[WN] **** Trailer gestolen tijdens NK in Marienheem****

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:25

Anoeska27 schreef:
Ik heb inderdaad zo'n slot waarmee je ook gewoon kan rijden. Wij hebben het zelf heel wat jaren geleden ook meegemaakt en sindsdien heb ik altijd een slot op m'n trailer zitten. Of hij nu achter de auto hangt of niet. De mijne kun je overigens niet op de knop hangen als hij al op slot zit, dus is voor beide doeleinden geschikt.

Hopelijk komt de trailer nog terecht, kan me voorstellen dat je er goed ziek van bent.

Oh oh.. vreselijk als mensen niet van je spullen af kunnen blijven. Hoop dat de trailer nog gevonden wordt.

Wat betreft bovenstaande ik reed dus ook altijd met het slot op de trailer. Bij een controle op aanhangwagens werd mij door de politie verteld dat dit dus niet mag. Het kan je zelfs een boete kosten omdat het voor onveilige situatie kan zorgen bij een aanrijding oid.

Sindsdien gaat het slot erop als ik de combinatie parkeer en er weer af als ik ga rijden.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:32

Dat wist ik helemaal niet apenstaartje.
Maar is dit ook wel echt zo :?

Want ik kan dus niet rijden zonder dat die op slot is.
Of ja, kan wel, maar dan heb ik dus een deel van het slot los klapperen onder de koppeling van de trailer.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:38

Winddancer schreef:
Dat wist ik helemaal niet apenstaartje.
Maar is dit ook wel echt zo :?

Want ik kan dus niet rijden zonder dat die op slot is.
Of ja, kan wel, maar dan heb ik dus een deel van het slot los klapperen onder de koppeling van de trailer.

Ow dat lijkt me ook niet goed... geen idee wellicht dat er sloten zijn waarmee het wel mag. Maar in principe zo vertelde de beste man in het Blauw dat je geen vast verbinding met je auto en aanhanger mag maken. Wellicht dat sommige sloten een uitzondering zijn.

Ik heb dit slot en hiermee was het niet toegestaan.

Afbeelding

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:53

Goed om te weten dat er dus wel sloten bestaan die voor beide mogelijkheden geschikt zijn! Bedankt voor de tip!
Ook was ik niet op de hoogte dat je er niet mee rijden mag.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:59

overigens vind ik het heel bijzonder dat je een trailer kan loskoppelen, aan een andere auto kan hangen en vervolgens gewoon weg kan rijden zonder dat het opvalt.
heeeeeel jammer dat de mede-wedstrijdruiters niet wat beter op mekaar letten... -O-

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:07

Denk niet dat zoiets persé opvalt. Zeker omdat veel mensen wel een groepje helpers mee hebben. Je kunt moeilijk aan iedereen vragen: wat ben je daar aan het doen? Er lopen zoveel mensen met paarden en spullen van een ander te sjouwen dat zoiets niet opvalt vrees ik. Daarom kan het ook 'zo makkelijk' meegenomen worden.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:24

ja misschien heb je daar wel gelijk in.
ikzelf ben alleen nieuwsgierig (en bemoeizuchtig :P), en als ik iemand een auto voor een trailer zie wisselen als ik langsloop vraag ik toch even iets grappigs in de trand van "zooohoo... jij hebt de nieuwe auto gewonnen?"

dan klinkt het niet zo bemoeizuchtig, maar aan iemands reactie kan je vaak wel horen of hij oprecht is of niet. en zo niet, dan ga ik wel even aan het secretariaat/parkeerhulpen vertellen dat ze die gast in de gaten moeten houden.
doorgaans zal een trailer niet snel leeg van zo'n parkeerterrein vertrekken. want wat moet je met een lege trailer op wedstrijd? paard vergeten... :+

maarja, wie ben ik.. helaas is niet iedereen zo oplettend ;(

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:29

Als het een evenement was dat meerdere dagen duurde... zou het dan wellicht kunnen dat de trailer daar "los" stond? Wellicht hadden de eigenaren van de auto deze nodig om bv naar een slaapgelegenheid te rijden ofzo? Ik zeg maar wat hoor, ik weet niet hoe het op het terrein was geregeld met evt. verblijfsmogelijkheden e.d., maar het zou misschien kunnen dat de eigenaar de auto even ergens voor nodig had waardoor deze niet aan de trailer gekoppeld was...

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:29

even een toevoeging,wij hebben jaren met een slot gereden,wisten niet dat het niet mocht,het is dus wel degelijk verboden !!!
politie en hulpdiensten moeten ten all tijde een aanhanger af kunnen koppelen,bv bij ongeluk.

pas op je kan er ook echt een boete voor krijgen,ik heb me zelf aangeleerd,aankomen,eerst slot erop voordat we de paarden uitladen,en bij terugkomst paarden afzadelen,en dan direct slot er weer af.

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:33

Ik denk zeker dat we allemaal wat alerter zullen reageren in het vervolg op zulke situaties, maar daar moet helaas meestal eerst wat voor gebeuren zoals nu. Anders sta je er toch gewoon niet bij stil dat zoiets gebeurt...

Goed om te weten hoor, dat je niet met slot mag rijden dus. Eiegnlijk ook wel logisch wat betreft afkoppelen bij een ongeval enz. Mooie gewoonte heb je ontwikkeld, lukka63!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:56

De trailer stond niet aangekoppeld, maar 'los' op de trailer parkeer gelegenheid.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:56

Je hebt tegenwoordig overal sloten en kettingen voor nodig blijkbaar! Ben nu even extra prikkelbaar wat betreft dit soort zaken omdat ze geprobeerd hebben mijn auto open te breken en ik dus vanmorgen naar de garage moest om mijn slot te laten repareren! Het stelletje Kwalitatief Uitermate Teleurstellende lui! Kunnen nergens met hun tengels af blijven! Moet er niet aan denken dat ze mijn trailer jatten, sta je daar met je paarden en kun je niet meer weg!

Wij hebben overigens ook een Ifor maar die heeft gewoon een ingebouwd slot, zat er standaard op toen we hem kochten. Je ziet zo niet echt dat er een slot op zit, het zit in het aankoppelstuk verwerkt. Het blokkeert zeg maar de klem. Het slot zorgt er dus voor dat je hem niet meer van de trekhaak af kunt halen maar beperkt verder geen beweging of zo. Als je de trailer los weg zet en op slot dan kun je hem niet aan een trekhaak koppelen. Het zal vast geen helemaal waterdicht systeem zijn maar ik vind het super handig!

Hoop maar dat de trailer snel weer terecht is.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:59

een aantal jaren geleden is t ook bij onze show gebeurt...
binnen 3 kwartier was de trailer weg, stond aan de auto.
ze hebben m afgekoppeld en zijn weg gereden.
normaal gesproken was er altijd iemand op de parkeerplaats aanwezig, net op t moment dat iedereen de reining aan t kijken was is t gebeurt! ze hebben gewoon zitten wachten......

er banketstaaf allemaal, ik hoop dat de trailer nog gevonden wordt.

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:02

Ik rij ook altijd met de trailer op slot achter de auto en zie nu dat dit niet mag. :o

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:17

Nou een hele tijd met de politie aan de telefoon gezeten en uiteindelijk de juiste persoon te spreken gekregen.

Je mag dus WEL met het slot op de trailer rijden :j
Er is in Nederland geen regeling die dat verbied.
Wel is het zo dat inderdaad hulpverleners bij een aanrijding een probleem hebben met afkoppelen mocht dit nodig zijn, maar het is dus niet verboden en geheel eigen keuze of je dit risico wilt lopen of niet.

Liezel1

Re: **** Trailer gestolen tijdens NK in Marienheem****

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:20

Als ze een probleem hebben afkoppelen, als je in de sloot ligt, dan mogen ze van mij best de flex in de koppeling doen....

Maar ik denk dat de kans dat hij gestolen wordt groter is...

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:25

Ik denk dat ik de bewuste trailer op het terrein heb zien staan. Naast de stal-tent en die stond, voor zover ik het me herinner, wel met een kabelslot vast aan de trailer met reclame van Ed Gosen. Ik stond daar namelijk woensdag een sigaret te roken, en dan kijk je wat om je heen. Het waren op die dag de achterste trailers op het terrein, dus de "dief" moet zeker wel enige moeite gedaan hebben. En het naar mijn idee bewust op deze trailer hebben voorzien.

Zelf zou ik geen slot tijdens het rijden erop doen. Ook met een flex is het meer werk dan gewoon even afkoppelen, en bij een ongeval kan elke seconde er één teveel zijn soms.

Pepsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:21

Is er al nieuws??

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:18

Het gaat niet alleen om het slot bij ongelukken, maar het kan ook gebeuren dat je slot de oplooprem blokkeerd en dan heb je accuut een probleem. ;(
Ik ben ook bekend met het feit dat dit door de politie is verboden bij een controle en heb helaas ook boete daarvoor gekregen. :(

Het verhandelen van trailers is tegenwoordig toch een stuk moeilijker geworden met de kentekenregistratie! Of vergis ik me nu?

the_dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:08

Winddancer schreef:
Nou een hele tijd met de politie aan de telefoon gezeten en uiteindelijk de juiste persoon te spreken gekregen.

Je mag dus WEL met het slot op de trailer rijden :j
Er is in Nederland geen regeling die dat verbied.
Wel is het zo dat inderdaad hulpverleners bij een aanrijding een probleem hebben met afkoppelen mocht dit nodig zijn, maar het is dus niet verboden en geheel eigen keuze of je dit risico wilt lopen of niet.

Het is levensgevaarlijk om met slot op je trailer te rijden en wel om de volgende reden. Zodra je tijdens het autorijden door iets een verkeerde stuurcorrecties maakt en in de slip komt, gaat botsen of je trailer gaat scharen, dan komen er zoveel mechanische krachten vrij die normaliter de ontkoppeling veroorzaakt. Vervolgens wordt het veiligheidsketting geaktiveerd waardoor de trailer dan automatisch op de rem en tot stilstand komt.
Als de ontkoppeling belemmerd wordt door een slot, zal de gehele massa aan gewicht zowel voor de inzittende als paard veel meer schade veroorzaken.

Wat betreft het slot. Ik heb een simpel slot die over de handgreep van de trailerkoppeling valt en aan de onderkant schuift een pen die vastgezet wordt met een goed slot. Om inderdaad te voorkomen dat men de trailerkoppeling alsnog over de trekhaak kan koppelen, doe ik alvorens het slot erop te zetten, met mijn hand de greep omhoog en met de andere hand duw ik in de koppelingruimte voorin en schuif ik de koppeling dicht. (Dit gebeurt ook tijdens het aankoppelen op de trekhaak). Op deze manier is het onmogelijk op de trailer aan te koppelen en het slot zorgt ervoor dat de handgreep niet meer omhoog wil wat voor de ontkoppeling zorgt.

Hopelijk hebben jullie wat aan deze info.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:11

Bij mij zit het slot aan de koppeling vast, kan dus niet eraf worden gehaald. En kan m dus vastmaken tijdens het rijden of los laten bengelen, zal er vanavond eens een foto van maken.

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:25

Nu is dit misschien een hele blonde opmerking, maar waarom zou je tijdens het rijden een slot op je aanhanger/trailer willen. Ik zou het wel eens willen zien hoor zo'n stunt, dat je trailer rijdend wordt ontvreemd *D

Iets anders is inderdaad tijdens een stop of wanneer je m afkoppeld, maar daar volstaat een wielklem ook prima.

Miss Fancy: je verteld dat je er een boete voor hebt gekregen, ik ben benieuwd op grond van welk artikel in de wegenverkeerswet dit dan is geweest of welke feitcode er dan op je beschikking stond.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:31

je zou eerder dat slot erop doen als je je auto parkeert met de trailer erachter en dan tijdens je wedstrijd of hetgeen wat je moet doen dan dat ding erop..maar tijdens het rijden vink beetje teveel.

In ieder geval..
Ik hoop dat die trailer terrecht komt!
die dingen zijn al duur zat.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:38

Het zou dus alsnog wel handig zijn om te weten welk model en bouwjaar de trailer is,ik dacht dat die dattaq, ofwel chips standaard in de nieuwere ifors zat ,de mijne had m er ook al inzitten bij de dealer,als de trailer idd aan een kettingslot zat is ie toch wel verzekerd ?

Funnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:46

M.b.t het slot is het misschien handig om te weten over welk soort slot je het hebt. Onze trailer heeft een slot in de koppeling zitten. Dit is niet los. Op het moment dat ik aangehaakt heb, draai ik het sleuteltje weer om en kun je hem niet van de haak halen. Denk echter wel dat het stuk gaat als er een ongeluk zou gebeuren. Zal dit eens navragen aan de dealer van mijn trailer. Moet er toch vanmiddag zijn. Is dan wat anders als dat je een copleet slot over de kogel en koppeling moet schuiven.