[WN] western verkeerd begrepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pepjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:18

TurdusMerula schreef:
Over die kleding ben ik het trouwens niet eens: ik vind het een hele mooie gedachte dat de kleding gelijk is zodat je daar niet door wordt afgeleid en kijkt naar de kunde van de ruiter.
Dat betekent niet dat ik me 'op mijn gemak' voel in een witte broek en een jasje; ik vind het ook niet mooi.
Ik vind showkleding meestal ook niet mooi, uitgezonderd koeiendisciplines (en reining soms), en daar waar het echt functioneel is. :)

Ben ik met je eens. Ik hou ook niet van dat bling bling gedoe zoals bij sommige pleasureruiters.Doe maar gewoon.

Waar ik eerst stond met mijn paarden waren er toch mensen bij die vinden western maar een enge ziekte.
Ik vind je bent met z'n allen met paarden bezig en dan maakt het niet uit op wat voor manier je dan rijd

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:24

Ik red me ook aardig hier in het Gooise dressuur wereldje *D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:35

Wat kunnen jullie western ruiters overdrijven zeg! Alsof dressuurruiters écht denken dat het een enge ziekte is, of denken dat het alleen maar rodeo rijden is... ik begrijp best dat jullie dat stoer vinden hoor, maar ik denk dat het een beetje overdreven is. En opmerkingen als "ze vonden onze paarden zo rustig"... eh sorry, maar er zijn zo veel "dressuurpaarden" en "springpaarden" die ook gewoon rustig en ontspannen zijn... ik krijg een beetje een "ze kijken altijd zo raar en denken dat ik heel gevaarlijk ben" gevoel... om even een voorbeeld te nemen van de gemiddelde Goth, die probeert Gothic te zijn.

Als je je stoort aan het feit dat veel mensen aan glitterpakjes, cowboyhoeden, country muziek en line dancing denken als je het over western rijden hebt, eigen schuld. Stomme wedstrijden ook: glitterpakjes, knalkleuren, zo overdreven mogelijk. Hoed verplicht, overal wordt country muziek gedraaid en vaak wordt er naast de bak aan line dancing gedaan, of ´s avonds zelfs in de bak.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:18

GamblersCup schreef:
Als je je stoort aan het feit dat veel mensen aan glitterpakjes, cowboyhoeden, country muziek en line dancing denken als je het over western rijden hebt, eigen schuld. Stomme wedstrijden ook: glitterpakjes, knalkleuren, zo overdreven mogelijk. Hoed verplicht, overal wordt country muziek gedraaid en vaak wordt er naast de bak aan line dancing gedaan, of ´s avonds zelfs in de bak.

Dat is mij nog nooit opgevallen.
Beter gezegd dat heb ik nog nooit op een wedstrijd gezien, maar misschien zit daar verschil in tussen ons en Duitsland. ;)
Er zullen altijd wel vooroordelen blijven ten aanzien het western rijden. Maar die hebben veel western ruiters ook naar de engelse ruiters. ;)
Ik vind de "glitter" blousjes en slinky's wel mooi bij de western onderdelen, maar dit is ook erg overgewaaid uit de USA , nu zit er ook veel verschil tussen de de line-dance kleding en de wedstrijd kleding. ;) 8-)

Paintless

Re: western verkeerd begrepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:58

ik kan me ook echt helemaal niet vinden in wat GamblersCup zegt.
linedancing en westernriding hebben helemaal niets met elkaar te maken wb de kleding.
die kleding is zelfs niet eens toegestaan op wedstrijden.

en wat de glitter en zo betreft.. ieder zijn meugd.. ik vind het mooi dat je zelf mag bepalen wat je draagt (tot op zekere hoogte)
grote hoeden worden niet meer gedragen. (wran) want dat mag niet meer tot en met L3.

bij ons op stal gebeurt van alles en iedereen laat iedereen in zijn waarde. gelukkig maar.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 09:16

GamblersCup schreef:
Wat kunnen jullie western ruiters overdrijven zeg! Alsof dressuurruiters écht denken dat het een enge ziekte is, of denken dat het alleen maar rodeo rijden is... ik begrijp best dat jullie dat stoer vinden hoor, maar ik denk dat het een beetje overdreven is. En opmerkingen als "ze vonden onze paarden zo rustig"... eh sorry, maar er zijn zo veel "dressuurpaarden" en "springpaarden" die ook gewoon rustig en ontspannen zijn... ik krijg een beetje een "ze kijken altijd zo raar en denken dat ik heel gevaarlijk ben" gevoel... om even een voorbeeld te nemen van de gemiddelde Goth, die probeert Gothic te zijn.

Er zijn inderdaad "engelse" ruiters die denken dat "western" een ziekte is en dat het besmettelijk is.
Toen wij overstapte naar western en een jonge paint merrie kochten kregen wij van de eigenaar van de weide die we huurde te horen dat we weg moesten "omdat we western gingen rijden".
Nog een woordje over rustige paarden : ik moet nog het eerste dressuur of springpaard tegenkomen dat je in een piste zet, zijn halstertouw op de grond legt, "Wow" zegt, vervolgens wegwandelt en dat dan blijft staan tot je terug komt, zoals onze merrie en veel andere western paarden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:14

waarom moesten jullie weg omdat je western ging rijden? waren ze bang dat je gaten in het hekwerk ging schieten?? :=

belachelijk gewoon.

en idd, dat dressuurpaard of springpaard moet ik ook nog tegen komen.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:33

MarcR schreef:
Nog een woordje over rustige paarden : ik moet nog het eerste dressuur of springpaard tegenkomen dat je in een piste zet, zijn halstertouw op de grond legt, "Wow" zegt, vervolgens wegwandelt en dat dan blijft staan tot je terug komt, zoals onze merrie en veel andere western paarden.

Wij hebben er twee van staan :D
En verder, ik denk ook wel dat het ligt aan wat je gewend bent, ik vind westernrijden prachtig om te zien, mits er op een normale manier gereden wordt.

Het meisje waar die paarden van zijn vindt western daarentegen helemaal niets, omdat er bij ons wel eens wordt gereden door westernmensen die dan vlak voor je op de rem gaan, uit het niets in de achteruit gaan zonder te kijken of er toevallig nog andere mensen rijden of voor je neus beginnen met spinnen. En ook alles behalve vriendelijk rijden..

Zolang er zulke mensen ook tussen zitten hou je toch wel dat er mensen zijn die een verkeerd beeld hebben bij western, en dat heb je ook bij dressuur en ook bij springen.

Ik moet zeggen dat ik die showoutfits ook altijd een beetje overdreven vind :').
Maar als ik ooit een paard krijg wil ik ook zeker western rijden, vind het een stuk ontspannender!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 13:59

als ze vlak voor je op de rem gaan en achterwaarst.. dan of je rijdt er te dicht achter, of zij zijn gewoon echt aso bezig.
ik reed regelmatig bij iemand in de les die daar ook een handje van had, maar zij pakte op dat moment haar paard aan. en dat moet in een tijdsbestek van 4 sec gebeuren dus echt tijd om om dr heen te kijken, goed plekje te zoeken en dan te corrigeren had ze ook niet. dus kon ik me goed in haar verplaatsen. voor je neus beginnen met spinnen is gewoon aso, want daar kan je gewoon de ruimte voor zoeken en dan rustig in zetten.

ach, het heeft allemaal met de ruiters te maken. die bepalen uiteindelijk waar een paard heen gaat, hoe snel en wat ie doet.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:38

Ik ben sinds oktober op school in een hoge school, waar ik amper iemand kenden. Bij het overlopen van de hobby's zei ik altijd gewoon; paardrijden.
Na een paar maanden hadden er een paar mijn foto's gezien op facebook enzo. Komt altijd de vraag: Jij bent een echte cowgirl zeker?
waarop gewoon trots ja antwoord. Ik kan het ze niet kwalijk nemen. Wij rijden veel shows en demonstraties. Allemaal in dezelfde kleding (voor elk onderdeel ander hemd of trui).
Op de foto's zie je dan ook altijd hoed, buckle, hemd, jeansbroek (sporen).
Ik rij niet alleen reining, maar ook heel veel barrelrace + heb een tijdje roping gereden en hang nu nog vaak achter de koeien (cattlepenning en teampenning). Daarnaast dansen wij ook in een team van 10, kledij is een hoed, witte cowboysboots en donker blauwe chaps.
Dus ik kan niemand het kwalijk nemen dat ik onder de categorie Cowgirl val. Omdat ik wel aan alle eisen voldoe.
Maar ik vind het soms wel spijtig dat de meeste en vooral dan dressuur/spring ruiters vergeten dat ik op vlak van reining (ook barrelrace) heel serieus bezig ben, heel vaak train en echt goede resultaten wil behalen. Ze denken dat omdat ik western rij dat, alles een spelletje is..

Verder vind ik al die show glitterpakjes ook wat overdreven.
Maar dat is gewoon smaak, in het gewone leven ook zo...

Ik ben al wel eens een paar keer de klas binnengestapt inclusief jeansbroek met buckle en boots met sporen.
Voor de middag nog snel even paardjes trainen en dan heel snel naar school. En gewoon vergeten om te kleden. Dan kijkt iedereen wel even raar :o .
Maar ik schaam me er niet voor, ik spring dikwijls even snel de winkel binnen om iets te kopen met al men rijkleding al aan.

Ik hoop in de zomer hier bij de lrv wat te kunnen mee trainen/rijden, ben benieuwd hoe ze daar gaan reageren op mijn cowboypaard :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 14:47

Trouwens in de piste staat vaak RGR op als we de paarden aan het trainen zijn. Is een locale zender met R&B, electro muziek, dus vaak geen linedance, country muziek. Die wordt eigenlijk alleen gebruikt bij onze demo's, shows en wedstrijden.

Ik moet persoonlijk ook het eerste 'niet-western' paard tegenkomen die je ergens voor een halfuur kan neerdroppen met gewoon een touwtje of een teugel op de grond.
Maar er zullen er ongetwijfeld zijn, zoals er zoveel westernpaarden zijn die niet blijven stilstaan.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:09

Ik heb drie jaar in een toeristen westernstad gewerkt. Shows gereden met koeien en bizons gewerkt. toeristen rondgeleid en de cancan gedanst. We moesten ons altijd als cowgirls kleden en gedragen. Was een super ervaring en ben er nog steeds trots op een cowgirl te zijn ;)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:18

Ach, niet alleen de westernsport heeft een stereotyp imago. Als je dressuur rijdt ben je een tutje dat setjes aan heeft en heb je een KWPN'er met erg interessante papieren. En voor een leek laat je het paard gewoon suf huppelen en doet het beest al het werk. Als je moe wordt van het vechten tegen het onjuiste imago, laat je de (onwetende) mensen toch lekker in die waan. Who cares? Wij weten allemaal wel beter toch ;) Lekker doorgaan met western hoor, hoe veelzijdiger de sport hoe beter.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:46

Ik wilde net zeggen, ik ken andersom genoeg Westernruiters die vooroordelen zat hebben over dressuurruiters... :j

Ik ben toch echt niet anders om aan het gaan met mijn pony sinds ik Western rijdt, ook toen ik nog dressuur reed was mijn pony gewoon netjes opgevoed. ;)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:06

shirleyp schreef:
Ach, niet alleen de westernsport heeft een stereotyp imago. Als je dressuur rijdt ben je een tutje dat setjes aan heeft en heb je een KWPN'er met erg interessante papieren. En voor een leek laat je het paard gewoon suf huppelen en doet het beest al het werk. Als je moe wordt van het vechten tegen het onjuiste imago, laat je de (onwetende) mensen toch lekker in die waan. Who cares? Wij weten allemaal wel beter toch ;) Lekker doorgaan met western hoor, hoe veelzijdiger de sport hoe beter.

en vergeet niet dat jullie paarden allemaal erg onopgevoed zijn
jullie al van verre schreeuwen dat je hem niet houdt en dat je alleeen maar in zijn bek trekt, zijn mond snoert en hem slaat met de zweep :j

tjonge ik blijf me verbazen over hoe goed de gemiddeldewesternbokker zichzelf vind, iig veel beter dan de 'andere' partij :roll:

MisterJac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:38

susan schreef:
tjonge ik blijf me verbazen over hoe goed de gemiddeldewesternbokker zichzelf vind, iig veel beter dan de 'andere' partij :roll:

Nou dat doe ik nou ook! Laat ieder toch eens in zijn waarde voor welke dicipline hij beoefend.
Een ieder die een ander afkraakt op waar hij/zij plezier aan beleeft, is geen haar beter, serieuzer etc, of je nou dressuur, western, springen, mennen,eventing, freestyled, etc etc.
De een geniet van hippe dressuur outfitjes(deed ik vroeger ook), en een ander is blij met mooi boots en goede country muziek(ikke nu!)
Dat is toch gewoon leuk!
Onwetendheid doet western associeren met rodeo, line dancen, lasso's, rode zakdoekjes om je hals en een gun..., grappig juist, en niet iets om geiriteerd over te raken.

Miryamk schreef:
En tegen mijn dochter werd laatst op school gezegd dat de andere ruiter uit haar klas ook heel graag zonder zadel en hoofdstel zou willen rijden Toen ze vertelde dat ze aan westernrijden doet

hahaha..prachtig toch!

pepjack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:37

Inderdaad. Ben ik helemaal met je eens. We zijn toch allemaal met paarden bezig en dan maakt het toch niet uit wat je doet met je paard.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:56

Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Zolang westernruiters nog steeds de mond vol hebben over "die dressuurtutjes", of "die daar met zijn spaanse paard", of "die boer met zijn karrepeerd", hoeft men ook niet op begrip van andere kanten naar de westernsport toe te rekenen!

Laat elkaar toch! En kraak elkaar eens iets minder af! Met name publiek langs de rand (waar dan ook) bulkt altijd van het commentaar op alles en iedereen :r

Wat je dan ook met welk paard doet, de lol gaat er voor veel mensen af, als je men zo over je hoort praten! Of je nu western, dressuur, TREC rijdt, of springt, je doet het nooit goed voor de andere groepen. En waarom?? Jaloezie? Afgunst? Wie het weet mag het zeggen!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:25

Je wil niet weten wat ik allemaal te horen heb gekregen toen ik van 8 jaar dressuur overstapte met mijn tinker naar het western..
Ach bij voorbaat zeggen ze al dat mijn tinker niet geschikt is voor wat voor een sport dan ook ;)
Ik kan me er niet zo druk om maken, ik doe wat ik wil met mijn paard.
En ik vind dressuur ook nog steeds leuk ;) , kijk graag naar de dressuur wedstrijden maar het western past gewoon meer bij me.
Op stal doen ze er niet zo moeilijk over, kreeg in het begin nogal te horen dat zijn dressuur zadel hem beter stond en blablabla .
Nu wil er regelmatig iemand een rondje rijden op hem om vervolgens te zeggen dat mijn westernzadel toch wel lekker zit :D

Verder sluit ik me aan bij SusanW. Laat iedereen lekker in zijn waarde , ik zeik de dressuur ruiters ook niet af, zou niet weten waarom ;)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 22:51

Wat ik erg mooi vind aan deze hele discussie is dat er gewoon ontzettend veel onbegrip en misopvattingen zijn over zowel de dressuur en het western rijden. Ik heb een dressuur achtergrond maar rijd nu alweer zo'n 4 jaar western en maak daarbij dankbaar gebruik van de kennis die ik met de dressuur op heb gedaan.
Vreselijk vind ik het weinig respect voor elkaar in de rijbaan. Dat merk ik als ik engels rijd danwel western rijd. De meeste dressuurruiters rijden als kip zonder kop. Afgelopen weekend heb ik op wennekers gereden in de westernhal. Er zijn notabene 2 dressuur hallen waarvan er gewoon 1 leeg was en de dressuur ruiters reden bij ons. Dan heb je ALLE ruimte.. NEEM DIE DAN OOK! Dan rij ik gewoon op een volte, voornamelijk binnen hoefslag. Hoe vaak ik wel niet heb moeten ontwijken omdat er in één keer iemand stil gaat staan, de voorrang regels niet kent. (galop heeft voorrang op de hoefslag) Daar kan ik mij echt aan storen.
Maar rij technisch zitten er in beide disciplines punten die met best met elkaar zou moeten kunnen combineren omdat er een beter paard uit te krijgen. En daarbij moeten we de extremen buiten beschouwing laten want ik ken genoeg dieronvriendelijke dressuurtrainers, maar ik ken ook zeer zeker dieronvriendelijke bekende westerntrainers waar ik mijn paard absoluut niet heen zou brengen omdat ik weet dat ik mijn paard kapot terug krijg!
Mooi vind ik het compliment van een western ruiter afgelopen weekend dat hij jaloers is dat ik een dressuurachtergrond heb, die had hij ook wel willen hebben!

Laat elkaar in zijn waarden, op beide takken is genoeg kritiek te leveren. Leer van elkaar en neem er je voordelen mee. Kleding vind ik hierbij geen discussiepunt. Ik vind het allemaal een poppenkast maar het hoort er nou eenmaal bij.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:26

Toen ik nieuw kwam op school, deed ik net aan western, en vertelde ook dat ik western reed - althans, poging doen tot he.
Ik werd aangekeken alsof ik gek was.

Als ik op school wel eens reining filmpjes zit te kijken, of andere van western. Kijken ze over me schouder mee, en krijg ik te horen '' Vind je dit nu niet zielig? '', ik zeg dan heel rustig '' Nee, ik vind het mooi om te zien - en zou het ook erg graag met mijn paardje uiteindelijk willen kunnen! '', en dan krijg je naar je hoofd '' Ik vind het maar mishandeling '', dat gaat me toch echt te ver.
Heb me er een aantal keer behoorlijk over opgewonden, vond het gewoon niet kunnen. Maar nu laat ik het maar met rust ..

Ik weet tenslotte wat ik wel of niet doe.
Iig, je zal het toch nooit uit de wereld kunnen helpen, die strijd tussen de disciplines .....

In alle sporten heb je rotte appels, maar om dan gelijk over mishandeling te prten .. :(:)

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:20

En dan te bedenken dat de helft van de ruitersporters je aan kijken of ze water zien branden als je praat over 'over de rug rijden', 'nep nageven', 'achterhand eronder' etc..

De basis in welke discipline dan ook is het zelfde, alleen de gevorderde oefeningen en de plaats waar je heen wilt is anders.. iets wat heel veel mensen niet begrijpen.

Wat ik ook wel grappig vind is dat men het zielig vind dat de western paarden op 2,5 zadelmak worden gemaakt en basis worden beleerd.
Heel veel dressuurpaarden worden op hun 3 jarige handelsjaar ook beleerd. Werkelijk zijn deze paarden dan ook 2,5.. Ik ben het er niet mee eens overigens. Vind dat ze pas in het 4e handelsjaar beleerd moeten worden maar het gebeurd nou eenmaal, daar doe je weinig aan..

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:37

Ik denk dat er inderdaad net zoveel vooroordelen zijn over de engelse tak van de sport als over de western wereld. Engelse ruiters zijn allemaal tutjes, nou ik ben vorige jaar naar zo'n jumping wedstrijd geweest in Hengelo, kanonnen wat doen die lui toch allemaal met die paarden? Die springen bijna door het dak heen en dan klagen wij als t paard een keer een bokje maakt, bij wijze van. Daarentegen lukt het denk ik niet heel veel engelse ruiters om hun paard van een knoepers harde rundown in een rustige jog te krijgen zonder uberhaupt een hoofdstel in te hebben. We hebben allemaal onze sterke kanten en bewust door smaak gekozen voor een bepaalde discipline.

Vooroordelen hou je toch wel, of je nu western rijd, engels, of je nu hockeyt of voetbalt. Gewoon lekker je ding doen!!

ps ga nu 4 jaar enthousiast alle wedstrijden af, voornamelijk om te kijken, en heb nog NOOIT line-dance gezien, dat is denk ik wel een misvatting:)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:38

Rebel_Gloe schreef:
Daarentegen lukt het denk ik niet heel veel engelse ruiters om hun paard van een knoepers harde rundown in een rustige jog te krijgen zonder uberhaupt een hoofdstel in te hebben.

Dat kunnen die van ons ook niet aangeboren hoor ;) Als een engelse ruiter daar net zoveel aandacht aan zou besteden als een westernruiter die dat presteert, kan het prima! Zij hebben alleen vaak andere belangen, dus waarom zouden ze? Ik vind dat geen gebrek aan rijkunst ofzo hoor :n

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 15:28

ach, kunnen we het niet gewoon met een beetje humor zien. De een rijd engels, de ander endurance, de ene springt weer superhoog en de andere spannen hun paard voor een karretje. So what? Zolang je maar plezier hebt in wat je doet met je paard, en elkaar respecteert.
Moesten laatst weer even lachen op stal. Ik zat te kijken naar iemand die op een pony reed, beestje ging nogal snel (beetje te snel) zegt de stalhouder tegen de ruiter: heey, kun jij niet net als Hiphopje gaan sjokken? Hij bedoelde dus te zeggen: joggen.
Ik lag helemaal in een deuk, sjokken, ik vond het wel grappig. Want ja, als mijn paardje in een heerlijke jog zit, dan zegt de stalbaas dat ie sjokt :D
Hij vond alleen dat ik nog een ruggesteun op mijn zadel moest maken, en ik vroeg of hij dan ook een bekerhouder wilde maken voor op de knop.

Onbekend maakt onbemind in veel gevallen.
Maar als je nu gewoon openstaat voor wat de andere graag doet dan is het leven toch een stuk aangenamer ;)