[WN] zwaar zadel, wat is nou dé techniek om erop te krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:57

bij mijn grote kwpnner maakte ik ook gebruik van de heupzwaai. ik heb nu een kleiner paard (ook een idee ;)) en daar zwiep ik zo het zadel op.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:13

Kleiner paard kopen, hihi! :+

Tis idd de zwaai die je maakt, ik vind het best wel meevallen dat gewicht; gewoon veel doen! Je kunt ook overwegen een kunststof en dus licht gewicht westernzadel aan te schaffen. Persoonlijk zou ik er nog niet dood mee gevonden willen worden :D

YankeeBoy

Re: zwaar zadel, wat is nou dé techniek om erop te krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:40

Zo'n zwaai moet ik maar eens gaan oefenen. Vind het altijd zo'n toestand om het zadel erop te krijgen

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:43

Sonja schreef:
Ik zet 'm op mijn heup en zwaai 'm er dan op. Overigens doe ik wel even de beugel van de andere kant om de zadelknop als ik dat doe, zodat m'n paard niet die beugel tegen z'n schouder krijgt. Dat vind ik altijd zo onsympathiek tov het paard als dat gedaan wordt...

Hier ook zo! :j
En idd, het wordt vanzelf makkelijker/vloeiender. :)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 11:00

Anya schreef:
En ik krijg mijn zadel van rond de 20 kg op mijn paard van 1.80 daarmee.
Wow wat knap! Daar zou ik ook wel moeite mee hebben met mijn 1.70 Zo'n stoere sterke meid ben ik nou ook weer niet :+

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:10

Dat is idd een nadeel van Westernzadels....ze zijn zo zwaar! :D Maar zoals Anya al zegt, het is een kwestie van techniek. Je wordt er vanzelf handig in.
Let er wel op, zoals Sonja al aangeeft, de beugel om de knop van je zadel te doen. Zelf doe ik ook altijd nog de singel over het zadel, zodat ook die niet tegen de buik slaat.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:16

waarom staan jullie nu aan de linkerkant als jullie het zadel erop leggen, kan iemand mij daar de logica van uitleggen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:19

Omdat de meeste mensen rechts zijn en dus makkelijker kunnen 'swingen' met het zadel.
Overigens zadel ik dus altijd rechts op en til het gewoon aan voor en achterkant op om het rustig op de rug te leggen.
Voordeel van een lichte BM :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:20

Ik doe het vanaf rechts Spatter, is voor mij handiger. Maar ja, ik stijg ook rechts op, altijd al een dwars kind geweest...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:36

rechts opstijgen gaat wat lastiger vind ik , zou ik ook wat meer op moeten oefenen :P
toch is het veel gemakkelijker om via rechts je westernzadel er op te leggen alleen al vanwege de singel die aan die kant hangt
die kun je dan gelijk goed hangen en dan om naar de andere kant, scheelt je een hoop lopen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:39

Klopt, plus dat ik de beugel aan de linkerkant ook altijd over de knop hang en die aan de rechterkant over de zitting.
Dus nooit kans dat je paard een beugel hard tegen zich aan krijgt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:40

Haha Spatter, dat is waar! Nu leg je het erop, loopt naar de andere kant om de singel goed te hangen, loopt weer terug om de singel vast te maken. Een extra looprondje om je paard :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:45

tja, toen ik zwanger was had ik dat snel uitgevonden
dat rondhobbelen om je paard met dikke buik was niet zo handig

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:24

Hmmm, da's wel een goeie tip Spatter! Dat ga ik eens proberen. Ik heb meestal toch al twee handen nodig om het zadel er op te krijgen :D

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:34

Nee Irma, dat krijg ik echt niet voor elkaar met mn linkerarm.. die wil niet echt meer :D

Maar ik doe inderdaad wel altijd de singel om mn knop, de beugel op 't zadel en dan 1-2-3 met een zwiep van mn heup omhoog, Rose is slechts 1.61m en ik zeker wel 1.58 :+ , maar oefening baart kunst na al die jaren! :D Ik hoop dat die kleine niet zo groot wordt... := ik ga vast nog wel krimpen.... }>

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:58

dropje je lift je zadel toch het meeste aan de voorkant, ik wel, dus ik gebruik juist mijn rechterarm meer als mijn linker
ik pak het zadel met beide handen vast, links op de cantle en rechts onder de vork en zwiep dan vooral met mijn rechterarm het zadel er op, mijn linker begeleid alleen

ik duim dat je nieuwe een stuk kleiner blijft

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:13

Ik gebruik ook die zwiep-techniek.. Vond het in een begin op les ook een werkelijke ramp om dat zadel erop te krijgen.. Als je eenmaal die zwaai kunt is het een eitje.
Ik heb zo'n lamicell bontsingel maar die komt nooit tegen haar buik aan, heb hem altijd vast aan dat stukje leer. (weet niet hoe dit heet). :+

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:01

Na mijn borst-operatie ging hoog optillen of zwaaien voor mij ook niet. Ik heb toen wel een krukje gebruikt.
Het zadel legde ik links van me op een staldeur, dan het paard rechts van me, krukje in het midden, ik op het krukje en dan tilde ik het zadel van deur naar paardenrug! Ging prima! Maar nu heb ik wel een hele brave tinker (halve dooie koe, zoals mijn vriend haar noemt, hihi)
Nu ik weer mag tillen gaat het meet een zwaai en dan rustig laten neerkomen. Beugel doe ik altijd om de knop.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 19:14

Zit!!!!!!!! :D

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:33

:)) maar dan glijdt ie er aan de achterkant weer af Smax :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:38

Kleiner paard kopen inderdaad, anders is het ook zo zonde van je nieuw gekochte zadel ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:44

is er ook iemand die mij als western leek kan vertellen waarom die western zadels zo belachelijk zwaar zijn? :o?
ik heb precies 1 western lesje gehad, en het viel mij ook niet mee, ik had echt zoiets van, het is al zo'n klein ponietje, moet ie ook nog een zadel meesjouwen wat 4x zo zwaar is als mijn dressuurzadel :o?

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:50

Hoi, als ik een groot paard moet opzadelen of een heel zwaar zadel erop moet leggen, dan vind ik het meestal het makkelijkst als het dekje al op de rug ligt, en dat je het zadel dan vanaf je heup zeg maar om hoog kunt zwaaien. Ik vind het dan makkelijk om met mijn linker hand het zadel beet te pakken onder de zweetbladen voor langs en mijn rechter hand bij de kussens aan de linker kant. Dan kan ik het zadel een beetje ''spreiden'' en rustig op de rug leggen, en daarna wat naar achteren schuiven. Van onderaf tillen vind ik zelf altijd makkelijker dan wanneer ik het zadel boven me uit moet tillen aan de lepel en de voorboom. Ik heb veel stages gelopen bij maneges en dagelijks paarden en pony's opgezadeld van Shetjes tot paarden van 1.80m, en manegepaarden zijn vaak niet de makkelijksten... Dan leer je het wel ! Gelukkig ben ik zelf 1.78m en aardig sterk, en ook niet gauw bang... Dus veel moeite had ik er nooit mee. Maar je moet er idd wel ff handigheid in krijgen.

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:52

Maxielover schreef:
Hoi, als ik een groot paard moet opzadelen of een heel zwaar zadel erop moet leggen, dan vind ik het meestal het makkelijkst als het dekje al op de rug ligt, en dat je het zadel dan vanaf je heup zeg maar om hoog kunt zwaaien. Ik vind het dan makkelijk om met mijn linker hand het zadel beet te pakken onder de zweetbladen voor langs en mijn rechter hand bij de kussens aan de linker kant. Dan kan ik het zadel een beetje ''spreiden'' en rustig op de rug leggen, en daarna wat naar achteren schuiven. Van onderaf tillen vind ik zelf altijd makkelijker dan wanneer ik het zadel boven me uit moet tillen aan de lepel en de voorboom. Ik heb veel stages gelopen bij maneges en dagelijks paarden en pony's opgezadeld van Shetjes tot paarden van 1.80m, en manegepaarden zijn vaak niet de makkelijksten... Dan leer je het wel ! Gelukkig ben ik zelf 1.78m en aardig sterk, en ook niet gauw bang... Dus veel moeite had ik er nooit mee. Maar je moet er idd wel ff handigheid in krijgen.

Volgens mij heb jij het over engelse zadels en het gaat hier om western zadels.. Aangezien die vaak toch een paar kilo meer wegen dan een engels zadel ;)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:49

Wentos schreef:
Maxielover schreef:

Volgens mij heb jij het over engelse zadels en het gaat hier om western zadels.. Aangezien die vaak toch een paar kilo meer wegen dan een engels zadel ;)

Oh haha, ik had niet door dat het om western zadels ging ! Ik had het idd over Engelse zadels. Ik heb wel een enkele keer met een western zadel opgezadeld, maar dat werkt toch weer anders ja.