[WN] Zou het wat waard zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: Zou het wat waard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:38

helemaal mee eens.
dan moet je je dus ook qua breeding en prijs enz enz meer richten op de recreatieruiter die misschien eens een wedstrijdje wil gaan starten ooit. dan is het wellicht een leuk concept.
maar als je je richt op de echte showruiter zal dit eerder nadeling zijn.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:50

El_vis schreef:
Gewoon uit nieuwsgierigheid ben ik een beetje aan het onderzoeken of er voor verschillende dingen plek en vraag is op de markt (paarden).
Dus de volgende vraag aan jullie: als je de kans zou krijgen een goed gefokte quarter te kopen van een NH-gerichte stal, waar het desbetreffende paard een goede basis heeft gekregen. (Dus geen stalondeugden, niet zal bokken, bijten, redelijk bom-proof is, de basis van het rijden kent, en netjes nageeflijk loopt). Ondanks dat het dier bijvoorbeeld geen wedstrijdervaring heeft, maar wel een nette, horsemanship of pleasure proef kan lopen. Zou je dan bereid zijn hiervoor extra te betalen, 'ondanks' dat het dier op een natuurlijke manier is opgevoed in plaats van op een 'normale' westernstal?

Mijn excuses, ik merk dat ik een beetje moeite heb de vraag duidelijk te formuleren. Maar samengevat dus: Zou zo'n net paard net zo veel/meer voor jullie waard zijn dan een paard met wedstrijdervaring, maar die nogal eens heftig/gevaarlijk uit de hoek kan komen?
Waarom wel/waarom niet? Wat zou er voor jullie allemaal op/aan moeten zitten?

Nee, hooguit minder voor een paard dat slecht opgevoed is.
Het tweede gedeelte van de vraag snap ik niet helemaal.
Gaat dit om het karakter of "overmatig" zelfvertrouwen van het paard?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:56

Ik zou er niet meer voor willen betalen maar als ik op zoek zou zijn naar een paard en ik zou er op een westernstal niet 1 kunnen vinden omdat alle paarden bijv al voor hun 3de zijn ingereden is of al op hun 3,5 jaar ''alle kunstjes van het vak'' kennen , dan zou ik er misschien toch overnadenken. Ik zou toch niet op zoek gaan naar het ''beste'' gefokte paard qua papier of voor de wedstrijden want daar liggen mijn ambities niet. Ik wil een paard naar mijn smaak qua kleur en qua karakter. En of dat nou NH opgevoed is of opgevoed is op een westernstal maakt mij niet uit als er maar normaal met het paard is omgegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:31

Anya schreef:
En dan heb je nog de die hard natural. Dan kom je uit bij bitloos, dekenloos, ijzerloos, brokloos, stalloos.. eigenlijk alles met het woordje loos. En dan is er mijn mijn optiek iets loos. Want dat begint op een religie te lijken.

Dus jij mag er wel voor kiezen je paard te houden en verzorgen op de manier die jij goed acht, maar zodra iemand zijn paard op bovenstaande manier houdt omdat hij/zij dat goed acht is ie meteen een meeloper... Ik weet het niet, maar dat vind ik pas loos.

Sann_e

Re: Zou het wat waard zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:38

Ik zou juist een paard willen die nog niets kent, dus kun je hem zelf alles op jou manier leren!! Daarbij wil ik geen paard die ouder is dan 2 en niets kent!!
Als een ander het paard iets heeft aan geleerd is het nooit 100% wat jij wilt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:39

Nee Fellor... het verschil is meer wezenlijk. Ik heb geen specifieke zendingsdrang. Ik vertel niet aan iedereen dat een deken niet goed is, ijzers slecht voor een paard, bitten de kaak van paarden breken (o.b.v. verwijzingen naar onderzoek dat niet voldoet aan de meest basale eisen van onderzoek).

Iedereen mag van mij zijn paard ijzerloos, dekenloos, whateverloos houden. Heb ik geen enkel probleem mee. Ik denk dat er veel gelukkige 'loos'gehouden paarden rondlopen. Waar ik problemen mee heb ik de compromisloze zendingsdrang van sommige van deze mensen. Dat geldt zeker niet voor iedereen die geen deken op zijn paard legt en natuurlijk bekapt.

Wie de (hoef)schoen past trekke hem aan zou ik zeggen ;)

want mensen mogen (binnen de wet) vinden wat ze vinden, geloven wat ze geloven, roepen wat ze willen roepen, maar zoals ik geen Jehova's aan de deur wil, zo wil ik ook niet steeds geconfronteerd worden met de zendingsdrang van sommige paardeneigenaren. En dan heb ik nog niet eens iets tegen NH. Moet je nagaan hoe dat bij anderen overkomt. Kortom: er wordt ook nog eens niets mee bereikt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:31

El_vis schreef:
maar ik zie ook veel mensen die 'problemen' met hun paarden hebben, zowel in de western wereld als in de engelse. paarden die nogal eens bokken of bijten, en ik ben gewoon benieuwd hoe men daar tegenover staat als ze een nieuw paard kopen.

het probleem ligt hem dan niet zo zeer in het wel of niet opgevoedde paard, maar of de desbetreffende ruiter dan wel kundig genoeg is om die opvoeding op peil te houden of te brengen.
Je kunt wel een perfect opgeleid (al dan niet op NH basis) en opgevoed paard verkopen, maar geef die in verkeerde handen en het is in twee maanden al weer verpest....
En degenen die wel kunnen opvoeden/handhaven daarvoor maakt het door de vorige eigenaar ingebrachte nivo niet uit want ze hebben zelf genoeg kennis.
Dus nee, ik zou er ook niet meer voor gaan betalen, vertel mij maar waar dan die meerwaarde in zit.