dofuzz schreef:Diep triest, kinder mishandeling,.............
paard ziet er sterk genoeg uit, is niet tegen zijn zin aan 't werken, en lijkt een gigantisch reining talent te zijn. ik zie ook geen intimidering vanwege de ruiter dus ik zie het probleem niet zo. dit is voor mij ook geen kinderarbeid maar onderwijs. wij sturen onze kinderen toch ook op hun 3 naar school om later bouwvakker, bediende, arts,....... te worden. en dan komen we op een ethische kwestie : dieren als mensen behandelen is dieronterend, net zoals mensen als beesten behandelen mensonterend is.
Tuurlijk een dier op jonge leeftijd onderwijs te geven is goed, maar ik vindt dit wel erg zware belasting voor zo'n jonkie. Als je de vergelijking wilt gebruiken met mensenkinderen, ik stuur mijn peuterzoon wel naar de peuterspeelzaal om te leren puzzelen en verfen maar nog niet naar de steenfabriek om bakstenen te sjouwen.. Zou hij ook best kunnen hoor, beginnen met de lichtere steentjes en hem constant instrueren en hem flink achter de broek aan zitten (en dat achter de broek aanzitten kan ook redelijk vriendelijk voor de ogen van de toekijker) . Doen ze toch in India ook, en die kinderen worden ook best oud..
Tja het is maar hoe je met je dieren (en kinderen) om wilt gaan.
maar wel raar kijken als ze zelf een 3 jarige hebben die nog steeds niet goed aanspringt in de galop en niet begrijpen willen dat het paard zijn achterhand nog niet sterk genoeg is om een juiste galop op te pakken.
) ben ik het absoluut niet eens! Na heel veel grondwerk en gewoon gezellig aan de hand werken en wandelen ben ik op bijna 4 jarige leeftijd op BlackRose gaan zitten en haar enige reaktie was: "O, gezellig, kan dat ook?"
Prachtig toch zo'n topic!