[WN] bakregels voor westernruisters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 08:29

@IWA: Deze reacties worden gegeven omdat je met een beetje gezond verstand en rekening met elkaar houdend nog het verste komt. :D
In één bak met western en engelse ruiters bij elkaar zijn regels afspreken heel moeilijk omdat je allebei verschillende oefeningen hebt.
Als iedereen om zich heen zou kijken ipv te kijken of het paardenhoofd er misschien ook af valt, dan ben je al een heel eind. Dan kan je al rekening houden met welke kant de ander op wil gaan.
Verder een plukje gezond verstand zoals niet stoppen op de hoefslag en bv keertwendingen in het midden van de bak oefenen lijkt mij logisch.
regels zijn er weer om vergeten te worden of uitzonderingen op te maken. Hoe minder regels, hoe beter.

johnpppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:50

Lieve mensen,
Op onze manege te bleiswijk waar wij met alle soorten rijden.
Heeft linksom voorrang (linker hand).
verder heb je priveles heb je ook voorrang.
En ben je als coiboi in de bak met engelse ruiters en je wilt
op de binnen hoefslag ................ bespreek je het gewoon.
En deurvrij roep je bij binnenkomst en wanneer je de bak verlaat.
MAAAAAAAAR respect voor een ander staat bovenaan de lijst.

john

Anya

Re: bakregels voor westernruisters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:45

Nou serieus dan: ik rij op een stal met alle soorten ruiters door elkaar. En de basis is: kijk naar elkaar. Als er twee beginnende ruiters zijn die nog niet zo goed kunnen sturen, dat zeg ik dat ze eerst maar gewoon moeten rijden. Dat ik wel om ze heen rij. Dan spreken we wel af dan ze niet opeens op de rem gaan of opeens van richting veranderen. Dan kan ik er wel rekening mee houden.

Als je met gevorderde ruiters rijdt is het nog makkelijker. Dan kijk je gewoon waar iemand is en welke oefening wordt gedaan. Hou je rekening mee. En verder is één woord genoeg dan. Dus bijvoorbeeld: buitenom. Betekent dat die persoon buitenom komt. Dan moet jij dus niet opeens naar de hoefslag sturen o.i.d. Zelfde geldt voor 'rollback'. Dan rij je niet door, maar sla je af. Gaat prima.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:36

Ik heb het wel ieder 'andersom' geleerd.

Dus bij dressuur ga je als je langzamer wilt naar binnen, en bij Western naar buiten (zoals pleasure).
Achterwaarts liefst op het midden bij de dressuur, achterwaarts 'overal' toegestaan.

Dus eigenlijk: jij moet op diegene letten die voor je rijdt bij Western ipv diegene die achter je rijdt bij Engels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:41

Achterwaarts gaan mag niet op de hoefslag bij de dressuur :) daar voor moet je minstens op de binnenhoefslag gaan en liefst meer richting het midden. Natuurlijk kijken voor je hem in zijn achteruit zet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:44

Dat schrijf ik toch ook? Bedoelde ik ieg. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:01

Dan had ik het mis gelezen, excuus! :D
Edit; ja ik zie nu wat ik mis gelezen heb! Het achterwaarts overal had ik niet onder western geplaatst zoals jij het wel bedoelde!

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 11:38

Linksom voorrang, hoogste gang op hoefslag ..maar vooral rondom je de bak in het oog houden - is tevens een goede oefening want teveel ruiters zitten naast hun paard in de grond te kijken waardoor ze ten eerste niet in de mot hebben wat rond hun gebeurt en ten tweede ook nog eens een foute balans hebben (een hoofd weegt algauw 5 kg - dus stel je het maar voor)gewoon terloopsgezegd :D .
En uiteraard je paard kunnen controleren, snel en behendig kunnen zijn als het erop aankomt.
Soms moet je bekijken zoals je in Italië als toerist met de auto rondrijdt : kijk voor je en let niet op wat achter je gebeurt :D
Waar ik rijd zijn er klassieke en westernruiters samen in de bak en meestal merk ik op dat de westernruiters hun paard beter onder controle hebben en zich makkelijker overal tussen laveren zonder te stressen - ik moet het zelf ook dikwijls doen, probeer niemand te hinderen, communiceer en leer hier ontzettend van bij. ;)

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:43

Bakregels zijn een overbodige en nutteloze onderbreking van je training.
Ze zijn uitgevonden door en voor de dressuurruiters.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:00

ik moet zeggen dat ik de bakregels helemaal vergeten was sinds ik western rij
in al die jaren nooit geen problemen gehad met tig ruiters in de bak
nu rij ik ook weer engels tussen ruiters die minimaal M rijden en met zijn 4en is het toch redelijk link in de bak ondanks al hun regels
ze rijden veel minder figuren, bomen veel meer door, paarden zijn slecht wendbaar en de ruiters kijken totaal niet om zich heen
vooral het feit dat ze zo weinig figuren rijden en zo weinig afwisseling hebben in hun rijden verbaasd me
eigenlijk heeft dat totaal niks te maken met engels of western maar meer met gebrek aan fantasie

"deur vrij" is trouwens een regel die ook veel op westernwedstrijden wordt gebruikt dus ik vind het zeer vreemd als westernruiters daar over beginnen te sputteren

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:04

Als ik op wedstrijd de bak in moet na de wedstrijdbak te hebben verlaten en ik roep deur vrij vervolgens blijven alle mensen staan rijd ik gewoon door!!! De Ruiters waren trouwens wel keurig aan de kant.

Sugargirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:26

WesternruiSters.... :D _O-

Leuk altijd, die woordspelingen! Bedoel er overigens niets vervelends mee, vond het alleen erg grappig om te lezen...

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 06:37

@ spatter: en naast het niet wendbaar zijn, zijn de dressuurpaarden ook bijna niet te stoppen, de rem doet het niet zo best. Ze roepen continu ho tegen hun paard maar bedoelen dat hij iets rustiger moet lopen.
Ik zeg altijd maar dat mijn paard een goede rem heeft als ik weer eens afgesneden wordt door een dressuurruiter en ik prompt mijn paard op de rem moet zetten om een botsing te voorkomen......... Al zijn er ook western ruiters die alleen op zichzelf letten als ze aan het rijden zijn

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 07:25

Ik vind bakregels niet allemaal erg handig, vooral de regel; stappen op de binnenhoefslag. Als er nl 2 of 3 aan het stappen zijn en je gaat zelf galoperen kun je niet ens een volte op draaien

En zijgangen hebben voorrang? Wij hebben 1 op de club gehad die wel erg vaak sbw reed als ze op de rechterhand reed..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:24

Het ligt er echt aan. Het niveau van de ruiters is ook wel bepalend. Maar dressuur en western door elkaar gaat weleens moeilijker. Ik heb zelf meestal gemengd gestaan. Engelse ruiters leggen nog altijd een diepe hoefslag neer waar ik niet in en uit wil klimmen, dus gebruik die sowieso al niet. Veel engelse ruiters worden nerveus als je in galop door de bak gaat, ook al is het rustig. Ook al passeer ik netjes en let ik op hun, worden ze al nerveus.
Ik heb wel meegemaakt dat ze met 4 man in de bak al op dezelfde hand willen rijden en dat verdom ik echt. Ze rijden een half uur op 1 hand en soms nog achter elkaar ook. Ik doe gewoon mijn ding en let goed op. En ik ga echt niet hele tijd op 1 hand rijden.
Ze letten ook slecht op wat je aan het doen bent. Ik was vd week nog kleine drafcirkeltjes aan het rijden aan de binnenhoefslag en iemand die het eng vond om buitenom te komen blijkbaar ( waar meer dan voldoende ruimte was.) kwam dwars door mijn cirkeltje, dat is wel erg irritant. Mijn rem is oke, maar op dat moment wil je je cirkeltje netjes rijden en niet onnodig op de rem.

Grote cirkels snappen ze ook niet goed, maar goed kan je vaak nog uitwijken.

Je mag van mij best aan de kletskant van de bak gaan stil staan, rij ik wel omheen. Maar dat er al mensen staan en iemand dwars voor mijn neus ook besluit naartoe te lopen, zodat ik niet meer kon uitwijken is wel lomp. Roll back van gemaakt, maar het erge is dat het ze gewoon niks interesseerd. En daar is ook een beginnend western meisje bij die het niet weet gewoon. Zelf rijdt ze wel overal dwars doorheen ook.

Een kennisje vroeger die ZZ reed, gebruikte wel de hele bak en keek goed om zich heen. Nooit problemen met haar gehad.

laatst op engels inrij terrein met leeftijden en klasses door elkaar heen ook slechte praktijken gezien wat ik wel erg vind. In een inrij bak bij western rijden vaak meer mensen en gaat het prima. ( weet zelf alleen van reiners eigenlijk, maar goed....)

Springen gaat inrijden vaak op hoger niveau wel aardig met inrijden zover ik altijd heb gezien.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:44

Majo schreef:
Onthoud maar: je moet elkaar de linkerhand kunnen schudden.
Als je elkaar de rechterhand kan schudden, zit JIJ fout :+

Allebei fout als je elkaars rechterhand kan schudden.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:39

dit is best een nuttig topic. Ik ga even meevolgen
Ik merk vaker dat western en dressuur inderdaad niet goed gaan samen.
Als er dan een dressuurruiter meerijdt is het nogal moeilijk om ineens een stop te doen want negen kansen van de 10 rijdt ze in je buurt en kan ze haar paard niet opzij sturen (krijg al gezucht als ik bv bij F een stop maak en zij zelf bij A nog liggen draven :+ ). De enige regel die ik aanhoud is die voorrangsregel.
De rest is een beetje moeilijk denk ik :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:53

Wat zijn mijn Engelse stalgenootjes makkelijk zeg, als ik ze vergelijk met alle verhalen hierboven :D
Op de linkerhand heeft voorrang (zo simpel; gewoon rechts houden, net als op de weg, hoe moeilijk kan het zijn), en waar iedereen stapt of galoppeert zal me roesten. Alleen niet stoppen op de hoefslag. Rollbacks kijkt ook niemand meer van op, alleen als we echt met meer in de bak zijn dan zeg ik even waar ik iets doe en dan wordt daar gewoon rekening mee gehouden.

Communicatie is je toverwoordje...

CQtie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:20

Tja, westernruiters zijn over het algemener veel ruimer in manier van rijden en ook de manier van trainen maakt ruiter en paard veelzijdiger. Het valt mij ook op dat veel dresuurruiters smalend naar westernruiters zitten kijken, maar wij gaan wel zonder bliksemblikken hun onwendbare paarden gaan ontwijken -door er gewoon een ander oefeningetje van te maken en van de kleinste plek in de bak toch nog een nuttige trainingsplek te maken - cirkelwerk is zééér belangrijk nietwaar :D .
Ik erger me ook blauw aan het feit dat ze zo weinig wisselen van rijrichting - zodat ik dan maar op de binnenhoefslag tegen de richting in cirkels ga rijden - sorry, maar mijn paard wordt tweezijdig evenwaardig getraind !!
Ik wil hiermee niet denigrerend over dressuur worden, want ikzelf ben ooit dressuurmatig gestart en heb het 10 jaar gereden, door western ben ik helemaal anders gaan denken en nu vind ik de mentaliteit van dressuur tegenover western dikwijls erg bekrompen ... ik heb (zoals vele westernruiters) zowel klassiek als westernervaring - mijn keuze is gemaakt : Western Riding All The Way :D
Het is ook zo dat de top in dressuur wel van ander niveau is dan menig semi-recreatief dressuurruiter à la Amika :D

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:33

Ik verander ook veel van hand (rij dressuur) en zie inderdaad wel dat andere ruiters in de bak dat soms maar lastig vinden.
Ik heb niet het idee dat dat iets western achtigs is dat is gewoon een manier van trainen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:37

CQtie schreef:
Ik wil hiermee niet denigrerend over dressuur worden

Nou...... %) Ik moet zeggen dat je een verrekte beroerd referentiekader hebt als het om dressuurruiters gaat. Bepaald geen compliment voor je stalgenoten, dit verhaal. OFFFFFF voor je eigen rijkunst, als je zo vaak smalend bekeken wordt...

Doomsday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:30

Denk dat er wel een verschil is tussen dressuurruiters en engelse ruiters.(of zoiets)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:43

CQtie schreef:
Tja, westernruiters zijn over het algemener veel ruimer in manier van rijden en ook de manier van trainen maakt ruiter en paard veelzijdiger. Het valt mij ook op dat veel dresuurruiters smalend naar westernruiters zitten kijken, maar wij gaan wel zonder bliksemblikken hun onwendbare paarden gaan ontwijken -door er gewoon een ander oefeningetje van te maken en van de kleinste plek in de bak toch nog een nuttige trainingsplek te maken - cirkelwerk is zééér belangrijk nietwaar :D .
Ik erger me ook blauw aan het feit dat ze zo weinig wisselen van rijrichting - zodat ik dan maar op de binnenhoefslag tegen de richting in cirkels ga rijden - sorry, maar mijn paard wordt tweezijdig evenwaardig getraind !!
Ik wil hiermee niet denigrerend over dressuur worden, want ikzelf ben ooit dressuurmatig gestart en heb het 10 jaar gereden, door western ben ik helemaal anders gaan denken en nu vind ik de mentaliteit van dressuur tegenover western dikwijls erg bekrompen ... ik heb (zoals vele westernruiters) zowel klassiek als westernervaring - mijn keuze is gemaakt : Western Riding All The Way :D
Het is ook zo dat de top in dressuur wel van ander niveau is dan menig semi-recreatief dressuurruiter à la Amika :D

Zo.... Jij hebt een hel stel beginnende verschrikkelijk slechte dressuurruiters op stal want mijn merrie draai ik op haar achterbenen als het moet :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 22:58

Doomsday schreef:
Denk dat er wel een verschil is tussen dressuurruiters en engelse ruiters.(of zoiets)

Klopt, is echt een gigantisch verschil, zoiets als het verschil tussen chocomel en chocolademelk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:00

eerder als fristi en chocomelk :')