[WN] rood strikje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: rood strikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:01

Ligt eraan waarom 'ie het doet. Als 'ie het doet uit angst voor dingen achter 'm dan proberen te desensibliseren, en als 'ie het doet uit narigheid door 'm op z'n lazer te geven.
Dit zijn dingen die zich laten oefenen thuis. En als het niet lukt, dan moet je je af gaan vragen of dergelijke paarden geschikt zijn voor het doel wat je ermee hebt.
Je kunt dan altijd nog kiezen om te rijden op locaties waar veel ruimte is voor losrijden en evt. voor individuele onderdelen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:10

Paintless schreef:
als ik een strikje in heb en ze komen toch te dichtbij, dan ben ik toch niet meer aansprakelijk? dat wil ik nu dus net weten.

Even dit lezen: Tanja @ [TAO] FAQ TAO

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:56

Ben het met Spatter en Sonja eens. Bij de pleasure kan het altijd een keer voorkomen dat je noodgedwongen even wat dichter op je voorganger moet blijven (als er net een paar aan het inhalen zijn en je kan niet van de hoefslag bijvoorbeeld). Ik probeer(de) zelf altijd dat soort situaties te voorkomen door in de gaten te houden hoe de drukte verdeeld is in de bak, maar het kan toch gebeuren. Ik moet er niet aan denken dat het paard voor me dan een knal uitdeelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:57

ALS dat een keer gebeurt, tja, dan gebeurt het. Maar moedwillig met een paard dat uittrapt zo op wedstrijd, nee dat zou mijn ding niet zijn.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:58

Precies, ik bedoel dan ook dat als je van je paard weet dat ie dat doet; niet mee op wedstrijd (en zeker geen pleasure) gaan. :n

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:01

Eigenaar is altijd verantwoordelijk voor het gedrag van het paard. Met of zonder rode strik, dat is geen vrijwaring ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:21

Nibbit schreef:
Eigenaar is altijd verantwoordelijk voor het gedrag van het paard. Met of zonder rode strik, dat is geen vrijwaring ;)

De vraag blijft ook dan of je wel een schadevergoedingsverplichting hebt :j .

Lees de link en stop niet met lezen bij aansprakelijkheid, maar lees ook het deel over 'eigen schuld'.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:32

Ik denk dat een roodstrikje weinig uit gaat maken tijdens een verzekeringskwestie.
Het rode strikje wordt ingehangen om andere mensen te waarschuwen voor een paard dat slaat. Op het moment dat het paard slaat en je hebt schade ben je volgens mij als nog aansprakelijk. Strikje of geen strikje. Het wordt een ander verhaal als iemand expres achter op je paard rijdt om het slaan uit te lokken en daarmee de ruiter aansprakelijk te willen stellen.

Pleasure rijden met een rood strikje lijkt me voor een jury een reden om je lager te plaatsen. Je geeft eigenlijk al onmiddelijk aan dat je paard niet 'broke' is en zeker geen pleasure om mee te rijden. Daarbij weet ik niet hoe het met de regels zit bij western wat betreft versieringen anders dan een nepstaart in de staart hangen. Lijkt me in ieder geval bij een AQHA en een APHA not done.

Daarbij kan het inhangen van een roodstrikje gezien worden als een methode om ruimte voor jezelf te creeeren tijdens de pleasure en dat is dacht ik niet de bedoeling van een pleasure rit.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:43

loriene schreef:
nee dan ben je niet aansprakelijk.
rood strikje is een teken dat je pony schopt,moeten ze maar beter uitkijken.

wij doen het ook met onze merrie

Ja doei! Dat is lekker makkelijk. Als je meer ruimte op wedstrijd gewoon een rood strikje indoen.
Een rood strikje indoen is verzekeringstechniek absoluut van 0 belang.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:45

loriene schreef:
volgens mij kunnen ze je dan niets maken.

er zit toch een rode strik in de staart????

meer waarschuwingen kun je niet geven en dit is een regel uit het wedstrijdregelement,is algemeen bekent.

Welk wedstrijdreglement hebben we het dan over :?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:53

Overigens kan elk paard een keer een lel naar achteren verkopen,
wel zo leuk dat als je weet dat je paard die neiging heeft er een strikje in te knopen.

Aan rode strikje zijn geen rechten te ontlenen.
Je blijft verantwoordelijk voor je slaande paard.

(ook wel eens op een wedstrijd geweest waar zo ongeveer iedereen een rood strikje in had, hoogst irritant, was meer een soort privacy statement bij veel ruiters, want, ja je weet maar nooit.. Dan is het effect ook weg)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:54

Romkabouter schreef:
loriene schreef:
volgens mij kunnen ze je dan niets maken.

er zit toch een rode strik in de staart????

meer waarschuwingen kun je niet geven en dit is een regel uit het wedstrijdregelement,is algemeen bekent.

Welk wedstrijdreglement hebben we het dan over :?

Dat wedstrijdreglement wil ik toch ook wel is lezen ...

Voor de rest ga ik akkoord met het feit dat als je paard echt trapt naar elk paard dat voorbij komt dat je niet thuishoort op een wedstrijd... gewoon al in de inrijbak is het vaak om problemen vragen... Ik kijk bij het inrijden naar mijn eigen paard en recht voor me, niet naar alle staarten van de andere paarden.
Ik rij zelf reining en in de inrijbak passeren we elkaar toch ook vaak redelijk dicht, ik wil erop kunnen vertrouwen dat ik gewoon rustig kan inrijden zonder risico voor mij en mijn paard.
Ongelukken kunnen natuurlijk altijd gebeuren

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:06

ben het met sonja en spatter eens
wat de reden van dat schoppen ook is, je zult daar eerst iets aan moeten doen voordat je op wedstrijd gaat

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:07

Het dragen van een rood strikje, houd je niet van je verantwoordelijkheid af.
Jij weet dat hij bokt.
Wat je eventueel zou kunnen doen is, veel rijden in een bak met andere paarden en het probleem uitleggen.
Als zij dan vaak langs jouw paard willen rijden (niet te dichtbij in het begin,zullen ze ook vast niet doen :+ ),en jij gaat dan veel met hem doen(figuren, schakelen enz) zodat jouw paard het vertrouwen krijgt en meer op jouw gaat letten dan op zijn omgeving.
Als je voelt dat hij spant om te trappen, direct naar voren rijden.
Niet boos op hem reageren (hij heeft nog niets gedaan) want dat versterkt het gevoel van onbehagen bij hem alleen maar, gewoon door rijden en hem direct weer aan het werk zetten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:32

Romkabouter schreef:
Een rood strikje indoen is verzekeringstechniek absoluut van 0 belang.

Dat is toch niet helemaal waar hoor. Een rood strikje kan wel degelijk meewegen bij de beoordeling van de aansprakelijkheid en de mate van 'eigen schuld' van een slachtoffer.

Dat het vaak niet gebeurd ligt meer aan het feit dat bij een verzekeraar over het algemeen niet-paardenkenners een aansprakelijkheidsvraagstuk beoordelen.

Er zijn er echter ook waar mensen met veel paardenkennis zitten ;) .

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:22

zo. er is nu dus een beetje een leuke discussie op gang gekomen.

niet wedstrijd klaar.. sja..

ik heb in een groepsles met haar gereden en dat ging wel goed. maar ik wil de mensen in ieder geval waarschuwen dat die mogelijkheid er is.
nu heb ik les aan huis, geen optie meer voor een groepsles, dus zou ik er ook niet aan kunnen werken. hoe moet ik dat doen? vriendin van me rijdt regelmatig met haar paard met mij mee in de bak, maar die viel ze van de week spontaan aan terwijl we stil stonden. natuurlijk krijgt ze dan van mij op dr flikker omdat het gewoon not done is, maar voor een WRAN jury om je lager te plaatsen, alleen maar omdat je een strikje in hebt? lijkt me sterk.

ik mail de wran ook nog om het te vragen, zij zullen het wel weten, lijkt mij.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:44

Paintless schreef:
zo. er is nu dus een beetje een leuke discussie op gang gekomen.

niet wedstrijd klaar.. sja..

ik heb in een groepsles met haar gereden en dat ging wel goed. maar ik wil de mensen in ieder geval waarschuwen dat die mogelijkheid er is.
nu heb ik les aan huis, geen optie meer voor een groepsles, dus zou ik er ook niet aan kunnen werken. hoe moet ik dat doen? vriendin van me rijdt regelmatig met haar paard met mij mee in de bak, maar die viel ze van de week spontaan aan terwijl we stil stonden. natuurlijk krijgt ze dan van mij op dr flikker omdat het gewoon not done is, maar voor een WRAN jury om je lager te plaatsen, alleen maar omdat je een strikje in hebt? lijkt me sterk.

ik mail de wran ook nog om het te vragen, zij zullen het wel weten, lijkt mij.

Aan alle clinics en oefen wedstrijden, waar je maar heen kunt, meedoen. :j

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:44

Ze viel vanuit stilstaan zomaar een ander paard aan? :oo :o
Wat nu als iemand anders lager geplaatst wordt door onrust die ontstaat nadat jouw paard uithaalt? Dit heb ik wel vaker zien gebeuren tijdens een wedstrijd. Dan zag de jury niet wíe er iets deed, alleen dat een paar paarden totaal uit hun ritme waren/harder gingen/hoofd omhoog/enz. Tuurlijk kan zoiets altijd gebeuren en dat is het risico voor iedereen, maar als je van je paard weet dat hij dit doet, vind ik het niet kunnen om er mee op wedstrijd (met name gezamelijke onderdelen dus) te gaan eerlijk gezegd.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:46

sja, nou ja, dan verkoop ik dr wel weer, want ik heb dr gekocht om wedstrijden te rijden. en IK kan het er niet uit krijgen. zeker niet nu ze zo lekker aan het puberen is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:47

Maar je kunt er idd toch aan werken door er op een of andere manier toch voor te zorgen dat je vaker (onder begeleiding) kunt oefenen met anderen?

Ik vind het een beetje een raar idee dat je dus eigenlijk gewoon wil gaan omdat je het er toch niet uit kunt krijgen. :o
Laatst bijgewerkt door Toekie op 07-03-10 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:49

je moet er ook maar het geld voor hebben. ik wou 25 april WRAN starten, omdat IK dat leuk vind. maar ik wil anderen niet naar beneden halen.

ik voel me gefrustreerd raken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:50

op laatst in de groepslessen viel ze al niet meer aan, drijgde ze alleen maar. een keer zwart kijken enzo. ze heeft ook nog nooit echt raak getrapt, maar wil de eerste keer wel raak ook niet mee maken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 18:51

Paintless schreef:
maar voor een WRAN jury om je lager te plaatsen, alleen maar omdat je een strikje in hebt? lijkt me sterk.

Dat is ook niet zo.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 18:53

ik bedoel, GGB reed ook altijd met strikje, en die reed NK's en EK's.. en won ook.

maar goed. het ging me om de aansprakelijkheid.

wat ik logisch vind is dat je ten alle tijden verantwoordelijk bent voor je paard, maar vind het ook logisch dat op wedstrijd gaan voor eigen risico is.

en tot hoever kan je het uit je WA halen mocht de ander een wondje hebben?

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:36

Je zegt dat je WRAN wilt starten, ik neem aan dat je dan L5 begint. Heb je er dan wel aan gedacht, dat de rest van de ruiters ook maar beginners zijn. Als er een paard om zich heen begint te schoppen dat dat dan voor iedereen wel eens vervelend kan zijn.

Je praat over NK's etc, ja, maar dat zijn ervaren ruiters.

Je begint al over WA dekking als je paard een ander verwond, blijkbaar is ie dan toch niet zo braaf. Ik moet zeggen, ik zou niet graag met jou in 1 bak rijden.