[WN] dressuur bij de AQHA

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:20

quarterH schreef:
wat stom :p

Ach, ik vind de uitvinding van de E-pony nog altijd het toppunt wat dat betreft :D

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 11:20

Wendy schreef:
quarterH schreef:
quarters/paint zijn toch als ras bepaald als zijnde paarden en niet pony's? dus zie t probleem niet zo...

In Nederland kijken ze totaal niet naar het ras, alleen naar de maat ;)
Dus alles onder de 156,9 cm is een pony.

En internationaal is het dacht ik alles onder de 1.47
En wil je hoger starten dan Z2 dan wordt er ook naar de hoogte gekeken maar welke maat daarbij hoort weet ik niet exact.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:39

Wendy schreef:
Ach, ik vind de uitvinding van de E-pony nog altijd het toppunt wat dat betreft :D

Eén van de redenen dat de E pony maat er bij is gekomen, was dat vooral bij het springen de veel kleinere paard(jes) van 1.48m tegen paarden van pakweg 1.70m moesten rijden/springen.
En daarom lagen deze paard(jes)/pony's zeer slecht in de markt en kwamen wat tussen de wal en het schip te liggen.

Er zijn overal uitzonderingen zoals bijv het springpaard(je) Jappeloup de Luze, dit was een draver x volbloed en "maar" 1.55m groot maar werd wel Olympisch Kampioen en won de GOUDEN medaille in Seoul.

Ik heb ook wel gelezen over quarters die Z dressuur reden, ik denk dat het zeer van de bouw afhankelijk is hoe ver je met hem zou komen.Maar dat is eigenlijk met elk ras zo of het nu een haflinger, fjord of zelfs KWPNer is. ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:57

sliding schreef:
Wendy schreef:

Eén van de redenen dat de E pony maat er bij is gekomen, was dat vooral bij het springen de veel kleinere paard(jes) van 1.48m tegen paarden van pakweg 1.70m moesten rijden/springen.
En daarom lagen deze paard(jes)/pony's zeer slecht in de markt en kwamen wat tussen de wal en het schip te liggen.

Ik weet wel waarom ze voor de E pony hebben gekozen, maar het is op z'n zachtst gezegd toch vreemd dat ze dat alleen in Nl hebben gedaan... en nergens anders.

cornelie

Re: dressuur bij de AQHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:05

Ik had altijd begrepen dat het is gedaan omdat de nederlanders een vrij lang volk zijn en dat kinderen dan al snel tussen de paarden zouden moeten rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:39

In Nederland moet je inderdaad vanaf 18 jaar tussen de paarden starten, of je een pony of paard hebt maakt niet uit.

Met de E-pony zijn we inderdaad een uitzondering in Nederland.

Overigens mag je tegenwoordig wel tot en met ZZ starten met je pony, eerder was dat tot Z2.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:00

Ik ben met mijn Quarter twee keer een onderling dressuurwedstrijdje gestart. In 2006 hadden we 186 punten en werden we (iets van) 6e van de 12/13. Vorig jaar voor de lol weer eens gedaan en toen haalden we 184 punten.
Dus al twee winstpunten in de B. :D :D Niet officieel natuurlijk...

Afgelopen zomer, met een bij elkaar gesprokkelde outfit:

Afbeelding

Dus ik zeg: kom maar op AQHA. :D

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:02

TurdusMerula schreef:
Overigens mag je tegenwoordig wel tot en met ZZ starten met je pony, eerder was dat tot Z2.

Nou, dan kunnen we voorlopig wel even toe.:D

Ik rijd ook wel eens met mijn quarter mee in de dressuurles met L en M-ruiters, en hij kan prima meekomen. Ik rijd dan ook met dressuurzadel en alles. Het enige wat ik niet doe is verruimen op de lange zijde, want dat gaat te veel ten koste van mijn Pleasure-ambities. ;)

Het probleem is denk ik dat een quarter over het algemeen niet toont zoals een jury dat idealiter zou zien. Alle oefeningen kunnen ze prima, maar het plaatje is niet ideaal zeg maar. Een echt goede jury zou daar doorheen moeten kunnen kijken, maar dat gebeurt niet altijd.
Zoals de foto's van Rom en Toekie... Het ziet er natuurlijk prima uit, maar veel jury's zullen de halshouding te laag vinden. Dat dat heel lastig wordt met de bouw van quarters is niet hun probleem. De B kom je nog wel door, maar daarna zullen ze daar toch over beginnen te zeuren.

Wat dat betreft zou aparte quarter-dressuur wel een uitkomst zijn, zoals er in Amerika ook aparte Pleasure is voor Friezen. :D
Laatst bijgewerkt door LindyH op 04-01-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:04

Waarom zou verruimen op de lange zijde ten koste gaan van pleasure ambities?
In mijn profiel zie je (denk ik) wel een redelijk voorbeeld van dat het beiden kan. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:11

Toekie schreef:
Waarom zou veruimen op de lange zijde ten koste gaan van pleasure ambities?
In mijn profiel zie je (denk ik) wel een redelijk voorbeeld van dat het beiden kan. :)

Misschien ligt het aan mijn paard of aan mij, maar mijn paard vindt het heel leuk om te gaan scheuren op de lange zijde, en dat is niet zo handig in de Pleasure. :P

Het is het belangrijkste issue dat ik op dit moment in de Pleasure heb, en ik werk er dus hard aan om het eruit te krijgen. Dat gaat best heel goed, maar dan moet ik het niet eens in de zoveel tijd juist weer aanmoedigen, want dan ben ik weer terug bij af.

Verruimen doe ik verder natuurlijk wel, maar alleen op de volte.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:17

Je hoeft vast geen rijtechnische tips, maar dat is waarschijnlijk een balans issue ;)
Versnellen is namelijk het gevolg van balansverlies

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:19

Mwah, er zijn wel meer rassen die niet aan het ideale plaatje voldoen. En als ik heel eerlijk ben kan ik er nooit zo tegen dat vaak zulke ruiters de jury de schuld geven... Gewoon goed rijden... :D

En tsja, het blijft natuurlijk een jurysport, maar da's bij Western weinig anders...

Ik vind het wel cool dat mensen zulke dingen gewoon proberen. Ik wil over een tijdje ook wel eens onderling starten, gewoon voor de gein, met haf dan...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:35

Romkabouter schreef:
Je hoeft vast geen rijtechnische tips, maar dat is waarschijnlijk een balans issue ;)
Versnellen is namelijk het gevolg van balansverlies

Hij kan het wel, dus volgens mij is het niet echt een groot probleem. Maar er is zeker nog het nodige te verbeteren, dus rijtechnische tips zijn altijd welkom.

Dan wel graag via PB, dan kunnen we hier weer terug on topic. :D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:48

Nou ja, het versnellen is misschien wel een balansprobleem dus :+
Weet niet of je al eens in die richting gezocht had, dus vandaar ;)