[WN] Vlecht in de staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 10:30

voor de winter kan ik me nog iets voor stellen maar voor in de zomer vindt ik het dierenmishandeling , zeker als hij ook op de wei staat
heb je zelf wel eens een mep gehad van een zwiepende vlecht, dat is echt niet leuk

een paard heeft een staart om de vliegen te verjagen, niet om mooi te wezen op een paar shows
dat vinden wij leuk maar een paard zou daar nooit onder mogen lijden

wil je shows starten stop je er maar wat meer anti klit in en borstel je hem 1 x in de week uit
voorzichtig uitpluizen met je vingers en het kost geen haren, alleen wat tijd

wat heb je aan een mooie witte staart als je hem nooit ziet omdat hij in een vlecht zit, voor die paar shows per jaar?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:15

ik vlecht de staarten ook in , sinds dat ik dat doe heeft mijn merrie van een dun zielig sprietje een mooie volle staart , mijn ruin heeft juist zo'n dikke staart dat het een dag taak ;) is om hem te onderhouden en hij heeft ook nog eens slag in zn haar dus ook lekker in de vlecht en idd 1 keer per week moeiteloos kunnen kammen en vlecht er weer in! en ik vind mijn paarden juist mooier met vlecht dan zonder :D in de zomer vlechtik de starten half zodat ze nog wel vliegen kunnen meppen :j onze fries heeft geen vlecht in (mag niet van mn vader) en die heeft altijd een viese staart en in de knoop etc ,daar zit je uren op te kammen en te wassen .

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:24

SusanW schreef:
Maar nogmaals dan: wat heb je (niet aan 1 iemand persoonlijk gevraagd) aan een volle staart, als je die nooit ziet? (buiten de paar shows per jaar dan, als men die al rijdt?) ;) Dat vraag ik me echt oprecht af en is dus niet sarcastisch bedoeld!

Btw een volle staart is net zo goed mogelijk zonder vlecht, maar dat verschil weet je nu niet, want dat duurt evengoed een aantal jaar ;)

Ik vind het voor die paar shows (ook voor de toekomst) en bijv. fotomomenten en de keren dat ie wel even los is, al de moeite waard. :j Vooral omdat mijn paard toch geen last heeft van die vlecht. Het verschil weet ik wel, want mijn paard heeft eerst een hele tijd zonder vlecht gelopen en toen was ie aanzienlijk dunner en het werd ook niet beter. ;)

Maar wie weet zal ie bij mijn paard ook wel eens los gaan hoor, alleen zoals nu gaat het ook prima. Zowel qua hoe de staart eruit ziet als het 'onderhoud'. :)

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 12:26

Ik doe geen shows met mijn paard maar ben wel trots op haar mooie staart. En wat ik er aan heb? Ik geniet er van als ik haar staart los doe, hij zit bij mij niet dag in dag uit erin hoor. En als het droger wordt buiten dan zijn er ook dagen dat ze gewoon lekker met haar staart los naar buiten gaat.

Trouwens ik vlecht haar manen ook...nu in de winter omdat er een hood overheen gaat met daaronder een sleazy, als ik dan niet vlecht heb ik niet zo heel veel over. In de zomer omdat ze zo'n dikke bos manen heeft dat ze eronder erg staat te zweten als de zon erop staat. Voorpluk is in de zomer wel gewoon los, die beschermd tegen de vliegjes.

En als je wel shows doet met je paard...dan is dat juist het moment waarop je werk met invlechten het terug betaald. Als je de ambitie hebt om wat te bereiken bij pleasure moet het er allemaal gewoon puntgaaf uitzien bij mijn weten, dus dan heb je er wel degelijk wat aan!

En die vlecht staat d'r ook wel erg stoer hoor

Paintless

Re: Vlecht in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:30

ik vlecht hem ook in. a. omdat ik het mooier vind en b omdat ik het makkelijker vind. ze heeft een mooie volle bos en dat wil ik zo houden.
op deze manier weet ik dat ie behouden blijft.

en zielig? nee, ik vind niet snel iets zielig. ze heeft zomers een exzeemdeken om, omdat ze allergies is. dan buiten zetten zonder deken, dat vind ik zielig.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:34

ik heb echt een hekel aan die gevlochten staarten.....

in de training,oke
om hem schoon te houden net voor een wedstrijd,oke.
maar verder zie ik paarden staan met 30 graden in de wei tussen hele vliegen zwermen.
beetje zielig.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:39

voor het gemak, vooral in de winter.
want dan blijft al die modder niet zo aan de staart hangen.
ik heb in de zomer de vlecht er vaak wel uit, want dan kan mijn paard de vliegen beter weg slaan..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:42

Ik heb altijd zoiets van laat alles maar lekker hangen, maar in de zomer vlecht ik de manen wel in (van die losse vlechtjes, anders blijft hij onder zijn manen zweten).
Zijn staart hangt altijd los.

Maar sinds een week of zo vlecht ik de staart van mijn paard wel (losjes) in, in de hoop dat hij wat voller wordt.
Hij is de laatste weken een heel stuk dunner geworden.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:48

mij is altijd gezecht dat je de vlacht iedere dag of om de dag opnieuw moet maken omdat de haren dan afbreken is dit zo???

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:49

spatter schreef:
voor de winter kan ik me nog iets voor stellen maar voor in de zomer vindt ik het dierenmishandeling , zeker als hij ook op de wei staat
heb je zelf wel eens een mep gehad van een zwiepende vlecht, dat is echt niet leuk

Weetje wat dierenmishandeling is? Als je bewust aan trainen bent zonder vlecht en je continu plukken staart bij je volgende rondje ziet liggen.
Op het land zomers laten de meesten de vlecht er ook uit of maken er meerderen. Aangezien de meeste westernpaarden van jongs af aan gevlochten worden zijn ze hier aan gewend en boeit het ze eigenlijk weinig.

En als ik persoonlijk mag kiezen tussen elke dag een doffe vieze staart of 1x per week een mooie schone glanzende staart waar ik naar sta te kijken. Kies ik toch echt voor het laatste. En ja na het genieten ; gaat de vlecht er gewoon weer in.

Bedenk even dat als ze gevlochten zijn er minder troep erin blijft hangen en dus ook minder jeukende en irriterende dingen dus ook weer fijner voor je paard.

En als laatste ; de meeste western ruiters zijn zo gewend aan de vlecht in de staart dat ze hun paard eigenlijk mooier vinden met. Maarja, dat is echt een kwestie van gewenning.

Maar dat de één het anders doet dan de ander hoeft niet per definitie slecht te zijn of dierenmishandeling te zijn. Dus ik zou erg voorzichtig zijn met dit soort opmerkingen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:51

sil staat ook in een vlecht
witte staart dus zo blijft hij schoner en hij trekt er hele plukken uit als ie los hangt (ook als ik hem net geknipt heb)
hij heeft weinig last van vliegen al spray ik hem wel regelmatig in in de zomer

als ik niet vlecht schuurt ie ;) dat lijkt me ook niet prettig voor hem

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:55

dodyg schreef:
mij is altijd gezecht dat je de vlacht iedere dag of om de dag opnieuw moet maken omdat de haren dan afbreken is dit zo???

Ik denk dat als je een strakke vlecht maakt en hem lang laat zitten de haren inderdaad afbreken.
Een losse vlecht die je elke dag even losgooit ondervindt geen schade (tenminste, dat is mijn ervaring).
Tijdens het rijden of longeren laat ik de vlecht overigens altijd uit.

Mij is ooit verteld dat als je de staart niet te lang laat worden, je er probleemloos slidings mee kunt maken zonder dat er haren uit getrokken worden.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:06

een sliding moet ook wel lukken, (paard gaat vooruit, staart sleept er achter aan) maar achteruit lukt vaak niet. omdat paard zijn achterhand dan gebruikt, dat deel wat zakt en de staart op de grond komt. dan loopt ie achteruit op zijn staart..

dat vind ik zielig.

en ik vind het gewoon mooier en handiger.
en nee, ik MISHANDEL mijn paard niet!

Biieniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:08

Het hangt er vanaf hoe diep jouw paard een sliding maakt. Gaat hij echt zitten of juist niet. Meestal word een sliding ook direct gevolgd door achterwaarts. Hierbij zijn de staart nogal eens in de weg..

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:10

volgens mij is het ook voornamelijk in de achterwaarts dat de staart vertrapt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:14

Ik vlocht de staarten van mijn paarden ook altijd even in een losse vlecht voor het rijden.
Omdat ze nogal snel op de staart stonden.

Veel warmbloed sportpaarden worden met een erg korte staart gehouden. Dus daarbij zal het ook niet zomaar nodig zijn.

Maar paarden met veel behang (friezen, tinkers, fjorden, etc.) houden voor het stamboek een lange staart, waar ze dus ook makkelijker op gaan staan.
Zelfs al wanneer ze achteruit lopen, etc.

Dus bij mij ging er ook altijd een vlechtje in :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:15

direct achterwaarts na sliding.....bedoelde ik ook..... :o ...oeps sorry..... :D

kelcy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:25

ik heb het wel eens gedaan met rijden
en toen kreeg ik een rodeo paard!!! mijn paard kan er niet tegen als ze zichzelf raakt met een gevlochten staart!!
dus geen vlecht meer voor mij haha

SantasRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:30

In de winter doe ik de vlechten iedere dag, zomers los i.v.m. de vliegen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:37

Ik heb de staart altijd los, alleen niet als ik hem gewassen heb voor de show. In de training maak ik er liever een knup in, een vlecht vind ik zelf maar niets hij slaat zichzelf er dan constant mee en word dan geirriteerd.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:46

Biieniie schreef:
En als ik persoonlijk mag kiezen tussen elke dag een doffe vieze staart of 1x per week een mooie schone glanzende staart waar ik naar sta te kijken. Kies ik toch echt voor het laatste. En ja na het genieten ; gaat de vlecht er gewoon weer in.

Bedenk even dat als ze gevlochten zijn er minder troep erin blijft hangen en dus ook minder jeukende en irriterende dingen dus ook weer fijner voor je paard.

Waarom zou je die keuze maken moeten? Ik kijk, vooral zomers ;) elke dag tegen 3 mooi, schone, glanzende staarten aan zonder dat ik ze vlecht ;) Dat is een kwestie van verzorging, wat ik nog leuk vind ook :j

Minder troep en minder jeukende dingen? De vlecht begint toch bij de meeste onder de staartwortel :? Daar jeuk niks hoor :D

Persoonlijk vind ik het heerlijk de paarden met losse staarten te zien, en erger ik me rot aan paarden met vlecht-in-zak. Geen gezicht. Maar das smaken verschillen.

Voor de paarden lijkt het me niet fijn zwiepen, maar ze zullen er net als aan een glad geschoren neus, vast wel aan wennen ;) Zelf kan ik er echter niet aan wennen.

Wat betreft de staat vol houden enzo, een aantal jaren geleden, toen ik Halter nog geweldig leuk enzo vond, was ik lid van een groot Amerikaans Halter mailinglijst waar ook echt de "big names" op kwamen posten. Daar was toen ook een vraag over staarten en waar het uiteindelijk op neer kwam, was dat de meeste trainers inmiddels ervaren hadden dat hoe minder je eraan doet, hoe mooier de staart uiteindelijk wordt en vele deden er bewust geen vlechten meer in. (dit zijn dus geen rijdpaarden of reiners, maar wel World Show Halter paarden)

Maar goed, voor ieder wat wils he? En overal is wel een uitzondering op te vinden ;)

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:51

en hoe gaat dat dan op wedstrijden? Dan hangt de staart wel helemaal los? Want dan moeten ze toch ook achterwaarts enzo... Dan is het net zo vervelend lijkt mij...
Mijn paard is gezegend met een enorme bos haar dus die paar haren die verloren gaan tijdens het uitpluizen en kammen vind ik niet zo erg. Ik was zijn staart alleen voor een wedstrijd in igv ernstige diarree, maar verder laat ik hem met rust. Kan me wel voorstellen als je paard zo'n banketstaaf pluimpje heeft wat niet bijtrekt dat je een vlecht zou proberen, maar verder... nee. Die keren dat ik hem uit de klit haal ben ik in 10 min klaar, dus zoveel werk vind ik het niet..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:52

Nou ja zeg, dierenmishandeling... :')

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:57

Jeddah schreef:
Wat betreft de staat vol houden enzo, een aantal jaren geleden, toen ik Halter nog geweldig leuk enzo vond, was ik lid van een groot Amerikaans Halter mailinglijst waar ook echt de "big names" op kwamen posten. Daar was toen ook een vraag over staarten en waar het uiteindelijk op neer kwam, was dat de meeste trainers inmiddels ervaren hadden dat hoe minder je eraan doet, hoe mooier de staart uiteindelijk wordt en vele deden er bewust geen vlechten meer in. (dit zijn dus geen rijdpaarden of reiners, maar wel World Show Halter paarden)

Dat geldt misschien voor showpaarden die in een (onberispelijke) stal worden gehouden?
Ik vlecht de staart van mijn paard (met daglicht weidegang en bij duisternis op stal) sinds ongeveer anderhalf jaar in en kan alleen maar constateren dat haar staart er ontzettend veel mooier en voller van is geworden :)
Toen ik afgelopen juni besloot om niet meer te gaan halteren met Dainty, heb ik het weer een poosje met altijd losse staart geprobeerd; binnen een maand was ze al weer zoveel haren kwijt :( dat ik 'm weer lekker semi-permanent invlecht!
's zomers maak ik een ander soort vlecht en houdt ze een flinke kwast over om vliegen mee te verjagen :j
Tot zover die nog op haar landen ivm met regelmatig opbrengen van Endure ;)
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 25-01-10 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:58

het is toch triest dat een paard zijn functie van de staart kwijt is puur omdat jullie dat mooi vinden
daarom werden bij belgische trekpaarden de staart ook geamputeerd
en bij honden staarten en oren, allemaal voor de mooi van de mensheid :r
want een dog zou zijn staart kapot slaan en een trekpaard zou met zijn staart in de teugels komen
tig smoezen werden er verzonnen :(

dat je een vlecht in de staart doet tijdens training is wat anders al heb ik dan meelijden met dat dier op show
en ja, ik heb inderdaad grote plukken zien liggen in de wedstrijdbak van sommige paarden |(
knip er dan gewoon een stuk af!

trouwens mijn laatste post hier want mijn mening wordt toch niet gewaardeerd