[WN] dringent hulp gezocht bij rij probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:00

even voor de duidelijkheid........ dit paard heeft dit gedrag al van toen hij geboren is(en nee hij heeft niks meegemaakt waar hij een trauma van heeft, en is niet mishandeld) en is zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer eenkennig
ik heb hem als 2,5jarige verkocht omdat ik een keuze moest maken ik moest verhuizen en op dat moment kon ik me op een manege geen 2 paarden veroorloven,bijkomend dan ook nog dat het 2 hengsten waren
zijn moeder vertoont hetzelfde gedrag en de familie speck is nu eenmaal een moeilijke famillie
zijn tante was ook niet vals maar die haalde ook van die rare dingen uit (daar heb ik ook een flink ongeluk mee gehad)
de vader van ice is ook niet de simpelste en het heeft 1,5jr geduurd eer ik hem aan een halster kon leiden,toen hij verkocht werd
bij mij liep hij braaf aan de longe,kende een hoofdstel en zadel en ik had er een keer of 2 opgezeten daar is enorm veel tijd in gekropen
MAAR de enigste die hem van de wei kon halen of uit de stal was ik.
het is nu eenmaal een vreemd geval maar niet gemeen!!
slaan en dwingen heeft geen zin,je loopt tegen een hele dikke muur
dit is een paard voor één eigenaar waar hij zijn vertrouwen in kan hebben dit is absoluut geen allemansvriendje
en al helemaal geen paard voor betweters en opscheppers (tenzij je graag in het ziekenhuis beland)
veeeeeeeeeeeeeel tijd in stoppen en van 0 beginnen met hem,dit is niet opgelost met een maandje training.
je kent mijn voorstel
en voor de mensen die alleen de slager als uitweg zien,slachtprijs krijgt ze in dat geval van mij dan slijt hij de rest van zijn leven ergens op de wei maar naar de slacht dat verdient hij niet,het is een lief paard.

het zou misschien handig zijn als er mensen zijn die hem kennen uit de periode van 3jr tot nu en weten wat er daadwerkelijk met hem gedaan is(volgens mij bar weinig),ik weet dat hij genaaid is geweest (uigegleden in de wei en bilnaad gescheurd) en daardoor een tijd niks met hem gedaan is en dat de eigenaar een kindje verwachte en er toen ook niks mee gedaan is,het klikte niet tussen de toenmalige eigenaar en ice dat weet ik ook. ik veroordeel niemand maar het zou fijn zijn moesten we kunnen uitzoeken waar het foutgelopen is.

en misschien zijn er mensen die naar hem zijn gaan kijken om hem te kopen die hun mening kwijtwillen???

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:48

Jos schreef:
poging 3 om dringend hulp te bieden.
was hij voor de castratie ook zo met rijden ?

Had ik idd ook al gevraagd...

Hanks_white; ik geloof best dat er reeds een bepaald gedrag van nature in zit. Dat heb ik bijv ook duidelijk hier met mijn ruin. Hij heeft niet de gemakkelijkste familietrekjes van zn mama!
Ik neem dan aan dat jij het paard kende vanaf veulen tot 2,5jr.. Dan kan je idd stellen dat er niets is gebeurd qua trauma en evt andere dingen.
Maar daarna is hij dus verhuist en ook door iemand zadelmak enz gemaakt. De vraag is miss ook.. hoe is dat allemaal vergaan?

Ik ben met je eens dat je bij dit paard kennelijk met de basis moet beginnen, mits geen vervelende streek van hem!! en dat hij dan beter af is met een professional!. Daar heb je wel hulp bij nodig. Hij zal je idd moeten vertrouwen. Dit zal een lange weg zijn en zul je ook voor jezelf moeten beslissen of je dat wilt, wilt gaan doen samen...ook qua gevoel!

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:20

mijn vader heeft toendertijd de moeder (jet speck) van ice gekocht en haar volle zus (lindz little speck),
ik ice en de voormalige vriendin van mijn vader de volle zus (ik meen lindzy little speck,weet het niet meer zeker. een breeding stock) van ice
die zus heeft met niks problemen gegeven
de moeder is jaren niemand opgekropen wegens afgeraden door de verkoper, paard zou behoorlijk link zijn
maar voor ons maakte dat niks uit het was als fokmerrie,nu is ze verkocht naar mensen die haar thuis hebben staan en dat gaat naar het schijnt goed,ook een zeer eenkennig paard.
de tante van ice daar heb ik eerst een half jaartje mee gereden,niks aan de hand braaf paardje, maar verschrikt ze zich dan hou je vast want die vertrekt en stopt NIET
vervolgens is ze bij ons in de lessen gebruikt en dat ging een tijdje heel goed,op een gegeven moment was het zover dat we grapjes maakten dat we haar sterretjes op de stal konden plakken voor iedere persoon die eraf viel want het ging van kwaad naar erger
terwijl er niks raars mee gebeurde maar ze moest gewoon niks hebben van vreemden.
in dat er een voet in de beugel ging dan ging madam de loop op.
ik ben haar toen weer zelf beginnen rijden en dat ging prima,tot we op een goeie dag een buitenrit maakten en ze schrok en de hort op ging,ik heb haar stil gekregen en plots ging ze er weer als een speer vandoor zonder aanleiding en maakte een val,ik ben onder haar terrecht gekomen.
zij is opgesprongen en keihard de hort op gegaan,ik ben zo gelukkig als iets dat mijn voet niet vast zat want daar trekt die zich niks van aan,paniek is paniek. een paar weken krukken was het gevolg (geluk gehad dat het niet erger was)
ook zij is verkocht en die meid is er heel blij mee en ik heb nog een paar keer contact gehad,paard heeft geen stap verkeerd gezet,
dus ook hier geldt een vaste baas en paard weet waar hij aan toe is en het probleem is weg.
de vader van ice is doc painted bright beter bekend als sherman,dat zou ook geen simpel paard zijn maar daar weet ik het fijne niet van

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:30

beetje vreemde familie dus 8)7

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:31

:oo :n ^) Wow, wat een verhaal.....

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:15

Hmm.. je zou zeggen; mafkezen dus... niet stabiel enz.

Jammer dat de TS zich dan niet verdiept heeft in de bloedlijnen (als dat zo is).. daar kan je al veel van achterhalen.
Ik vind het wel vreemd om dan die moeder te kopen en haar te gebruiken als fokmerrie, terwijl ze ongewilde karaktertrekken vererft.
Algemeen gesproken vind ik dat paarden die niet alles op een rijtje hebben staan in hun bovenkamer, beter af zijn in de paardenhemel ipv ermee verongelukken. Zo eentje zou ik ook nooit verkopen.
Als ik goed begrijp heeft Ice aan beide ouderkanten een moeilijk karakter?
Misschien moet TS dat eens ff uitzoeken?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:19

Jos schreef:
poging 3 om dringend hulp te bieden.

was hij voor de castratie ook zo met rijden ?

sorry jos heb er overheen gelezen, ja toen was hij ook zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:25

Misschien vreselijk eigenwijs hoor, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een paard dit niet als reactie ergens op doet, of hij moet echt niet fris in z'n bovenkamertje zijn en voor dergelijke paarden zie ik echt maar 1 uitweg; safety first.

Is het met grondwerken wel braaf en werkwillig? Ook als er écht gewerkt wordt, bijvoorbeeld aan dubbele lijnen en/of met bijzetje en er dus 'druk' gezet wordt?
Wat gebeurt er als je d'r op gaat zitten in een roundpenn, zodat als 'ie gaat rennen 'ie na 10 minuten nog steeds nergens is? Is het echt "paniekrennen" wat 'ie doet? Of is het stout of intimiderend rennen?

Lichamelijk echt alles uitgesloten? Osteopaat erbij gehad ook? Desnoods eens een bioscan oid laten doen?
En, misschien heel gekke vraag; gebeurt dit ook als je er zonder zadel op gaat zitten en aandraaft?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:35

Branca schreef:

Jammer dat de TS zich dan niet verdiept heeft in de bloedlijnen (als dat zo is).. daar kan je al veel van achterhalen.
Ik vind het wel vreemd om dan die moeder te kopen en haar te gebruiken als fokmerrie, terwijl ze ongewilde karaktertrekken vererft.
Algemeen gesproken vind ik dat paarden die niet alles op een rijtje hebben staan in hun bovenkamer, beter af zijn in de paardenhemel ipv ermee verongelukken. Zo eentje zou ik ook nooit verkopen.

ik hoorde deze dingen pas toen ik hier op bokt een foto plaatsde van mijn paard, ik had een beetje zitten kijken op internet maar kwam dit soort verhalen echt niet tegen.
toen ik dit allemaal hoorde had ik niet gelijk iets van afmaken die gestoorde knol en dat heb ik nog steeds niet, ik vind dat iets overdreven.
ik kwam dus ook hier om te kijken wat ik kon doen om iemand te vinden waarmee ik dan dus eerst gesprekken enz enz zou voeren en gaan kijken naar het probleem, dan stap voor stap verder gaan.
Zelf weet ik heus dat dit niet binnen een maandje opgelost is maar ik heb wel het gevoel dat veel mensen mij een beetje als dombo zien :(
het was mischien niet slim om dit paard te kopen maar mischien ook niet, wie weet wat er met hem gebeurd was als ik hem niet genomen had? lekker bij een grof persoon die het er wel even in zou slaan?
sorry maar ik wil het gewoon proberen, er is al zo veel verandert sinds ik hem heb, en dat is nog maar vrij kort.
zoals hanks-withe als zij het is geen slecht paard er is denk ik iets missgegaan maar wat?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 21:41

Sonja schreef:
Misschien vreselijk eigenwijs hoor, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat een paard dit niet als reactie ergens op doet, of hij moet echt niet fris in z'n bovenkamertje zijn en voor dergelijke paarden zie ik echt maar 1 uitweg; safety first.

Is het met grondwerken wel braaf en werkwillig? Ook als er écht gewerkt wordt, bijvoorbeeld aan dubbele lijnen en/of met bijzetje en er dus 'druk' gezet wordt?
Wat gebeurt er als je d'r op gaat zitten in een roundpenn, zodat als 'ie gaat rennen 'ie na 10 minuten nog steeds nergens is? Is het echt "paniekrennen" wat 'ie doet? Of is het stout of intimiderend rennen?

Lichamelijk echt alles uitgesloten? Osteopaat erbij gehad ook? Desnoods eens een bioscan oid laten doen?
En, misschien heel gekke vraag; gebeurt dit ook als je er zonder zadel op gaat zitten en aandraaft?

hijis wel heel oplettent enz maardoet echt niets fout, hij schrikt soms maar das alles,
met grondwerk doet hij ook heel braaf, tot nu toe is er alleen opgezeten in de roundpen en ja het is echt paniek rennen en met 2 achterbenen tegelijk afzetten. en na heleboel rondjes stopt hij even en gaat dan gewoon weer verder je krijgt ook geen kans om eraf enz te gaan.
aan de longe(als er iemand op zit) houw je m niet hij is zo sterk.
er heeft nog niemand op gezeten zonder zadel leek me ook niet erg verstandig.
zijn rug is nagekeken enz hij is goed.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:50

paris20 schreef:
ik hoorde deze dingen pas toen ik hier op bokt een foto plaatsde van mijn paard, ik had een beetje zitten kijken op internet maar kwam dit soort verhalen echt niet tegen.
toen ik dit allemaal hoorde had ik niet gelijk iets van afmaken die gestoorde knol en dat heb ik nog steeds niet, ik vind dat iets overdreven.
ik kwam dus ook hier om te kijken wat ik kon doen om iemand te vinden waarmee ik dan dus eerst gesprekken enz enz zou voeren en gaan kijken naar het probleem, dan stap voor stap verder gaan.
Zelf weet ik heus dat dit niet binnen een maandje opgelost is maar ik heb wel het gevoel dat veel mensen mij een beetje als dombo zien
het was mischien niet slim om dit paard te kopen maar mischien ook niet, wie weet wat er met hem gebeurd was als ik hem niet genomen had? lekker bij een grof persoon die het er wel even in zou slaan?
sorry maar ik wil het gewoon proberen, er is al zo veel verandert sinds ik hem heb, en dat is nog maar vrij kort.
zoals hanks-withe als zij het is geen slecht paard er is denk ik iets missgegaan maar wat?

Soms kom je idd niet veel tegen op namen en bloedlijnen.. klopt helemaal. Dan zou je anders bijv kunnen informeren bij kenners.
Je hebt dat dier nog maar net, dus ik begrijp dat je niet zoiets hebt van afmaken nee..
Maar ik vraag me wel af, als het paard al zo was voordat je hem kocht.. waarom koop je hem dan? (zonder je te verwijten)
Je koopt hem toch niet om er direct mee aan de slag te gaan.. en dan nog wel een hele moeilijke 'slag'?
Of wat je zegt;
Citaat:
wie weet wat er met hem gebeurd was als ik hem niet genomen had? lekker bij een grof persoon die het er wel even in zou slaan?
Dat is niet echt snugger.. dan zou je het leed van de hele wereld wel op je nek kunnen halen!?
Je hoeft je echt niet te gaan verdedigen. Je hebt hem weloverwogen gekocht, dus je hebt het wel als ware 'op je nek gehaald'. Dat wil niet zeggen dat je een dombo bent, nee hoor .. Het is alleen wel zo dat als je iets aangaat, je de consequenties moet aanvaarden en overzien.
Maar let wel, ga geen nobele dingen doen als het echt niet gaat, je eigen veiligheid staat voorop, toch? :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:53

Maar die stress komt alleen bij draven? Stappen gaat wel goed? Beetje sturen, beetje controleoefeningetjes doen etc?

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:56

Branca schreef:

de volle zus van ice was helemaal ok die is het eerst aangekocht een jaar voor de andere 3,en ice heb ik gekocht met 2 maanden oud het was een prachtig veulen!! :+:
en niemand kan voorspellen hoe een veulen zich zal ontwikkelen qua karakter
de speckjes zijn uit amerika overgekomen (in alle geval ze hebben gevlogen,ik moet de copy van de papieren eens zoeken)
en de dames zijn altijd als fokmerries gebruikt

wij kenden er toen ook nog niet zo veel van (van de am paints) dat is ondertussen ook 6 a 7jr geleden,toen waren er nog niet zoveel paints en quarters (in alle geval was de westernsport en de amerikaanse rassen nog niet zo bekend als nu)
iedereen moet leren en ik begrijp paris uitstekend en ik bewonder haar dat ze het beste met hem voor heeft en een oplossing wilt zoeken

deze paarden zijn niet vals maar hebben duidelijkheid en vertrouwen nodig,noch speck noch lindz noch ice zal slaan, bijten, of aanvallen
en ik ken er een heleboel die dat wel doen en dat uit geen respect voor de eigenaar of ruiter,dat vindt ik veel erger.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 22:05

Sonja schreef:
Maar die stress komt alleen bij draven? Stappen gaat wel goed? Beetje sturen, beetje controleoefeningetjes doen etc?

nee het probleem begint als je er op zit en hem in beweging wilt, hij doet paar stapjes vooruit en gaat aan de kletter, draf is er niet eens van gekomen.
we wilden eerst stappen maar dat lukte niet.

@ branca En sorry ja op gegeven moment weet je zelf ook niet meer wat te zeggen, heb t gevoel dat ik me moet verdedigen en verandwoorden waarom ik dit me op de hals gehaald heb. :o
juist omdat het er bij de koop op leek dat het echt enkel paniek was geloofde ik het dat het kwam door lang niet gereden enz.
Zij zijden ook dat als je even doorheen bent dan weet hij het weer en is het over, noem het olidom ik zag er de logica wel van in, heb t namelijk wel vaker gezien bij paarden.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:15

oke, dan een advies:
eerst even longeren of grondwerk doen.
daarna.
zorg dat je met 2 personen bent. een houdt het paard vast, de ander gaat er op.
je blijft stilstaan . een paar minuten en gaat er weer af. en dat was het voor dag 1
dag 2. hetzelfde, maar iets langer zitten . beslist niet in de verleiding komen om te gaan stappen
dag 3 : hetzelfde, als hij ontspannen is , dan 2-5 stappen vooruit . en weer stilstaan en er af.
als hij niet ontspannen is, dan alleen stilstaan.
dag 4 het zelfde
daarna aankijken of je meer stappen kan doen. maar niet in de verleiding komen om en groot stuk de lopen als het goed gaat.
geen rechte lijn lopen ,maar een bocht.
niet je paard in het midden van de bak neer zetten , maar een paar meter van het hek. liefst richting een hoek.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:25

Zou het kunnen zijn dat hij het eng vindt dat er iemand op zijn meest kwetsbare plek zit, nl. de schoft/rug. Daar vallen de roofdieren paarden aan.
Ik heb dit bij een paard geoefend door een grashark een jas aan te trekken en dan met het paard met zadel op te lopen. De grashark hield ik dan boven het zadel.
(De buurt zal wel gedacht hebben :o )
Toen dit geen probleem meer was heb ik een hele grote teddybeer genomen en die op het zadel gezet (wel vastgehouden) en dan weer lopen. Ook liet ik de teddybeer naar voren en naar achteren bewegen.
Dit paard had een beetje het zelfde probleem als jouw paard, alleen was wel elke keer te stoppen. Wij zeiden altijd dat ze wou trainen voor de endurance.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:27

Hanks-white met alle respect maar ik zou zo een merrie met dit karakter zelfs geeneens voor de fok gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:49

Klinkt toch alsof het te snel is gegaan voor dit paard.
Ik zou de methode die Jos aangeeft proberen, na eerst helemaal teruggegaan te zijn met het grondwerk. Helemaal terug naar af, en vooral het desensibel maken niet overslaan. En hoe gek het ook klinkt, ik zou in eerste instantie zonder zadel werken bij het (weer) gaan belasten van de rug. Direct contact, geen indirect. Is niet onveiliger dan mét tuig, want je glijdt er heel simpel vanaf als er iets gebeurt.
Hou het rustig, zet geen druk. Geef dit paard tijd, héél veel tijd, en nóg meer vertrouwen...

Edit: kleine aanvulling nog op wat Jos beschrijft:
Vaak zie je bij paarden met een dergelijk probleem na een aantal goede dagen even een kleine terugslag. Blijf dus verrekte scherp op zijn lichaamstaal (zonder je daardoor te laten belemmeren, en dat vergt wat van de ruiter, let daar op!) want het gaat waarschijnlijk zo zijn dat je een paar keer een paar stapjes kunt zetten, en dat er dan ineens een dag is dat je erop zit en als je 'm aan wilt laten stappen dat je die verstrakking in het kruis voelt, die aanspanning die altijd komt vóórdat ze wegspetteren. Als je die voelt, DIRECT je Whoa gebruiken, en als dat veilig genoeg voelt proberen 'm die spanning weer af te laten blazen zonder van 'm af te gaan. Daarna wel stoppen.
Dus zelfs met de beschreven kleine stapjes, héél scherp blijven op een terugval. Vaak na een keer of 3 a 4 met beweging.

Seveng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:54

Jos, ik ben het helemaal met jou eens. Ik heb zelf een soort gelijke situatie gehad met mijn paard. Zou zogenaamd zadelmak zijn gemaakt en licht ingereden. Maar zodra je erop ging zette hij het op een rennen. Heel veel geduld en kleine stapjes is hierbij de oplossing denk ik, tenzij hij echt lichamelijk iets mankeert natuurlijk. Bij mijn paard heb ik het ook zo gedaan, en alleen in de roundpen zodat ze niet de hele bak door kunnen gaan. Erop, zitten en er weer af. Dit iedere keer een beetje langer totdat hij zo relaxed is dat je kunt stappen.

Geduld is een schone zaak zullen we maar zeggen, bij mij duurde het een jaar voor hij een beetje relaxed werd en vooral vertrouwen kreeg in mij. En ook heel belangrijk, professionele begeleiding!

paris20

Re: dringent hulp gezocht bij rij probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 23:02

bedankt! hier heb ik wat aan, ik zal t ook zeker rustig aan doen. wij hadden al een opmerking gehad van een pop van een zandzak erop maar denk dat hij zig dan helemaal de pletter schrikt dus dat gan ik niet proberen.
ik doe mijn uiterste best om nu nog een ervaren persoon te vinden die erop durft, zodat we deze stappen kunnen ondernemen.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:06

rapido schreef:
Hanks-white met alle respect maar ik zou zo een merrie met dit karakter zelfs geeneens voor de fok gebruiken!

IK heb haar ook niet gekocht, dat was pa en daar heb ik geen zaken mee wat die doet,hij wou ice totaal niet hebben.
ik vondt ice super en daarom heb ik hem gekocht,en ik was er blij mee en ik kon met hem overweg,
waar een wil is is een weg.
bij ons is ze overigens ook niet meer gedekt geweest,ze heeft gewoon gezellig op de wei gestaan bij de ander paarden en na een paar jaar hebben we er toch maar eens een zadel opgegooid en zonder druk functioneert ze prima maar ik begrijp je standpunt.
ze is bij mensen die er puur recreatief mee bezig zijn en dat gaat super.
pa heeft toen ook gewoon geluisterd naar mensen die al jaren bezig waren met de paints en quarters
er is behoorlijk wat rotzooi gepasseerd,maar nogmaals uit fouten leert men

Seveng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:16

Paris20, ik denk dat een zandzak helemaal geen slecht idee is. Zo kan hij wennen aan het gewicht. Maar wat je ook kunt doen is eerst grondwerk en daarna voet in de stijgbeugel en hangen. Nog niet zitten. Laat hem eerst hier aan wennen en ga dan als dit goed gaat (dit kan best een week duren) zitten. Alleen zitten! Geen hulp geven maar laat hem wennen. Ik denk dat je een hele lange adem met dit paard moet hebben en niet teveel in 1x willen.

Lekker aan de slag zetten in de roundpen, zadel erop en hoofdstel en dan laten buigen enzo. Ik weet niet of je hier zelf ervaring mee hebt anders zou ik je zeker laten begeleiden door een pro.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 00:07

rebeccie wat bedoel je met buigen? bedoel je laten inbuigen enz?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:18

romeorowan schreef:
Zou het kunnen zijn dat hij het eng vindt dat er iemand op zijn meest kwetsbare plek zit, nl. de schoft/rug. Daar vallen de roofdieren paarden aan.

Dit was ook het eerste wat ik dacht.
Als je er namelijk op zit kan hij je niet meer zien, en zoals je zelf al aangaf heeft hij weinig vertrouwen en reageert dan met een paniek reactie.
En dan lijkt mij de methode van Jos heel doeltreffend. :j , maar dan zou ik , terwijl "ik" erop zat heel veel met hem praten, belonen en voorzichtig aanraken/aaien.
Zodat hij vertrouwen krijgt in dat wat op hem zit.

Fact

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 03:23

gaat ier er van door zo klein mogelijk cirkels rijden tot ie kalmeert , dan cirkel wat vergroten , gaat ie er weer van door weer verkleinen tot ie kalmeert..... enzo verder