[WN] Beschaamd? Huh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:45

dofuzz schreef:
Diep triest, kinder mishandeling,.............

paard ziet er sterk genoeg uit, is niet tegen zijn zin aan 't werken, en lijkt een gigantisch reining talent te zijn. ik zie ook geen intimidering vanwege de ruiter dus ik zie het probleem niet zo. dit is voor mij ook geen kinderarbeid maar onderwijs. wij sturen onze kinderen toch ook op hun 3 naar school om later bouwvakker, bediende, arts,....... te worden. en dan komen we op een ethische kwestie : dieren als mensen behandelen is dieronterend, net zoals mensen als beesten behandelen mensonterend is.

Tuurlijk een dier op jonge leeftijd onderwijs te geven is goed, maar ik vindt dit wel erg zware belasting voor zo'n jonkie. Als je de vergelijking wilt gebruiken met mensenkinderen, ik stuur mijn peuterzoon wel naar de peuterspeelzaal om te leren puzzelen en verfen maar nog niet naar de steenfabriek om bakstenen te sjouwen.. Zou hij ook best kunnen hoor, beginnen met de lichtere steentjes en hem constant instrueren en hem flink achter de broek aan zitten (en dat achter de broek aanzitten kan ook redelijk vriendelijk voor de ogen van de toekijker) . Doen ze toch in India ook, en die kinderen worden ook best oud..

Tja het is maar hoe je met je dieren (en kinderen) om wilt gaan.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:48

Ik rijd zelf al jaren niet meer zo veel, maar als mijn paarden er klaar voor zijn (na rontgenfoto's) en de trainers willen er mee beginnen heb ik daar geen probleem mee. Ik wil alleen niet dat op mijn 2-jarigen druk gezet wordt, maar als op een rustige manier (zoals op het filmpje) de bewegingen aangeleerd worden zie ik alleen maar voordelen.
hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat de goeie seniorpaarden die vandaag in de show pen komen, winnen en zelfs wereldkampioen worden, allemaal in het begin van hun 2-jarig jaar aangereden zijn

troi

Re: Beschaamd? Huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:54

Tja en dan krijg je de onmogelijk te ontwarren vraag, zijn zij zo goed omdat ze zo vroeg zijn aangereden of zijn ze zo goed ondanks dat ze zo vroeg zijn aangereden.. Misschien als ze op latere leeftijd waren aangereden dan..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:37

dofuzz schreef:
toch ook op hun 3 naar school om later bouwvakker, bediende, arts,....... te worden.

true, maar dat is geestelijke ontwikkeling en geen lichamelijk belasting.

Je vergelijking staat dan ook nergens op.

Jaycee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:58

Gebeurt niet enkel in de USA hoor, ook hier in België gaan de 'echte' futurity prospects op 18 maand al in training. Op vraag van de eigenaar, die per sé wil dat zijn paard de futurities kan meelopen en omdat het paard geld moet opbrengen. Op 5 jarige leeftijd kapot door artrose? Geen probleem, de volgende staan al klaar!

Ben er zelf ook geen voorstander van hoor, in tegendeel, ik vind het verschrikkelijk om zulke jonge paarden onder het zadel te zien. Mijn paarden worden geleidelijk aan zadelmak gemaakt en worden pas ingereden op 3 jaar, als ze er klaar voor zijn.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:14

voordeel van het inrijden op 1½ jarige leeftijd is..... ze bokken nog niet zo hard.... :D
alleen begrijp ik niet waarom wij altijd ongelovelijke blikken krijgen als we een 3 jarig nog steeds de wei in doen en een 4 jarige pas gaan beleren :?
blijkbaar wordt het steeds gewoner dat je een 3 jarige al beleerd hebt. :o maar wel raar kijken als ze zelf een 3 jarige hebben die nog steeds niet goed aanspringt in de galop en niet begrijpen willen dat het paard zijn achterhand nog niet sterk genoeg is om een juiste galop op te pakken.
ach ieder zijn vak zal ik maar zeggen, wij zijn nog niet ervaren genoeg om een heel jong paard te beleren :+

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:20

Tja Dofuzz heeft er ook geen moeite mee om een paardje wat niet zo geweldig goed is en geen wereldkampioen kan worden :?, naar Italie te sturen voor een dusdanig bedrag dat het niet ondenkbaar is dat hij is de salamie is geeindigd! Dus veulens inrijden, moet kunnen!!! Ik mijn ogen is een 18 maanden oud paardje nog een baby en daar is helemaal niks aan goed om daar al op te gaan zitten, laat staan al training tegenaan te gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:25

Ik zie het probleem niet hoor van het zo jong inrijden. Is inderdaad net als kinderarbeid, maar hey, in India ligt de gemiddelde levensverwachting ook op 25 jaar en zeg nou zelf, die eerste 25 jaar waren toch een mooie periode in ons leven? Dus eigenlijk hebben ze een prima leven. En dus die paarden ook.
Niet zo weekhartig allemaal hoor!
Ik zie zelfs al weer iemand die zo vriendelijk is om eerst röntgenfoto's te laten maken voor een jong beest aan de slag gaat, en dat is ECHT nodig want iedereen weet toch ondertussen wel dat die groeischijven bij paarden van sommige eigenaren VEEL eerder gesloten zijn dan bij anderen?
Stelletje zeurpieten.

8)7

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:26

storrum schreef:
Hij is nu bijna 23 en doet nog bijna dagelijks zijn bosrit en helpt met de koeien binnenhalen....

Bedenk wel dat er 23 jaar geleden een stuk gezonder gefokt werd dan nu.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:27

dofuzz schreef:
hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat de goeie seniorpaarden die vandaag in de show pen komen, winnen en zelfs wereldkampioen worden, allemaal in het begin van hun 2-jarig jaar aangereden zijn

Wat automatisch impliceert dat alle niet goede seniorpaarden die met 2 jaar ingereden zijn een heel ander lot beschoren is.
Dat er goede seniorpaarden zijn die ingereden zijn op 2 jaar, wil natuurlijk nog niet zeggen dat het niet erg is om dus maar met 1 1/2 of 2 jaar er op te stappen.

Er zijn tenslotte ook kettingrokers van 80+ ;)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 12:52

Vertaald uit een duits paardenblad.

Een vraag, die vele eigenaren van in te rijden paarden bezig houdt is: “wanneer is mijn paard nu werkelijk in het skelet uitgegroeid en kan bereden te worden?”
Hier is sinds enige tijd een sluitend – medisch onderbouwd - antwoord op; namelijk de volgende:
- Een paard is dan uitgegroeid en kan dan bereden worden, als de zgn. Epiphysen-spleet die net onder het kniegewricht (de zgn. Aponeurose) zit, dichtgegroeid is -
Het betreft een botdeel, dat in de jeugd van het paard nog los is van de hoofdbot, het scheenbeen.
Op röntgenbeelden is heel duidelijk vast te stellen of het botdeel wel dan niet is vastgegroeid.
Uit onderzoeken is gebleken dat het betreffende botdeel bij vrijwel alle paardenrassen tussen de leeftijd van 3 en 3,5 jaar als laatste vastgroeid en dat daarmee het skelet volgroeit is.

Onderzoeken hebben verder aangetoond, dat inrijden voor deze “volgroeide leeftijd” ernstige gevolgen kan hebben in het verdere leven van het paard.
Te vroeg belasten resulteert heel vaak in ontregelde groei van de gewrichten, met als gevolgen, spat, artrose, hoefbeen problemen en ernstige ontregeling van de rug.
Veel van de gevolgen zijn pas op latere leeftijd herkenbaar, de oorzaken liggen echter heel vaak in te vroege belasting van het paard !!!!!.

In het artikel werd er verder op gewezen, dat “skelet volgroeid” iets anders is, dan “geheel volgroeid”.

Skelet volgroeid betekent dat het paard rijdbaar is.
Geheel volgroeid betekent dat het paard – vergelijkbaar met de mens – lichamelijk en mentaal “klaar” is.
Bij merries ligt deze leeftijd tussen de 6 en 7 jaren, voor hengsten en ruinen ligt deze leeftijd nog eens 1 tot 2 jaar verder.
Het mentale “volwassen” zijn, wordt door vele ruiters sterk onderschat.
Een paard dat jonger is dan 3 jaar kan in vrijwel alle gevallen de mentale belasting niet aan.
Trainers die paarden op jonge leeftijden inrijden, “gebruiken” de lage mentale weerstand, maar berokkenen daarmee deze paarden grote mentale schade.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:13

Met filmpje ben ik niet eens, een jaartje wachten kan echt geen kwaad en dan is het dier nog maar juist 3 jaar!

Maar wat Crow daar zegt, daar moet ik eens hard mee lachen. Ik ken (buiten een enkele uitzondering) alleen maar paarden die met 3 à 4 jaar zijn opgeleerd en sorry die zijn niet (allemaal ;) ) metaal gestoord hoor :D . Ook lopen de meesten op hun 20ste nog makkelijk een dagtocht uit...
Het klopt wel dat jonge paarden makkelijker af te richten zijn omdat ze mentaal nog soepel zijn en is dat een schande? Niet toch als je er geen misbruikt van maakt? In de hele dierenwereld (inclusief mensen) is het bewezen dat jongelingen alles veel beter aannemen als dit op de correcte manier wordt aangebracht.
Ik leg hier heel veel nadruk op een "correcte manier" want ik weet ook wel dat er vele mensen zijn die paarden om zeep helpen door hun manier van trainen, maar dat gebeurd ook met paarden van oudere leeftijd hoor.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:51

Ik denk dat Crow doelt op jaarlingen en twee-jarigen, daar is dit topic om begonnen!
En zo lachwekkend vind ik het allemaal niet :n

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:13

Dan mag je ook geen voorbereidend werk meer doen voor 3 jaar, daar kan je ook heel veel schade mee berokkenen. Toch?

Met dit filmpje kan ik ook niet lachen hoor, ik vind dat de meesten tegewoordig ook steeds vroeger beginnen. Vroeger was 3 jaar "de leeftijd" om in te rijden. Nu vindt men 2.5 jaar al heel normaal en voor je het weet rijden ook 2-jarigen hier rond.
En over leeftijd jong staan er ook verschillende meningen. De ene vindt 2 jaar te jong (ik dus ook ;) ), de andere vindt 5 jaar nog te jong...
Ik ben van mening dat je vooral je paard lichamelijk schade kan toebrengen met te vroeg opleren. Het mentale hangt af van hoe je het paard opleert. Niet ieder te vroeg opgeleerd paard houdt mentaal ook iets aan over, dat hangt af van de manier waarop iets aangeleerd is geweest. Maar da's mijn mening.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:51

Walgelijk. %)

Even massaal met zn allen beoordelen met één ster (slecht) en plussen op de commentaren over ''animal cruelty'' en/of zelf reactie plaatsen.

|(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:03

gedaan.. Ik denk zomaar dat die mevrouwe ineens nederlanders maar een stelletje zeurwijven vindt hi hi hi

edit: ik heb zelfs al een plusje gekregen 8-)
Laatst bijgewerkt door troi op 03-03-10 15:18, in het totaal 2 keer bewerkt

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:03

En Crow zegt niet, Crow citeert.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:12

Haha ja een Nederlandse invasie aan reacties. Wij stellen vast toch niets voor he. :Z
Ik heb ook (twee keer) gereageerd. :j

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:21

Onze kleine uk wordt in April 2 jaar, en we hebben er nog helemaal niet opgezeten! Dat wordt dan verdikke maar eens tijd zeg... 8-) 8-) |(

Nee, echt te gek voor woorden, maar als er geld om de hoek komt kijken gaan bij een paar mensen (gelukkig worden het er steeds minder) toch alleen maar Dollartekentjes branden en dooft het gezond verstand...

En met de stelling van " ze zijn nog lekker rustig als ze zo jong zijn" ( hoe kóm je erop :( ) ben ik het absoluut niet eens! Na heel veel grondwerk en gewoon gezellig aan de hand werken en wandelen ben ik op bijna 4 jarige leeftijd op BlackRose gaan zitten en haar enige reaktie was: "O, gezellig, kan dat ook?"
De eerste bok (met mij in 't zadel dan he ;) :D ) moet nog komen, maar ik verwacht het niet meer _O-

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:25

crow schreef:
En Crow zegt niet, Crow citeert.

Dat is waar, maar je plaatst het artikel dus ik veronderstel dat je het ermee eens bent ;) .

Kunnen jullie niet meer op het filmpje? Ik als belg nog wel :D

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:26

Ha Dropje, wat zijn we toch simpele zielen dat we het met liefde voor het paard en voor ons plezier doen en niet voor het geld........

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:31

crow schreef:
Ha Dropje, wat zijn we toch simpele zielen dat we het met liefde voor het paard en voor ons plezier doen en niet voor het geld........

:j :j :+:

Gelukkig wel Gerda!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 15:47

Tssssssssss, heb nette reactie achtergelaten ;)

quarterH

Re: Beschaamd? Huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:33

zucht... dit topic is het waard om mijn 'niet meer posten op bokt' afspraak met mezelf te verbreken.

waar zijn jullie in godsnaam mee bezig? zo verveeld dat er weer eens een hetse nodig is? nb over iets in amerika die het echt geen hol kan schelen wat jullie ervan vinden.
en iets waar al 600 topics over staan?

ok, ook ik vind 18 maanden vroeg en zou het zelf niet doen.
maar....
dierenmishandeling? doe eens even normaal. ik snap echt niet waar deze hetse weer goed voor is.
live and let live

en kijk toch eens uit met de meest heftige aantijgingen (dierenmishandeling) doen naar mensen die je niet eens kent, niet eens in je continent wonen!

volgens de wet is dit geen dierenmishandeling dus laat die mensen dan ook lekker met rust.
dat je het niet leuk vind of zelf zou doen, ok dat mag.
maar wedden dat jullie ook allemaal dingen met je paarden doen die ik niet zou doen of niet ok vind? beticht ik daarom iedereen maar meteen als dierenmishandelaar? nee.
ga lekker paard rijden. op de manier die jullie zelf willen.
succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:37

quarterH schreef:
waar zijn jullie in godsnaam mee bezig? zo verveeld dat er weer eens een hetse nodig is? nb over iets in amerika die het echt geen hol kan schelen wat jullie ervan vinden.
en iets waar al 600 topics over staan?

Joh 't is ZO interessant dat zelfs mensen die niet meer hier zouden posten weer posten *\o/* Prachtig toch zo'n topic!