor de paarden dat er imo veel te veel mensen zijn die anderen adviseren of les geven, die hier op bokt of elders dit soort vragen moeten stellen, om hun eigen problemen op te kunnen lossen.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:51

Onze paarden worden vanaf dat ze twee zijn al naar een ostheopaat gebracht, en dan beginnen wij ook met de tandarts!!
Wij willen dat de paarden 100% zijn voordat er mee gelongeerd wordt en een zadeltje op krijgen!!
Daarbij rij ik nu een merrie voor iemand die heeft het zelfde probleem, die heb ik laten chekken door de da en die bleek een griepje te hebben, longen aan de linkerkant zaten vol en ze had koorts!!
Dus daar wat medicijnen voor gegeven en ze is nu al weer helemaal top fit!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:02

@Sann_e: al ostheopaat op 2 jaar? Nu ben ik wel nieuwsgierig of er veel paardjes bijzijn die wel degelijk al een probleem hebben dan. Want dit lijkt met toch ietswat overdreven. De tandarts, dat kan ik op zekere hoogte nog begrijpen.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:38

Nee vaak hebben ze alleen hun rug een beetje vast zitten wat vaak wel kan komen door een keer vast gelegen te hebben of te hard bokken!!
Maar wij willen iniedergeval een check hebben en daarbij het antwoord dat het goed zit.
Anders willen wij niet met onze paarden bezig!!
Ik vind het een fijn idee als ik zeker weet dat mijn paard(en) 100% gezondzijn.
Doormiddel van een bloedonderzoek voor de winter en na de winter, om de 8 weken mest onderzoek, 1x per jaar naar de ostheopaat en ieder half jaar naar de tandarts!!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:45

Sann_e schreef:
Nee vaak hebben ze alleen hun rug een beetje vast zitten wat vaak wel kan komen door een keer vast gelegen te hebben of te hard bokken!!
Maar wij willen iniedergeval een check hebben en daarbij het antwoord dat het goed zit.
Anders willen wij niet met onze paarden bezig!!
Ik vind het een fijn idee als ik zeker weet dat mijn paard(en) 100% gezondzijn.
Doormiddel van een bloedonderzoek voor de winter en na de winter, om de 8 weken mest onderzoek, 1x per jaar naar de ostheopaat en ieder half jaar naar de tandarts!!

Tof dat jullie je paarden zo goed in het oog houden. In mijn ogen iets overdreven, maar ja da's ieders zijn mening. ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:53

rapido schreef:
goeroe schreef:
Waarom is 2 weken hengstig zijn niet normaal?

Een cyclus van een merrie duurt gemiddeld ongeveer 21 dagen, als ze dan twee weken hengstig zijn zijn ze meer hengstig dan dat ze niet hengstig zijn. Volgens mij is een dag of 5 normaal en een week kan ook nog wel, maar als ze twee weken hengstig zijn kan dat volgens mij een teken zijn dat er hormonaal iets niet helemaal gaat zoals het hoort.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:59

goeroe schreef:
Een cyclus van een merrie duurt gemiddeld ongeveer 21 dagen, als ze dan twee weken hengstig zijn zijn ze meer hengstig dan dat ze niet hengstig zijn. Volgens mij is een dag of 5 normaal en een week kan ook nog wel, maar als ze twee weken hengstig zijn kan dat volgens mij een teken zijn dat er hormonaal iets niet helemaal gaat zoals het hoort.

Mijn verzorgpaard is ook wel is heel lang hengstig geweest hoor! Tijd niet hengstig geweest, ivm geen ruintjes op stal, toen er weer één kwam waar ze helemaal wild van werd, is ze ook heel lang hengstig geweest.. Nu is ze weer normaal, maar ze heeft het wel vaker gehad dat ze langer hengstig was. Niks mis met haar hoor..

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:09

Bij ons zijn de merrie's nu al denk ik 3 weken hengstig!! Ze hebben een lange winter gehad en dus lang niet hengstig geweest.
We hebben nu ook 2 2 jarige hengstjes en een 3 jarige hengst staan die alle drie in de bloei van hen leven zijn.
Dat lijd tot zeer lange hengstigheids periode's niet iets om bang voor te zijn (Bij ons) het kan wel iets te maken hebben met een baarmoeder ontsteking maar daarvoor moet je bij je DA zijn.
Mijn advies:

Laat er een DA goed naar kijken misschien een bloedonderzoek en die baarmoeder na kijken.
En een Ostheopaat en een tandarts na laten kijken
Daarna weet je zeker wat het probleem is, nu blijf je maar aanmodderen!! En dat is natuurlijk niet eerlijk voor je paard!!

******* Je kunt het overdreven vinden, maar wij vragen dan ook veel aan onze paarden omdat wij hoog in de sport mee willen rijden, ik/wij vinden het dan zeer oneerlijk als een paard ergens last van heeft.
Volgens ons moet iedereen het doen, maar ja wie zijn wij ;) ***

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:11

volgens mij is de basis van de dressuur niet heel veel anders dan het western.......

en paarden vechten niet tegen bitten, die vechten tegen de hand die het bit vastheeft............

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:24

Ik heb dit bit er nog geen week inhangen.

MidnightPSan. Je mag van alles van mij vinden. Je mag je generale mening absoluut hebben. Mij heb je er niet zo mee. Ik weet wat ik kan, ik weet waar mijn goeie punten zitten en ik weet waar ik zelf aan moet werken. Echter is mijn mening nog altijd 2 weten altijd meer dan 1. Daarom heb ik mijn vraag hier op bokt gepost. Waar dit probleem allemaal vandaan kan komen.

KiWiKO, de basis is ook niet heel veel anders. MAAR, in de training is zij al verder dan de basis. Ik heb geen harde hand, eerder een te zachte, maargoed, daar kan ze ook tegen vechten. Zoals in je onderschift, misschien geef ik haar daarin teveel de ruimte.

Zij is ook elk half jaar bij de tandarts geweest (is mij gezegd) TA heeft vorige maand gezegd dat haar kiezen er erg netjes uit zien. Alleen dat haar wolfstandjes er wss snel door gaan komen en dat die er dan uit moeten. Maar daar was nu nog niets van te zien.

Op de stal waar ze stond stonden ze tussen de merries. Toen ze hier kwam stond ze elke dag buiten naast merries. Sinds de buren hun hengsten weer buiten zetten is zij hengstig. Die staan dan op nog geen 20 m afstand te gillen naar merries. En ja daar is mevrouw wel van onder de indruk. Het is nu wel weer minder.
Sann_e, ik vind het niet heel erg overdreven hoor. Als je de paarden hoog in de sport rijd vind ik het juist heel erg goed. Ik doe dit niet, maar ik wilde gewoon kijken wat anderen zouden doen als ze hier tegen aan liepen.
Aan sommige adviezen heb ik wat gehad, aan anderen niet.
Zoals eerder gepost, donderdag komt de TA en vrijdag de fysio.
En dan kijk ik weer verder. Vandaag was het gevecht een stuk minder terwijl ik toch een stuk harder met mijn hand was dan normaal. Uiteindelijk heeft ze zelfs helemaal losgelaten waarna ik gestopt ben met rijden. Maar zoals anderen al naar voren haalde laat ik toch even de fysio en TA er naar kijken.
Mag van mij een slotje op.

mirandavb

Re: [RT] Paard vecht tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:55

Ik denk zelf dat het niet uit de mond vandaan komt. Maar misschien moet je ook even veder kijken naar bijvoorbeeld rug en zadel of benen etc. Wij hebben ook een merrie staan die tijdens de hengstigheid niet te genieten is, en ook bijna niet te rijden is. Ook tegen het bit in komen en niet willen buigen en niet willen lopen. Nu krijgt ze daar medicijnen voor (weet even niet zo gauw hoe het heet) en ze is echt super fijn. Geen moment meer gehad van niet willen lopen en pijn hebben. Ik zou ook veel afwisselen met zo'n paardje om alles goed soepel te houden en het een beetje leuk te houden. Vaak protesteren paarden niet zomaar. Veel succes ermee, en ik hoop voor je dat je er achter kan komen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:17

Biieniie schreef:
Dat zou eventueel kunnen. Vind het wel heftig om bij een paard van net 4 meteen een fysio erbij te laten komen. Maar als het niet beter wordt is het wel een idee. Het is iets van pas 2 weken (sinds ze hengstig is) daarvoor was ze juist erg moeilijk op rechts. Maar niet zo erg als nu op links.

Dat is juist niet heftig om er een fysio bij te halen, het paardje kan er alleen maar beter van worden echt niet minder

jSophiaF

Re: [RT] Paard vecht tegen bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:22

Ik heb je begin post gelezen. Het kan zijn dat je paard elders in het lijf vast zit of een probleem heeft, wat er nu uit komt door het steeds meer te laten werken en verder dan alleen de basis te gaan vragen.
Ik weet iemand die je eventueel kan helpen, die veel kijk heeft op de bouw ect. van het paard.

Paard van mijn vriendin deed dit op de rechterkant, totaal niks mee te beginnen, volledig blokkeren rechts, blijkt dat ze een afwijking heeft aan het rechterheup waardoor ze alles vast zet rechts, door simpele aanwijzingen gaat het stukken beter.

Voor verdere info, kan je via de pb bij me terecht.