[WN] Engels beleren en omschakelen naar western. Goed plan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:00

QuarterH heb jij zelf ooit engels gereden?
heb jij ooit een paardje ingeleerd?

quarterH

Re: Engels beleren en omschakelen naar western. Goed plan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:35

sonja: meer pasjes geen probleem maar als je hem bij wijze van eerst gaat leren dat hij achter 1 been moet laten staan (western) en na 3 maanden ineens dat hij zn achterbenen moet blijven bewegen dan verwar je hem inderdaad :-)

daarom heb ik het ook over ( don't shoot me) 'echt engels' en 'echt western'.
als je recreatie doet is het verschil zoals ik al schreef veel kleiner.
mijn mening he. dat mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:38

Ik denk dat wij dan stomweg een andere definitie van zadelmak maken hebben ofzo. Het verschil tussen basis Engels of basis Western aanleren zit 'm bij mij echt alleen in het zadel dat ik er op dat moment opgooi. Hoewel, zelfs dat niet. Beesten die dressuur moeten gaan lopen rij ik ook met westernzadel in.

Tuurlijk zit er op een gegeven moment verschil in het rijden. In het Engelse rijd je (uiteindelijk!) meer naar oprichting toe en laat je in de wending om de achterhand het pivotbeen doorstappen. Maar... schrik niet... als ik op een goed (!) gereden dressuurpaard ga zitten dan kan ik 'm dat achterbeen ook (meer) laten laten staan hoor, kwestie van op het juiste moment je zitbeenknobbeltje in het zadel zetten en "binnen"been niet in laten werken en ze zakken allemaal de grond in :j
Of dat andersom ook zo is weet ik eigenlijk niet. Wel leuk om eens te proberen eigenlijk, of je een goede reiner ook een goede wending om de achterhand op Z-niveau kunt laten maken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:40

wordt ook wat als je trail en reining wil doen met je paard
moet hij leren te draaien op het achterbeen en te draaien met voor en achterbenen tegelijk voor het vierkant
paard volledig in de knoop, komt nooit meer goed :+

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:44

spatter: wel eens een trailpivot gezien op een grote show? daar draaien ze ook op 1 been hoor. maar goed we dwalen af.
dus jullie willen zeggen dat de manier waarop je een paard aanleert te stoppen (de rem) bv identiek is tussen engels en western?
dan hebben jullie een andere western insteek dan ik.
dat kan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:52

volgens mij voor een jong paard wat ingeleerd moet worden wel
in de horsemanship is het toch niet de bedoeling dat je een reiningstop-zit aanneemt bij de stop
en ik wil echt wel wat verzameling bij mijn paard dus teugels los vind ik geen optie

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:15

dan verschillen we daar duidelijk van mening spatter.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:51

quarterH schreef:
dus jullie willen zeggen dat de manier waarop je een paard aanleert te stoppen (de rem) bv identiek is tussen engels en western?

2 vragen:
- Hoe doe jij het?
- Hoe denk je dat de engelse manier is?

Zelfde 2 vragen voor sturen en 3 gangen aanleren. We gaan uit van echte basis he.... dus gewoon een beetje rond kunnen sturen en geen specifieke oefeningen voor wat voor discipline dan ook.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:26

nou ik hou niet cintinu contact met de mond en hang er niet in zoals de meeste engelse ruiters doen.
ik ga niet lang lopen poedersuiker met aan de longe en moeilijk gedoe.
we doen ook eerst veel sacking out ipv heel voorzichtig erop stappen en hopen dat er niks gebeurd waar hij van schrikt.
alleen al de manier hoe je bv een paard naar wei brengt vind ik anders bij 90% van de engelsruiters en hoe wij het doen.
dus ja, ook het aanrijden. het hele proces is imo anders.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:39

[quote="quarterH"]nou ik hou niet cintinu contact met de mond en hang er niet in zoals de meeste engelse ruiters doen.
we doen ook eerst veel sacking out ipv heel voorzichtig erop stappen en hopen dat er niks gebeurd waar hij van schrikt.
alleen al de manier hoe je bv een paard naar wei brengt vind ik anders bij 90% van de engelsruiters en hoe wij het doen.
dus ja, ook het aanrijden. het hele proces is imo anders.[/quote]

Oei QH wat heb je een slechte referentie van engels. Zit en benen gaan voor de aanleuning. Eerst naar voren, dan pas opvangen....kan heel lang overheen gaan. Halthouden is op zit met been eraan. Terugrijden naar rustiger tempo is ook op zit. Ik speel met losrijden veel met half lange teugel en zit. Ook vind ik mezelf een stuik makkelijker omgaan met mijn paard dan mensen sdie ik om me heen zie, En ben daar gene uitzondering in.....Wat is het verschil van naar de wei brengen? Men doet een halster om, neemt m mee naar de plek van bestemming en klikt los. Ik heb overigens op een jong, western ingereden paard (klein jaar ingereden) een engels zadel gelegt en reed er zo mee weg. Geen verschil.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 21:47

quarterH schreef:
nou ik hou niet cintinu contact met de mond en hang er niet in zoals de meeste engelse ruiters doen.

Bij beleren zit je juist niet veel in de mond, maar rij je eerst voorwaarts, maar mijn vraag over hoe jij rem stuur en gas installeerd heb ik niet geantwoord gezien. Dat vind ik jammer, want ik wel graag weten hoe jij het doet. En of dat dan zo anders is dan dat ik altijd al heb gedaan.

quarterH schreef:
dus ja, ook het aanrijden. het hele proces is imo anders.

Dat heeft niks mee beleren te maken, maar met paardenomgang. Dat zit in de mensen, niet in de paarden. Ik zie ook genoeg gemiep in de western en no-nonsense bij engelse ruiters. Dus dit is eigenlijk geen antwoord op mijn vraag. Dat was een rijtechnische.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 23:04

Ik vind dat altijd zo'n gezanik over verschil tussen Engels en Western opvoeden. Ik heb 28 jaar Engels gereden en geen enkel paard dat ik reed deed dingen als wegspetteren bij naar de wei brengen, of weglopen bij opstappen, bokken bij inrijden of weet ik veel wat. Ook het geneuzel over vastzetten bij poetsen heb ik nooit gesnapt. Heeft er geen drol mee te maken dat ik western rij. Als ik HO zeg dan bedoel ik dat alle vier de pootjes tot op de grond blijven hangen, niet meer en niet minder, al 34 jaar lang.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 17:30

Ik vind dat de basis niet engels of western is, dat is gewoon de basis, niet meer en niet minder.

Bij die van mij (4,5) zit de basis er nu in, zelf gedaan met hulp, en nu gaan we de basis nog even doorrijden en dan wil ik langzaam aan de westernkant op. Geen probleem hoor, kan makkelijk.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 08:55

Ik hoor hier niemand over neckreining. Dat is imo toch wel een wezenlijk verschil in de basis tussen western en engels? Wel handig als je paard dat meteen aangeleerd krijgt...
Mijn paard is het eerste jaar engels beleerd en daarna western. De overschakeling is absoluut geen probleem geweest, maar ik zou het de volgende keer toch anders aanpakken; een rechtstreekse lijn van A naar B. Maar goed, mijn doel is dan ook niet net als TS om alleen recreatief te rijden (en ook daar zit verschil in; de ene recreatief ruiter is de ander niet). Dus wat belangrijk is; wat ga je straks van je paard verlangen, wat is je doelstelling. In het geval van TS lijkt het mij praktisch gezien prettiger om dicht in de buurt een kundig instructeur/trainer te gebruiken of die nu 'Engels' of 'Western' beleert. Succes!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:06

sinds wanneer is neckreining basis :?
Een westernpaard krijgt eerst het begrip 'direct rein' mee volgens mij, dus meteen aangeleerd krijgen ze dat niet ;)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:17

Ik vind dat zeker wel bij de basis horen. Je neemt dat toch al meteen vanaf het begin mee bij de stuuroefeningen, ook al ondersteun je die hulp aanvankelijk met een direct rein?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 11:57

volgens mij hoort een dressuurruiter dat ook te doen, alleen zie je dat minder omdat zij hun handen veel meer bij elkaar houden
of ze het ook echt zo doen is weer een ander verhaal natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:36

yildiz schreef:
Ik vind dat zeker wel bij de basis horen. Je neemt dat toch al meteen vanaf het begin mee bij de stuuroefeningen, ook al ondersteun je die hulp aanvankelijk met een direct rein?

Precies hetzelfde als bij dressuur. Daar sluit je ook eerst je buitenteugel terwijl je met binnenbeen stelling en buiging vraagt, en daarna neem je middels direct teugelcontact de neus mee naar binnen. Maar ook daar stuur je met je buitenteugel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:40

sonja wat zijn we het weer eens met elkaar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:42

Soms is het net of we allemaal gewoon met paarden bezig zijn he en of die beesten zelf niet doorhebben of ze western- of dressuurpaard zijn... :=

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:06

Wat ik altijd zo typisch vindt is dat als mensen van mening zijn de er wel degelijk verschillen zijn. Atijd slecht geinformeerd zijn of een totaal verkeerd beeld hebben van dressuur.
Ik ben het helemaal eens met quarterH en yildiz. Ook ik zie alleen het door hun beschreven dressuur beeld om me heen en nee ik woon niet in de zelfde buurt en sta niet op de zelfde stal!

En ja zeker de basis voor neckreining leg je aan de begin van de training.

Even voor die genen die vinden dat in de dressuur ook neckreining wordt geleerd en beweren western te rijden. Ga maar weer terug naar de les want als je dat denkt weet je echt niet waar je het over hebt. In de dressuur begrens je de buitenhand (beweging naar je toe) in neckreining moet je paard wijken voor een teugel die tegen de hals gelegd wordt. (Beweging op zij) Ja hoor precies het zelfde, maar niet heus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:36

Ehhh ik denk dat het beter is als jij je een keer meldt voor mijn dressuurles want die buitenhand mag NIET naar je toe Adrienne, sorry...
Een westernpaard wordt na de basis inderdaad verder doorontwikkeld in het wijken voor druk dan een dressuurpaard, maar dat is NA de basis. Dat is wanneer je ook naar een ander frame en andere aanleuning toe gaat werken.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:39

Jippie, mag ik dan ook een keertje komen lessen, lijkt me hartstikke leuk, hihi?! ;) :D
Maar serieus Sonja, ik heb ook dressuurmatig gereden maar daar sluit je je hand toch, das toch echt niet hetzelfde als de teugel tegen de nek leggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:42

Ja hoor jij mag ook mee, daar wordt 't vast niet ongezelliger van :)
Buitenhand mag een kleine ophouding maken indien nodig maar beweegt vervolgens in de richting waarheen je de buitenschouder wilt verplaatsen.
Persoonlijk maak ik die ophouding pas als ik een vrij 'extreme' wending moet rijden en het paard niet reageert op de 'ophouding' die ik op zitbeenknobbel maak, bijvoorbeeld bij het inzetten van een wending om de achterhand. Om bv een cirkel/volte op te draaien maakt mijn hand geen ophouding.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:49

In principe is de basis in beide takken hetzelfde. Het paard dat de hulpen kent, op eigen benen loopt, nageeflijk is en heeft leren wijken voor de druk. (en natuurlijk alle nuanceringen hierop) Houdt je je goed aan de essentie van de basis is omscholen daarna geen probleem.