[WN] Slidinghoefschoenen ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:16

Een paard heeft meer variable wel sporen geen sporen wel een ruiter op rug geen ruiter op rug het ene bit of het andere bit. Een zware ruiter of niet. Een goede of een slechte. Wel zweep of geen zweep.

En dat weten ze ook meteen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:18

Nouja, ik zou zulke dingen toch graag zeker willen weten voordat je dergelijke experimenten gaat uitvoeren. (niet dat ik overigens het zou willen, ik ben meer dan tevreden met mijn plates).
Zou toch 'sneu' zijn als je je paard naar een blessure reed door zo'n leuk experimentje.

Een gewone hoefschoen is trouwens imo nog anders dan een hoefschoen met plates. Zoals ik eerder zij, plates zijn gladder dan normale ijzers dus zal het toch echt steeds anders zijn voor het paard.

Ik geloof best dat blootvoets beter is voor je paard, maar op een gegeven moment moet je een afweging maken wat je wil. Wil je serieus (hoger niveau) showen, dan heb je gewoon plates nodig. Ben je vooral een recreatieruiter die af en toe wat reiningoefeningetjes wil doen, dan kan je net zo goed helemaal geen plates nemen.

Wafel, een spoortje is imo nog heel wat anders dan een hoefschoen. Dat veranderd toch de manier van lopen, dat gebeurt met een spoor niet.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:19

Ik ga dit ff volgen, want ik wil eigenlijk mijn paardje, als ze dalijk oud genoeg is om te rijden, eigenlijk écht niet op ijzers zetten. Ik vind het zooo slecht voor de hoeven (heb echt al veel paarden gezien die er flink problemen mee kregen), maar wil op gegeven moment toch wel echt de reiningkant op met haar.. Had het idee van hoefschoenen ook al bedacht, maar kon hier van geen smid en fatsoenlijk antwoord op krijgen (die vinden allemaal ijzers de beste oplossing natuurlijk). En mijn natuurlijk bekapper is al maanden niet te bereiken...

TurdusMerula

Re: Slidinghoefschoenen ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:20

Misschien eens over de grens kijken?

@ Ronne, je hebt nog even :)

Van een natuurlijk bekapper die al maanden niet bereiken is zou ik persoonlijk ook niet echt blij worden, maar dat is offtopic natuurlijk...

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:21

Ik heb idd nog even, maar ben me wel aant orienteren in de tussentijd! En van die bekapper word ik momenteel idd niet echt blij, heb dus laatst maar weer de gewone hoefsmid laten komen!

Tot zover offtopic! ;)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 21:34

Heb smit rijssen even gemaild. Met deze vraag. Zodra ik antwoord heb zal ik het posten. Opzich wel benieuwd naar wat ze te zeggen hebben.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:37

@ Ronne, wie weet komt er in de tussentijd wel weer iets nieuws, of zijn de schoenen nog beter. :)

Ik heb Smit afgelopen zomer irl ontmoet, vond hem (en zijn vrouw ook trouwens) heel erg aardig. :)
Ben heel benieuwd wat hij gaat zeggen. :)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:52

Hmmm, hoefschoenen in combinatie met de ruwe kracht van een sliding stop... >;)

Klinkt als een garantie voor ongelukken.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:37

Als we dan toch op het antwoord van Wafel moeten wachten, kan ik tussendoor wel even een vraag stellen toch? Wat zijn volgens jullie dan de voor's of tegen's m.b.t. hoefschoenen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:42

Voor: geen
tegen: Veel te slap en daardoor uitermate gevaarlijk.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:01

Kun je misschien een iets duidelijkere uitleg geven dan deze. Ik kan begrijpen dat je er niet mee kan "raggen", maar wat als je ze alleen wil gebruiken om bijvoorbeeld op het asfalt te stappen omdat je geen ijzers onder je paardenvoeten wil.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:07

Als je ze normaal gebruikt lijken me ze super, ik wil ze gaan aanschaffen als mijn shetties zover zijn voor de kar dat we de weg op kunnen. Ze beschermen de hoef, zonder dat er ijzers bij komen kijken. Nadeel is wel dat goed passende hoefschoenen toch wel vrij prijzig zijn, maar goed je doet er als het goed is wel een tijdje mee. Ik lees er iig veel goede ervaringen over.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 07:29

Mijn appaloosa heeft al jaren Smit schoenen. Hij was jaren geleden flink bevangen en kon alleen met schoenen nog normaal lopen. We hebben er ook een aantal endurance ritten mee gereden door allerlei gebieden en over allerlei ondergronden en dat ging super. Dus voor mij is het voordeel dat mijn paard weer fatsoenlijk kon lopen en ook nog in de sport. Ik heb destijds naar het ApHC gemaild om te vragen of er met hoefschoenen gestart mocht worden. En dan wilde ik ook eens kijken of er een mogelijkheid was om een sliding iets eronder te maken. Helaas mogen hoefschoenen niet bij de appaloosa's dus ben ik er maar niet verder mee gegaan. Maar het blijft mij zeker interesseren dus ik ben ook benieuwd naar ervaringen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:00

MissFreubel schreef:
Kun je misschien een iets duidelijkere uitleg geven dan deze. Ik kan begrijpen dat je er niet mee kan "raggen", maar wat als je ze alleen wil gebruiken om bijvoorbeeld op het asfalt te stappen omdat je geen ijzers onder je paardenvoeten wil.

ah, jij hebt het over hoefschoenen in het algemeen ;)
Ik had het over hoefschoenen met slidingijzers.

Hoefschoenen in het algemeen weet ik weinig van, maar het blijft een schoen. Schoenen lijken me niet geschikt voor grote krachten zoals bv een slidingstop.
Misschien gaat niet vaak mis als je echt een goede hebt, maar ALS het misgaat dan heb je wel een groot probleem denk ik.

Met slidingstop bedoel ik niet een stukkie glijden van een meter ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:03

Niels schreef:
Tja, plates zijn een stuk gladder dan normale ijzers etc, dus je paard zal nooit goed wennen aan de plates. Of dat wenselijk is?

:oo

eerder andersom... Ik denk niet dat het wenselijk is dat je paard went aan sliding plates :\

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:07

Dat is zeker wel wenselijk :j

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:09

Als je probeert je paard 10 meter te laten stoppen zonder dat het gewend is aan plates, ga je volgens mij 3x over de kop. Dus voor het betere reining-werk is dat zeker wel gewenst.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:23

Marquis hoefschoenen hebben ook slidings om er onder te zetten. Lijkt me zeer interessant...

Ik volg even dit topic!

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:28

Over slidingplates onder hoefschoenen stond pas nog een stuk in een duits blad. Hier zijn ze schijnbaar al langer mee bezig. Het probleem van het afvallen van de plates hebben ze ( volgens het blad) onder controle. Wel zijn er veranderingen aan de schoenen doorgevoerd, om te zorgen dat deze goed blijven zitten. Ze moeten niet te los aan de hoef zitten. Het probleem wat je hierdoor krijgt is dat je niet te lang met de schoenen kan rijden, daar het strak om de voet zit. Hier stonden trouwens ook foto's bij van verschillende merken met plates eronder. Heb hier zelf echter geen ervaring mee, maar in duitsland is men hier dus wat meer mee bezig.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 08:37

Het is dan nooit de bedoeling om lang met hoefschoenen met plates te rijden natuurlijk, juist tijdens de training en op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:24

Arabesk schreef:
[***] schreef:
Tja, plates zijn een stuk gladder dan normale ijzers etc, dus je paard zal nooit goed wennen aan de plates. Of dat wenselijk is?

:oo

eerder andersom... Ik denk niet dat het wenselijk is dat je paard went aan sliding plates :\

Ik wil juist wel erg graag dat mijn paard went aan de plates. Zou hem niet op een grote snelle circkels durven te zetten zonder zeker te weten dat hij aan zijn beslag gewend is......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:29

Ga mee met Romkabouter, lijkt me niet stevig genoeg zitten. Als een hoefschoen met plates door de kracht van de stop een eigen leven gaat leiden is dat een garantie voor serieuze ongelukken. Ik ben niet per definitie tegen hoefschoenen, maar wel bij dergelijke manoevres. Je ziet ook geen renpaarden met hoefschoenen lopen, die hebben ook allemaal ijzers onder.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:36

@ Niels: Je moet natuurlijk een goed verschil maken, in de piste moet het paard daar zeker aan wennen. Dus trainen in de piste, hoefschoenen aan. Uit de piste, hoefschoenen ook uit.

@ Cassidy: blijkbaar zijn ze dus daar aan het werken, aan het stevig zitten van de schoenen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:36

Hoefschoenen hebben nog steeds een bijkomend nadeel.
Eigenlijk 2,ten eerste zijn ze zwaar,ten 2e is het moeilijk
om de slider er zo onder te leggen dat het functioneert.
Immers,de zool van de hoefschoen is ongeveer een centimeter
dik en van rubber,en rubber verbuigt onder druk.
Dit houd dus in dat de slider zich ook verplaatst,en wat dat voor invloed op de stop heeft laat zich raden.
Ik denk wel dat het technisch mogelijk is om een schoen puur voor de slidings te ontwikkelen,maar of dat beter voor de hoeven en de gewrichten van het paard is waag ik te betwijfelen.
Als het voor korte periode is zou je het ijzer ook kunnen verlijmen. Dit heeft wel weer het nadeel dat het duur is.
En dat je je paard er niet lang mee in de nattigheid kunt zetten,in NL dus haast een Utopie.
Of hij moet niet buiten komen...
Plates worden dermate licht genageld en met zeer dunne en kleine nagels dat de schade aan de hoef tav een normaal ijzer wel meevalt.
Echter een paard het hele jaar rond op plates laten is ook niet goed voor de gewrichten en onderrug van het dier.
Tja,keuzes...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:44

Voor de beginnende westernruiter en paard is het misschien een oplossing. Die maken tenslotte geen stops van meters lang. Als de basis en techniek van het stoppen/sliden er dan inzit en je wilt toch verder in de reining, kan je alsnog opteren voor genagelde plates.