[WN] quarter hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:44

bnb schreef:
Dan heb ik zeker een uitzondering, onze SB-Painthengst is zo gemakkelijk dat hij samen met zijn zus, zoon en vriendje (ruin) in het land staat. Hij laat zich ook door iedereen op de kop zitten en hij kan met iedereen overweg. En hij heeft toch ook gedekt en is vader van twee, bijna drie, kinderen. Een echte sufferd!! :D
Dus die zijn er ook hoor ;)

Goh, ben je niet bang dat ie zijn zus een keer dekt?

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 00:22

Wie zegt hier dat ik niet kundig en consequent ben, akkoord dat je inzit met het welzijn van het dier, dat is ook mijn eerste zorg maar ik wil het gewoon een kans geven. Heb ondertussen drie paarden opgevoed, ik heb fouten gemaakt maar dat doet iedereen, ik heb begeleiding genoeg van mensen die ervaring hebben met hengsten en het voorbeeld dat jij aanhaalt is wel heel extreem... Zo zijn er maar ik ken de hengst in kwestie nu al even en dus goed genoeg om te weten dat hij de boel heus niet om zeep gaat helpen.
Moondancer schreef:
Stukje opvoeding is ook belangrijk natuurlijk. :P
Niet alleen voeding zeg maar.....
Tuurlijk zijn er ook genoeg brave hengsten , maar als iemand daar
niet kundig mee is en zeker niet constant consequent , dan beter castreren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:47

Moondancer schreef:
Ik zou hem ook castreren als ik jou was , bij ons op stal staat ook een hengst ,
iedere keer als ie naar buiten gaat hou ik mijn hart vast , hoop niet dat ie ooit
uitbreekt , zo onberekenbaar als de pest en gillen als een grote , heeft al een paar paarden
te pakken gehad nadat ie was uitgebroken , ruinen , dus arme shet straks....
En de eigenaar kan niet eens op hem zitten, dat accepteert ie niet!(hij is 5 nu)
Puur omdat zijn baasje het leuk vind om een hengst te hebben , nou hier
is weinig leuks meer aan , het is gewoon zielig voor het beestje , een wandelende hormonenbom.
Dit is wel een extreem voorbeeld , maar zo kan het bij jou ook gaan.
Nee , als je geen intenties hebt om hem als dekhengst te houden , eraf die ballen!

Zulke ken ik ook en ook bij de quarters helaas............Ik zou daar niet snel een dekking van nemen, omdat ik hem niet goed kan beoordelen dan. tenzij het echt een topsportpaard is en je een topper wil fokken waarbij karakter een minder grote rol gaat spelen voor mezelf. Maar dan nog............Er zijn toppers met wel hele goede karakters en dat verkoopt beter.
Mocht iemand dan wel gaan fokken of er een dekking van willen, krijg je altijd weer problemen en is het altijd de schuld van het paard............Meestal was het dan lekker goedkoop!

TS, het is niet persoonlijk denk ik de voorzichtigheid, want als mensen je niet kennen, is het via i-net niet te beoordelen hoe jij het doet verder. Maar je kan beter negatief zijn, zodat alleen de geschikte zich nog aangesproken voelen om wel een (dek)hengst te houden. Er wordt al genoeg aangerommeld daarmee. daarnaast is een ruin of merrie goed houden, goed opvoeden en goed rijden al knap genoeg voor velen!!!!

Sann_e

Re: quarter hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 08:43

Waarom een hengst hengst laten als hij er zelf niets aan heeft!!
Hij kan nooit bij een ander in de wei heeft altijd last van zijn hormonen.
Bij ons gaan alle hengsten die niet hoeven te dekken direct door naar de dierenarts, en dat adviseren wij onze klanten ook altijd!!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:07

Ik ben heel blij dat de fokster van ons Paintje hem, in overleg natuurlijk, heeft laten castreren :j
Nou kan hij strakjes lekker in de kudde naar buiten, ongeacht of er merrie's bij staan of niet en is hij niet veroordeeld tot een zéér eenzaam leven |(

Als je de ruimte hebt én je wil graag fokken met je hengst ( en je hebt de discipline en de kunde om er goed mee om te kunnen gaan) is het een overweging; zo niet, eraf met die ballen!

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 13:12

Daarbij komt ook nog dat tegenwoordig de mensen die dekkingen willen toch ook wel wat meer willen dan genetisch alleen 'een paard met ballen'. Dat wil zeggen dat je als hengsteneigenaar
a. je hengst het beste naar een trainer kunt sturen zodat hij zich 'in the picture' kan rijden en wat prestaties op zijn naam krijgt
b. je hengst moet op zijn papier al interessant zijn
c. hij moet een 'eye catcher' zijn
d. karakter en conformatie goed
e. het liefst klinisch en rontgenologisch gekeurd
f. eventuele testen op erfelijke ziekten

En, als dit dan allemaal het geval is dan krijg je de promotie van je hengst:
1. foto's laten maken door het liefst professionele fotograaf
2. maken van een advertentie
3. adverteren in hengstenbladen
4. inbetalen in bepaalde verenigingen voor de nakomelingen

Dit alles op rij gezet te hebben: hoeveel dekkingen denk je te moeten verkopen om dit alleen al financieel rond te krijgen en te doen aan fokken op kwaliteit in plaats van fokken om te vermeerderen?

Als je niet in staat bent om dit om dit financieel te doen of je hebt hier allemaal geen zin in, dan denk ik dat de verstandigste beslissing is om hem te castreren.

Groetjes, Gisela

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 14:14

Sann_e schreef:
Waarom een hengst hengst laten als hij er zelf niets aan heeft!!
Hij kan nooit bij een ander in de wei heeft altijd last van zijn hormonen.
Bij ons gaan alle hengsten die niet hoeven te dekken direct door naar de dierenarts, en dat adviseren wij onze klanten ook altijd!!

Sorry, maar dat is niet 100% waar. Er zijn genoeg hengsten die niet alleen staan, maar prima met een maatje gaan.

Zoals ik al eerder zei kan het alle kanten op. Ook met quarterhengsten heb ik alle soorten gezien.

Zoals ik al zei en Gisela netjes op een rijtje heeft gezet, er komt veel meer bij. En zomaar rond gaan fokken, omdat mensen het wel leuk vinden en de dekking goedkoper is dan, sta ik niet achter persoonlijk. Het hele verhaal wat Gisela op een rijtje zet is heel belangrijk en voor heel weinig mensen weggelegd! Het is aan advies wat meer mensen ter harte zouden moeten nemen.
En geloof me een ruin ( of merrie ) nogmaals is al werk genoeg om die goed te verzorgen en te rijden en evt wat te presteren. Mocht je echt zo geweldig gaan en een geweldige hengst op je pad krijgen, kan het altijd nog. Mits je dus aan dat hele rijtje kan voldoen, incl de kosten. Je paard op hoog niveau krijgen dat ie opvalt en het dekken zelf kost echt meer dan genoeg.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:49

'Goh, ben je niet bang dat ie zijn zus een keer dekt?'

Nee hoor CC zij is drachtig! (van Whiz 'n Vanna trouwens, niet van hem ;) )

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:01

ik ben het ook niet mee eens dat je een hengst niet met andere kan zetten, wij hebben twee hengsten, waarvan een een twenter, ze staan in een groep van 6 paarden, behalve hun tweetjes , de rest ruinen, in de wei ernaast staat een merrie, geen van bijde problemen, de oudere hengst had al gedekt toen hij bij ons kwam en was vreselijk, maar naar een tijd in de groep te staan werd hij rustiger, kan hem nu ook naast de merrie op de poetsplaats zetten, en met hun weidegenooten zijn beide hengsten super
(ze een ervan is een angloarabier, dus echt niet rustig van karakter van natuuren, nu wel rustiger)

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 16:28

Zo is dat! Niet iedere hengst is per defenitie veroordeelt tot een eenzaam leven.
Ons hengstje is echt een droompaardje met een gouden karakter maar wij hebben meerdere hengsten op stal gehad en wij hebben ze altijd naast alle andere paarden gezet, weliswaar met een goede afscherming, en uiteindelijk leren ze gewoon sociaal te zijn naar andere paarden en er kwamen soms zelfs hechte vriendschappen uit voort! Zoals gezegt: een paard is een sociaal kuddedier en ook hengsten, mits goed opgevoed, houden zich aan de regels van de gemeenschap.
Ik ben me er terdege van bewust dat dit zeker niet altijd opgaat, om discussie te voorkomen, maar alleen de 'andere kant' belichten is niet helemaal fair!

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 18:51

Moest je het topic goed gelezen hebben zou je gezien hebben dat ik niet van plan ben te fokken.
Gisela schreef:
Daarbij komt ook nog dat tegenwoordig de mensen die dekkingen willen toch ook wel wat meer willen dan genetisch alleen 'een paard met ballen'. Dat wil zeggen dat je als hengsteneigenaar
a. je hengst het beste naar een trainer kunt sturen zodat hij zich 'in the picture' kan rijden en wat prestaties op zijn naam krijgt
b. je hengst moet op zijn papier al interessant zijn
c. hij moet een 'eye catcher' zijn
d. karakter en conformatie goed
e. het liefst klinisch en rontgenologisch gekeurd
f. eventuele testen op erfelijke ziekten

En, als dit dan allemaal het geval is dan krijg je de promotie van je hengst:
1. foto's laten maken door het liefst professionele fotograaf
2. maken van een advertentie
3. adverteren in hengstenbladen
4. inbetalen in bepaalde verenigingen voor de nakomelingen

Dit alles op rij gezet te hebben: hoeveel dekkingen denk je te moeten verkopen om dit alleen al financieel rond te krijgen en te doen aan fokken op kwaliteit in plaats van fokken om te vermeerderen?

Als je niet in staat bent om dit om dit financieel te doen of je hebt hier allemaal geen zin in, dan denk ik dat de verstandigste beslissing is om hem te castreren.

Groetjes, Gisela

gambler09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:07

ik heb een quarter hengst gehad, echt een fantatisch dier! erg lief, altijd in om te
knuffelen. hij stond tussen de merrie's in, had ook gedekt. maar had nergens geen
last van "hengsten manieren". ik weet zeker dat ik hem bij een ruin of tussen
andere merries had kunnen zetten..
maar er zijn natuurlijk ook hengsten die zeker hengsten gedrag vertonen. maar mijn
ervaring is dat dit niet te vergelijken is zoals bv de kwpn hengsten zijn...

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:27

stormy8 schreef:
Moest je het topic goed gelezen hebben zou je gezien hebben dat ik niet van plan ben te fokken

Dit is wat je in je eerste bericht schreef en daarbij stond toch duidelijk 'dekken'
stormy8 schreef:
Ik ben aan het twijfelen om een quarterhengst te kopen, wat zijn jullie ervaringen met quarterhengsten?
Is het waar dat ze over het algemeen rustiger zijn dan bv een BWP of KWPN hengst? Wanneer je een hengst echt
zou gaan gebruiken om te dekken heeft dit dan veel invloed op zijn gedrag?

Heb je topic dus wel goed gelezen maar toch mijn opmerkingen geplaatst.

Dan waarom zou je hengst laten????? Ik weet dat er hele gemakkelijke hengsten zijn, ik weet ook dat er hele moeilijke hengsten zijn. Als het een nog jonge hengst is, staat zijn gedrag nog niet vast, waarom zou je hem hengst laten als je toch niet wilt fokken?? Dan kun je toch beter ruinen voordat er een kans is dat hij zich gaat misdragen??

Ik ben echt niet een 'pro-castratie' fan hoor, maar ken genoeg jonge hengsten om te weten dat er daarvan toch een hoop gecastreerd worden omdat ze op gegeven moment in het leven (en zeker in het voorjaar) zo dusdanig hengstengedrag gaan vertonen dat er alsnog gecastreerd moet worden.

Groetjes, Gisela

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:43

Ik heb 1 keer op een Quarter reining hengst gereden en dat ging eigenlijk prima, hij deed wel een beetje geluidjes maken naar de merries in de wei ernaast maar als je consequent bleef was hij gewoon braaf.

Heb vervolgens nog een buitenrit gemaakt met mijn merrie en de eigenaar van de hengst op zijn hengst. Hij wist dondersgoed dat ie niets mocht, vond dr wel wat interessant en weer wat geluidjes maar was braaf.

Deze hengst dekte ook natuurlijk.

Nog even een kleine ervaring met een arabisch volbloed hengst waar mijn merrie door gedekt is. Toen we vantevoren gingen kijken was het een heel braaf mak beest, stond in de stal naast merries helemaal niks aan de hand leek net een ruin. Ze longeerde m nog even zodat we hem konden zien en dit ging ook heel eazy. Vervolgens de dag van de dekking, hij kreeg zijn hengstenbit in en was gelijk een totaal ander paard, wist precies wat de bedoeling was, gelukkig wastie wel een heer voor mijn merrie.

Wat ik wel een beetje zielig vind, is als de hengst nooit samen met andere paarden in de wei kan. Die Quarter hengst stond eerst samen met een shetlander ruintje wat goed ging in het begin maar later schopte hij m bijna tot moes. Dat vond ik wel sneu... Maarja wat moet je dan? Met andere ruinen? Andere hengsten? Drachtige merries? Lijkt me allemaal ook erg lastig...