[WN] Cap op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:32

Gevonden, maar zie ook de rest van de tekst!

Citaat:
The AQHA Handbook of rules states, “It is optional that an exhibitor may wear a hard hat with harness in all classes; however, it is mandatory that all youth and recommended that amateurs wear an ASTM/SEI approved hard hat with harness in all over fence classes. It is mandatory that all exhibitors wear a hard hat in all over fence classes and when schooling over fences.” When asked for their official statement regarding the use of helmets in the Western classes, OQHA (ontario quarter horse association) representative Valerie Love stated, “You’ll never see helmets in the Pleasure classes, it just won’t happen. I am not a judge, I think that wearing a helmet makes the judge think that the rider is insecure about the safety of the horse they are riding when the purpose is to show that the horse is a ‘pleasure’ to ride – a horse that the judge would feel comfortable putting their 80 year old grandmother on.”

In contradiction to this statement, renowned horsewoman, coach and trainer, Patricia Carter, stated, “Contest riders (barrel racers, etc.) are already wearing helmets in competition. As for the rail classes, it is irrelevant to the judge whether or not an exhibitor is wearing a helmet. It is an exhibitor’s preference to wear a helmet and is a legal decision. An exhibitor is not risking negative judgement by wearing a helmet. I speak for my whole family on this issue.” Pat, the OEF’s Western Coaching Master Course Conductor, is married to Joe Carter, AHQA’s Director of Judges. Mr. Carter became an AQHA judge in 1981 and has since judged shows and hosted educational clinics in nearly two dozen countries across the globe. Pat and Joe’s daughter, Patti, joins her family’s passion as an AQHA Director and Judge.

Gary Yaghdjian, a National Reining Horse Association judge, agreed with the Carters’ view on helmets. “When I judge a class, it does not occur to me whether the competitor is wearing a western hat or a helmet. It is not an issue when I score the pattern.”

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:46

Zoals je kwoot: optional. Dus het mág in álle klassen, maar is verplicht in fences/schooling op Y-nivo.

Voor de worldshow zal het best gelden dat een helmdrager erop aangekeken wordt (paard niet broke genoeg), maar re zijn meer AQHA-wedstrijden als alleen dát niveau ;)

quarterH

Re: Cap op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:54

Hoeveel caps heb jij dan gezien bij aqha muv hunters?
Ikke nog geen hoor!
Dus ts, nee het is idd niet gebruikelijk, niet verplicht maar wel toegestaan

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:57

De vraag was niet of het gebruikelijk was, maar of het was toegestaan. En dat is het :D
Regel 442.b blz 140 na het ongerstreepte gedeelte.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:04

Datgaat dus volgens mij alleen over engels, zo heb ik het iig gelezen

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:06

Ben in de twee jaar dat ik mijn verder heel brave quarter heb, er toch 2 keer afgestuiterd. Blij dat ik wel een cap op had. Quarters zijn misschien wel cooler in de kop dan kwpn paarden maar toch zegt dat ook niet alles, gewoon je cappie op :j

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:08

Ik rijd met cap en mijn zusje ook.
Zijn niet anders gewend!
Tijdens de training zijn wij de enigen met cap, ieders eigen keus toch?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:14

Ik rij ook gewoon met cap en het zal me worst wezen of dat staat of niet. Ik heb al meermalen mogen ervaren dat het een nuttig ding is, dus blijf hem lekker dragen, western of niet ;)

Bij de DPHC (Paint) shows is het bij de beginners en bij de jeugd onder de 14 jaar trouwens ook verplicht een cap/helm te dragen.
Ik vind het trouwens helemaal niet zo'n ramp, want tegenwoordig zijn alle mogelijke modellen, kleuren en vormen te krijgen, dus er past er altijd wel eentje bij je outfit ;)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:17

Misschien opper ik nu iets heel geks ofzo, maar is het gewoon geen idee om een maatje grotere hoed te kopen en die over de cap heen te schuiven? Heb je beide! Ik heb hier nog een carnavalswesternhoed liggen, en die zou ik met gemak over mijn cap kunnen doen hoor (met je wel een normale cap hebben, geen ultra-champignon natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:21

Ik doe eigenlijk ook geen cap op. Alleen bij paarden die ik niet ken bijvoorbeeld, maar op mijn quarter doe ik het nooit. Zonder is fijner.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:25

eeh dan meot je wel hoed maat HUGH nemen en daarbij wie traint er nou met een hoed op.. :\

Ik draag in principe geen cap op 'mijn' paarden.. maar de cap gaat 9 van de 10 keer wel mee naar de shows.. mochten de paarden het spannend vinden in de arena kan ik altijd nog besluiten met mijn cap op de paarden de eerste keer de arena te laten zien.. maar dat is eigenlijk nog nooit voorgekomen :Y)

Paarden die ik niet ken rijd ik altijd met cap en ik voel me dan ook zeer ongemakkelijk zonder.. Met buitenrijden heb ik ook immer een cap op..

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:34

Ik rij ook met een cap... :P
Het staat mss minder mooi bij het totale plaatje,maar het is wel voor je veiligheid.
En ik denk dat de meeste western ruiters geen cap dragen omdat ze niet willen dat ze ermee gezien worden. (Nu,dat is niet altijd.)
Maar goed, ik speel liever op veilig ! :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:38

quarterH schreef:
Datgaat dus volgens mij alleen over engels, zo heb ik het iig gelezen

Niet dus :D
Hoe interpreteer jij dan 'all classes', terwijl de springclasses én de hunter al duidelijk benoemd zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:44

Ik rijd alleen recreatief western dus geen wedstrijden.
Heb dus niks met regels of voorschriften te maken, alleen met mezelf en ik draag altijd een cap (helm), dat deed al toen ik nog dressuur reed en ook bij de SGW wedstrijden (waar het verplicht is).
Iedereen moet doen waar ie zich prettig bij voeld en ik voel me prettig als ik een helm op heb, op mijn eigen paard die ik aardig goed ken maar ook op een ander paard, dat maakt eigenlijk niks uit.
Bij mij is de regel....op het paard cap op..klaar!

Als ik kinderen zou hebben is het hetzelfde verhaal, geen discussie anders wordt er simpelweg niet paardgereden.
Zo ging het vroeger ook bij mij, eerst helm op daarna pas opstijgen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik als het erg warm is bijvoorbeeld 30 gr dat ik zonder cap rijd anders krijgf ik knallende koppijn.
Dat is eigenlijk de enige uitzondering...........

countryrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:53

Ik ben de laatste tijd minder consequent met cap op rijden. Maar met buitenrijden, rijd ik wel altijd met cap en ook met jonge paarden of paarden die minder stabiel zijn.

Dus als je met cap wilt rijden, gewoon opzetten (en er zijn ook leuke westernachtige caps zoals die van troxel).

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:16

[/quote]

Slechte voorbeelden zijn ook nodig hoor. :roll:

Het is gewoon een feit dat heel veel westernruiters zonder cap rijden en dat de meesten dit nog overleven ook. Ik heb een doodbraaf paard en ik acht de kans op hersenletsel wanneer ik door mijn dorp fiets groter dan wanneer ik op mijn paard stap. Daarnaast is het niet altijd je hoofd dat geraakt wordt als je eraf klettert, je kan ribben breken, armen breken, benen breken, wervels breken of als je 't fout doet een inwendige bloeding oplopen in een van je organen of weetikveel wat. Je kan net zo goed een pak van airbags gaan dragen als je helemaal veilig wilt paardrijden, of gewoon naast je paard blijven staan.[/quote]

Ben ik het dus helemaal mee eens.

Laat iedereen nu zelf eens beslissen of hij wel of niet een cap op wil ipv al die regeltjes.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen doen en laten als je cap op wil prima zo niet ook prima.

Vandaag of morgen zitten we in metalen ridderpak op het paard omdat er weer eens iemand bang is voor wat dan ook.
Laten we nu gewoon westernrijden zoals het hoort, en voor mij is dat dus niet met cap. ik heb het in Amerika ook niet gezien en daar komt westernrijden toch vandaan? Als er 1 land kritisch is met betrekking tot verzekering is het de USA wel, maar nee nederland moet weer roomser zijn dan de paus, regeltjes, regeltjes, regeltjes...........................

Iedereen de vrije keuze en als ik bang zou zijn voor mijn paard, ga ik er niet op! Helpt een cap toch echt niet hoor.
Vertrouwen is de basis en gebeuren kan er altijd wat.

Maar kies je wel voor een cap. oke, dat moet dus ook kunnen nogmaals laat ieder de vrije keuze geldt dus ook zeker voor de WRAN!

Kirsten1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 19:23

op m'n paarden rij ik vaak altijd zonder cap..
maar ik denk als je begint enzo dat je wel een cap op moet verplicht
Anders nemen ze de veiligheid niet serieus en moet je maar kijken of je daar wel wilt rijden.
xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 20:55

Mijn paarden staan op een bedrijf met veiligheidscertificaat, dus dat betekent onder meer dat we een capverplichting hebben. Jammer in die zin dat ik het lekkerder vind om de wind door m'n haren te voelen. Maar ach, de caps van tegenwoordig zitten echt niet verkeerd meer hoor, ik heb er geen last van.
Tel daar mijn voorbeeldrol als volwassene tussen de kinderen en als instructeur tussen mijn klanten bij op, en ik heb dus gewoon altijd m'n cappie op. Ook als ik bv met een vriendin buiten ga rijden en dus van het terrein af ga.
Op shows echter niet. Ik heb m'n hoedje wel verdiend denk ik :D

Als er iemand op één van onze paarden rijdt, dan moet die een cap op van mij. Ihkv aansprakelijkheid, en 'verantwoordelijk voelen voor'.

Maar... eerlijkheidshalve... als ik bij mijn trainer rijd dan zet ik mijn cap ook niet op. En dan vind ik het wel héél lekker om de wind weer eens door m'n haar te hebben...

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 21:41

thillie schreef:
BKS schreef:

Het is dan jouw eigen verantwoordelijkheid omdat het je eigen paard is en rijdt je op manegepaarden dan is het een heel ander verhaal vindt ik.

Daar heb je gelijk in, maar in een les zou ik elke ruiter, eigen paard of niet, met cap willen, instructeur word namelijk ook snel verantwoordelijk gesteld áls er iets gebeurt ;)

Ja jij hebt daar ook gelijk in. Maar vindt het toch raar want volgens mij is er ook een regel dat ze het verplicht moeten stellen op manege's want dat heeft te maken met de verzekering tenminste dat heb ik mij eens laten vertellen.

Spip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 22:17

Ik word al een stuk wijzer 8-)
Even voor de duidelijkheid, ik rijd al 8 jaar en heb de nodige ervaring met moeilijke paarden, dus op dat punt valt het wel mee.
Ik denk dat ik in ieder geval rond ga kijken voor een andere cap mocht het ervan komen, want met mijn dressuurcapje met strikje denk ik toch dat ik net wat teveel opval :+

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 22:46

Nouja dat opvallen zal niet zo schokkend zijn hoor, veel westernruiters zijn begonnen als dressuurruiters, beetje nostalgie dus voor de gemiddelde westernruiter. :D

'Onopvallende' caps op een westernstal zijn een aantal Troxel modellen, maar ook dressuurmerken hebben wel 'ns bruine, zoals Harrys Horse. Ik heb ook een bruine (ja, 't slechte voorbeeld heeft een cap in d'r kast liggen).

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:19

Ik vind persoonlijk de huidige wran en dawra regel omtrent cap/hoed erg op die van de dressuur lijken. Lage nivo's cap op, hogere nivo's hoed op. Immers in de dressuur wordt ook een hoed gedragen!

Verders is er nog de regels van de jeugd omtrent cap.

Mijn dochtertje van 8 jaar rijd ook met cap. En eigenlijk is dat naast de veiligheid ook heel makkelijk, want ik tover hem zo om in een andere kleur dmv een "cap overtrek". Een elastische stof die je over de cap kan doen....heeft cap is orgineel blauw met paardje, via een simpele overtrek wordt ie roze/zilver of effen zwart of multicolor. Stuk goedkoper dan een andere kleur cap of hoed kopen.

Tja en zo heeft de cap dit als extra pluspunt. +:)+ Qua kleur simpel te wijzigen.
Laatst bijgewerkt door CounTree op 29-10-09 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:21

Bij elk setje een andere caphoes? :oo

*Freestyle reining ideetje*

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:23

Authentic schreef:
Bij elk setje een andere caphoes? :oo

*Freestyle reining ideetje*

yep! Er is wat dat betreft keuze genoeg ...als je dan toch zo'n doppie op je hoofd moet.....maak er dan iets moois van :D

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door CounTree op 29-10-09 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:26

leuke stofjes maar zo'n ding op je kop blijft geen porem bij western...sorry hoor....
leuk voor kinderen idd