[WN] Nieuw Westernblad...wie heeft hem al ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:11

Sonja schreef:
Ik krijg 'm net bezorgd en meteen valt op de voorpagina het woord 'verassend' al op. Boeiende tikfout toch altijd :D
Ben benieuwd naar de inhoud.

Het zal een "vurig" nummer zijn hé ;) !
Ben nu echt wel benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:30

Blad ziet er glossy uit en de fotografie is mooi, maar dat zijn eerlijk gezegd de enige twee positieve dingen die ik er over kan zeggen.
De inhoud is mager te noemen. Meer van hetzelfde, absoluut geen "verassend" origineel blad qua onderwerpen. De schrijfstijl is amateuristisch te noemen en de schrijffouten storen me. Een naam in de kop verkeerd schrijven en in de eerste alinea goed is stomweg slordig en dus dom, zéker bij een proefnummer waarbij je je potentiële lezers wilt laten zien dat je een meerwaarde te bieden hebt.
Ook het "rijtechnische" artikel over rechtrichten ontstijgt het niveau van de gemiddelde manegeinstructeur niet (ik wil die discussie wel aan met de schrijver, bij het scheef achterwaarts gaan de achterhand terugduwen??? Zou mijn keuze niet zijn, noem ik symptoombestrijding). Andere 'artikelen' noem ik persoonlijk 'advertorial'; prachtig dat de adverteerders zich op deze manier kunnen presenteren, maar ik hoef er geen abonnement op...

Jammer, gemiste kans wat mij betreft. De eerste blik over het blad is positief, maar je moet er niet in gaan lezen. En dáár koop ik die dingen nou net voor.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:33

Ik had er een beetje hetzelfde gevoel bij als Sonja. 'Verassend' op de voorpagina en 'Piant' in plaats van Paint. Twee fouten die ik in een oogopslag opmerkte, en die me dan meteen minder ontspannen aan het lezen en bladeren zetten.
Ik vind de lay-out van het blad, het gebruikte papier en de kwaliteit van de foto's (dan bedoel ik niet eens specifiek de composities of scherpte, maar ook de kleuren, waar andere bladen met het omzetten in cmyk nog wel eens de mist mee in gaan) absoluut positief en indrukwekkend. De artikelen daarentegen vind ik niet uitnodigend, omdat ze niet lekker lopen, er bijzonder veel fouten in staan ('verteld Sylva' bijvoorbeeld) en ik daarom niet lekker in het verhaal kan komen als toch tamelijk kritische journalist.
Dit proefnummer zal geen nulnummer zijn, maar met alle positieve en negatieve opmerkingen in dit topic, zal het volgende nummer ongetwijfeld sterker zijn... en daar wacht ik dan ook met smacht op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:37

Wat ik me afvraag: hoe gaan we aan dat 2e nummer komen dan? Ik vind het eerste nummer namelijk dusdanig slecht dat geen haar op mijn hoofd aan een abonnement denkt. En het lijkt me stug dat het in een dusdanige oplage gaat verschijnen dat de Bruna het in het assortiment opneemt...
Ik wil het best een tweede kans geven, als het er naar uit zou zien dat het tweede nummer wat minder amateuristisch zou kunnen zijn, maar toch absoluut niet door aanschaf van een abonnement...

Overigens ben ik wel zeer te spreken over de snelheid waarmee het proefnummer binnen was. De administratie hebben ze dus blijkbaar wél netjes op orde :j

flashyjac

Re: Nieuw Westernblad...wie heeft hem al ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:44

Voor een Bruna/AKO/Primera e.d. is het tijdschrift te doelgroepspecifiek, verwacht ik. De westernkalender waarvoor ik een aantal jaar geleden de fotografie heb verzorgd, kwam ook niet in aanmerking voor een opname in het assortiment bij verschillende kiosken.
Gewoonlijk zijn bij doelgroepgerichte tijdschriften de eerste drie nummers los verkrijgbaar als proefnummer, dus ik verwacht dat de tweede editie ook weer op aanvraag te verkrijgen is.
Ik begrijp dat het geen eenvoudige taak is een magazine op te zetten waar je zelf verantwoordelijk bent voor de redactionele inhoud, de fotografie, de layout en het drukproces, maar ik had persoonlijk het idee dat er teveel haast achter de lancering is gezet. Een eindredacteur had de grammaticale fouten, spelfouten en fouten in interpunctie ongetwijfeld in enkele uren uit het blad gehaald...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 14:48

Zeker weten, die had een eindredacteur er met de ogen half dicht allemaal uitgepikt. Maar gezien ook de schrijfstijl betwijfel ik of er enige vorm van journalistieke achtergrond achter zit... Grafisch zit het wel goed, maar het schrijftechnische is het probleem.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:10

Exactly my thoughts, het is meer 'vertellend' dan journalistiek...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 15:14

Heb het blad ontvangen! Vind het er grafisch mooi uit zien, kleine foutjes daargelaten, foto's zijn heel mooi en zuiver (niet anders verwacht), leest gemakkelijk en snel weg dus; het blad mag dikker! :D
Verder is de verhouding tussen de verschillende artikelen prima, laat het niet een ander blad achterna gaan die, naar mijn mening, veel te veel schrijft over de Nederlandse ranches. Interessanter zou ik vinden om trainers eens te volgen in hun stijl van lesgeven en waarom ze op die manier les geven. Zo ook mbt wedstrijden of recreatief rijden, hoe wie wat waar en waarom (sorry ben een leek op wedstrijdgebied bij western, maar met mij denk ik vele anderen die recreatief rijden - waar ook aandacht voor mag zijn-). Western stuff is erg leuk, zo ook het artikel Spotlight (en dat hoeven echt geen bekenden te zijn), History mag er in blijven (altijd leuk) en rijtechnisch is ook altijd leerzaam. Eigenlijk heeft het blad van alles wat, ik ben erg benieuwd naar de volgende (dikke) uitgaven!

birdybirdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:43

Ik vind inderdaad de uitstraling van het blad zeer positief, maar loop tegen dezelfde puntjes op die hiervoor al door anderen worden genoemd. De spelfouten zijn toch wel knullig en ik vind de artikelen inderdaad niet erg sterk geschreven.Veel zinnen lopen gewoon niet zo lekker en dat leest gewoon niet zo prettig Ik hoop dat er wat wordt gedaan met onze kritiek en dat het blad hierdoor wordt verbeterd. Ik twijfel nu ook of ik een abonnement ga nemen. Misschien doe ik het wel samen met iemand, dat scheelt ook weer in de kosten ;)
Oja en als we toch bezig zijn het blad mag zeker wel ietsje dikker hoor! :D

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:37

Even ter verdediging (eindredactrice post ook op een ander forum en zoals ik het begrijp is dit nummer ook bedoeld om juist kritiek op te geven, daar kan het alleen maar beter van worden); spelfouten is idd een issue, het is te snel weg gegaan zoals ik begrijp. Ik denk echt dat er wat gedaan gaat worden met alle kritiek (en die is er overduidelijk) en ik kijk dan ook uit naar het volgende nummer. Voor die 17 eurie neem ik t risico wel...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 18:45

yildiz schreef:
Even ter verdediging (eindredactrice post ook op een ander forum en zoals ik het begrijp is dit nummer ook bedoeld om juist kritiek op te geven, daar kan het alleen maar beter van worden); spelfouten is idd een issue, het is te snel weg gegaan zoals ik begrijp. Ik denk echt dat er wat gedaan gaat worden met alle kritiek (en die is er overduidelijk) en ik kijk dan ook uit naar het volgende nummer. Voor die 17 eurie neem ik t risico wel...

Ik ben wel benieuwd naar haar reacties dan, waar kan ik die lezen?
Lijkt me op zich een goed idee, op deze manier kritisch nara je product kijken en dan verbeteren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 18:52

Hier is ie ook binnengekomen, ik ga er straks eens voor zitten :)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:00

Ik ben benieuwd wat je er van vind DD!

Wat spel-/ grammaticale fouten en tekst betreft zijn er inderdaad maatregelen genomen, zodat dit in de toekomst niet meer zal voorkomen.

Zelf heb ik hem nog niet binnen, dus kan er verder nog niks over zeggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:00

Op zich idd wel slim om feedback op internet na te lezen. Maar je eerste nummer overhaast en ongecontroleerd de deur uit doen is eehhh... naja wat minder slim zullen we maar zeggen ;)
Ben heel benieuwd wat er mee gedaan gaat worden. Leest ze hier ook mee dan?
Want in dat geval wil ik nog wel meer meegeven:
"de wereld volgens Sassy" is schoolkrantniveau. Dat kun je in een fototopic op Bokt nog eens voor de gein doen, een stukje schrijven namens je paard, maar in een serieus bedoeld blad echt niet.
Interview Lorenzini vond ik op zich leuk, eens niet een al 100x uitgekauwde bekende ruiter of judge voor mij (eehhh en nu hoop ik dat ik niemand tegen de schenen schop) maar had veel meer de diepte in gemogen. Dit is te algemeen, te oppervlakkig. Waarom maken ze keuzes voor bepaalde bloedlijnen? Hoe trainen ze? Wat is hun visie, hun missie?
Westernstuff is leuk maar mag van mij wat apartere dingen tonen, of echt nieuwe snufjes. Desnoods minder cojbojachtig en meer gericht op stalmanagement oid.
In the spotlight is leuk maar o wat jammer dat je nou meteen voor een paint bent gegaan, waar het eerste nummer al zo'n overkill aan heeft. En iets minder penny/schoolkrantachtig is leuk, mag best wat pittiger.
Trainingstips zijn leuk maar mogen van wat hoger niveau wat mij betreft. Kan me niet voorstellen dat dit nieuws was (behalve dan de discutabele punten)
Artikel over de Eagles ranch is een advertorial denk ik? Gewoon erboven zetten dan.
Hoefbevangenheid vond ik wel een leuk stukje.
Stuk Vaquero is ook een advertorial, dus gewoon erboven zetten.
Stuk over Red Pebbles is wel leuk.
Stuk over Lotje Moerdijk is op zich aardig, maar zorg dat je informatie klopt! In de dressuur trek je ook niet en duw je ook met je buitenteugel...
Clubnieuws Quarters en idem Paints is voor niet- QP-eigenaren niet zo interessant.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 20:59

Ja daar ben ik dan, de initiatiefneemster van het blad! :D

Iemand van een ander forum had mij erop attent gemaakt dat er hier flink over het blad gepraat wordt dus dat wilde ik wel even lezen en op reageren. Overigens niets gelezen wat ik nog niet gehoord gehad. Het gaat vooral over de spelfouten, en terecht!!! Daar baal ik ook ontzettend van en is mijn eigen fout. :o Volgende keer wordt alles driedubbel gecheckt!! Ik ben zelf geen tekstschrijver of journalist (gelukkig, anders had ik nu echt een ander vak moeten gaan zoeken) maar Grafisch ontwerper, en over de vormgeving heb ik gelukkig niets dan lof gekregen :D
Alhoewel, het stuk over hoefbevangen heb ik wel zelf geschreven en daar werd wel positief op gereageerd geloof ik. ;) Qua schrijfstijl en inhoud moet er idd veel gebeuren. Helaas heb ik (nog) niet het budget om een goede tekstschrijver te betalen, dus moet ik dat op een andere manier zien op te lossen. Maar er hebben zich ondertussen wel mensen aangeboden met verstand van zaken die willen helpen voor een kleine bijdrage dus daar ben ik blij mee. Het is erg moeilijk om een eerste nummer te maken kan ik je vertellen! Tenminste, als je geen tonnen als budget hebt.
De reacties zijn erg verschillend, de meeste vinden het super, maar uiteraard zijn er ook genoeg kritische reacties. Wat betreft de inhoud, ook heel verschillend, wat de een heel goed vind, vind de ander weer niks en andersom. Da's lastig. Bv de trainingstip is interessant voor de ruiter die nog niet zo ver is, voor de gevorderden is dat niks nieuws.
Oh ja, Sonja wat je zegt over dat er in de dressuur niet geduwt wordt maar getrokken dat is zo niet bedoeld. (niet zo handig omschreven idd misschien) Er wordt niet bedoeld dat er in de dressuur wel getrokken wordt maar niet met nekreining gereden wordt. Je rijdt met dressuur wel op de buitenteugel maar je legt niet de teugel tegen de hals om je paard naar binnen te sturen maar stuurt hem meer met je binnenhand naar binnen. Tenminste, misschien zijn er een paar die wel zo rijden maar over het algemeen wordt dat niet zo gedaan.

Over het algemeen zijn de wedstrijdruiters niet warmgelopen voor de inhoud dus daar wil ik zeker meer aandacht aan gaan besteden en dan vooral richting de pleasure/trail/hunter kant. Voor de reining moet je bij het blad de Quarter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:17

Ha leuk dat je je hier meldt! :j Dat je achtergrond grafisch is is duidelijk te zien aan het blad, ziet er gelikt uit. Ik ben heel benieuwd naar je tweede nummer. Kunnen we die ook nog een keer los bestellen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:23

Astridklomp: leuk dat je zelf ook even reageert! Ik hoop het proefnummer een dezer dagen te krijgen en ben erg benieuwd.
Het commentaar/de kritiek dat er veel paints in staan was juist een trigger dat ik er zin in heb! :D

En dat je iets regelt om taal-/spelfouten in de toekomst te voorkomen lijkt mij goed plan, want dat zal mij ook zeker storen. En het nivo, ja, dat is altijd moeilijk lijkt me als je een breed publiek wilt aanspreken. Heb je auteurs uit zowel de recreatieve als wedstrijdhoek? Want dat maakt al veel verschil denk ik.

Als ik het blad gelezen heb zal ik hier nog even echt inhoudelijke kritiek spuien! ;)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:34

Ja, de komende nummers blijven ook los te bestellen, ivm de nodige verbeteringen :D dan zit je niet meteen aan een abonnement vast mocht het je de komende nummers nog niet aanspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:35

+:)+ Dan gaan we voor de herkansing.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:38

waarom besteed je ook niet eens wat meer aandacht aan de koeienruiters.
elke maand is er wel een wedstrijd en er zijn dit jaar zelf wereldkampioenschappen in Italie waar uit nederland toch tientallen teams aan meedoen maar niemand die daar ooit eens aandacht aan besteed
waarom gaat het in alle bladen altijd maar over de geijkte western onderdelen terwijl er toch voor de lol een groot aantal ruiters zijn die het voor de ontspanning van hun paard eens in de zoveel tijd doen

het blad P&Q vind ik vallen in de catogorie country lifestyle, wil je gratis adverteren laat je een artikel over je bedrijf schrijven en je heb weer reclame.
en ja ook ik maak daar gebruik van ;)
Laatst bijgewerkt door piggeljay op 17-03-10 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:38

Ik heb het blad nu naast me liggen, heb em vandaag binnen gekregen en ga er morgen even aan beginnen :D
Hoe het blad is in elkaar gezet vind ik er iig al erg mooi uitzien.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:43

"Het blad P&Q vind ik vallen in de catogorie country lifestyle, wil je gratis adverteren laat je een artikel over je bedrijf schrijven en je heb weer reclame".

Met deze reactie ben ik het niet eens. Er staan maar 2 artikelen (advertorials) in van 'bedrijven' en de Country Lifestyle heeft praktisch alleen maar bedrijven als artikelen. En meestal is dat gekoppeld aan een advertentie.

Wat betreft de koeien, ook daar wil ik aandacht aan gaan besteden, zoals ook aan bijvoorbeeld Working Equitation (de westernstijl), Extreme Cowboyrace en Barrelracing. Er zijn zoveel westernonderdelen, ook die de meeste nog niet kennen, en die wil ik onder de aandacht brengen. Maar ook de pleasure, hunter, trail, horsemanship, halter en de koeienonderdelen. Alleen kan dit niet allemaal gelijk in 1 uitgave.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:55

astridklomp schreef:
daar wil ik zeker meer aandacht aan gaan besteden en dan vooral richting de pleasure/trail/hunter kant.

*\o/* Daar wilde ik juist meer te weten over komen! :) Misschien motiveer je recreatieruiters daarmee om toch die stap eens te maken om eens een wedstrijdje te gaan rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:56

Zit de gemiddelde recreatieruiter daar op te wachten dan?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 08:58

Sonja schreef:
Zit de gemiddelde recreatieruiter daar op te wachten dan?

Misschien wel oefenwedstrijdjes oid, dat is toch voor iedereen leuk?